- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálré chce prodávající za určitou cenu prodat.
Nabídka je funkcí prodávajícího, který chce za maximální cenu prodat maximální množství zboží a naopak, což vyplývá z pravidla maximalizace zisku, který chce podnik z dlouhodobého hlediska vytvořit.
Faktory ovlivňující výši nabídky:
- výrobní náklady: Jestliže se výše výrobních nákladů vzhledem k tržním cenám snižuje, podniky rozšiřují výrobu.
- ceny výrobních substitutů: Výrobky, které jsou ve výrobě nahraditelné jinými výrobky. Roste-li cena jednoho substitutu, pak nabídka jiného klesá, neboť zájem výrobců se přesouvá na výnosnější výrobu
- způsob organizace trhu: Státní zásahy (daňový systém, úroková míra, konkurence, míra monopolizace trhu).
Dotace:
- formou daňových úlevzvyšuje nabídku
- formou garantovaných cenzvyšuje nabídku
Clo:
- Vysoké clo zvyšuje ceny dováženého zboží a tím chrání domácí výrobce před konkurencí. Nabídka na vnitřním trhu však většinou klesá.
Cenová elasticita nabídky:
- Procentní změna nabízeného množství zboží v závislosti na procentní změně ceny zboží.
% Q
- Es = -------------Q – množství,C - cena
% C
Cenově elastická nabídka:
Es > 1
Jednoprocentní růst ceny vyvolá více než jednoprocentní vzrůst nabízeného zboží.
Zboží, u něhož lze poměrně jednoduše rozšiřovat výrobu
Jednotkově elastická nabídka:
- Zboží, které nemá zvláštní charakter.Es = 1
Cenově neelastická nabídka:
Es < 1
Jednoprocentní vzrůst ceny vyvolá méně než jednoprocentní vzrůst nabízeného množství.
Zboží, u kterého nelze jednoduše rozšiřovat výrobu (zemědělské produkty – obilí).
Změna nabídky z hlediska času:
Ultrakrátké období:
- Cena vzroste tak rychle, že výrobce nemůže zvětšit nabízené množství zboží.
Krátké období:
- Výrobce má dostatek času, aby změnil variabilní složky kapitálu (přijal nové zaměstnance, prodloužil pracovní dobu), ale zvyšování výroby narazí v určitém okamžiku na kapacitu fixních složek kapitálu.
Dlouhé období:
- Období je dostatečně dlouhé pro změnu variabilních a fixních složek kapitálu.
Celkový a mezní produkt
Základní faktory výroby:- práce (pracovní síla)
- půda (přírodní zdroje
- kapitál
- Přírůstky celkového produktu s rostoucím množstvím používaného výrobního činitele stále klesají.
- Z teoretického hlediska se vždy uvažuje tak, že se mění pouze jeden z výrobních faktorů, přičemž zbývající 2 zůstávají stejné.
Pravidlo maximalizace zisku:
- Je podobné pravidlu maximalizace užitečnosti důchodu spotřebitele.
- Podniky ve snaze o maximální zisk hledají takovou kombinaci výrobních činitelů, při které jsou minimální náklady na určitou produkci. Podnik bude najímat výrobní činitele ve stále větším měřítku, až do okamžiku, kdy se mezní produkt na peněžní jednotku tohoto činitele vyrovná meznímu produktu na peněžní jednotku u ostatních výrobních činitelů.
mezní produkt prácemezní produkt půdymezní produkt kapitálu
----------------------------=----------------------------=--------------------------------
cena prácecena půdycena kapitálu
Cena:
- Cena je ohodnocení zboží penězi.
- Tržní cena vzniká na trhu při aktuálním vztahu nabídky a poptávky.
- Soulad nabídky a poptávky představuje tržní rovnováhu.
Náklady
Fixní náklady:
Platí se i v případě, že podnik nic nevyrábí. Výše těchto nákladů nemá vliv na rozhodování o výši produkce. (Např.: platby za budovy, úroky z dluhů,…).
Variabilní náklady:
Jejich výše je přímo úměrná velikosti produkce. (Např.: mzdové náklady, materiálové náklady,…).
Celkové náklady:
Součet fixních a variabilních nákladů.
Průměrné náklady:
Celkové náklady / množství produkce.
Mezní náklady:
Přír
Vloženo: 3.08.2011
Velikost: 111,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu E - Ekonomie
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Trzni system
- E - Ekonomie - Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Ceny v tržní ekonomice
- E - Ekonomie - Hospodářská soutěž a úloha vlády v tržní ekonomice
- E - Ekonomie - Podnik a podnikání v tržní ekonomice
- E - Ekonomie - Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Trzni ekonomika
- E - Ekonomie - Tržní a národní hospodářství
- E - Ekonomie - Tržní ekonomika
- E - Ekonomie - Tržní hospodářství a makroekonomie
- E - Ekonomie - Úloha státu v tržním hospodářství
- UCE - Účetnictví - Účetnictví v tržní ekonomice
- ZSV - Základy společenských věd - Tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Podnik a podnikání v tržní ekonomice
- E - Ekonomie - Podstata fungování tržní ekonomiky
- E - Ekonomie - Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Tržní ekonomika
- E - Ekonomie - Základní pojmy tržní ekonomiky
- E - Ekonomie - Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Trh, trzni mechanismus
- E - Ekonomie - Tržní hospodářství
- E - Ekonomie - Trh, tržní hospodářství, národohospodářske pojmy
- E - Ekonomie - Tržní hospodářství a hospodaření podniku
- E - Ekonomie - TRŽNÍ SYSTÉM. NABÍDKOVÁ A POPTÁVKOVÁ KŘIVKA. TRŽNÍ ROVNOVÁHA
- ZSV - Základy společenských věd - Tržní kategorie Filosofické směry 20.století
- ZSV - Základy společenských věd - Základy tržní ekonomie Právní subjektivita
- E - Ekonomie - Trh a trzni mechanismus
- E - Ekonomie - Trzni selhani
- E - Ekonomie - trzni ekonomika
- E - Ekonomie - tržní ekonomika, terorie trhu
- E - Ekonomie - Tržní ekonomika
- E - Ekonomie - Tržní ekonomika
- E - Ekonomie - Trh, tržní rovnováha
- E - Ekonomie - Tržní nabídka a její pružnost
- E - Ekonomie - Tržní poptávka a její pružnost
- E - Ekonomie - Úloha státu v tržní ekonomice. Řešení efektivnosti, spravedlnosti a stability trhu.
- E - Ekonomie - MO1 Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Trzni mechanismus
- ZSV - Základy společenských věd - Tržní ekonomika
- ZSV - Základy společenských věd - základy ekonomie (vývoj, školy, rozdělení, hospodářský proces, tržní systém, zákony trhu)
- E - Ekonomie - Tržní selhání
- E - Ekonomie - Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Trh práce a nezaměstnanost, mzda v tržní ekonomice
- E - Ekonomie - Trh, trzni mechanismus
- E - Ekonomie - Tržní mechanismus
- POD - Podnikání - podnik v podmínkách tržního hospodářství
- ZSV - Základy společenských věd - TRŽNÍ EKONOMIKA – ŽIVNOSTENSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
- E - Ekonomie - Principy tržního hospodaření
- E - Ekonomie - Trh a trzni hospodarstvi
- EKO - Ekonomika - 14. Tržní hospodářství
- ZSV - Základy společenských věd - Tržní ekonomika
- E - Ekonomie - TR+ŻN+Ź MECHANISMUS
Copyright 2024 unium.cz