- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálTRŽNÍ MECHANISMUS
Základní definice:
Mechanismus, jehož prostřednictvím vstupuje kupující a prodávající zboží do interakce, jejímž výsledkem je určení ceny a množství směňovaného zboží.
Trh odpovídá na 3 základní otázky:
- Co se má vyrábět a v jakém množství?
- Jak, jakou technologií?
- Pro koho se má vyrábět?
- Trh je řízen pouze zákazníkem a ohraničen technickými možnostmi.
Tržní subjekty:
- Domácnosti: subjekty přicházejí na trh za účelem uspokojení potřeb. (Kupují zboží a služby a prodávají pracovní sílu.) C
- Firmy: nakupují pracovní sílu a prodávají výrobky a služby. (Vyrábějí za účelem prodeje.) I
- Stát: ovlivňuje trh (cla, daně) a stanovuje podmínky podnikání. G
Typy trhů:
- Podle počtu zboží:
- dílčí (trh automobilů)
- agregátní (veškeré zboží)
- Podle předmětu koupě a prodeje:
- trh práce, půdy a kapitálu – trh výrobních faktorů
- trh peněz
- trh výrobků a služeb
Poptávka
- Množství zboží, které chtějí kupující při určité ceně koupit
- Vztah ceny a množství.
Poměr množství zakoupeného zboží k oběti, kterou zákazník musí podstoupit při nabytí tohoto zboží.
Poptávka je funkcí zákazníka, tj. ten za nízkou cenu nakupuje velké množství a za vysokou cenu malé množství zboží.
Poptávka je vždy větší množství cen a k tomu náležejících nakupovaných množství zboží.
Změna poptávky není ten případ, kdy se za různé ceny nakupuje různé množství.
Cenová elasticita poptávky:
- O kolik se změní množství nakupovaného zboží v závislosti na změně ceny.
- Poměr procenta změny množství ku procentu změny ceny
% Q
- Ep = -------------Q – množství,C - cena
% C
Cenově elastická poptávka:
- Jednoprocentní růst ceny vyvolá více než jednoprocentní pokles nakupovaného
množství:
Ep > 1
- zboží, které spotřebitel může lehce postrádat (luxusní zboží)
Jednotkově elastická poptávka:
- Jednoprocentní vzrůst ceny vyvolá jednoprocentní pokles nakupovaného množství.
Ep = 1
- běžné zboží
Cenově neelastická poptávka:
- Jednoprocentní růst ceny vyvolá méně než jednoprocentní pokles nakupovaného množství.
Ep < 1
- nezbytné zboží (potraviny)
Teorie mezního užitku
Užitečnost roste s množstvím spotřebovaného zboží. (Užitečnost každého zboží je základním předpokladem pro jeho spotřebu).
Celková velikost užitečnosti je vyjádřena celkovým užitkem, který s každou další spotřebovanou jednotkou zboží roste o menší přírůstek.
Jak množství spotřebovaného zboží roste, snižuje se přírůstek užitečnosti.
Růst celkového užitku se zpomaluje, jak roste množství spotřebovaného zboží a jak se snižuje touha spotřebitele po něm, což se odráží v klesajícím ohodnocení každé další jednotky zboží.
Maximální uspokojování potřeb:
Každé zboží je požadováno až do okamžiku, kdy mezní užitečnost poslední koruny na ně vydané je přesně stejná jako mezní užitečnost poslední koruny vydané na jiné zboží
Pravidlo maximalizace užitku:
Spotřebitel musí využít své omezené důchody tak, aby uspokojil různé potřeby. Činí tak alokací (rozdělením) svých důchodů tak, aby užitečnost poslední vydané jednotky peněz byla shodná pro všechny druhy zboží.
Naturální chápání:
Spotřebitel se vybírá například z 10ti různých druhů zboží a vzhledem ke svému důchodu si může koupit pouze 5 druhů. Proto si vybere těch 5 druhů zboží, u kterých předpokládá, že jejich nákup mu přinese stejný přírůstek celkového užitku neboli stejný mezní užitek.
Mezní užitečnost důchodu spotřebitele:
Obecná mezní užitečnost na 1 korunu důchodu u všech druhů zboží a služeb.
Přírůstek užitečnosti důchodu dosažený přírůstkem spotřeby o 1 korunu důchodu.
Nabídka
Množství zboží, kte
Vloženo: 3.08.2011
Velikost: 111,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu E - Ekonomie
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Trzni system
- E - Ekonomie - Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Ceny v tržní ekonomice
- E - Ekonomie - Hospodářská soutěž a úloha vlády v tržní ekonomice
- E - Ekonomie - Podnik a podnikání v tržní ekonomice
- E - Ekonomie - Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Trzni ekonomika
- E - Ekonomie - Tržní a národní hospodářství
- E - Ekonomie - Tržní ekonomika
- E - Ekonomie - Tržní hospodářství a makroekonomie
- E - Ekonomie - Úloha státu v tržním hospodářství
- UCE - Účetnictví - Účetnictví v tržní ekonomice
- ZSV - Základy společenských věd - Tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Podnik a podnikání v tržní ekonomice
- E - Ekonomie - Podstata fungování tržní ekonomiky
- E - Ekonomie - Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Tržní ekonomika
- E - Ekonomie - Základní pojmy tržní ekonomiky
- E - Ekonomie - Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Trh, trzni mechanismus
- E - Ekonomie - Tržní hospodářství
- E - Ekonomie - Trh, tržní hospodářství, národohospodářske pojmy
- E - Ekonomie - Tržní hospodářství a hospodaření podniku
- E - Ekonomie - TRŽNÍ SYSTÉM. NABÍDKOVÁ A POPTÁVKOVÁ KŘIVKA. TRŽNÍ ROVNOVÁHA
- ZSV - Základy společenských věd - Tržní kategorie Filosofické směry 20.století
- ZSV - Základy společenských věd - Základy tržní ekonomie Právní subjektivita
- E - Ekonomie - Trh a trzni mechanismus
- E - Ekonomie - Trzni selhani
- E - Ekonomie - trzni ekonomika
- E - Ekonomie - tržní ekonomika, terorie trhu
- E - Ekonomie - Tržní ekonomika
- E - Ekonomie - Tržní ekonomika
- E - Ekonomie - Trh, tržní rovnováha
- E - Ekonomie - Tržní nabídka a její pružnost
- E - Ekonomie - Tržní poptávka a její pružnost
- E - Ekonomie - Úloha státu v tržní ekonomice. Řešení efektivnosti, spravedlnosti a stability trhu.
- E - Ekonomie - MO1 Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Trzni mechanismus
- ZSV - Základy společenských věd - Tržní ekonomika
- ZSV - Základy společenských věd - základy ekonomie (vývoj, školy, rozdělení, hospodářský proces, tržní systém, zákony trhu)
- E - Ekonomie - Tržní selhání
- E - Ekonomie - Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Trh práce a nezaměstnanost, mzda v tržní ekonomice
- E - Ekonomie - Trh, trzni mechanismus
- E - Ekonomie - Tržní mechanismus
- POD - Podnikání - podnik v podmínkách tržního hospodářství
- ZSV - Základy společenských věd - TRŽNÍ EKONOMIKA – ŽIVNOSTENSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
- E - Ekonomie - Principy tržního hospodaření
- E - Ekonomie - Trh a trzni hospodarstvi
- EKO - Ekonomika - 14. Tržní hospodářství
- ZSV - Základy společenských věd - Tržní ekonomika
- E - Ekonomie - TR+ŻN+Ź MECHANISMUS
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: