- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Speciální pedagogika
UPV/YS2SP - Základy speciální pedagogiky
Popisek: Přehled
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálSpeciální pedagogika prof. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D.
↓ ↓ ↓
D + M Andragogika Gerontopedika
↓ AGOGE = vedení, směrování
Zkouška – písemná + ústní
termín použil prof. Sovák
dříve např. pedopatologie, duš. úchylné děti, léčební pedagogika, nápravná pedagogika, defektologie
speciální ↔ celé životní dráhy
subdisciplína pedagogiky, která se věnuje jedincům na celé životní dráze !
předmětem je jedinec s postižením, se speciálními vzdělávacími potřebami
nejen otázka výchovy a vzdělávání, ale i pracovní a společenské možnosti zdravotně a sociálně znevýhodněných osob (na problémy během životní cesty, od bariérovosti až po špatnou zaměstnanost)
problematika znevýhodněného jedince od narození po stáří, problematika INTEGRACE a INKLUZE do škol, do společnosti !
odlišnost od normy, normalizace
vždy bude ale někdo mimo
normu
současná společnost normy
rozšiřuje ( MKN 9 revize
IQ, 10 revize 69 IQ)
INTEGRACE → začleňování do normy
INKLUZE → rozšíření normy ↔ připravení prostředí aby se tam mohl jedinec s postižením integrovat a realizovat (je potřeba i při integraci, ale důraz byl začlenit)
postižení = stav takový jako je a výrazně se nezmění
!!! lidi, osoby, jedinci s postižením NE postižené dítě, lidi apod.
Vztah k jiným vědám
společenské vědy (pedagogika, didaktika, psychologie, patopsychologie, soc. patologie)
biologické vědy (fyziologie, patologie, medicinské obory)
Subdisciplíny (klasifikace) speciální pedagogiky: (prof. Sovák) !!!
PSYCHOPEDIE
speciální pedagogika osob s mentálním postižením (takové, kde dochází ke ↓ IQ, tedy ke ↓ rozumových schopností, !!! nepatří sem duševně tedy psych. nemocní)
↑ populace s ment. Postižením
SOMATOPEDIE
speciální pedagogika osob s tělesným postižením (1 rovina) a osoby s chronickým a dlouhodobým onemocněním (2 rovina) např. astma, diabetes, alergie, lázeňské školství, školství v nemocnicích
LOGOPEDIE
speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností (dříve vady řeči)
SURDOPEDIE
speciální pedagogika osob se sluchovým postižením
OFTALMOPEDIE
speciální pedagogika osob se zrakovým postižením (dříve Tyflopedie ↔ Tyfloservis)
ETOPEDIE
speciální pedagogika osob s poruchami chování (ETOS = mrav), ovlivněno sociálním prostředím → vytržení z prostředí, segregujeme jinam abychom je integrovali neboli integrujeme prostřednictvím segregace (vězeňství, ústavy, domovy)
EDUKACE JEDINCŮ S VÍCE VADAMI (kombinovaným postižením)
přibývá
vady na sobě nezávislé
stárnoucí matky (35) a tatínci (40)
lékařská věda – přežití těch co by nepřežili
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ a chování
dys ….
bývá třeba spojeno s poruchou učení, hyperaktivita
PROBLEMATIKA VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH ŽÁKŮ (se speciálními vzdělávacími potřebami)
s mimořádným nadáním
DEFINICE POSTIŽENÍ
v pedagogickém smyslu: všechny děti, mladí lidé a dospělí, kteří jsou v učení, soc. chování, v komunikaci, řeči nebo v psychomotorických schopnostech tak omezeni, že jejich spoluúčast na životě je podstatně snížena a proto vyžadují speciálně pedagogickou péči
jednotlivé druhy postižení se projevují určitým klinickým obrazem nebo chronickým onemocněním, často se vyskytují kombinovaná postižení
kvalita života = u osob s postižením je ovlivněna
školy běžného typu charakterem „inkluzívní škola“, kooperace s prostředím, rodinou, akce, žáci s různým postižením, podpora spolupráce na všech úrovních, napojení do obce a školního prostředí, bezbariérové, inkluzívní vzdělávání – různé komunity apod.
termín jedinec s postižením, s handicapem, od 70 let pojem jedinec se speciálně vzdělávacími potřebami
!!! nepřípustný termín: nevzdělavatelný a nevychovatelný
Poradenský systém !!!
systém pedagogicko psychologického poradenství
pro žáky, děti, klienta, pro jeho rodiče a jeho učitele
základní tým: psycholog, speciální pedagog, sociální pracovnice
IPPP ČR – Institut pedagogicko psychologického poradenství, Praha
úkolem je metodické zajištění, vedení a koordinace pracovníků z ostatních pracovišť (ne klienti)
PP – Pedagogicko psychologická poradna
zajišťuje diagnostiku spec. poruch učení (SPU)
diagnostikuje školní zralost
podílí se na vytváření individuálního plánu vzdělávání (IPV)
profesní orientace
SPC – Speciálně pedagogické centrum
centrum poskytující služby žákům s vadami řeči, zrakovým postižením, sluchovým postižením, tělesným a mentálním postižením, poruchami artistického spektra, více vadami, žákům hluchoslepým
SVP – Středisko výchovné péče
cílem předcházení vzniku …. STAG
Školní poradenská pracoviště
školní psycholog
školní speciální pedagog
výchovný poradce
školní metodik prevence
20.2.2010
Speciálně pedagogická diagnostika – metody !
metoda = postup jak dojdeme k cíli
SPD je proces, který má své zákonitosti a výsledkem tohoto procesu je diagnóza speciálně pedagogická
Cíl: co nejdokonaleji poznat člověka s postižením
získání co nejvíce informací o osobnosti jedince a jeho možnostech v oblasti vzdělavatelnosti a vychovatelnosti, sociálním a pracovním uplatněním
SPD je součástí tzv. komplexní diagnostiky
Sociální diagnostika: zkoumá průběh dosavadního vývoje člověka i s jeho etiologií, podává informace jak je jedinec „zasažen“ v prostředí
lékař, psycholog, speciální pedagog, sociální pracovník a další odborníci
měla by probíhat komplexně, interdisciplinárně
Etiologie: zkoumá příčiny vzniku postižení
Diagnoza: je výsledkem diagnostiky
Komplexní diagnostika ve 4-řech rovinách !
v první rovině lékařská diagnostika
v druhé rovině psychologická
ve třetí sociální
ve čtvrté speciálně pedagogická
Diagnostika z hlediska času
vstupní (dělá se při vstupu do rezidenčního (ústavního) zařízení)
průběžná
výstupní (vypracuje se pro začlenění do jiného zařízení nebo návrat např. do rodiny)
Diferenciální diagnostika
hovoříme o ní tehdy, když zjištěné charakteristiky dostatečně nenaznačují o kterou DG by se mohlo jednat, např. odlišení hluchoty od mentální retardace
DD vylučuje dominantní diagnózy , vyloučení ost. DG je složité, vede do kategorie komb. vad, stanoví se alespoň pořadí postižení
musí se stanovit závažnost postižení
Nejdůležitější diagnostické metody
Metody obecné (užijeme u jakéhokoliv typu postižení)
rodinná anamnéza (rodinní příslušníci klienta, 2-3 generace se nemusí objevit)
osobní anamnéza (osobní informace o jedinci od ranného dětství do současnosti, problém u mentálně retardovaných jedinců) biologický, neuropsychologický a sociální vývoj
katamnéza (hledá příčiny opakovaného objevení se nežádoucích projevů, někdy se nepodaří zjistit)
Metody speciální
speciálněpadagogická vyšetření, která mají zjistit druh a stupeň postižení
cíleny na konkrétní postižení
pozorování (plánovité, systematické, dlouhodobé, jde o základní metodu, tj. metodu 1., důraz je kladen na neverbální způsob komunikace klienta, je přejato z lékařské praxe)
Metody explorační (vytěžovaní)
rozhovor
dotazník
Diagnostické zkoušky
ústní
písemné
praktické
např. u poruch učení, když zkoumáme dis.
Testové metody
zkouška skládající se z různých úkolů
standardizované (poskytující normu)
nestandardizované
u jednotlivých druhů postižení
Analýza výsledků činnosti
informace o stupni osvojení požadovaných vědomostí a dovedností
sledujeme obsahovou i formální úroveň (výtvory např. z modelíny, stavebnice, kresba)
Kasuistika
studium všech dostupných materiálů týkajících se klienta
jedná se o pomocnou metodu
(případ – kazus, vše co můžu zjistit a navrhnout řešení pro rodinu, školu apod.)
Přístrojové metody
registrace a kvantifikace určitých výkonů, vlastností nebo funkcí např. audiometrie
Oblasti speciálně pedagogické diagnostiky
hrubá motorika (řeč těla)
jemná motorika
grafomotorika a kresba
lateralita (pravolevá orientace, vyhraňuje se 3-4 rokem)
sebeobslužné činnosti
sociální a citová oblast – emociální funkce rodiny je nejdůležitější, sdílejí se emoce v rámci rodiny, při rozvodovém řízení dochází k útlumu emociálních funkcí v rodině, jelikož se řeší jiná situace, děti se stydí za rozvod rodičů
rozumové schopnosti
verbální schopnosti – základní problémy výchovy, děti nechat vymluvit, komunikovat s nimi, nutit je odpovídat a rozvíjet odpověď
rodinné prostředí
Základní diagnostické situace
KRESBA
přípravná fáze – čárání
ve 2-hém roce – obsažná čáranice
mezi 2-3 rokem – kombinace čar, vznikají znaky pro vyjádření předmětu
3-4 rok – hlavonožec
6 let – kresba postavy
HRA
odráží stav vývoje, je možné sledovat mnoho diagnostických oblastí
VYUČOVÁNÍ
běžné projevy, výkony a chování
problémový jedinec sedí vždy buď v přední nebo zadní lavici
Diagnostika dle jednotlivých období vývoje
raný a předškolní věk
včasné zachycení poruchy
ranná péče 0-6 let (probíhá uceleně s účastí zdravotnické, rehabilitační, vzdělávací a sociální složky)
diagnostika v přirozeném prostředí dítěte
novorozenec, kojenec, batole, předškolák
Školní věk
diagnostika zaměřená na možnost integrace a budoucí volbu povolání
manuální schopnosti, samostatnost, koncentrace, jemná motorika, hrubá motorika, rozumové schopnosti
v případě je dítě individuálně integrované, skupinově integrované = dělá se speciální individuální vzdělávací plán
přechod škola – povolání = volba a příprava na povolání velký problém speciální pedagogiky
Dospělost
určení prognózy dalšího uplatnění člověka ve společnosti
rekvalifikace
resocializace
získané postižení má charakter traumatické události (závažná situace, když jde o získané postižení, z hlediska spec. pedagogiky je získané postižení v dospělosti horší než v dětství)
změní i celou rodinu
Stáří
demence
snížená schopnost adaptace
důraz na zachování kompetencí
čím staršího člověka umístíme do DD nebo stac. zařízení, tím dříve umře, není schopen se adaptovat do nového prostředí
seniora dáme do kolektivu – sníží se imunita
Diagnostika se dělí
dle druhu postižení a to odpovídá další klasifikaci
psychopedická diagnostika
somatopedická diagnostika
etopedická d.
logopedická d.
surdopedická d.
oftalmopedická d.
diagnostika specifických poruch
diagnostika vícečetných postižení (kombinované vady)
5.3.2010
Somatopedie Přenosilová
výchova a vzdělávání jedince s chron. postižením a onemocněním
postižení pohyb. Aparátu nebo sekundárně závažně chronickým onemocněním, které není vyléčitelné, ale dá se s ním žít, fungovat a nemusí jedince tak omezovat
Klasifikace, dle vzniku
vrozené, dědičné
získané, v průběhu života
Klasifikace, dle postižených částí těla
Centrální a periferní obrny
deformace
malformace
amputace
Centrální – CNS – mozek a mícha
Periferní – obvodové nervstvo
paresa - „chabá“ obrna
plegie - „úplné“ ochrnutí
DMO – dětská mozková obrna
dětský věk, způsobeno negativním působením vlivů v prenatálním období prostřednictvím organismu matky (fyzikální, chemické, biologické vlivy)
v perinatálním období (během porodu) – záleží na obtížnosti porodu jinak než fyziologicky (dříve, později, komplikovaný, protrahovaný – zdlouhavý (nedostatek kyslíku – mozkové buňky) – poškození určité oblasti mozku
krvácení do mozku v průběhu porodu
v průběhu adaptace po porodu na zevní prostředí
vdechnutí plodové vody při porodu (infekční zápal plic)
nakažení infekcí – průjem
není zpravidla patrno po narození, ale v průběhu 1. roku života během rozvoje, často zprvu označováno neurology jako centrální tonusová porucha CTP, centrální koordinační porucha CKP
Dělení DMO:
spastická forma DMO (zvýšený svalový tonus)
diparetická (DKK, neudrží se v sedu, při lezení po 4, stojí na špičkách – ztuhlá Achillovka, pokud to rozchodí – specifická chůze, jinak vozík, menší obratnost HKK)
hemiparetická (podélně stejnolehlá ˝ těla, pravostranná, levostranná, je postižena 1 hemisféra, máme 2 mozkové hemisféry, nervy z levé hemisféry inervují pravou stranu těla a obráceně, obvodové nervy se kříží, nejdříve na ruce, zvýšené svalové napětí, stažená, palec v sobě, u novorozence fyziologické, ale od 2 měsíce již ne, při uchopení se otvírají, zde ne, dítě tu ruku nepoužívá, v 4-6 měsíci se při překulování otočí jen na 1 stranu apod.)
kvadruparetická (všechny 4 končetiny, vždy 1 ruka a 1 noha je na tom lépe, často se pojí s MR, smyslové vady (zrak, sluch), epilepsie, komunikace
nespastická forma DMO
hypotonická (vývojově podmíněna, mění se často do formy dyskinetické, snížený svalový tonus, často spojeno s MR)
dyskinetická (charakteristické příznaky: mimovolní pohyby pro jedince neovladatelné, vede k mimickým zášklebům, zpravidla bez MR), zmnožují se v moment emoční situace + i -
mozečková (narušen, poškozen mozeček, spojeno s MR, pokud chodí tak přidržování, usekávaná chůze
DMO infekčního původu:
1. fáze: chřipka
2. fáze: horečka až 40-41 C – poškození moz. buněk
Doprovázeno MR, očkování, u nás se nevyskytuje
LMD – lehká mozková dysfunkce
příčiny stejné – snížené zásobení mozku kyslíkem
člověk citově labilnější
kvalita pozornosti (eviduje všechno)
hyperaktivita (vázne volní regulace motoriky)
projevy i v řeči, breptavost
překotná řeč – nestihá artikulovat – řeč se stává nesrozumitelná
nesoustředěnost pozornosti na určitou věc, těkavá pozornost, při únavě je zvýšená protivnost a snížená výdrž
Syndrom ADHD – porucha koncentrace pozornosti + hyperaktivita
Syndrom ADD – jenom problém s pozorností
Syndrom ODD – opoziční chování (vzpurnost)
Mozková obrna
mozkové záněty
záněty mozkových blan
mozkové příhody (sražená krev ucpe mozkovou cévu)
operace mozkových nádorů
traumatické obrny – zavřené
otevřené
např. otřes mozku – postižení lehkého charakteru
komprese, kontuze
centrální obrna – obrna míchy – sport. Úrazy, přerušení míchy (přetětí), čím větší tím závažnější
VVV
Rozštěp páteře
vada je rozeznatelná
neurochirurgická operace – narušení obalu míchy, obratle nebo samotný rozštěp míchy
má vliv na motoriku
inkontinence, pleny
speciální školy
Degenerativní on. mozku
Roztroušená skleróza
Vady vrozené
určitá část těla je deformována
Vady získané
vady páteře nesprávným držením těla
deformita páteře:
předozadní: krční, bederní lordóza
do strany: skolióza C D S
příčiny vnitřního charakteru:
rychlý růst 20 – 25 cm
sport
nedostatek pohybu
vnější příčiny:
nevhodný školní nábytek
jednostranná zátěž
moc polštářů
TH: RHB cvičení
Nesprávný vývoj kyčelního kloubu
nedostatečný vývoj kyč. kloubu nebo luxace či subluxace hlavice kyč. kloubu
oboustranný
jednostranný
částečný
úplný
Perthesova choroba
onemocnění kolem 5 – 7 let
postižení hlavice stehenní kosti
dítě bolí noha a bolesti se zvyšují až se dítě na nohu nepostaví
pravděpodobná příčina poškozením cév, které hlavici vyživují
léčba dlouhodobá, převážně připoutáním na lůžko
Progresivní svalová dystrofie Myopatie
dědičná
metabolická porucha buněk, bílkovina se vyplavuje a je nahrazena vazivem
motorická nehybnost
forma postihující ramenní pletenec
forma postihující pánevní pletenec (DKK, jde to vzhůru)
Malformace
VVV
patolog. vyvinutí těla
končetina chybějící = Amélie
končetina nasedá na trup = Fokomélie
rozpoznatelné v rámci pren. DG
Amputace
úraz
zhoubné nádory
septické stavy
cévní on. Berger – Winiwarerova choroba
Přístup
včasná intervence
veškeré možné programy a služby dětem i rodině (rodiče) i v kontextu sociálním nejen vývojovém (rodič – dítě), v centru zájmu nejen samotné postižení ale i podpora rodiny
pedagogicko poradenská, psychologická pomoc
centra od 3 let do cca 19-ti (dokončení školní docházky) – dětem, rodičům a jejich učitelům
mezioborová součinnost – psycholog, spec. pedagog, somatoped
předškolní věk od 3 let do MŠ nebo RHB stacionář pod MZ nebo MŠ
MŠ – integrace do běžné MŠ nebo speciální třídy při běžné MŠ nebo speciální MŠ pro děti se zdr. postižením
ti co chodí do integrované MŠ nebo se vzdělávají doma – souběh se spec. poradenským centrem – zdravý vývoj dítěte + podpora rodiny
třída spíše heterogenní než homogenní – zvýšené nároky na pedagoga
z MŠ zahajuje ZŠ (6 let) v těžkých stavech možno ze zákona odložení 2x 1 rok
ZPŠ docházka je buď integrace v normální třídě normální školy nebo ve speciální třídě při běžné škole nebo ZŠ pro příslušný typ postižení, v nich s tím počítají, jsou připraveni při integraci v běžné škole musí škola připravit podmínky, které musí uspokojit základní potřeby dítěte (nábytek, křeslo, kurtování apod.), prostorová dostupnost – samostatnost žáka, samostatná hygiena, aby byl co nejvíce samostatný, škola může požádat o osobního asistenta, písmo – spec. klávesnice při špatné jemné motorice, pracovní tempo, speciální individuální vzdělávací plán – komunikační dovednosti (v rámci časové dotace) dechová a artikulační cvičení, čtení, zaměření se na zdokonalení v čem má dítě problém
Vzdělávání dětí s chronickým onemocněním
je dlouhodobé, nevyléčitelné, omezuje v životě (léky, pohyb), zásah do původního „životního stereotypu“, děti jsou často zdravotně oslabené, čas od času je třeba lázní, hospitalizace, ozdravoven
dle vyhlášky 72 jsou zřizovány při zdravotnických zařízeních MŠ a ZŠ
MŠ
cílem MŠ (2-3, do 6-7) při hospitalizaci ulevit, zabavit, zpestřit, dnes často 1 rodič s dítětem,
jestli může opustit lůžko má oddělení místnost – hra, pak připravený program, pak volný čas, často svačina
pokud nemůže z lůžka – učitelka na pokoj, dle možnosti výchovně vzdělávací činnost
komplikace – infekční – pomůcky – dezinfekce
ZŠ
ošetřující lékař musí stanovit zda je dítě schopno se vzdělávat + souhlas zákonného zástupce – potom vzdělávání dle vzdělávacího programu
u středoškoláka individuální konzultace mezi jeho školou a učitelem
denně základní předmět + doplňující předmět
dle stavu 1 – 4 vyučovacích hodin denně (1 - 20 hodin týdně)
požadavky jiné než v kmenové škole, různorodá skupinka, rozdělení skupinek dle učebnice a kde jsou,
vyzkoušet, prověřit znalosti
nová látka, vysvětlení
zadání samostatné společné pr
Vloženo: 19.03.2011
Velikost: 460,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: