- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Speciální pedagogika
UPV/YS2SP - Základy speciální pedagogiky
Hodnocení materiálu:
Popisek: Přehled
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálvzniku
fyzikální, chemické, biologické vlivy z hlediska druhu vzniku
oslabení CNS – zpravidla nerovnoměrné vyzrávání mozkových center – projevy v celém vzdělávání
přestože je problematika známa, může zarazit přístup učitele, naschvál (4, 1 obden), což dítě vůlí neovlivní
projevy impulzivity (bez rozmyslu), vykřikování bez vyzvání, chůze, v rozporu s požadavky učitele, z hlediska sociálního může narušit kolektiv, nedokáže se soustředit, nerozliší co je důležité a co nepodstatné, všemu se věnuje stejně, ale brzo se unaví, čímž je narušena paměť
hyperaktivita o přestávkách, dominující poznámky, během výuky vstane a jde se podívat na veverku
méně častá je hypoaktivita – hodné, nezlobí, ale není tzv. na příjmu, neví co se řeší
všechny tyto projevy narušují i proces nápravy
reedukace pokud jsou příčinou tyto syndromy
je-li samotná porucha, je to snazší
Vztah mezi specifickými poruchami vzdělávání a poruchami chování
na základě SPV se může projevit porucha chování, především demotivací školního prostředí, přestane se snažit, protože to vyjde nastejno – obrana, forma postoje – nenosí úlohy, pomůcky, záškoláctví, falšování omluvenek, vyrušování okolí, historky během vyučování nebo verbální agrese na učitele, spolužáky, až agrese fyzická učitelská, šikana
pokud je dítě jiného charakteru osobnosti, tak je reakce ve stažení, izolaci
Vzdělávání
buď integrace individuálně (zjistí-li se, diagnostika, speciální pracoviště, základem je vyšetření inteligence, složité)
třeba zjistit kde je silná a kde slabá stránka, potom vyšetření zraku, sluchu, vnímání a reprodukce rytmu, vyšetření lateraliy, hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky, pozornosti
komplexní vyšetření osobnosti dítěte – následně pak odborník doporučí jak s dítětem „zacházet“
vyšetření může navrhnout škola
pokud navrhují rodiče, jsou pak tázání na poskytnutí výsledku, pokud souhlasí ok, pokud nesouhlasí, může být problém
pokud má status integrovaného žáka, zůstává IVP vztahující se k předmětům, kde jsou vzhledem k poruše předpokládány problémy
skupinová integrace ve spec. třídě či spec. Škole, pokud jsou problémy větší
výuku vede spec. pedagog a náprava probíhá celou výuku
zvážení dostupnosti z hlediska bydliště
je-li těžký stav, z hlediska syndromů a projevů chování – diagnostický pobyt v psych. léčebně – event. i farmakologické tlumení
je možno docházet na reedukační péči do SPC nebo nabízí škola formou cestujícího pedagoga (chodí do školy a tyto žáky si bere a věnuje se jim)
nebo možnost školního spec. pedagoga či školního psychologa, event. učitele s certifikátem se spec. vzdělávacím programem (kroužky) nebo třídy individuální péče (má svoji třídu odkud odejde např. na češtinu do spec. třídy a potom se opět vrátí)
SPP jsou diagnostikovány po zahájení PŠD, ale v poslední době je možná v předškolním věku tzv. diagnostika dílčích funkcí:
Projevy nezralosti, nedost. vývoje, určité funkce vývoje vnímání, což se může časem ve SPP zvrhnout, ale může dozrát a nedojde k tomu
depistáž ohrožených dětí, učitelky v MŠ nebo PPC
jsou nabízeny podpůrné programy
edukačně stimulační skupiny – program rozvíjí oslabené funkce formou hry
rozvoj motoriky, paměti, pozornosti, vnímání, čímž se oslabené funkce cvičí, zábavnou formou
pomůcky, materiály
dochází rodič s dítětem a spolupracují vzájemně
drobné úkoly na doma ve spolupráci s rodičem = nácvik pravidelnosti a systematičnosti
v rámci reedukace je vhodné pracovat systematicky ale nepřetěžovat
denní pravidelnost 10-15 min. intenzivně v klidném prostředí
výrazně chválit, i za snahu a hledat si vždy důvod chvály
při řešení úloh myslet předem co může nastat za chybu a pokusit se tomu zabránit a pak jej pochválit
zapojení co nejvíce smyslů současně
trpělivost ale nedávat úlevy (např. diktát – tištěná forma – ne sedět) a zároveň vysvětlit ostatním, že není osvobozen, je třeba pochopit
14.5.2010
Psychopedie
nejrozšířenější jednotlivci s mentálním postižením
problematika osob s mentálním postižením
zabývá se problematikou výchovy, vzdělávání a soc. uplatněním
Mentální retardace
medicínský pojem, v soc. vědách užívat co nejméně
charakteristický znak snížené mentální schopnosti (nevychovatelnost a nevzdělavatelnost se již neužívá)
Klasifikace dle stupně IQ
oficiální hranice, posouzení je ale individuální
IQ (inteligenční kvocient, zkráceně IQ, je veličina používaná jako výstup standardizovaných IQ testů k popisu inteligence člověka v poměru k ostatní populaci. míra inteligence jako poměr „mentálního věku“ a věku skutečného: Tedy pokud by mělo desetileté dítě intelektuální schopnosti na úrovni třináctiletého, je jeho IQ rovno 130 (100·13/10).)
