- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
17. a 18. století: Nebezpečné známosti
CJ - Český jazyk
Hodnocení materiálu:
Vyučující: Mgr. Lucie Škvařilová
Popisek: obsahuje i citace :D
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálGymnázium Jevíčko
Michaela Fickerová, 1.A
Referát
do předmětu český jazyk a literatura
Na téma:
17. a 18. století
OSVÍCENSTVÍ
Choderlos de Laclos- Nebezpečné známosti
(les liaisons dangereuses)
Radiměř, 27. 5. 2011
LITERÁRNĚ – HISTORICKÝ ÚVOD
V klasicismu vládl ve Francii Ludvík XIV. a rozvíjela se absolutistická monarchie. Začala se rozvíjet věda, takže se lidé začali více zajímat o vesmír a přírodní dění. Feudalismus byl ve vyspělých zemích vystřídán kapitalismem. Aristokracie ztratila vliv a do popředí se dostali zámožní měšťané. Osvícenství klade důraz na rovnost lidí, na snášenlivost a svobodu jednotlivce. V tomto období se staly dvě významné události: v USA byla vyhlášena Deklarace nezávislosti a ve Francii proběhla Velká francouzská revoluce. Měšťané si vytvořili nový umělecký styl: preromantismus, který zdůrazňuje především citové hodnoty. Ideálem se stal prostý, nezkažený člověk.
Klasicistní architektura se vyvinula z barokní a postupně přešla k empíru. Požadovala přesný řád a pevná pravidla, stejně jako tomu bylo v antice, ze které vycházela. Typická byla jednoduchá výzdoba, rovné čisté linie, trojúhelníkové štíty a antické sloupy. Oblíbené byly medailony a vavřínové věnce. Dalším typickým prvkem byly francouzské parky, které se vyznačovaly symetrií. Byly v nich altány, aleje, vodotrysky a stromy sestříhané do geometrických tvarů. Příkladem klasicistní stavby je Pantheon a Vítězný oblouk, Versailles, Národní galerie, Britské muzeum, braniborská brána a jádro Petrohradu.
Výtvarné umění reagovalo na barokní rozevlátost, subjektivismus a mystiku. Měřítkem krásy se stala pravda a rozum. V malbě byl kladen důraz na figurální kompozici, malíři se snažili zobrazit ideální typy postavy, snažili se zachytit souměrnost a ušlechtilost a zároveň každodenní život. Rozvoj krajinářství. Mezi nejznámější malíře patří Jacques Louis David, Jean Dominique Intres nebo Nicolas Poussin.
V sochařství byly oblíbené obelisky a busty. Sochy zpodobňovaly nahé postavy bez zornic. Sochaři: Antonio Canova, Bertel Thorvaldsen.
Hudba se vyznačovala symetričností a periodičností. Rozvíjely se instrumentální formy. Skladatelé: Joseph Haydn, wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven. Představitelem tzv. citového slohu v hudbě byl Carl Philips Emmanuel Bach.
OBSAH
Patnáctiletou Cecílii matka vzala z kláštera, aby ji mohla provdat. Sňatek byl předem dohodnutý s panem de Gercourt. Cecílie ho nikdy neviděla. Matka ji seznámila s markýzou de Merteuil, která se uvolila, že bude na Cecílii dohlížet a že jí zasvětí do společnosti. Částečně se jí podařilo nahradit zpovědníka, o kterém tvrdila: Aby se však tento směšný postup neopakoval, pospíšila jsem si zasít do duše dívenky určité pochybnosti o diskrétnosti zpovědníků…. Doufám, že když s ní ještě jednou dvakrát promluvím, přestane vykládat své bláhovosti prvnímu člověku, který se namane.“(znaky osvícenství- kritika církve). Nikdo netušil, že byl Gercourt markýziným milencem. V klášteře hrála Cecílie na harfu a zpívala a v těchto činnostech pokračovala i nadále. Matka jí sehnala učitele hudby, rytíře de Dancenyho, který se do mladičké dívky zamiloval. Cecílie jeho lásku sice opětovala, ale nevěděla si s ní rady, tak se svěřila markýze. Ta jí řekla, že mu má odepsat na dopis, který ji dal. Aby na to její matka, paní de Volanges, nepřišla, vyměňovali si dopisy pomocí jejich harf: nechávali je ve strunách.
Jenže markýza se chtěla pomstít za to, že přišla o milence, takže tajemství vyzradila paní de Volanges. Po libertinském vikomtovi de Valmont chtěla, aby Cecílii připravil o panenství a zasvětil ji do tajů milování. Nejdříve se zdráhal, protože se zaměřil na jiný objekt- na pámbíčkářskou prezidentovou de Tourvel. Markýza nevěřila v jeho úspěch, tak se s ním vsadila- když dostane prezidentovou, tak se mu bude jednu noc věnovat. Když ne, tak vikomt vstoupí do kláštera. Valmont samozřejmě přijal. Jakmile paní de Volanges zjistila, že si její dcera dopisuje s Dancenym, rozhodla se jí poslat na venkov, aby se nemohla s Dancenym stýkat. Toho využil Valmont a svedl ji: „Nu vida, bez dalšího mazlení zapomněla ta něžně milovaná na své přísahy a nejdříve se poddala a pak dokonce souhlasila: ne že by se po tom prvním okamžiku nedostavily v souzvuku výčitky a slzy, nevím, zda opravdové či předstírané: ale jak už to bývá, zmizely, jakmile jsem se začal starat, aby k tomu okamžiku znovu došlo.“(znak osvícenství- navazuje na renesanci: zobrazuje tabuizovaná témata). Markýzu to velice potěšilo, ale namyslete si, že zahálela! V Paříži si vyhlédla další cíl, Prévana. Valmont se stále nevzdával, co se paní de Tourvel týká. Naléhal na ni, aby mu vyznala lásku, ale ona vytrvale odmítala. Valmont se do ní zamiloval, ale nechtěl si to přiznat. Neustále jí zahrnoval milostnými dopisy. Došlo to až tak daleko, že ho požádala, aby opustil sídlo jeho tety, paní de Rosemonde. Kromě odjezdu po něm požadovala, aby jí přestal psát. Souhlasil s odjezdem pouze za podmínky, že jí bude smět psát, a že se s ní bude moct ještě setkat. Prezidentová mu povolila dopisy pod podmínkou, že nebudou milostné, ale setkání zamítla. Valmont se po čase na venk
Vloženo: 1.06.2011
Velikost: 66,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu CJ - Český jazyk
Reference vyučujícího Mgr. Lucie Škvařilová
Podobné materiály
Copyright 2024 unium.cz