- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálRealismusRealismus (lat. realis - věcný, skutečný) je v širším významu jednou ze základních tendencí v literatuře a umění již od počátku jejich vzniku, neboť vyjadřuje vztah autora k realitě. Vztah umění a reality byl předmětem zájmu estetiky a literární vědy již od nejstarších dob (Aristoteles, Leonardo da Vinci, Albert Dürer, G. E. Lessing, J. W. Goethe aj.). Většího významu tento vztah nabývá až v souvislosti s uměním a literaturou od konce 18. století.Znaky realismuZákladem realismu je shoda uměleckého díla se skutečností, právě na základě této shody je posuzována uměleckost díla. Důraz kladený na skutečnost vychází z přesvědčení, že realita sama o sobě obsahuje estetické hodnoty – tedy krásno a pokud autor tuto skutečnost věrně zachytí, přenese toto objektivní krásno i do výsledného díla. Důležitým prostředkem pro vnímání krásy jsou smysly, které nás podle realismu věrně informují o okolním světě, a zkušenost. V tomto názoru vychází teorie realismu z filosofického směru, pozitivismu. K předním představitelům tohoto směru patřili francouzský filosof Auguste Comte (1798 - 1857) a anglický filosof Herbert Spencer (1820 - 1903). Comte chtěl svou pozitivní filosofií vytvořit nový politický a ideový systém, který by nahradil dosavadní náboženství. Východiskem pozitivní filosofie je názor, že jen to je skutečností, co lze dokázat pozitivně, tj. za pomoci smyslů a zkušenosti. Comte spatřoval příčinu krize společnosti v myšlenkové anarchii, proto se pokoušel vytvořit takový systém idejí, který by odpovídal tehdejšímu stavu rozvoje lidského rozumu a vědy. K tomu měla především sloužit nauka o společnosti – sociologie, k níž položil základy.Základním znakem realismu se tedy stává pravdivost, tedy shoda se skutečností. Ta se projevuje jednak v zobrazení dílčí jevů, i v hledání jejich podstaty, ale i v hledání vzájemných souvislostí mezi jednotlivými jevy. Tohoto dosahují autoři například tím, že postavu již nechápou „jako člověka vůbec“, tak jak to bylo příznačné například pro klasicismus, ale jako výsledek působení různých vlivů, tedy postava je poznamenána i dobovými událostmi a i prostředím. Postava je proto také zachycována ve vývoji a nikoli předem dána, proto typickým útvarem realismu je román, který umožňuje svým rozsahem zachytit delší časové období a v něm probíhající vývoj postavy. Jiným prostředkem je kombinace několika různých pohledů na skutečnost, autor na děj nahlíží jednak z pozice vypravěče, jednak z pozice zúčastněných postav. Tím se vlastně vytváří iluze, že postavy jsou jakoby nezávislé na autorovi. Jiným prostředkem je například využívání tzv. vracejících se postav, kdy autor užívá stejné postavy v několika dílech, která zachycují děje probíhající v přibližně stejném časovém období, přitom v jednom z děl je postavou hlavní a v jiných hraje jen vedlejší epizodní roli. Tím se navozuje zdání pravdivosti děje (např. Balzac – postava Rastignaca).Pro větší pravděpodobnost charakterů postav, prostředí a jevů využívá realismus tzv. typizace. Jde o sepětí konkrétnosti a individuálnosti uměleckého obrazu s charakteristickými znaky celé skupiny postav, znaky určitého obecného prostředí atd. Typizace je patrná právě například na vzniku charakteru a osudů hlavních postav. Autor zpravidla na základě odpozorovaných znaků několika skutečných postav spjatých s konkrétním prostředím vytváří svého hrdinu. Tím dosahuje větší přesvědčivosti postavy, ale i zdánlivé skutečnosti postavy. Oproti romantismu, který si vybírá postavy výjimečné, se realismus snaží tak snaží vytvářet postavy, které by charakterizovaly skupiny lidí podle jejich postavení ve společnosti, podle místa původu atd. Balzac: „Historii mravů lze podat jedině tehdy, když vytvoříme typy spojením několika stejnorodých charakterů.“ Typizace se promítá i do výběru prostředí, pokud děj sám o osobě není předváděn ve skutečných reáliích, ale ve smyšleném prostředí, má toto prostředí typické znaky např. venkova, města apod. I v případě, že děj je rozvíjen v reálném prostředí, autor se snaží zachytit ty nejpodstatnější znaky tohoto prostředí. Tímto postupem získávají jak osoby, tak i prostředí širší platnost. Jiným znakem realismu je lidovost, která se projevuje již v samotném určení této literatury. Literatura již není psána jen pro nejvyšší společenské vrstvy, a proto se pozornost zaměřuje na život nižších vrstev, řeší se problémy, které souvisejí s tímto prostředím. Typické je to i na volbě hlavních hrdinů, kde daleko častěji jsou to lidé z okruhu měšťanstva i venkovského obyvatelstva, nebo popřípadě se v takovém prostředí hrdinové pocházející z vyšších vrstev pohybují, např. Ch. Dickens v románu Oliver Twist v převážné části zachycuje život chudiny, Stendhal v románu Červená a černá za hlavního hrdinu volí syna dřevaře, v Balzakově románu Otec Goriot je hlavní postavou zbohatlý měšťan, v tomto románu se také setkáme s postavou Eugena Rastignaca, studenta pocházejícího z chudých poměrů. Tak jako již v době preromantismu a romantismu mnohdy příslušníci nižších vrstev převyšují svou morálností urozené stavy, např. v románu Otec Goriot v případě vykreslení nápadníků dcer, kde jejich jedinou předností je vlastně jen to, že jsou šlechtického původu.V důsledku snahy o realistické zobrazení skutečnosti se do popředí dostává i požadavek historické konkrétnosti, tj. požadavek, aby v díle byla respektována na rozdíl od období romantismu historická fakta, události. To se výrazně promítne do oblasti historické prózy. Většinou se psaní historické prózy věnují autoři, kteří mají vzdělání historiků. Dodržování této zásady je i měřítkem pro hodnocení umělecké kvality literárního díla.Někdy se v realismu od sebe odlišuje tzv. popisný realismus, který má za cíl zachytit skutečnost, a realismus kritický, který se vedle vylíčení skutečnosti snaží najít řešení daného problému, zpravidla cestou přeměny společenského systému.Anglický realismusPrvky realismu se v anglické literatuře objevují již v některých dílech 18. století, např. v tvorbě Daniela Defoa (1660 - 1731), Jonathana Swifta (1667 - 1726). Charles DickensCharles John Huffam Dickens (1812 - 1870), anglický kriticko-realistický spisovatel, publicista a novinář, nejpopulárnější představitel viktoriánského románu. Pocházel z rodiny chudého úředníka, který v důsledku dluhů skončil ve vězení pro dlužníky, kam ho nakonec následovala celá rodina včetně dětí. Již od dvanácti let pracoval v dílně na výrobu leštidel na boty. Znalost života ve stísněných rodinných a existenčních podmínkách poznamenala jeho tvorbu. Často se zabývá osudy dětí bez domova, rodiny. Přesto ale ve svých dílech kritiku veřejných institucí a sociálních poměrů zmírňuje humorem. Měl sklon k senzačním a kriminálním motivům. Od roku 1842 přednášel ve Spojených státech na téma zrušení otroctví a o mezinárodní ochraně autorských práv. Své romány vydával časopisecky. K jeho nejznámějším románům, které se zabývají osudy dětí a mladých lidí, patří Oliver Twist (1838), David Copperfield (1850), Malá Dorritka (1857) a Nadějné vyhlídky (1860).Slávu autorovi přinesl ale román jiného založení, a to Kronika Pickwickova klubu (1837-38), který spíše ukazuje idylickou stránku staré dobré Anglie. Tento humoristicky laděný román vznikl na objednávku. Ústřední postavou je pan Samuel Pickwick, zakladatel Pickwickova klubu. Ten spolu se svými třemi přáteli, členy klubu (neúspěšný básník Augustu Snodgrass, smolařský sportovec a nimrod Nathaniel Winkle a starý nepraktický neúspěšný milovník jménem Tracy Tupan) rozhodne poznat skutečný život, a proto se vydává z Londýna na sedm výprav na venkov (1827-28), aby blíže poznali prostý život a aby Pickwickovu klubu zasílali hodnověrné zprávy o svých cestách a výzkumech. Na této výpravě jej provází také jeho sluha Samuel Weller, jediný prakticky uvažující muž výpravy. Kronika je sledem jejich různých dobrodružství, či spíše sérii katastrofických událostí, v níž se hrdinové ocitají především díky vlastní neschopnosti řešit běžné životní situace. Poznávání praktického života se jim nakonec daří vlastně lépe, než zpočátku čekali. Setkávají se s realitou, o které jako příslušníci vyšší městské vrstvy neměli ani ponětí. Poznávání skutečného života vrcholí ve Fleetské věznici pro dlužníky, kam se pan Pickwick dostává po nedorozumění se svou domácí, díky němuž se dostává do spárů vyděračské advokátní firmy, která po něm požaduje vysokou finanční částku. Než aby zaplatil, tak se raději nechá uvěznit. Ve vězení pak poznává druhou, odvrácenou stranu společnosti – bídu lidí, neštěstí. Nakonec se pan Pickwick vydá na poslední cestu spolu se sluhou Kellerem do Dulwiche, kde se usadí. Po návratu z cest pak svůj klub rozpouští. Gentlemani Winkle a Snodgrass se ožení, a hlavně jsou všichni mnohem moudřejší než na začátku, stávají se lepšími lidmi. Sám hlavní hrdina, pan Pickwick, původně komický hrdina, se vlivem těchto zážitků proměňuje v charakterního hrdinu.Dickens střídá popisy malebné krajiny, idylické líčení staré dobré Anglie, dobrodružné scény či katastrofické příhody s kritikou moderní společnosti. Byť je tato kritická rovina díla jemnější než ve vážných dílech kritického realismu. Kniha v duchu komického líčení jednotlivých příhod spíše nedostatky společnosti a lidí líčí s humorem, zesměšňuje je, než aby je odsuzovala. Autor se zaobírá se především lidskými křivdami, podvody a nepravostmi, kritizuje sociální nespravedlnosti a i anglické zákonodárství, úřednický aparát a soudy.V tomto románu se setkáváme s velkým množstvím jednajících i vedlejších postav, které jsou představovány jako určité typy, a jsou charakterizovány jak prostřednictvím svého jednání, tak i jazykem, který je pro každou postavu odlišný a typický.Americké poznámky (American Notes), 1842 Anglické dějiny pro děti (A Child's History Of England), 1852-4 Barnabáš Rudge (Barnaby Rudge), 1840-1 Bozovy črty (Sketches By Boz), 1836 (2 díly) Byt paní Lirriperové (Mrs. Lirriper's Lodgings), 1863 Chození do společnosti (Going Into Society), 1858 Co to jsou vánoce, když zestárneme (What Christmas Is As We Grow Older), 1851 Cvrček u krbu (The Cricket On The Hearth), 1845 Črty o mladých pánech (Sketches Of Young Gentlemen), 1838 Črty o mladých párech (Sketches Of Young Couples), 1840David Copperfield (The Personal History Of David Copperfield), 1850 Děd a vnuk (The Life And Adventures Of Martin Chuzzlewit), 1844 Doktor Marigold (Doctor Marigold), 1865 Dombey a syn (Dombey And Son), 1846-8 Hostinec u cesmíny (The Holly-Tree Inn), 1855 Kronika Pickwickova klubu (The Posthumous Papers Of The Pickwick Club), 1836-7 Malá Dorritka (Little Dorrit), 1857 Martin Chuzzlewit, 1843-4 Mikuláš Nickleby (The Life And Adventures Of Nicholas Nickleby), 1838-9 Nadějné vyhlídky/Veliké naděje (Great Expectations), 1860 Náš společný přítel (Our Mutual Friend), 1864-5 Nebezpečí pro některé anglické vězně (The Perils Of Certain English Prisoners), 1857 Něčí zavazadlo (Somebody's Luggage), 1862 Obrázky z Itálie (Pictures From Italy), 1846 Odkaz paní Lirriperové (Mrs. Lirriper's Legacy), 1864 Oliver Twist (Oliver Twist: Or, The Parish's Boy Progress), 1837-8 Ponurý dům/Pustý dům (Bleak House), 1852 Poselství z moře (A Message From The Sea), 1860 Projevy (Speeches), 1870 Průjezd zakázán! (No Thoroughfare), 1867 Přestupní stanice Mugb (Mugb Junction), 1866 Přetištěné práce (Reprinted Pieces), 1858 Příběh chudého příbuzného (The Poor Relation's Story), 1852 Příběh dvou měst/Román dvou měst (A Tale Of Two Cities), 1859 Příběh nikoho (Nobody's Story), 1853 Příběh obchodního cestujícího (The Uncommercial Traveller), 1861 Sedm ubohých tuláků (The Seven Poor Travellers), 1854 Starožitníkův krám (The Old Curiosity Shop), 1840-1 Strašidelný dům (The Haunted House), 1859 Štvaný člověk (The Haunted Man), 1848 Tajemství Edwina Drooda (The Mystery Of Edwin Drood), 1870 V boji života (The Battle Of Life), 1846 Vánoční koleda prózou (A Christmas Carol In Prose), 1843 Vánoční stromeček (A Christmas Tree), 1850 Vrak Zlaté Marie (The Wreck Of The Golden Mary), 1856 Země Toma Tiddlera (Tom Tiddler's Ground), 1861 Zlé časy (Hard Times), 1854 Zvony novoroční (The Chimes), 1844 Život našeho Pána (The Life Of Our Lord), 1849Henry FieldingHenry Fielding [Fildyng] (1707-1754), anglický spisovatel a dramatik. Narodil se 22. dubna 1707 Sharpham Park. Pocházel z chudé, ale vážené aristokratické rodiny. Když mu byly tři roky, přestěhovala se rodina do Dorsetu. Studoval na elitní střední škole v Etonu a na unverzitě v holandském Leydenu, ale žádnou z těchto škol nedokončil. Později studoval práva, která dokončil, a byl jmenován smírčím soudcem. V roce 1750 založil první detektivní organizaci, Bow Street Runners, která je přímým předchůdcem Scotland Yardu. Pro vážné onemocnění, cirhózu jater, odjel na léčení do Portugalska, kde 8. října 1754 v Lisabonu zemřel.Je považován za jednoho z nejvýznamnějších představitelů románu 18. století. Klasik realistického románu - jeho prozaická tvorba bývá označována jako "romány silnice a hospody". Začínal jako dramatik a proslavil se zejména satirami psanými pro divadla v Drury Lane a Haymarketu, v nichž parodoval současnou tvorbu a kritiku (Paleček), společenský život (Kavárenský politik) a politické praktiky vládnoucí whigistické strany (Pasquin – Paskvil, Historický kalendář na rok 1736).Pod vlivem Cervantesovým popisoval portrét dobrosrdečného hrdiny a jeho chování v různých situacích. Podal široký obraz anglické venkovské i velkoměstské společnosti zastoupené četnými postavami, jejich morálními postoji a konflikty.Vytvořil 25 komedií, satir, frašek a burlesek. Od konce 30. let se věnoval prozaické tvorbě.Romány:Na obranu života paní Shamely Andrewsové (1741), též pod názvem Shamela, parodie na populární moralizující román Pamela od S. Richardsona. Hlavní hrdinku tu autor představuje jako vypočítavou ženu plnou přetvářky.Joseph Andrews (1742), vychází rovněž z Richardsonova románu o domnělém Pamelinu bratrovi. Pod Cervantesovým vlivem stojí v centru dění donkichotská dvojice farář Adams a titulní hrdina, kteří putují Anglií a hledají smysl křesťanské lásky a skutečných ctností. Jonathan Wild (1743), román o londýnském vládci podsvětí, je satirou na život premiéra R. Walpolea. Autor zde naznačuje, že život zločinců se mnohdy neliší od života politiků. Tom Jones (1749), román je vrcholem Fieldingova románového díla. Je nejdůslednějším naplněním jeho koncepce komického eposu v próze. Příběh nalezence Toma Jonese, který je společností odsuzován za lehkovážné chování, vede nakonec nejen k odhalení jeho původu, ale i k ocenění jeho skutečného charakteru. Román se vyznačuje pestrým dějem, napětím, zajímavými zápletkami a množstvím postav různého charakteru. Má i autobiografické prvky. Vytváří panoramatický obraz anglické společnosti 1. poloviny 18. století. Tímto románem ovlivnil Fielding literární vývoj jak v Anglii, tak ve světě. Je označován za první moderní anglický román, který patří k vrcholným dílům světové literatury.Amélie (1751), poslední autorův román, který je na rozdíl od předešlého díla prodchnut hořkou skepsí v pohledu na zkažený svět plný sobectví a korupce.Amélie (Amelia), 1751 Autorova fraška (The Author's Farce), 1730 Deník z plavby do Lisabonu (The Journal Of A Voyage To Lisbon), 1755 Don Quijote v Anglii (Don Quixote In England), 1734 Historický kalendář na rok 1736 (The Historical Register For The Year 1736), 1737 Jonathan Wild Veliký (The Life Of Mr. Jonathan Wild The Great/Jonathan Wild der Grosse), 1743 Joseph Andrews (The History Of The Adventures Of Joseph Andrews And Of His Friend Mr. Abraham Adams), 1742 Kavárenský politik (Coffee-House Politician), 1730 Láska v několika maskách (Love In Several Masques), 1728 Maškaráda (The Masquerade), 1728 Moderní manžel (The Modern Husband), 1732 Paleček (Tom Thumb), 1730 Paskvil (Pasquin, A Dramatic Satire Of The Times), 1736 Shamela (An Apology For The Life Of Mrs. Shamela Andrews), 1741 Tom Jones (The History Of Tom Jones, A Foundling), 1749William Makepeace ThackerayWilliam Makepeace Thackeray (1811 - 1863). Narodil se 18. července 1811 Kalkatě v Indii, kde jeho otec Richmond Thackeray pracoval pro britskou Východoindickou společnost. Ve věku 5 let Williama poslali jeho rodiče zpět do Anglie, kde se mu mělo dostat odpovídajícího vzdělání. Studium začal ve školách v Southamptonu a Chiswiku, dále v Charterhouse School a konečně na Trinity College v Cambridgi, odkud odešel bez dosažení akademického titulu v roce 1830. Po nějaké době, kterou strávil cestami po kontinentě (Paříž, Výmar), se vrátil do Londýna, kde chtěl studovat právo. Ve věku 21 let ovšem zdědil dostatečně velké množství peněz, které mu mohlo zajistit pohodlnou existenci do konce života a tak studia opět zanechal. Začal se věnovat investicím, podpoře různých periodik (National Standard, The Constitutional), studoval v Paříži umění (opět neúspěšně). 20.srpna 1836 se oženil s Isabellou Gethin Shaw, se kterou měl 3 dcery (Jane, Harriet a Anne). V roce 1840 se u Isabelly projevila duševní choroba, kterou trpěla až do konce života (1893). Ppřinejmenším jednou se pokusila o sebevraždu. Od roku 1837 žila rodina opět v Lodýně, kde Thackeray pracoval jako novinář, publikoval v časopise Fraser´s . O něco později začal publikovat i v časopise Punch. Finanční zajištění a určité stálé místo v novinářském světě mu přinesla série satirických článků v Punchi, které později vyšly pod názvem The Book of Snobs (Thack
Vloženo: 5.02.2011
Velikost: 75,94 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu CJ - Český jazyk
Podobné materiály
- - Český jazyk - otázka č. 12 realismus ve světové literatuře
- - Český jazyk - otázka č. 13 kritický realismus v české leteratuře
- CJ - Český jazyk - Americký realismus
- CJ - Český jazyk - Realismus
- CJ - Český jazyk - světový realismus
- CJ - Český jazyk - český realismus
- LIT - Literatura - Realismus a naturalismus
- LIT - Literatura - Realismus ve světové literatuře a počátky realismu u nás
- LIT - Literatura - Český surrealismus
- CJ - Český jazyk - Avantgardní poezie 20.-30.let - poetismus, surrealismus
- CJ - Český jazyk - Kriticky realismus
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus a naturalismus v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus ve světové a české literatuře 19. a počátky 20. století
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Realismus světový
- CJ - Český jazyk - Realismus v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Realismus v české proze a dramatu 80.a a 90. let 19.st.
- CJ - Český jazyk - Realismus ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Realismus ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - Realismus český
- LIT - Literatura - Kritický realismus a naturalismus v české próze 80. a 90. let 19. stol.
- LIT - Literatura - Realismus 1
- LIT - Literatura - Realismus 20 stol. ve svete
- LIT - Literatura - Realismus a naturalismus ve světové literatuře
- LIT - Literatura - Realismus u nas
- LIT - Literatura - Realismus u nás
- LIT - Literatura - Realismus v české literatuře
- LIT - Literatura - Realismus ve světové literatuře
- LIT - Literatura - Realismus ve světě
- LIT - Literatura - Realismus
- LIT - Literatura - realismus
- LIT - Literatura - Realismus_ve_svete
- LIT - Literatura - Světový kritický realismus
- LIT - Literatura - Český realismus
- LIT - Literatura - Světový realismus
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus v české literatuře
- LIT - Literatura - světovej realismus
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus v české literatuře od 80. let 19. stolet
- CJ - Český jazyk - Realismus v evropských literaturách 19. století
- CJ - Český jazyk - Realismus v české literatuře konce 19. století
- CJ - Český jazyk - Romantismus a realismus v dílech autorů české literatury 30
- CJ - Český jazyk - Světový realismus a naturalismus
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus
- CJ - Český jazyk - Evropský realismus
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus v
- CJ - Český jazyk - Český realismus
- LIT - Literatura - Kritický realismus a naturalismus 2
- LIT - Literatura - Kritický realismus a naturalismus 3
- LIT - Literatura - Kritický realismus a naturalismus
- LIT - Literatura - REALISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE A POČÁTKY REALISMU V ČESKÉ
- CJ - Český jazyk - Realismus
- CJ - Český jazyk - Kriticky realismus
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus v české próze a dramatu, nejvýznamnější
- CJ - Český jazyk - Realismus ve světové literatuře, nejvýznamnější představite
- LIT - Literatura - Kritický realismus v české literatuře
- LIT - Literatura - Kritický realismus ve světové lliteratuře
- LIT - Literatura - Existencialismus a neorealismus
- LIT - Literatura - Magický realismus
- LIT - Literatura - Futurismus, dada, surrealismus
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus a naturalismus v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus ve svetě
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.11- Kritický realismus v naší a světové
- CJ - Český jazyk - Poetismus a surrealismus
- CJ - Český jazyk - Realismus ve světové literatuře 19. století
- CJ - Český jazyk - Realismus
- CJ - Český jazyk - Surrealismus
- LIT - Literatura - Realismus v Evropské literatuře
- LIT - Literatura - Francouzský realismus
- LIT - Literatura - Kritický realismus, anglický realismus
- LIT - Literatura - Realismus a natrualismus ve světové literatuře 2.pol.19.st
- LIT - Literatura - Ruský a americký realismus
- LIT - Literatura - Český realismus
- CJ - Český jazyk - Kriticky realismus ve svetove literature
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus
- CJ - Český jazyk - realismus a naturalismus
- CJ - Český jazyk - Realismus v ceske literature
- CJ - Český jazyk - Realismus v české literatuře
- CJ - Český jazyk - realismus v české poezii a dramatu
- CJ - Český jazyk - Realismus ve svetove literature
- CJ - Český jazyk - Realismus ve světové literatuře
- VV - Výtvarná výchova - Realismus
- LIT - Literatura - realismus ve světové a české literatuře
- CJ - Český jazyk - Realismus dramatu
- CJ - Český jazyk - Realismus v době Brorovského a Němcové
- CJ - Český jazyk - Realismus v České literatuře
- CJ - Český jazyk - Světový realismus
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus a naturalismus v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus ve světové literatuře v 19. století
- CJ - Český jazyk - Proletářská poezie, surrealismus ad.
- CJ - Český jazyk - Cesky realismus
- CJ - Český jazyk - Kriticky realismus
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus ve světové literatuře 19. století
- LIT - Literatura - A. Jirásek- realismus,naturalismus
- CJ - Český jazyk - realismus a kritický realismus ve světové a české literatuře
- CJ - Český jazyk - Surrealismus
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus v české literatuře
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus v
- CJ - Český jazyk - Kritický realismus ve světové literatuře
- CJ - Český jazyk - kritický realismus
- CJ - Český jazyk - Magický realismus, Sci-fi - směry a osobnosti svět.lit. 2.pol.20.stol.
- CJ - Český jazyk - Poetismus, surrealismus a dadaismu
- CJ - Český jazyk - REALISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
- CJ - Český jazyk - realismus
- CJ - Český jazyk - Světový kritický realismus
- LIT - Literatura - Realismus a naturalismus v české literatuře
- LIT - Literatura - Realismus a naturalismus ve světové literatuře
- LIT - Literatura - Francouzský realismus
- LIT - Literatura - Kritický realismus, anglický realismus
- LIT - Literatura - Magický realismus
- LIT - Literatura - Neorealismus, nový román
- LIT - Literatura - Ruský a americký realismus
- LIT - Literatura - Surrealismus, česká lit. v době okupace
- LIT - Literatura - Český realismus
- CJ - Český jazyk - Neorealismus
- CJ - Český jazyk - Realismus
- CJ - Český jazyk - kritick realismus
- CJ - Český jazyk - Kriticky realismus ve svetove literature - upraveno
- CJ - Český jazyk - kriticky realismus
- CJ - Český jazyk - Realismus - svět
- CJ - Český jazyk - Realismus a naturalismus ve svět. lit. 19. stol.
- CJ - Český jazyk - realismus svet
- CJ - Český jazyk - Realismus ve světě
- CJ - Český jazyk - REALISMUS ČESKÝ A SVĚTOVÝ
- CJ - Český jazyk - Realismus český
- CJ - Český jazyk - realismus
- CJ - Český jazyk - realismus2
- CJ - Český jazyk - Realismus3
- CJ - Český jazyk - realismusb
- CJ - Český jazyk - svetovy realismus
- CJ - Český jazyk - SVĚTOVÝ REALISMUS A NATURALISMUS
- LIT - Literatura - Kriticky realismus ve svetove literature
- LIT - Literatura - Poetismus a surrealismus
- LIT - Literatura - Realismus a naturalismus ve světové próze 19. století
- LIT - Literatura - Vedecky realismus a prehodnocovani narodnich idealu
- LIT - Literatura - Český realismus a naturalismus
- VV - Výtvarná výchova - Dadaismus, surrealismus u nás
- VV - Výtvarná výchova - Realismus
- VV - Výtvarná výchova - Romantismus a realismus v Čechách
- VV - Výtvarná výchova - Surrealismus
- Lit - Literatura - Francouzský realismus
- Lit - Literatura - Ruský realismus
- LIT - Literatura - Pocatky realismu, kriticky realismus, naturalismus
- LIT - Literatura - kritický realismus v české lit
- LIT - Literatura - kritický realismus a naturalismus ve světě
- LIT - Literatura - Kritický realismus a naturalismus v dílech našich a světových au
- LIT - Literatura - Kritický realismus v Čechách
- UCE - Účetnictví - Podstata a význam účetnictví, znaky, funkce
- CJ - Český jazyk - Lit.po roce 1990
- CJ - Český jazyk - Německy psaná lit.v českých zemích
- LIT - Literatura - Dobrodružná lit.realismu
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v evr. lit.
- LIT - Literatura - Prokletí básníci světové lit., česká moderna a její představitelé
- LIT - Literatura - svet.lit. 1.pol.20.stol
- LIT - Literatura - česká středověká lit.
- CJ - Český jazyk - Svět. lit. mezi válkami
- CJ - Český jazyk - Svět. poválečná lit.
- CJ - Český jazyk - Téma venkova v čes. lit.
- CJ - Český jazyk - Téma války v lit.
- CJ - Český jazyk - Umělecký obraz historie v čes. lit.
- CJ - Český jazyk - Světová lit. 1. pol. 20. st.
- CJ - Český jazyk - č.lit. 1. pol.20.stol
- LIT - Literatura - Česká středověká lit. v 9. až 14. stol
- CJ - Český jazyk - Meziválečná lit.
- CJ - Český jazyk - Vývoj meziválečné prozy + utopická lit.
- CJ - Český jazyk - Antiromán, antidrama, postmodernismus - směry a osobnosti svět.lit. 2.pol.20.stol.
- CJ - Český jazyk - Obraz války v literatuře - směry a osobnosti svět.lit. 2.pol.20.stol.
- CJ - Český jazyk - Rozhněvaní mladí muži, beat generation, existencialismus - směry a osobnosti svět.lit. 2.pol.20
- CJ - Český jazyk - Antická lit. a kultura orientáních despotií
- CJ - Český jazyk - Nejstartí lit. památky
- CJ - Český jazyk - Nejstartí lit. památky2
- CJ - Český jazyk - Romantismus ve světové lit.
- CJ - Český jazyk - Světová lit. meziválečná
- CJ - Český jazyk - Česká lit. na přelomu 19.-20.
- D - Dějepis - Hosp.a polit. poměry v Ev. mezi válkami, vznik fašism
- LIT - Literatura - humanismusvceskelit.
- D - Dějepis - Revoluční rok 1848 v Evropě
- LIT - Literatura - Renesance a humanismus v Evropě
- Z - Zeměpis - Transformační procesy v post komunisticke evrope
- D - Dějepis - Osvícenský absolutismus u nás a v Evropě, české země od třicetileté války do konce 18. století.
- D - Dějepis - Revoluční rok 1848 v Evropě i u nás.
- D - Dějepis - Vrcholný středověk v Evropě (12. - 15. stol.) - Francie, Anglie, Svaté říše římská, Mongolové a Rusko, Balkán atd.
- D - Dějepis - Boj mezi Anglií a Francií o nadvládu v západní Evropě
- CJ - Český jazyk - Renesance a humanismus v Evropě a u nás
- D - Dějepis - Osvícenství v Evropě
- D - Dějepis - Vrcholný Středověk V Evropě
- MNG - Management - cestovní ruch v jižní evropě
- VV - Výtvarná výchova - Významné sbírky výtvarného umění v Evropě
- D - Dějepis - Pocatky absolutismu v evrope
- CJ - Český jazyk - Romantismus v Evropě
- D - Dějepis - Revoluční rok 1848 v Evropě
- CJ - Český jazyk - Renesance v Evropě
- Z - Zeměpis - Integrační procesy v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Baroko v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Evropě
- D - Dějepis - VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK V EVROPĚ
- D - Dějepis - politická situace ve světě a v Evropě po r. 1945
- D - Dějepis - REVOLUČNÍ ROK 1848 V EVROPĚ A HABSBURSKÉ ŘÍŠI.
- D - Dějepis - revoluční rok 1848 v Evropě
- D - Dějepis - REVOLUČNÍ ROK 1848 – 1849 V EVROPĚ A U NÁS
- D - Dějepis - vznik feudálních států v evropě
- D - Dějepis - ČESKÝ STÁT ZA JIŘÍHO Z PODĚBRAD, VLÁDA JAGELLONCŮ, ZMĚNY V EVROPĚ A VE SVĚTĚ
- MNG - Management - cestovní ruch v jižní evropě
- D - Dějepis - Národně osvobozenecké hnutí v Evropě od Vídeňského kongr
- D - Dějepis - První buržoazní revoluce v Evropě - nizozemská a anglick
- D - Dějepis - Raný středověk v Evropě
- D - Dějepis - Vrcholný středověk v Evropě ve 12. - 15. století
- D - Dějepis - vrcholný středověk v evropě ve 12.-15.st.
- ZSV - Základy společenských věd - HOSPODÁŘSKÁ INTEGRACE ČESKOSLOVENSKA V POVÁLEČNÉ EVROPĚ, EU
- ZSV - Základy společenských věd - VOJENSKÁ INTEGRACE V EVROPĚ A VE SVĚTĚ, NATO, STUDENÁ VÁLKA
- ZSV - Základy společenských věd - Vojenská integrace vEvropě a ve světě. NATO.Studená válka
- CJ - Český jazyk - STŘEDOVĚKÁ LITERATURA V EVROPĚ 5.-15.STOL.
- D - Dějepis - Ranný feudalismus ve vých.Evropě
- D - Dějepis - Revoluční rok 1848 v Evropě
- D - Dějepis - Umění, kultura,..v Evropě v 19.stol.
- LIT - Literatura - Vliv baroka na literaturu v Evropě i u nás
- VV - Výtvarná výchova - Baroko v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Renesance v Evropě
- D - Dějepis - Revoluce 1848-1849 u nás a v Evropě
- D - Dějepis - Renesance a humanismus v Evropě
Copyright 2024 unium.cz