průměr se pohybuje zhruba 90 - 110 IQ, nad 130 IQ Mensa
4 stupně MR:
1.typ MR: lehká MR 69 - 50
2.typ MR: středně těžká MR 49 - 35
3. typ MR: těžká MR 34 - 20
4.typ MR: hluboká MR IQ pod 20 (těžko měřitelné)
hodnocení, dle 10-té revize WHO (SZO), od 9-té se změnila, snížení na 69
čím je stupeň mentálního postižení těžší tím více se objevuje u jedince přidružených postižení (kombinovaná postižení), proto nejsou tito jedinci v systému škol, ale v ústavních zařízeních
(nejlepší úroveň cca 12 let, stupně jsou zhruba o 3 roky menší, 9/6/3)
velmi těžké pro rodinu, etiketizace, nevyvíjí se
Vznik MR na základě dvou kritérií
z hlediska času:
prenatální, peri a postnatální vznik, včetně vlastního porodu a následných 7 - 10 dnů po porodu
není-li po porodu fyzicky viditelné, nepozná se, projeví se až během vývoje
vrozené v 90-ti %, získává na celý život
nemoci infekce, úrazy, užívání alkoholu, drog, psychické vypětí, ozáření, RTG záření, dědičnost
z hlediska charakteru:
demence, nádory mozku, úrazy
z hlediska sociální podmíněnosti:
POF
Demence
získané onemocnění ne postižení,
které způsobuje úbytek kognitivních schopností v postnatálním období
diagnostikuje se medicínsky od dvou let (dříve od tří)
viz. později
Pseudooligofrenie
zdánlivá mentální retardace „postižení“, které má charakter sociální podmíněnosti
projevy MR se sociálním charakterem (sociálněkulturní zaostalost oproti ostatním dětem)
stav sociálního opoždění, sociálního zanedbání
např. děti z rómského prostředí, nejsou MR, ale přesto chodí do škol pro MR
Syndrom FAS
fetální alkoholový syndrom
stav popisovaný u dítěte co se narodí např. matce alkoholičce
MR má 2 základní typy:
eretický:
vzrušivý typ, energický, temperamentní, potřeba neustálé kontroly
neracionálně akceptuje naše požadavky
torpidní:
klidný, „kam ho dáš, tam ho najdeš“, uzavřený, stereotypní pohyby
neustále něco sleduje nebo se dívá bez zájmu, pokud jej nevyzveme, nepůjde od sebe ani na WC, přestože má potřebu
Dělení celkových skupin
lehká MR 80 %
středně těžká a těžká 17 %
hluboká 3 %
dle 9-té revize byly pouze 3 stupně, ale z důvodu rozdílů byl střední stupeň rozdělen
dříve označení debilita, imbecilita, idiotie
Vzdělávání žáků s MR
integrovat dítě s MR do předškolního zařízení je možné do MŠ běžného typu nebo speciální MŠ
v základním školství postupujeme dle typu MR, s lehkou MR jsou pro děti tzv. Základní školy praktické (dříve zvláštní škola), kde je ale problém když je v v ní lehká MR a POF (tragédie pro rodinu i dítě), péče je ale skvělá a příprava probíhá především v pracovním vyučování, zatím stále dle vzdělávacího programu pro školy zvláštní a pro stupně těžší jsou určeny Základní školy speciální (dříve škola pomocná), ale je zatím učeno podle školního programu pro školy pomocné, hluboký stupeň MR neumožňuje zařadit dítě do běžných speciálních škol, může se ale jednat o dítě výjimečně schopné
vzdělávací program RHB třídy pod ústavem sociální péče nebo ZŠ speciální, pro děti co nejsou pro ústavní péči a co jsou na hranici spec. školy
přípravný ročník zřizovaný při ZŠ speciální, dle vyhlášky a trvá 1 - 3 roky, „oficiální přípravný stupeň“ , posuzuje se zda je dítě schopno procesům v ZŠS, může po roce do ZŠ nebo po 3 letech do rehabilitační třídy
dítě s MR může do normální školy, ale s IVP a je to velmi komplikované
střední vzdělávání, Praktická škola 1 nebo 2 letá a schopní žáci a žáci ZŠP mohou pokračovat na Odborné učiliště, velmi nadaní si mohou dodělat kurz na doplnění základního vzdělání, protože návštěvou ZŠP nebo ZŠS splní žák pouze ZPŠ docházku, ale ne základní vzdělání (započítává se i přípravný stupeň)
DOWN syndrom
dříve označováno jako mongolismus
3 typy:
nondisjunkce - typický DS
mozajka - rysy nejsou tak mongoloidní
smíšený
DS je zařazen do skupiny MR, protože bývá DS často spojen se středně těžkou až těžkou MR
genetická etiologie:
gen. dispozice (gen. aberace, uchycení, sestavení chromozomů)
trizonie 21: ve 21 páru chrom. skladby se seskupí 3 chromozomy, které dají podklad ke vzniku DS (Mezinárodní den osob s DS je 21.3.)
věkově starší ženy nad 35 let a muži nad 50 jsou rizikovější skupina
(chrom. aberace trizonie 9 - leukémie)
další rizikové faktory nebyly prokázány
riziko je také u výskytu v rodině přes dvě a více generace, sourozenec
popis byl dán již před 50-ti lety lékařem Jackem Londnem Donem
typ postavy: menší vzrůst, zavalitá postava, většinou extrémě velká hlava, šikmé oči, což způsobuje oční kožní řasa (tento vjem)
krátké zavalité končetiny, prsty, ruce, vyvinutý a dlouhý jazyk, často jakoby neustále vyplazený, protože se nevejde do ústní dutiny, šišlavý, huhňavý projev, zploštělý nos, v obličeji a na rukou se objevují kožní řasy (záhyby), krátký, široký krk, nadměrné slinění, zdravotní komplikace - nedostatečně vyvinuté srdce, operace
dítě - šetřivé pohyby, potom jsou obézní, trpí klouby, mívají cukrovku, vysoký výskyt leukémie, nebo myeloproliferativní nemoci (chronická leukémie), dříve se dožívali spíše do 35-ti let, nyní jsou i jedinci v 50-ti, zdokonalila se diagnostika, léčba
cca 70 dětí s DS/rok (1:700) u matky nad 40 let 1:170
mají dobrou schopnost nápodoby, daří se jim ve stereotypním prostředí, nenáročném
často také dysfunkce štítné žlázy a kožní nemoci, extrémě suchá kůže, rohovatí, musí se promazávat, proleženiny
15.5.2010
Autismus
poruchy autistického centra PAC
dříve nebyla diagnostická kritéria a pacienti byli zařazeni pod MR, která je charakteristickým znakem
předpokládá se, že jde o neuorologickou poruchu, která ovlivňuje fungování mozku (v prenatálním období)
4x zvýšený výskyt u chlapců
projevy většinou do 3 let
jsou i další teorie příčin, např. nedostatek citového přístupu rodiče, vliv jiných onemocnění, metabolické poruchy organismu, špatné životní prostředí
pervazivní vývojová porucha postihující celou osobnost
Diagnostikuje se ve 3 rovinách:
rovina (deficit) patologie v oblasti komunikace
deficit v oblasti sociální interakce (komunikace s okolím)
deficit v rovině představivosti
nelze dát do normy, lze pouze ovlivnit
neexistuje objektivní diagnostický názor
diagnostika je založena na pozorování co splňuje, či na oblasti ve výše uvedených rovinách
při narození nelze rozpoznat, čím dříve je diagnostikováno, tím lépe, lepší interakce a zlepšení projevů
může už v 18-ti měsících vykazovat znaky artismu
někteří jedinci nejsou diagnostikování
diagnostická kritéria dle MKN 10
kvalitativní narušení sociální interakce
nepřiměřené hodnocení společenských emočních situací
nedostačující odpověď na emoce druhých lidí
nedostačující přizpůsobení sociálnímu kontextu
špatné používání sociálních signálů
chybí sociálně emoční vzájemnost
slabá sociální integrace, komunikace, emoční chování
(nepustí do pokoje prarodiče, chybí kontakt očí, stereotypní pohyby, změna trasy procházky – problém, emočně chudé, nedokáže se emočně vyjádřit, nepřiměřená reakce např. na plácnutí ruky)
používání řeči
echolálie (spojování vět, slov)
pohybová stereotypie
lpění na rutině
zájem o referenční prvky (znaky, předměty, strukturované jízdní řády)
jsou i jedinci s artistickými rysy, ale nejedná se o artismus (méně kritérií, zachována inteligence a může být v běžném vzdělávání)
Nespecifické rysy
strach (fobie)
poruchy spánku, příjmu potravy
záchvaty vzteku a agrese
Vzdělávání
individuální integrace (nerealizuje se, moc lidí, přesuny)
ZŠ praktická (není optimální)
ZŠ speciální (tzv. autitřída)
TEACH program
výchovně vzdělávací program pro jedince s autismem
individuální přístup - box
má tyto 3 programy:
strukturalizace (skříňky, barvy, věci, místo, čas, prac. úkoly)
vizualizace (aktivace k činnosti)
fotografie, piktogramy
je nutná spolupráce se školou a rodiči, aby bylo doma stejné prostředí
integrace lidí s artismem do společnosti
Demence
podstatou je vznik neuronálního plaku v mozku (zánětlivé ložisko v mozku, bez ohraničení, prorůstá neurony, úroveň paměti je dána, kdy se vyskytne toto on. mozku
získané mentální postižení, které je diagnostikováno od 2-hého roku věku
stav kdy dochází k úbytku kognitivních funkcí (poznávací, paměťové, představivost)
neumírá se, ale průměrná doba přežití je 3 - 8 let, umírá na přidružené onemocnění, zápal plic, úrazy, pády, zlomeniny
trvalý stav, spíše se zhoršující, ne všechny projevy patří demenci, podobné mohou mít i deprese, stavy u schizofrenií, ve stáří, při deliriu (akutní, přechodné snížení kognitivních funkcí), amnestický syndrom se stejnými příznaky (závady a poruchy paměti, zejména krátkodobé, neschopnost zapamatovat si nové informace a údaje, což často vede ke konfabulacím a dezorientaci postiženého)
Klasifikace
atroficko-degenerativní (mozek atrofuje, dojde ke zbytnění, Alzheimerova chorova, demence při Parkinsonově chorobě, demence s Lewyho tělísky/jedna z forem Alzheimera)
ischemicko-vasculární (nejméně časté, příčinou je nedostatečné zásobení mozku, nebo infarkt mozku, multiinfarktová demence (menší či větší infarkty mozku), krvácení do mozku, výduť)
sekundární (vzniká jako druhotný výsledek některého primárního onemocnění, úraz hlavy, nádor, epilepsie, klíšťová encefalitida, Korsakova demence - alkoholismus, drogy, AIDS, prionová onemocnění, přenos priony /Prion (někdy označovaný „infekční bílkovina“) je název pro vadnou formu tzv. prionové bílkoviny, vyskytující se v nervových buňkách savců. Platí-li tzv. prionová teorie, jsou priony původci celé řady nemocí CNS lidí i zvířat./ např. nemoc šílených krav, Creutzfeldt-Jakobova nemoc (postihuje CNS, přenos ze skotu), hydrocefalus (nadměrné hromadění mozkomíšního moku v nitrolebí, zpravidla v mozkových komorách. Vznik hydrocefalu je důsledkem nerovnováhy v produkci a následné resorpci mozkomíšního moku anebo také z důvodu překážky v jeho přirozené cirkulaci.)
29.5.2010
Etopedie
specifická pedagogická disciplína
věnuje se jednotlivcům s poruchami chování
oddělila se 1969 z psychopedie
většina poruch chování vzniká na základě negativního vlivu prostředí = soc. etiologie (výchovného - rodinného, školského, funkcionálního prostředí)
Výchova
intencionální (rodina, učitelé, přímí aktéři)
funkcionální (prostředí ovlivňující chování)
výchovné deficity jsou příčinou, že lidé se chovají soc. patologicky
postihuje celou věkovou škálu, ale dominantně je etopedie záležitostí dětí a mládeže
u dospělých – vězeňství, resocializační, peniterciální pedagogika
etopedie je hraniční disciplína patřící do speciální a sociální pedagogiky, z důvodu soc. příčin a také z důvodu:
v etopedii se jedinci integrují prostřednictvím segregace
Klasifikace dle stupně závažnosti projevů
disociální (chování, které nevyžaduje speciální zásah, je běžně výchovně zvládnutelné, běžnou výchovnou korekcí, „nespolečenské chování“, např. nezdraví, vykřikuje, odříkává, nevinné lži k operativnímu řešení situace (myl sis ruce), zlozvyky (nehty))
asociální (překračování pravidel, např. porušení školního řádu, záškoláctví, experimentování s drogou, neadekvátní agrese, je vyžadována určitá korekce, např. poradenství, středisko výchovné péče)
antisociální („protispolečenský typ“, trestné činy, závislost, zásah v duchu převýchovy, resocializace, náprava pomocí integrace)
Klasifikace dle věku
dětská (kriminalita, z hlediska diagnostiky a pomoci ve věku 6 – 15 let)
mladiství (15 – 19 let)
dospělí (19 let a výše)
Klasifikace dle osobnostní charakteristiky
typy inklinující k poruchám chování
psychopatická osobnost
neurotická osobnost
osoba se sníženými intelektuálními schopnostmi (lehká MR)
„emočně chudé“, citově chudé, emoční vykořenění, zpuštěnost
(i u LMD, ale nepatří sem, stav kdy často dochází k poruchám chování)
Etopedická zařízení
Diagnostický ústav
děti
mládež
určeno primárně pro diagnostiku, komplexní diagnostika
pobyt má 8 týdnů
mohou být i na žádost rodičů a po pobytu se vrací domů
Dětský domov
pro děti a mládež 3 – 18 let (event. 19 let), výjimečně lze i při příprave na povolání do 26 let, není-li jiná možnost
alternativa pro rodinnou výchovu
nařízená ústavní výchova, je-li rodinné prostředí nevýhodné, tehdy se jedná většinou o děti bez poruch chování, důvod je tedy sociální nikoliv výchovný
dochází do školy v místě ústavu
= sociální typ péče
Dětský domov se školou
určen pro děti s nařízenou ústavní nebo ochrannou výchovou
typ pro děti s poruchou chování, škola v budově areálu
ZŠ běžný typ nebo ZŠ praktická pro LMR
do 15-ti let
Výchovný ústav
pro mladistvé, 15 – 19 let
s ústavní nebo ochrannou výchovou, s poruchami chování
může být i od 12-ti let, pokud spáchalo závažný trestný čin
věznici pro mladistvé nemáme, ale máme oddělení ve věznicích s Oddělením pro mladistvé (vazba, výkon trestu), závažný čin, hygiena, volnočasové aktivity musí být od dospělých naprosto odděleno
pr. 21 000 ve věznicích, 7 000 čekatelů, mladiství 100
hospitalismus = život v získaných podmínkách
Typy věznic
s dohledem
s dozorem
s ostrahou
se zvýšenou ostrahou
Resocializační proces
na 4 pilířích :
individuální terapie
skupinová terapie
ergoterapie (pracovní a zájmová)
režimová terapie (dodržování režimu dne, ve smyslu pracovní náplně apod.)
od roku 1993 se uvádí program Zacházení s odsouzenými místo resocializační program
Realizace prevence v etopedii
primární (působení na nejširší vrstvy populace, školní mládež, senioři, charakter, informační, měla by být více směrována jako osvěta, sociální pedagogika)
sekundární (pro kategorie ohrožených jedinců, sociální pedagogika, sociální práce)
terciární (pro zasažené jedince a jejich následná péče (pobyt + péče po propuštění), sociální práce)
Vloženo: 19.03.2011
Velikost: 460,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz