- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Metody
Z3090 - Humánní geografie
Hodnocení materiálu:
Vyučující: Mgr. Ondřej Mulíček Ph.D.
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálchycují vztahy mezi jednotlivými reálnými jevy (např. vztahy v rámci potravního řetězce, nebo malthusiánský názor, že počet obyvatel se zvyšuje geometrickou řadou).
V rámci matematických (symbolických) modelů můžeme rozlišit dva typy:
deterministické modely jsou založeny na principu úplné předpovědi, která je dána přírodními, fyzickými zákonitostmi (hodně ve fyzické geografii - předpovídá se chování FG systémů). V humánní geografii se používají v populačních prognózách. Většinou se nepracuje s jednotlivci, ale zákonitosti předpovídají chování určitých skupin nebo tříd.
pravděpodobnostní modely neukazují tak přesné předpovědi. Většinou je přítomen nějaký náhodný prvek, takže modely produkují pouze okruh možných výsledků a ne přesnou předpověď.
Modelování bylo v geografii používáno mj. k analýzám a prognózám prostorového rozmístění a vazeb mezi jednotlivými jevy rozmístěnými v prostoru (např. modely optimálního umístění podniku vzhledem k jeho poloze vůči surovinám a zákazníkům, gravitační modely prognózující intenzitu vazeb mezi městy, modely předpovídající intenzitu dopravy vyvolanou umístěním nového obchodního centra do určité části města, apod.). Prostorové modely v období kvantitativní revoluce často sklouzávaly pouze ke geometrickému popisu prostoru. Geometrie však není akceptovatelným jazykem pro geografii. V geografii je nutné uvažovat i okolnosti nezávislé na prostoru či umístění. Prostorové analýzy jsou i nadále využívány, např. v epidemiologii k prognózám územního šíření AIDS.
Pravděpodobnostní modely geografové využívají k výzkumu procesů působících v čase a prostoru. Zahrnují buď pouze časovou sekvenci (dočasné změny, např. měnící se úroveň nezaměstnanosti), prostorovou sekvenci (změny rozložení bodových jevů v prostoru) nebo kombinaci prostoru a času (difuze nemocí či inovací). Modely prostorové difuze jsou často nazývány simulačními, protože modelují proces.
Specifickou problematikou je tzv. systémový přístup. V rámci systémového přístupu je realita zjednodušena na jednotlivé proměnné (elementy) s různými vzájemnými vazbami, které vytváří systém. Příkladem z humánní geografie může být chápání města jako systému, který se skládá z řady subsystémů (dopravního, infrastrukturního, výrobního, apod.), v biogeografii sem patří např. ekosystémy.
definice problému: na jakém principu si spotřebitelé vybírají mezi různými supermarkety?
Kvalitativní metody
Geografie prostorových forem a modelů byla pouze částí celého příběhu. Do 70. let bylo možné pojem „techniky v humánní geografii“ přeložit jako kvantitativní techniky. V souvislosti s humanistickou geografií se začal klást důraz na „human agency“ (lidský činitel). Objevila se snaha zachytit komplexnější obraz člověka a to nejenom jeho rozhodování (ale i pocity, zkušenosti). Vedle kvantitativních přístupů se rozvinul i kvalitativní výzkum.
Analýza kvalitativních dat se soustřeďuje na pochopení významů různých geografických jevů zejména v jejich sociálním kontextu. Charakteristický je otevřený, terénní způsob výzkumu (dotazníky, informační průzkumy, pozorování, interpretace podpůrných zdrojů), preference „přirozeně získaných dat“ a vlastních interpretací jedinců. Jde o ryze induktivní přístup, který spíše inklinuje k metodám antropologickým a sociologickým, než k postupům přírodních věd.
Interpretace kvalitativních dat se vyznačuje méně rigidním přístupem a postup není vymezen do jasných fází. Nevytvářejí se rigidní hypotézy - hypotéza se pomalu tvoří během interpretace.
HUMÁNNÍ GEOGRAFIE
studium geografie – metody, techniky, data
zavržení teorie
definování zákonitostí
testování teorie
verifikace teorie
vytvoření teorie nebo hypotézy
generalizace dat
uspořádání a klasifikace dat
pozorování, sběr dat
zavržení teorie
potvrzení a nové otestování
testování teorie
sběr dat
nastínění očekávaných výsledků testování
vytvoření a priori teorie nebo hypotézy
identifikace problému
ekonomické statistiky
censální data
popisy využití půdy
záznamy pozorování
rukopisy
deníky
média
satelitní snímky
letecké fotografie
náčrtky
plány
mapy
statistické zdroje
psané & ústní zdroje
grafické zdroje
zdroje geografických sekundárních dat
Census (sčítání)
Mezi nejvýznamnější zdroj sekundárních dat v humánní geografii patří census (sčítání). Jde většinou o demografická data popisující populaci na striktně definovaném teritoriu shromažďovaná vládou (centrálně) v daný okamžik a v pravidelných intervalech.
První sčítání v moderním duchu bylo provedeno v 17. století v Kanadě a v 18. století v USA. U nás (Československo) proběhlo první sčítání v roce 1921. Jak již bylo uvedeno, i objektivně shromažďovaná data mají v řadě případů sloužit nějakému účelu – v případě sčítání v roce 1921 bylo za nejdůležitější považováno národnostní složení, které mělo potvrdit právo na existenci ČSR.
zvyšující se úroveň abstrakce
deterministické
pravděpodobnostní
matematické
koncepční
analogové
ikonické
měřítkové
MODELY
VÝSLEDKY &
INTERPRETACE
ANALYTICKÉ
TECHNIKY
KONSTRUKCE
DAT
TEORIE
příklad tvorby modelu – modelování spotřebitelského chování
definice problému: na jakém principu si spotřebitelé vybírají mezi různými supermarkety?
konceptualizace problému: výběr nejdůležitějších proměnných (např. – výběr hypermarketu je ovlivněn jeho atraktivitou a vzdáleností od spotřebitele)
vytvoření symbolického modelu: matematická formulaceP = f (A,D), P = A/D
zprovoznění modelu: empirické otestování - atraktivita supermarketu je dána např. počtem parkovacích míst, kvalitou zboží, rozsahem sortimentu a cenami – vzorek spotřebitelů boduje faktory atraktivity
porovnání s reálnou situací
Při testování modelu mohou vyplynout 3 typy chyb: 1. špatný výběr vzorku respondentů, 2. přecenění nebo podcenění významu některých proměnných v modelu, 3. chybně určené vztahy mezi proměnnými, zanedbání některé z proměnných.
Vloženo: 4.08.2011
Velikost: 141,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu Z3090 - Humánní geografie
Reference vyučujících předmětu Z3090 - Humánní geografie
Reference vyučujícího Mgr. Ondřej Mulíček Ph.D.
Podobné materiály
Copyright 2024 unium.cz