- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Speciální pedagogika
UPV/YS2SP - Základy speciální pedagogiky
Hodnocení materiálu:
Popisek: Přehled
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiáláce (děti jsou více samostatné, více spolupráce)
mezitím další skupinka
je-li na lůžku dojde učitel
herní specialista (nově), průvodce dítěte a rodiče po nemocnici, seznámení se s personálem, prostředím, seznámení co se s ním bude dít, pomocí her, videí, rozdělavatelná hračka
Pracovní uplatnění jedinců se zdravotním postižením
důležité je kam došel ve vzdělávání
aktuální zdravotní stav i stav jaký očekáváme, že v budoucnu nastane
komplexní tým SPC, žák, odborný lékař, rodiče
výběr profese aby nebyla pro jeho zdravotní stav kontraindikována
regionální dostupnost při vzdělávání a také při zaměstnání
19.3.2010
Logopedie
oblast spec. pedagogiky starající se o jedince s různorod. post. různé formy v průběhu života
objektem log. péče je i dospělý člověk či senior, ale zejména děti do 6-ti let
spolupracuje s lék. obory, např. ORL, foniatrie, neurologie
upouští se od pojmu „porucha, vada řeči“ ale používá se „narušená komunikační schopnost“
řeč z hlediska komunikačního (verb. a neverb. komunikace, proxemika, haptika) a z hlediska kognitivního (poznávacího)
z hlediska časového vzniku pre, peri, post – natálního vývoje
z hlediska příčin: vlivy prostředí, vady genetického aparátu, VVV
z hlediska stupně: částečné, úplné, dočasné, trvalé, vědomé (uvědomuje si), nevědomé, dominantní nebo příznak jiného onemocnění
řazení do kategorie dle prof. Lechta (skripta)
významná hranice 3 let, je-li rozdíl než standard – opožděný vývoj řečové funkce –zjistit proč (mluvidla, sluchová vada, MR, porucha artistického spektra, málo podnětné prostředí – rodiče nemluví, genetické dispozice pro zpožděný vývoj)
důležitá návštěva s rodiči logopedického pracoviště
Vývojová dysfagie
zástupce centrálně narušené schopnosti řeči
verb. nekomunikuje nebo jen omezeně, přestože se rodina podnětně snaží
není neurologická a psychiatrický nález, vše je OK a přesto je problém
zasahuje obě složky řeči – složka receptivní (chápání) a expresivní (jak mluví)
snížena jemná motorika, grafomotorika a zvládání zátěže
zpravidla se stávají dětmi se spec. poruchou učení
aby mohlo zahájit ZŠ je nutná systematická péče v předškolním období
Afazie
senzorická – jedinec mluvit může, ale když poslouchá tak nerozumí
motorická – rozumí, ale sám nemůže mluvit
nebo se jedná o tzv. fatické poruchy – problémy s chápáním co se říká a s vyjádřením, záleží kde v mozku je porucha a v jakém rozsahu
dětská afazie – záleží kdy vznikne, komplikováno, že vývoj řeči není zpravidla ještě dokončen, kombinace typu
problém CNS
„získaná orgánová nemluvnost“
centrální porucha řeči
mozkový nádor, CMP, následek úrazu hlavy
ztráta řečové schopnosti, která již byla zafixována
zasahuje osobnost emočně
Mutismus
„nemluvnost“
báze: psychotická (psych. pacient)
neurotická (trauma, šok, úlek), může odeznít opět v zátěžové situaci
totální mutismus – úplný, pořád, buď odezní nebo ne
selektivní (výběrový, zvolený) – vázáno na určité místo, osobu, situaci, zpravidla u dětí umístěných z prostoru domova do výchovných zařízení (spíše MŠ), dítě může šeptat, křehčí, jemnější děti … je třeba přistupovat nedirektivně a postupné vtahování do kolektivu, trvá-li déle jak měsíc doporučení návštěvy dětského psychologa
Poruchy narušením plynulosti řeči:
Koktavost
nápadná vada, znesnadňuje život (tonicko klonickými svaly, které se podílejí na mluvení)
výběrovost slovní zásoby (některé hlásky vyslovují lépe)
může vést až k Lobofobii (p.s. z mluvení)
snížené sebevědomí, zvýšená úzkost → neurotická nadstavba
dítě je neurotické, protože koktá a ne obráceně, jak bylo usuzováno dříve
drobné organické postižení CNS v pre, peri, post-natálním období
dědičné dispozice
jiná el. aktivita mozkových center
direktivní rodinné prostředí
vždy více možných příčin, nebývá jen 1
Breptavost
často u dětí s ADHD syndromem
projev hyperaktivity, dítě mluví rychle, má tendenci zrychlovat až se stává řeč nesrozumitelnou → zklidnit dítě, což je nemožné u koktavosti
Rinolarie
„nosovost“, „kuňkání“
poruchy zvuku řeči
snížená (přechodně při rýmě, zvětšených nosních mandlí, polypy v nose, anomálie)
zvýšená (problém v oblasti dutiny ústní a nosní, oddělující, patrový uzávěr úraz)
Palatolalie
poruchy zvuku řeči
narušení komunikační schopnosti v důsledku VVV orofas. rozštěpu, rozštěp rtu, čelisti, patra, dnes v důsledku prenatální diagnostiky moc není
při narození, dle velikosti – brána infekce – obličej, nemůže jíst, jídlo vyteče
OP oddělení dutiny (čelistní, plast. chirurgie, zubní) na konci logoped
anomálie postavení mluvidel
speciální MŠ (pro vady řeči), PŠD dle potřeby
Artikulační
„článkování řeči“
Dyslalie
„patlavost“
nejčastější narušení komunikační schopnosti, nejen u žáků, ale i dospělých
porucha, snížená artikulace
neschopnost používat jednotlivé hlásky nebo skupiny hlásek v komunikaci
vadná výslovnost R = Rotacizmus
vadná výslovnost Ř = Rotacizmus Bohemicus
Dysartrie
porucha procesu artikulace, poškozením CNS
narušení v různé míře i procesu respirace (dýchání) a fonace (tvorba hlasu)
nejčastěji u vývojových poškození, např. DMO
poškozením mozku a mozkových drah v různých vývojových stádiích pre, peri, post-natálním
v pozdějším věku cévním nebo zánětlivým onemocněním mozku
nádory, úrazy
Poruchy hlasu
změna v akustických kvalitách (hlas je nositelem informací jako např. pohlaví, věk, stav, nemoc apod.)
organicky podmíněné (úrazy, obrny, nádory, polypy)
funkční (přemáhání, nesprávné užívání hlasu)
psychogenní (hlasové neurózy, fonastenie)
Symptomatická porucha řeči
jedním ze symptomů jiného dominantního postižení
dominantní (hlavním symptomem v celkovém klinickém obraze)
nejčastěji symptom. poruchou řeči narušena komunikační schopnost dětí s DMO a MR
Logopedická péče v rámci ČR
resort MZ
resort MŠ
resort MP a SV
Resort Ministerstva zdravotnictví
logopedické poradny při poliklinikách
logopedická pracoviště na lůžkových odděleních – foniatrie, neurologie, ORL, geriatrie, psychiatrie
státní sféra
soukromá sféra
logopedie i v rámci hrb stacionáře pro děti i seniory
logopedie při ozdravovnách a lázeňských zařízení
Resort Ministerstva školství
v rámci MŠ logopedické třídy při běžné MŠ nebo MŠ logopedická
v rámci ZŠ logopedické třídy při běžné ZŠ nebo ZŠ logopedická
log. péče u dětí se spec. poruchami učení
log. péče u dětí se sluchovým postižením i MŠ + ZŠ pro žáky se sluch. postižením
log. péče při MŠ praktické (dříve zvláštní) a při MŠ speciální (dříve pomocná)
log. péče při ZŠ praktické (dříve zvláštní) a při ZŠ speciální (dříve pomocná)
součástí poradenských pracovišť (PPP, SPC)
Resort Ministerstva práce a sociálních věcí
ústavy sociální péče
Logopedická péče
nejen pro ty co ji potřebují, ale i v rámci prevence
primární (správný řečový vzor, např. v rámci MŠ + spec. zabránění vzniku)
sekundární (děti v kolektivních zařízeních, děti jako riziková skupina – problém s komunikací – kvalita citového vztahu)
terciární (tam kde už se zhoršená schopnost objevila – aby nedošlo ke zhoršení)
SPC (pod ministerstvem školství, vyhláška z 2005 o poradenství)
logoped (předškoláci, školáci), psycholog, soc. pracovník
na základě spolupráce s medicínskými obory depistáž (vyhledávání dětí)
vstupní komplexní diagnostika a na jejím základě postupná reedukace (náprava) vad
správná metodika, spolupráce s doprovodem, práce doma (rodina), společně se MŠ a ZŠ event. na konci školní docházky – doporučení volby zaměstnání
20.3.2010
Oftalmopedie
somatopedie
surdopedie
zrakové postižení je vrozené nebo získané
příznaky zrakové vady: oči jsou nápadné – ne zcela zdravé
NYSTAGMUS – třes očí
zraková vada, která není poznaná – snížený výkon, vyrušuje – ptá se
zraková ostrost – dobře rozlišujeme předmět do blízka i do dálky
Zrak působí motivačně pro rozvoj dalších schopností, dítě proniká do prostoru, vytváří si první zkušenosti, dítě se učí.
Pokud nic nevidí – nemá dítě zájem poznávat okolí a opožďuje se, používají se zvukové hračky, kompenzačně se rozvíjí sluch, sluch a sluchová paměť – dítě se učí, získává poznatky, zafixuje si je a pak si je vybaví.
VERBALISMUS – dítě má od nás verbální informace, představí si jablko + vše kolem něj, nemá schopnost představit si barvu, jablko je červené, zelené, žluté
„vnitřní vidění“ má člověk který dříve viděl
HAPTICKÝ PROSTOR (natažené ruce před sebe na šíři dvou dlaní)
HMATOVÉ VNÍMÁNÍ – ovládání slepeckého písma tzv. Braillova písma (učí se vyhmatávat)
Socializace zrakově postižených
neverbální komunikace pro něj nemá význam
obličej maskovitý, hypomimický – nepoužívá mimiku
Střediska ranné péče
poskytují služby dětem i rodičům post. dětí ve větších městech
soc. pracovník
psycholog
terapeuti, fyzioterapeut
organizace setkávání, semináře s odborným i volnočasovým programem pro postižené dítě i zdravé sourozence
Péče specializovaných center pro zrakové vady
děti do 4 – zrakové
děti do 6 – u kombinovaných vad
zařazení dítěte do specializovaných škol – do vzdělávání
individuální vzdělávací plán
sociálně rehabilitační pedagogické zařízení od 15 let ve formě TYFLOSERVIS, TYFLOCENTRUM, nácvik, pomůcky pro domácnost, používání bílé hole, nácvik cesty, docházkový stacionář – dochází k práci s počítačem s Br. písmem
vzdělávání žáků se zrakovým postižením
+ viz. dokument
10.4.2010
Sluchové vady – Surdopedie
poměrně krátkou dobu, vyčleněna z logopedie
je vázána na lékařské obory (ORL, foniatrie), psychologii a další obory spec. pedagogiky
heterogenní skupina, rozdíl v závažnosti, liší se obdobím vzniku a příčinami
sluchové vady častěji v seniorském věku
výchova a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením se snaží o jejich zařazení a vedení kvalitního života ve společnosti
Periferní vady
vady převodní:
problematika na dráze zevního zvukovodu a středouší
překážka ve formě mazové zátky nebo zvětšené nosní mandli (převážně u dětí)
nedoslýchavost (hůře slyší), z hlediska obsahu a kvality slyší správně
TH: odstranění překážky, naslouchátko (zesílení zvuku)
vady percepční:
překážka uvnitř, hlemýžď, sluchový nerv …
je třeba zvýšení zvuku + slyší zkresleně, což zhoršuje komunikaci
vady smíšené
Centrální vady
problém v centru příslušné oblasti mozku
zpracování signálu
zpravidla poškození CNS
Dělení dle obdoby vzniku
vrozené:
vliv negativního faktoru během těhotenství, např. zarděnky, spalničky, toxoplasmosa
vlivy během porodu, např. hypoxie mozku (↓ kyslík) nebo asfyxie (nedostatek kyslíku, „dušení orgánu“)
komplikace při porodu např. krvácení do ucha
předčasný porod = funkční nezralost
získané:
postnatálně, prelingvální období (0-6 let) → snížené „učící“ funkce (socializační úkol, prostředky pro rozvoj osobnosti)
postlingvální období, nemoci např. zápal mozkových blan nebo mozku, úrazy hlavy, onkologická onemocnění, vliv chemoterapie nebo radioterapie), opakované záněty středouší, následná léčba ATB nebo ototoxickými léky (spíše v minulosti), úrazy a poranění vnitřního ucha, těžká nemoc, nadměrná hlučnost
řeč jako funkce se neztrácí, přetrvává dál, ale přestává slyšet sebe a okolí, což může mít vliv na kvalitu řečového projevu, modifikace z hlediska artikulace, melodie apod.
důležitá je logopedie
Dělení dle závažnosti
Nedoslýchavost
lehká, střední, těžká
Zbytky sluchu
Hluchota
snížení vnímaní decibelů
diagnostika pomocí foniatrie, ORL, vyšetření orgánů, zda nejde o vadu, odchylka zjistitelná i u novorozenců, především při pozitivní rodinné anamnéze, není vázáno na spolupráci dítěte, měření přístrojem ve spánku
obvodní pediatr, orientační vyšetření sluchu, reakce na zvuk (za zády, střídavě)
u nedoslýchavých použití naslouchátka, které zesílí zvuk, 1 nebo obě, seřízené, nadměrné zvuky mohou způsobit bolest, využívá se i při výchovném procesu, součást vybavení
u neslyšících použití kochleární implantát (původně u dospělých, nyní i u malých dětem od 2 let po podrobné komplexní diagnostice lékařské, psychologické a sociální) měnící zvukové vlny na elektrické vlny, čímž se učí rozeznávat zvuky, 2 části, vnitřní (operace do ucha) a vnější
textová komunikace, teletext
světelné signály, budík
Péče, výchova, vzdělávání
provázaná péče, školství, zdravotnictví
2 střediska ranné péče (po roce 2000, Olomouc, Praha)
dříve přebírala SPC, regionální pokrytí
nelze čekat do 3 let, dle zákona
depistáž, diagnostika (psychologie, spec. pedagogika)
práce s rodinou, velká podpora, vzájemný vztah důvěry, dle postižení pomůcky nebo KI
do nástupu PŠD test zralosti, co nejlepší uvažování kam zařadit, integrovat event. i za pomoci individuálního studijního plánu (škola + SPC) až ke konci PŠD, kde opět SPC uvažuje co dál (škola, SPC, rodina)
nebo speciální školství, což platí jako u dětí se zrakovým postižením, kdy je třeba zajistit rozvoj, především při integraci v normální škole, kompenzační rozvoj zraku, čichu, hmatu a učení, sledování při mluvení, rozvoj hrubé a jemné motoriky (značkovka)
ZŠ při integraci, opět IVP (spíše u dětí s max. do střední úrovně postižení), záleží také na mentální stránce, tehdy zařazení do ZŠ speciální
v rámci PŠD je možno do 10-ti let
po ukončení PŠD řešíme umístění, buď SŠ speciální nebo integrace
u VŠ není integrace možná, proto tlumočník do znakové řeči nebo Karlova univerzita s oborem pro neslyšící (čeština v komunikaci neslyšících na FF), v Brně výchovná dramatika neslyšících na divadelní fakultě JAMU
znaková řeč oficiální a neoficiální (mezi jedinci)
ředitel školy si určí sám jaký způsob vzdělávání komunikace zvolí, orálně (pouze třetina), vysoké nároky na pedagoga + význam slov nebo bilingvální výchova (znaková řeč, daktylotika – prstová abeceda, totální komunikace = uplatnění všeho
24.4.2010
Specifické poruchy učení
„DYS poruchy“
projevy při PŠD, dovednosti, psaní, čtení, počty při klasickém vzdělávání = diagnostika při zahájení PŠD, projevy 1. třída, 2-4 % více chlapci
definice skripta
dyslexie (čtení)
dysgrafie (psaní)
dysortografie (pravopis)
dyskalkulie (matematika)
dyspinxie (výtvarný projev, kreslení)
dysmuzie (hudba, vnímání a reprodukce rytmu, melodie)
dyspraxie (každodenní motorické činnosti, neobratnost, neohrabanost)
Vzdělávání
dle legislativy se spec. vzdělávacími potřebami, legislativní opatření
rozdílnost v příčinách a v síle závažnosti poruchy
závažné se projeví v 1. třídě, méně závažné poruchy až ve 3 třídě, kdy jsou kladeny vyšší nároky na rychlost
porucha se nepodaří vyléčit, ale kompenzovat
Nespecifické poruchy učení
není veden z rodiny ke vzdělávání
není dostatečně intelektově vybaven
nedostatek motivace
dítě ze sociálně slabé rodiny
důležité zjistit proč ten problém je
Dyslexie
začíná se projevovat v 1. třídě, kdy se dítě učí psát, číst
pletou si písmena tvarově podobná m, n, o, p, b, d, k, l
bývá i problém v orientaci v textu na stránce
může být zkřížená lateralita (jiná ruka, jiné oko)
„zkřížená lateralita – např. dominance pravé ruky a levého oka a naopak. V procesu psaní je tedy nutné zapojit do činnosti obě mozkové hemisféry, které musí svoji činnost koordinovat a celý proces psaní se stává více komplikovaným. Mezi mozkovými hemisférami jsou pak vztahy složitější a méně vyrovnané.“
problém i se sluchovým rozlišováním podobného
rozlišení hlásek ve větě, na jakou začíná, na jakou končí, uprostřed
skládání do slabik a slabik do slov
dítě si vypěstuje obranu, pomalu a potichu slabikuje, potom teprve čte nahlas tzv. „kostrbatý projev“ , přičemž jak se soustředí na text a je šťastné že text přečetlo, neví potom o čem četl, ztrácí smysl, kvůli soustředění
Dysgrafie
problémy se zrakovým rozlišováním např. P-B, tiskací – psané matoucí, řazení písmen za sebou
může být i sluchová diferenciace (rozlišování hlásek)
problém si zapamatovat jak to písmeno vypadá a napodobení rozdílu mezi malým a velkým (stejně velké), problém rozvržení prostoru aby se vše vešlo, navazování písmen ve slovech, mezery v textu, když nejsou linky ubývá dolů
písmo by mělo být sdělné, což není pokud je nečitelné
náhrada – klávesy, PC po diagnostice, což nemůže učitel rozhodnout sám
někdy spojeno s dyspinxií, někdy nesprávné držení psacího nástroje – okolí převede levou na pravou, přirozená lateralita (dnes už ne)
Dysortografie
porucha pravopisu
při zápisu, přepisu, opisu, při diktátu s časovým limitem (poslech, psaní, pravopis)
typické nesprávné značení délek, tečky j-i, konec věty, měkčení – rozlišování měkkých a tvrdých souhlásek i-y slyší stále stejně
porucha fonetického sluchu, v dekódování, v rámci CNS, není poruchou sluchu, často mimo psaný projev dokáží ústně vysvětlit a popsat
Dyskalkulie
viz. skripta
numerická dyskalkulie – dítě má problém poznat jednotlivé číslice aby je dokázalo číst, správné řazení
operační dyskalkulie – pletení znamének + - x, nerozlišuje
ideognostická dyskalkulie – řešení slovních úloh
strach z matematiky – fobie, bolest hlavy, teplota, specificky různé projevy podle osobnosti dítěte
Dyspinxie
výtvarné, kresba
může být spojeno s dysgrafií
zvládnutí perspektivy, trojrozměrné zobrazení, orientace na ploše, kam obrázek umístit, aby se vešel celý
může špatně držet nástroj – rytí, kostrbatost
Dysmuzie
schopnost vnímat melodie, rytmus, reprodukce zpěvu
Dyspraxie
motorická činnost, „nešikovnost“, lehce „ošoprstaný dojem“
tkaničky, nezapnutý, neupravený, koutky – jídlo, „ucmuchtané“ věci, úprava učebnic, sešitů, nešikovnost i ve velkých motorických věcech např. chlapci trpí při sportovních hrách
Příčiny
nejčastěji (dříve dle Kučery) LMD (50 %), dnes se uvádí velkou příčinou sy ADHD (koncentrace pozornosti s hyperaktivitou), ADD (koncentrace, pozornost), ODD (opoziční chování)
často při rozdělení dle vzniku, kolem porodu (hypoxie) – malé poškození – celkový vliv na CNS
dědičné dispozice (proto se při diagnostice musíme ptát rodičů zda někdo v rodině měl, sourozenec, apod. nebo zda nebyly problémy v jiné oblasti spec. poruch učení)
někdy je kombinace LMD a dědičných vlivů, někdy se ani nezjistí důvod
prostředí rodiny a školy poruchu nezpůsobí, ale svým působením může zhoršit (není snížená inteligence) – demotivace, neurotizace – zhoršení, prohloubení
dnes celostní pohled na žáka, vědět z jaké rodiny pochází + osobní historie dítěte (porod, dosavadní vývoj)
LMD, nejčastěji hypoxie během porodu nebo vlivy kolem těhotenství, po narození
pre, peri, post z hlediska časového
Vloženo: 19.03.2011
Velikost: 460,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz