- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál4. BAROKO
LITERATIRA DOBY POBĚLOHORSKÉ 17.století
Pojem BAROKO = ze španělštiny znamená PERLA
= umělecký směr v Evropě, který zdůrazňuje náboženskou víru, vznikl v Itálii
Jednotlivé znaky baroka: víra v boha, kontrast, mystika ( důraz kladen na city
ARCHITEKTURA:
Byla snaha ohromit člověka, důraz na city, vnitřní napětí (kostely měly působit jako obraz nebe přenesený na zem, paláce a zámky reprezentovaly bohatství a moc).
Častým architektonickým prvkem: kopule
SOCHAŘSTVÍ: sochy zachycené v pohybu, křečovitá gesta, snaha zachytit negativní pocity. Matyáš Braun.
MALÍŘSTVÍ: technika světla a stínu. Karel Škréta.
ROZDĚLENÍ:
1) Emigrantská (emigranti – v cizině)
2) Domácí (v Čechách)
EMIGRANTSKÁ LITERATURA
Pavel Stránský – do Polska
Pavel Skála ze Zhoře – do Německa
Jiří Třenovský – do Slovenska
Jan Ámos Komenský (NEJvýznamnější)
JAN ÁMOS KOMENSKÝ
Narodil se asi v Nivnici na Moravě. Brzy osiřel, jeho výchovy se ujala teta Zuzana Koměnská. Studoval na bratrských školách, potom na dvou německých universitách (Herborn, Heidelberg). Stal se učitelem a knězem, působil na Moravě – v Přerově a potom ve Fulneku. Brzy mu zemřela žena a obě děti na mor. Jako biskup JB se musel po bitvě na Bílé hoře skrývat (byl pronásledován) a nakonec v r.1628 odešel do polského Lešna. Jako reformátor školství dostal různé nabídky (byl v Uhrách, Anglii a Švédsku). Zbytek života prožil v Amsterodamu, kde také r.1670 zemřel. Byl pochován v Naardenu (blízko Amsterodamu). Získal titul ,,učitel národů“. Citát:,,Škola bez kázně, mlýn bez vody“.
1. SPOLEČENSKOKRITICKÁ DÍLA
spis Listové do nebe – nejoblíbenější (= 5 fiktivních dopisů) – chudí píšou Ježíši Kristovi, stěžují si na bohaté, kteří jim ubližují
Smutný spis Truchlivý (autor zachytil poměry v Čechách a kritizuje společnost)
Labyrint světa a ráj srdce – nejvýznamnější společensko-kritické dílo
(Poutník vchází do města, aby si vybral své budoucí povolání. Doprovází ho dva průvodci: Vševěd Všud
Vloženo: 5.04.2011
Velikost: 45,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu LIT - Literatura
Podobné materiály
- CJ - Český jazyk - BAROKO
- CJ - Český jazyk - baroko
- D - Dějepis - Světové a české baroko
- LIT - Literatura - BAROKO, OSVÍCENSTVÍ, KLASICISMUS, PREROMANTISMUS, HNUTÍ STURM UND DRANG
- CJ - Český jazyk - Baroko v české literaruře
- CJ - Český jazyk - Česká literatura od reformace po baroko
- LIT - Literatura - Baroko v literatuře, česká pobělohorská literatura, osobnost a dílo J.A.Komenského
- LIT - Literatura - Humanismus a renesance v Cechach, baroko
- VV - Výtvarná výchova - Baroko
- 1 - Český jazyk - Baroko
- D - Dějepis - Baroko, Osvícenství, Středověká města
- LIT - Literatura - baroko
- D - Dějepis - Baroko
- CJ - Český jazyk - Baroko, klasicismus, osvícenství, preromantismus
- D - Dějepis - Baroko
- D - Dějepis - Baroko
- LIT - Literatura - Baroko
- LIT - Literatura - Baroko
- VV - Výtvarná výchova - Baroko v Anglii
- VV - Výtvarná výchova - Baroko v Belgii a Nizozemí
- VV - Výtvarná výchova - Baroko v Itálii
- VV - Výtvarná výchova - Baroko ve Francii
- VV - Výtvarná výchova - Baroko ve Španělsku
- CJ - Český jazyk - Baroko
- CJ - Český jazyk - Baroko v evropské literatuře
- CJ - Český jazyk - BAROKO
- CJ - Český jazyk - Baroko v umění světovém a českém
- CJ - Český jazyk - Baroko v české literaruře
- CJ - Český jazyk - Baroko 2
- CJ - Český jazyk - Baroko
- D - Dějepis - Ceske zeme a habsburska monarchie, baroko
- LIT - Literatura - Baroko, klasicismus
- LIT - Literatura - Český humanismus a baroko
- CJ - Český jazyk - Baroko ve svetove i Ceske literature
- CJ - Český jazyk - Baroko, doba pobělohorská, lidová tvorba J. A. Komenského
- VV - Výtvarná výchova - Baroko v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Baroko v Čechách a na Moravě
- LIT - Literatura - Baroko v literatuře + J.A.Komenský
- CJ - Český jazyk - Humanismus, baroko, Komenský
- CJ - Český jazyk - České baroko a doba pobělohorská
- D - Dějepis - Baroko, Rokoko, klasicismus
- CJ - Český jazyk - Baroko v evropských zemích
- CJ - Český jazyk - Baroko
- D - Dějepis - baroko
- CJ - Český jazyk - Baroko 2
- CJ - Český jazyk - BAROKO, KOMENSKÝ
- CJ - Český jazyk - Renesance, humanismus a baroko v české literatuře
- CJ - Český jazyk - RENESANCE, HUMANISMUS A BAROKO
- LIT - Literatura - Baroko a klasicicmus ve evropské literatuře
- LIT - Literatura - Baroko v Čechách
- LIT - Literatura - Baroko, klasicismus
- CJ - Český jazyk - Baroko ve světové a české literatuře
- CJ - Český jazyk - BAROKO VE SVĚTĚ A U NÁS, J. A. KOMENSKÝ (17. - 18. ST.)
- CJ - Český jazyk - baroko
- CJ - Český jazyk - Evropske baroko
- CJ - Český jazyk - Hum., Baroko, Komenský
- CJ - Český jazyk - Humanismus, Baroko, Komenský
- D - Dějepis - Baroko1
- LIT - Literatura - Literarni baroko
- VV - Výtvarná výchova - Baroko v Evropě
- VV - Výtvarná výchova - Baroko v Čechách a na Moravě
- CJ - Český jazyk - Baroko
- LIT - Literatura - Jan amos komensky, baroko
- LIT - Literatura - Baroko v naší i světové literatuře, Jan Amos Komenský
Copyright 2024 unium.cz