- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál7. Jan Ámos Komenský;
Baroko
Jan Ámos Komenský (1592 – 1670) – autor ryze český, zároveň i světový
v jeho tvorbě doznívá tradice humanistická
byl to filozof, pedagog, historik a překladatel, originální básník
usadil se v polském Lešně, kde byl zvolen posledním biskupem Jednoty bratrské
celým jeho dílem prostupuje rozpor člověka tehdejší doby: člověka věřícího, který na druhé straně poznává pokrok a novou dobu
jeho dílo je vyústěním a zároveň souhrnem všeho, co představovalo pokrok i osobitost českého vývoje v literatuře 16. století
do jeho života krutě zasáhly události po bitvě na Bílé hoře; brzy ztratil rodinu(morová epidemie)
pracoval ve službách českého školství ve Švédsku, Holandsku, Anglii, Uhrách a Polsku
pochází z českobratrské rodiny – brzy úplně osiřel a tak se o něj po jejich smrti starala teta
dětství prožil v Uherském Brodě
vzdělával se na bratrských školách ve Strážnici a v Přerově a v Německu na herbornské akademii a na univerzitě v Heidelbergu
po návratu učil v Přerově, později ve Fulneku, kde působil jako bratrský kněz
šťastné období, ve kterém začíná uplatňovat svou reformu výchovy a vyučování, přerušil r.1621
pobělohorské události ho donutily se skrývat a uprchnout s ženou a dvěma dětmi
nejprve se skrýval ve východních Čechách : Brandýs nad Orlicí, Kunvald, v Bílé Třemešné
r. 1628 vzrostlo pronásledování nekatolíků
vydal Obnovené zřízení zemské a poté odešel do emigrace natrvalo, nikdy se už nevrátil
poté pobýval v Anglii, kam byl pozván anglickým parlamentem, aby vytvořil jakousi akademii věd, která by šířila do celého světa jednotné vzdělání jedním jazykem
pokaždé se vracel do Lešna, kde mu zemřela i druhá žena
byl vyhlášen vestfálský mír, který maří možnost návratu do Čech
za války švédsko-polské shořela Komenskému v Lešně většina majetku a část jeho rukopisů, zvláště materiál k připravovanému slovníku Poklad jazyka českého
1656 - odjel do Amsterdamu, kde žil – slavný a oslavovaný až do konce svého života
Dílo a jeho význam:
napsal za svůj život okolo 250 děl většího či menšího rozsahu
jeho dílo vychází z tradic humanismu, snah Jednoty bratrské a obsahuje i prvky nového uměleckého směru – BAROKA
důležité je jeho pedagogické dílo – ve své době přineslo převratné myšlenky na výchovu a vzdělávání a je aktuální až po dnešní dobu
ve svém díle spojuje domácí náboženské tradice s renesančním úsilím dosáhnout a pochopit svět a jeho zákony
od počátku je pro něj a jeho dobu rozhodující snaha dobrat se pevných životních hodnot a vyrovnanosti v životě jednotlivce, otevřít možnosti pro jeho uplatnění
cílem bylo vytvoření české národní vědy, aby naše vlast vůči jiným zemím nezůstávala pozadu
celoživotní cíle - změnit celosvětový systém školství a provést reformu výchovy a vyučování
dílo zůstalo živým odkazem i dalším generacím a jeho myšlenky byly realizovány v mnohých zemích světa a daleko předstihly svou dobu
spojil úsilí o poznání světa a o výchovu s úsilím o dorozumění mezi národy, o věčný mír
svou myšlenkovou šíří obsáhl a promyslil celé tehdejší vědění přes teologii, pedagogiku, filozofii, jazykovědu až k praktické politice, kterou pojal ve velmi moderním duchu
doufal, že vzdělání povede k sbratření lidstva
16. st. - řada kritických pohledů na svět, vyostřených v negativních obrazech „divadla světa“
proti tomu se objevovaly i utopické vize šťastné budoucnosti lidstva
v díle 2 póly pohledu na životní skutečnost, negativní – Labyrint; pozitivní – vševědné dílo
těmito plány i činy se přiřadil k velkým myslitelům 16. a 17. st.
Díla filozoficko-náboženského charakteru:
LISTOVÉ DO NEBE (1619)
tímto dílem reagoval na události kolem Bílé hory
dílo obsahuje 5 fiktivních dopisů adresovaných Kristovi a psaných Kristem
kritika současných problémů; zamýšlí se nad sociálním postavením chudých a bezbranných
TRUCHLIVÝ (1622 – 1624)
rozbor rozumu a víry; snaží se najít východisko ze zmatků a nejistot doby
zoufalství nad ztrátou náboženské a politické svobody po bitvě na Bílé hoře v r. 1620
LABYRINT SVĚTA A RÁJ SRDCE (1631)
rozsáhlá alegorická skladba, motiv poutníka; toto dílo je kritikou soudobé společnosti
vzniklo z potřeby poskytnout nejen členům jednoty, ale i dalším exulantům v jejich tíživé situaci povzbuzení a útěchu
stalo se nejdůležitějším barokním a nejvýznamnějším dílem v české umělecké próze 17. století
KŠAFT UMÍRAJÍCÍ MATKY JEDNOTY BRATRSKÉ (1650)
pastýřský list napsaný těsně po vestfálském míru, jenž zmařil naděje exulantů vrátit se do vlasti
tento Kšaft byl posledním pastýřským listem biskupa jednoty, který měl přinést útěchu v situaci, jež se exulantům zdála v dané chvíli zcela bezvýchodná
HLUBINA BEZPEČNOSTI (Centrum securitatis)
v tomto díle je uplatněna myšlenka odevzdanosti do boží vůle
PŘEMYŠLOVÁNÍ O DOKONALOSTI KŘESŤANSKÉ
Pedagogická díla:
VELKÁ DIDAKTIKA (Didactica magna)
zabývá se výchovou a výukou v obecné rovině, klade důraz na kázeň, tělesnou výchovu
problematika jak správně přistupovat k výuce studentů, názornost vyučování
vyučování pro všechny bez ohledu na majetek, pohlaví; musí být zdarma
v mateřském jazyce, ale i ovládání cizích jazyků
postupovat od známého k neznámému, od jednoduchého ke složitému
učitel by měl teorii doložit příkladem, či pomocí pomůcek
rozdělení výchovy do 4 stupňů vzdělání: 1 – 6 – mateřská škola nebo výchova doma s matkou, 6 – 12 – obecná škola (základní vzdělání), 12 – 18 – latinská škola, 18 – + – akademická výuka + cestování po světě
INFORMATORIUM ŠKOLY MATEŘSKÉ
příručka pro matky a chůvy pro správnou výchovu v rodině
SVĚT V OBRAZECH (Orbis pictus)
původně učebnice latiny, později první ilustrovaná učebnice cizích jazyků vůbec
BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ (Janua linguarum reserata) - první moderní učebnice latiny
ŠKOLA HROU (Schola ludus)
Díla pansofického charakteru: (encyklopedická díla)
jeho práce směřovala k Pansofii (vševědě) – ideálu vědy shrnující veškeré dosavadní poznání, harmonické poznání světa a člověka
při hledání způsobů „nápravy světa“ se mu zdá být jediným řešením právě idea výchovy člověka
věřil, že vzdělaný člověk může své vědomosti využít nejen pro sebe, ale i pro ostatní
VŠEOBECNÁ PORADA O NÁPRAVĚ VĚCÍ LIDSKÝCH
autor věří, že poznáním je možno dospět k životu v míru, lásce, moudrosti a harmonii
je to stěžejní filozofické dílo, které je jako celek rozvrhnuto do 7 dílů, které měly obsáhnout všechnu lidskou moudrost, toto dílo však nedokončil (nalezeno nedávno v Halle an der Saale)
CESTA SVĚTLA (Via lucis)
Baroko
2. pol. 16. st. - zhruba 2. pol. 18. st., období 30leté války
je to umělecký směr a životní styl, vzniklo v Itálii během 17. st. se rozšířilo do celé Evropy
renesanční společnost nesplnila očekávání; z renesance přejímá touhu po poznání, smyslovost a smyslnost, projevuje se nevíra v člověka, pocity pomíjivosti a marnosti
období nejistoty - barokní člověk trpí trvalou nejistotou svého bytí (války, sociální nepokoje), upíná se k věcem, k bohu (roste vliv katolické církve a absolutistické moci panovníka) a k nadpozemským jistotám
nad rozumem vítězí fantazie a víra
typické je líčení utrpení pozemského života a pekelných muk
Znaky:
je robustní, hloubavě přemýšlivé; klade důraz na city a pocity člověka
hyperbolizace (nadsazování) jevů záporných
duchovnost a mysticismus, nedůvěra v rozum, absolutizace víry
naturalistická konkrétnost (pocit bezmocnosti, utrpení, bolesti)
monumentalita – snaha ohromit
ITALSKÁ LITERATURA:
Torquato Tasso
básník na rozhraní renesance a baroka, dvorský spisovatel
Osvobozený Jeruzalém – hrdinský epos, téma – křížové výpravy, Dobytí Jeruzaléma
ŠPANĚLSKÁ LITERATURA:
Pedro Calderon de la Barca
dramatik, psal komedie a náboženské hry
Život je
Vloženo: 7.06.2012
Velikost: 109,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu LIT - Literatura
Podobné materiály
- PRA - Právo - Obec jako zakladni samospravni jednotka
- D - Dějepis - 20 let samostatného Československa (1918 - 1939)
- VS - Veřejná správa - Orgány státní správy a samosprávy, ČR v mezinárodních organizacích
- LIT - Literatura - Jan Amos Komenský
- LIT - Literatura - VYTVARENI SAMOSTATNE CESKE LITERATURY VE 2. POLOVINE 19. S
- LIT - Literatura - Vytváření samostatné české literatury ve 2. pol 19. stol.
- LIT - Literatura - Vytváření samostatné české literatury ve 2. polovině 19. s 2
- LIT - Literatura - Vytváření samostatné české literatury ve 2. polovině 19. s
- CJ - Český jazyk - Jan Amos Komenský - životopis + dílo
- LIT - Literatura - Jan Amos Komenský
- ZSV - Základy společenských věd - Státní správa a samospráva Francouzské osvícenství
- ZSV - Základy společenských věd - Zájmová samospráva jako prvek občanské společnosti Proces i
- LIT - Literatura - Jan Amos Komenský
- PSY - Psychologie - Předpoklady vzniku psychologie jako samostatné vědy
- PSY - Psychologie - Zakladatelé samostatné psychologie
- CJ - Český jazyk - Literatura období baroka, Jan Amos Komenský
- LIT - Literatura - Jan Amos Komenský- Labyrint světa a ráj srdce
- CJ - Český jazyk - 17. a 18. století: Nebezpečné známosti
- CJ - Český jazyk - Jan Amos Komenský
- PRA - Právo - Státní správa a samospráva
- LIT - Literatura - Jan Amos Komensky
- LIT - Literatura - Baroko v naší i světové literatuře, Jan Amos Komenský
- D - Dějepis - Jan Amos Komenský
- CJ - Český jazyk - Komensky, J.A. - Labyrint světa a ráj srdce (Lili)
- CJ - Český jazyk - BAROKO
- CJ - Český jazyk - baroko
- D - Dějepis - Světové a české baroko
- LIT - Literatura - BAROKO, OSVÍCENSTVÍ, KLASICISMUS, PREROMANTISMUS, HNUTÍ STURM UND DRANG
- CJ - Český jazyk - Baroko v české literaruře
- CJ - Český jazyk - Česká literatura od reformace po baroko
- LIT - Literatura - Baroko v literatuře, česká pobělohorská literatura, osobnost a dílo J.A.Komenského
- LIT - Literatura - Humanismus a renesance v Cechach, baroko
- VV - Výtvarná výchova - Baroko
- 1 - Český jazyk - Baroko
- D - Dějepis - Baroko, Osvícenství, Středověká města
- LIT - Literatura - baroko
- D - Dějepis - Baroko
- CJ - Český jazyk - Baroko, klasicismus, osvícenství, preromantismus
- D - Dějepis - Baroko
- D - Dějepis - Baroko
- LIT - Literatura - Baroko
- LIT - Literatura - Baroko
- VV - Výtvarná výchova - Baroko v Anglii
- VV - Výtvarná výchova - Baroko v Belgii a Nizozemí
- VV - Výtvarná výchova - Baroko v Itálii
- VV - Výtvarná výchova - Baroko ve Francii
- VV - Výtvarná výchova - Baroko ve Španělsku
- CJ - Český jazyk - Baroko
- CJ - Český jazyk - Baroko v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - BAROKO
- CJ - Český jazyk - Baroko v umění světovém a českém
- CJ - Český jazyk - Baroko v české literaruře
- CJ - Český jazyk - Baroko 2
- CJ - Český jazyk - Baroko
- D - Dějepis - Ceske zeme a habsburska monarchie, baroko
- LIT - Literatura - Baroko
- LIT - Literatura - Baroko, klasicismus
- LIT - Literatura - Český humanismus a baroko
- CJ - Český jazyk - Baroko ve svetove i Ceske literature
- CJ - Český jazyk - Baroko, doba pobělohorská, lidová tvorba J. A. Komenského
- VV - Výtvarná výchova - Baroko v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Baroko v Čechách a na Moravě
- LIT - Literatura - Baroko v literatuře + J.A.Komenský
- CJ - Český jazyk - Humanismus, baroko, Komenský
- CJ - Český jazyk - České baroko a doba pobělohorská
- D - Dějepis - Baroko, Rokoko, klasicismus
- CJ - Český jazyk - Baroko v evropských zemích
- CJ - Český jazyk - Baroko
- D - Dějepis - baroko
- CJ - Český jazyk - Baroko 2
- CJ - Český jazyk - BAROKO, KOMENSKÝ
- CJ - Český jazyk - Renesance, humanismus a baroko v české literatuře
- CJ - Český jazyk - RENESANCE, HUMANISMUS A BAROKO
- LIT - Literatura - Baroko a klasicicmus ve evropské literatuře
- LIT - Literatura - Baroko v Čechách
- LIT - Literatura - Baroko, klasicismus
- CJ - Český jazyk - Baroko ve světové a české literatuře
- CJ - Český jazyk - BAROKO VE SVĚTĚ A U NÁS, J. A. KOMENSKÝ (17. - 18. ST.)
- CJ - Český jazyk - baroko
- CJ - Český jazyk - Evropske baroko
- CJ - Český jazyk - Hum., Baroko, Komenský
- CJ - Český jazyk - Humanismus, Baroko, Komenský
- D - Dějepis - Baroko1
- LIT - Literatura - Literarni baroko
- VV - Výtvarná výchova - Baroko v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Baroko v Čechách a na Moravě
- CJ - Český jazyk - Baroko
Copyright 2024 unium.cz