- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál12. Politický systém České republiky Cabada, Vodička 266 – 300
6. Soudní systém
Soudní moc v ČR vykonávají nezávislé soudy. Stejně jako je tomu u moci V a Z, tak i v rámci moci soudní existuje interní dělba moci, a to mezi Ústavním soudem a obecným soudnictvím
Ústavní soud
Ústavní soud je soudním orgánem kontroly ústavnosti. Vzorem je Rakousko a hlavně SRN. Sídlí u nás v Brně a je tvořen patnácti soudci jmenovanými prezidentm republiky se souhlasem Senátu. Personální složení ÚS je tedy z hlediska ústavněprávního závislé pouze na dohodě uvedených dvou ústavních orgánů, prezidenta a Senátu. Nezávislost ÚS na vládě a jiných institucích je podpořena dlouhým funkčním obdobím ústavních soudců (10 let a jsou zásadně neodvolatelní). Výjimkou je zánik funkce soudce ÚS z důvodu spáchání takového kárného provinění, že setrvání soudce ve funkci by bylo v rozporu s posláním ÚS a s postavením jeho soudců; o zániku funkce soudce musí rozhodnout aspoň 9 soudců za přítomnosti aspoň 12 soudců.
V čele ÚS stojí jeho předseda a dva místopředsedové, Soud se vnitřně člení na plénum všech patnácti soudců a čtyři tříčlenné senáty. Předseda a místopředsedové nejsou stálými členy senátu, mohou v nich však zasedat jako zastupující členové. Plénum rozhoduje o nejdůležitějších otázkách: o neústavnosti některého ze zákonů či obvinění za velezradu na prezidenta. Senáty rozhodují především ve věcech ústavních stížností. Soudci ÚS mají k dispozici asistenty, kterými jsou nezříkdpa významní pedagogové VŠ z oboru ústavního práva.
Podle Ústavy může být soudcem ÚS jmenován bezúhonný občan, který je volitelný do Senátu, má vysokoškolské právnické vzdělání a byl nejméně deset let činný v právnickém povolání (i pedagog).
Ústavní soud byl zřízen nedlouho po přijetí české Ústavy zákonem z června 1993. V témže roce byla také jmenována většina prvních ústavních soudců.
Pravomoci Ústavního soudu jsou poměrně rozsáhlé. Tato instituce hraje nezastupitelnou roli v systému dělby moci. ÚS je nadán kompetencemi, které mu umožňují účinně se postavit jak moci zákonodárné, tak moci výkonné, a výrazným způosboem může ovlivňovat i rozhodovací praxi obecných soudů. Klíčovou kompetencí ÚS je jeho pravomoc na návrh oprávněného subjektu rušit zákony pro jejich protiústavnost a podzákonné předpisy (zejména nařízení vlády a vyhlášky ministerstev, ale i např. vyhlášky či nařízení obcí a krajů) pro protiústavnost či protizákonnost. ÚS tedy v tomto smyslu omezuje moc Z, je jakýmsi „negativním zákonodárcem“ a neoficiálním závazným vykladačem ústavních norem. ÚS prověřuje většinou už platný právní předpis.
Pro ÚS platí, že kritériem ústavnosti je nejen Ústava, Listina základních práv a svobod a ostatní zákony tvořící ústavní pořadek, nýbrž i tzv. mezinárodní smlouvy o lidských právech a základních svobodách podle čl. 10 Ústavy. Ústavní soud získává „euronovelou“ (tedy tím, co jsme přijali díky vstupu do EU) nvou kompetenci posuzovat soulad mezinárodních smluv, k jejichž ratifikaci je třeba souhlasu Parlamentu, s ústavním pořádkem, ato ve fázi schvalování mezinárodní smlouvy, tj. před její ratifikací. Euronovelou tedy byla zavedena i předběžná kontrola ústavnosti.
Možnost podat návrh Ústavního soudu na zrušení zákona či jeho jednotlivého ustanovení má prezident republiky, skupina nejméně jedenačtyřiceti poslanců nebo skupina nejméně sedmnácti senátorů a jednotlivý senát ÚS v souvislosti s rozhodováním o ústavní stížnosti. Návrh na zrušení může podat také FO či PO, která podává ústavní stížnost, spolu s touto ústavní stížností, jestliže tvrdí, že uplatněním napadeného zákon nastala skutečnost, která je předmětem její ústavní stížnosti, a domnívá se, že napadený zákon je protiústavní.
Obdobná pravidla platí pro podávání návrhů na zrušení podzákonných předpisů, pouze okruh subjetů oprávněných npodat návrhh je poněkud jiný: jsou jimi vláda, skupina nejméně pětadvaceti poslanců nebo skupina nejméně deeti senátorů, jednotlivý senát Ústavního soudu, zastupitelstvo kraje, veřejný ochránce práv (ombudsman) a také ministr vnitra v případě, že jde o návrh na zrušení právního předpisu kraje či nařízení okresného úřadu. Vedle toho může návrh za stejných podmínek jako v případě zákona podat i ten, kdo podává ústavní stížnost.
Hlavně v době opoziční smlouvy ukázal ÚS, že dokáže být účinnou bariérou snah parlamentní většiny měnit základní pravidla hry. Podobně zabránil snahám ODS a ČSSD o zrušení nezávislosti ČNB a jejímu podřízení vládě.
Pro politický systém ČR je velmi důležitá judikatura Ústavního soudu ohledně politických stran a jejich působení, zejména ve volbách.
V praxi tvoří největší část agendy ÚS rozhodování o ústavích
Vloženo: 24.02.2014
Velikost: 50,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu POL144 - Politický systém ČR
Reference vyučujících předmětu POL144 - Politický systém ČR
Podobné materiály
- SOC142 - Sociologie města - Změny městských systémů v postkomunistických zemí
- SOC142 - Sociologie města - Změny městských systémů v postkomunistických zemí
- PSY701 - Uvedení do psychologie - Systém psychologie
- ENS103 - Základy ekologie - Ekosystém
- ENS104 - Základy geografie - Klimatický systém
- ENS109 - Právo a environmentální problémy - Systém práva
Copyright 2024 unium.cz