- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálEtapy vývoje managementu
Klasické období managementu (konec 19.stol. – 30.léta 20.stol.)
1) Americký proud
zaměřen na zvyšování výkonnosti výrobních jednotek, zabývá se především vědeckou dělbou práce v co nejkratším čase.
Frederick Winston Taylor (1856 – 1915) – zakladatel vědeckého managementu. Zabýval se problematikou racionalizace a normování práce. Hlavním motivačním činitelem byla úkolová mzda obdržovaná za plnění tvrdých výkonových norem.
Jeho následovníky se stali manželé Gilbrethovi.
Frank Bunker Gilbreth (1868 – 1924) rozpracoval metody pohybových studií (jednotlivé pohyby nazval „therbligs“). Jeho žena Lillian M. Gilbreth (1878 – 1972) je považována za průkopníka v oblasti psychologie řídící práce. Zabývala se uplatněním psychologie při vhodném výběru a umístění pracovníků, v zaškolování, ve vytváření vhodného sociálního klimatu pro výkonovou práci.
Dalším Taylorovým spolupracovníkem a později jeho odpůrcem byl Henry Laurence Gantt(1861 – 1919). Kladl velký důraz na vedení a učení, zabýval se metodami a postupy denního plánování operací, jež jsou dodnes i u nás užívané ve formě tzv. Ganttových diagramů či úsečkových plánů. Zavedl odměňování a prémiování za překročení plánovaných výkonů.
2) Evropský proud
obohatil období klasického managementu o vymezení úlohy manažerů, o stanovení formálních pravidel řízení.
Henry L. Fayol (1841 – 1925) – pokládán za otce moderního managementu. Rozdělil podnikové činnosti do 6 skupin. Určil 5 základních složek managementu – plánování, organizování, přikazování, koordinace, kontrola. Dále vymezil 14 principů managementu.
Do klasické školy je zařazován Harrington Emerson (1853 – 1931), který formuloval 12 principů efektivnosti práce platící i v současnosti:
Jasně definovat cíle řízených činností
Střízlivě využívat zdravý rozum a kriticky hodnotit rozhodovací situ
Vloženo: 8.03.2011
Velikost: 39,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ERE61E - Teorie řízení PAA
Reference vyučujících předmětu ERE61E - Teorie řízení PAA
Podobné materiály
- ERE61E - Teorie řízení PAA - Time management
- ERE39E - Teorie řízení PAE - Management
- ERE39E - Teorie řízení PAE - Time management
- ERA09E - Teorie řízení - FAPPZ - Management
- ERA09E - Teorie řízení - FAPPZ - Time management
- ERT08E - Teorie řízení TF - Management
- ERT08E - Teorie řízení TF - Time management
- RTE01Z - Tělesná výchova- PEF - management
Copyright 2024 unium.cz