- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálTržní ekonomika, teorie trhu
Pojem trh
trh = místo, kde se setkává nabídka s poptávkou
- místo, kde dochází ke směně zboží za peníze a peněz za zboží
- místo, kde se ověří účinnost vynaložené práce
- je aktem prodeje a nákupu
Znaky trhu:
tržní vztahy se vytvářejí vždy v určitém prostoru
cena na trhu se tvoří na základě vzájemného působení nabídky a poptávky
i vztahy na trhu jsou právně regulovány
tržní cena je nástrojem rozdělování zdrojů ve společnosti (část na náklady...)
Členění
dle objektů:(co?)
trh statků a služeb
trh práce, práce = cílevědomá činnost prac. síly
finanční trh - objektem jsou peníze a CP v různých formách
dle místa:
místní - např. v centru města
národní
mezinárodní
dle objemu:
individuální - jde o jednoho prodávajícího a jednoho kupujícího
dílčí - trh jednoho druhu výrobku, více nabízejících
agregovaný - trh všech kupujících a prodávajících
dle struktury:
struktura trhu = souhrn podmínek, které působí na konkurenční vztahy v rámci určitého odvětví
a) počet firem, velikost firem
c) určení výrobku - spotřební, DM
d) podmínky vstupu a výstupu
trh dokonalé konkurence
trh nedokonalé konkurence
- úplný monopol = monopolní trh
- trh oligopolu
- trh monopolistické konkurence
Trh dokonalé konkurence
= takový trh, který v realitě neexistuje (imaginární)
- firem je mnoho
- všechny firmy stejně velké - žádná z firem nemůže zásadně ovlivnit cenu na trhu
- výrobky jsou stejnorodé (homogenní) - mají stejné vlastnosti - kritérium při nákupu je cena, ale cena je tvořena nabídkou a poptávkou
- vstup na trh daného odvětví je velice snadný, jelikož neexistují žádná úřední omezení
- výstup z tohoto trhu je také velice snadný, protože zařízení je možné velice snadno a bez problémů prodat
- cena na tomto trhu je nejracionálnější, protože vede k nejúčinnějšímu využívání VF
- na tomto trhu funguje takový mechanizmus, který stlačuje čistý zisk téměř na nulu = cena se přibližuje nákladům
Trh nedokonalé konkurence
Úplný monopol
= taková struktura trhu, na kterém vystupuje jeden jediný obrovský podnik
- jedinečný výrobek (nikdo jiný ho nevyrábí)
- vstup na tento trh je velice náročný (úřední a nákladové bariéry)
- podnik nemá konkurenta, tedy rozhoduje sám o cenách (stanoví si vysokou cenu = proto má velké zisky - zvýší rovnovážnou cenu -> sníží se poptávka)
- nezajímá se o potřeby klienta (nemá konkurenci)
- snaží se, aby dosahoval maximálního zisku při určitém objemu a ceně
druhy monopolů:
Kartel - určité podniky se domluví na určité stejné ceně a o místě prodeje (nekonkuríjí si)
Syndikát - podniky se spojí a vytvoří jediný podnik pro prodej a nákup
Trust - vyšší forma propojení nesamostatných podniků
Koncern - nejvyšší forma propojení samostatných podniků, které řídí zpravidla nejsilnější podnik (banka), podniky jsou oborově propojeny
Oligopol
=taková tržní struktura, na které je malý počet podniků, přičemž některé z těchto firem mají významný podíl na trhu (tedy mohou ovlivňovat cenu na trhu)
- velikost firem různá
- výrobky jsou jak stejnorodé (homogenní) tak různorodé (heterogenní)
- vstup do odvětví je volný, i když mohou existovat bariéry (úřední, nákladové), výstup volný
- oligopol zahrnuje v sobě prvky jak konkurence, tak monopolu
- v realitě (praxi) nastává řada možností, jak se chovají oligopolní podniky na trhu
- existují 2 základní možnosti oligopolních podniků:
1. podniky postupují ve shodě (domluví se)
- všechny podniky nasadí stejně vysoké ceny, nezvyšují však výrobu a tedy nesnaží se konkurovat nižšími cenami
- zisk podniku je dosahován na úkor spotřebitele a to prostřednictvím vysokých cen
2. shoda je narušena
- některý z podniků začne ostatním podnikům konkurovat snížením ceny
- situace se může vyvinout tak, že dochází k tzv. cenové válce
- podniky se začínají předstihovat ve snižování cen, aby odlákaly zákazníka od konkurence
- z této situace těží spotřebitel
např. Dm a Schlecker
Monopolistická konkurence
= trh na kterém vystupuje větší počet větší počet malých a středních podniků
- výrobek je různorodý (heterogenní)
- každý výrobek má trochu jiné vlastnosti (např. trh cestovních kanceláří)
- výrobky jsou substituty (jsou zaměnitelné)
- výrobci na tomto trhu si konkurují především kvalitou výrobku a velkou účinnost má reklama
- mnozí zákazníci na tomto trhu jsou určité značce a vytvářejí tím vlastně oddělené trhy
- existují však zákazníci, kteří značky střídají (např. kvůli ceně, kvalitě, reklamě, inovacím)
- podniky mají omezenou moc, protože poskytují výrobky v tzv. nadstandardu
- zda se výrobek uchytí na trhu o tom rozhoduje spotřebitel
- nabídka zpravidla převyšuje poptávku
- poměrně vysoká možnost úpadku (krachu podniku), protože je zde vysoká konkurence a podniky si nedokáží vytvořit stálou větrnou klientelu
FUNKCE TRHU
1. trh podněcuje výrobu
2. trh informuje o cenách
3. trh rozděluje důchody (příjmy)
Trh rozhoduje:
tom, co se bude vyrábět
tom, kolik se toho bude vyrábět
za jakou cenu se bude obchodovat
- v každé ekonomice se řeší tyto 3 problémy:
* co a kolik vyrábět
* jak vyrábět (jakou využívat technologii)
* jak rozdělit to, co bylo vyrobeno (rozdělení spotřeby není náhodné, je to výsledek rozdělovacích procesů, při kterých se vytvářejí důchody jednotlivců a skupin)
3 typy ekonomik:
1. Zvyková
- lidé vyrábějí vše, co potřebují sami a tedy nevyrábějí proto, aby prodávali (neobchodují)
- výroba zaměřená na uspokojování vlastních potřeb
např. u prvotní společnosti
2. Příkazová
- základní řízení ekonomiky státu se provádělo prostřednictvím plánů, které sestavovala vláda
- v plánech bylo přesně určeno co se má vyrábět, jak z jakých zdrojů a koli
Vloženo: 3.03.2011
Velikost: 74,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu E - Ekonomie
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Trzni system
- E - Ekonomie - Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Ceny v tržní ekonomice
- E - Ekonomie - Hospodářská soutěž a úloha vlády v tržní ekonomice
- E - Ekonomie - Podnik a podnikání v tržní ekonomice
- E - Ekonomie - Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Trzni ekonomika
- E - Ekonomie - Tržní a národní hospodářství
- E - Ekonomie - Tržní ekonomika
- E - Ekonomie - Tržní hospodářství a makroekonomie
- E - Ekonomie - Úloha státu v tržním hospodářství
- UCE - Účetnictví - Účetnictví v tržní ekonomice
- ZSV - Základy společenských věd - Tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Podnik a podnikání v tržní ekonomice
- E - Ekonomie - Podstata fungování tržní ekonomiky
- E - Ekonomie - Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Tržní ekonomika
- E - Ekonomie - Základní pojmy tržní ekonomiky
- E - Ekonomie - Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Trh, trzni mechanismus
- E - Ekonomie - Tržní hospodářství
- E - Ekonomie - Trh, tržní hospodářství, národohospodářske pojmy
- E - Ekonomie - Tržní hospodářství a hospodaření podniku
- E - Ekonomie - TRŽNÍ SYSTÉM. NABÍDKOVÁ A POPTÁVKOVÁ KŘIVKA. TRŽNÍ ROVNOVÁHA
- ZSV - Základy společenských věd - Tržní kategorie Filosofické směry 20.století
- ZSV - Základy společenských věd - Základy tržní ekonomie Právní subjektivita
- E - Ekonomie - Trh a trzni mechanismus
- E - Ekonomie - Trzni selhani
- E - Ekonomie - trzni ekonomika
- E - Ekonomie - Tržní ekonomika
- E - Ekonomie - Tržní ekonomika
- E - Ekonomie - Trh, tržní rovnováha
- E - Ekonomie - Tržní nabídka a její pružnost
- E - Ekonomie - Tržní poptávka a její pružnost
- E - Ekonomie - Úloha státu v tržní ekonomice. Řešení efektivnosti, spravedlnosti a stability trhu.
- E - Ekonomie - MO1 Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Trzni mechanismus
- E - Ekonomie - Tržní mechanismus
- ZSV - Základy společenských věd - Tržní ekonomika
- ZSV - Základy společenských věd - základy ekonomie (vývoj, školy, rozdělení, hospodářský proces, tržní systém, zákony trhu)
- E - Ekonomie - Tržní selhání
- E - Ekonomie - Trh a tržní mechanismus
- E - Ekonomie - Trh práce a nezaměstnanost, mzda v tržní ekonomice
- E - Ekonomie - Trh, trzni mechanismus
- E - Ekonomie - Tržní mechanismus
- POD - Podnikání - podnik v podmínkách tržního hospodářství
- ZSV - Základy společenských věd - TRŽNÍ EKONOMIKA – ŽIVNOSTENSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
- E - Ekonomie - Principy tržního hospodaření
- E - Ekonomie - Trh a trzni hospodarstvi
- EKO - Ekonomika - 14. Tržní hospodářství
- ZSV - Základy společenských věd - Tržní ekonomika
- ZSV - Základy společenských věd - Fungování trhu
- E - Ekonomie - Agregátní poptávka v uzavřené ekonomice, rovnováha na trhu zboží a služeb, keynesiánský kříž a křivka IS, rovnováha trhu peněz
- E - Ekonomie - Rovnováha na trhu peněz a křivka LM, stimulace poptávky v režimu volně pohyblivého měnového kurzu
- E - Ekonomie - Tvorba peněz a peněžní zásoba, rovnováha trhu peněz
- E - Ekonomie - Vyčišťování trhu práce, všeobecná rovnováha trhů
- MKT - Marketing - Pokrytí trhu a marketingový výzkum
- MKT - Marketing - Segmentace trhu
- UCE - Účetnictví - Strhuktura zjišťovanání výsledku hospodaření
- E - Ekonomie - Formování a základní elementy trhu
- E - Ekonomie - Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
- PSY - Psychologie - Průzkum trhu, propagace, reklama
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- E - Ekonomie - Selhání trhu
- E - Ekonomie - Prodej výkonů podniku na domácím trhu
- E - Ekonomie - Prodej výkonů podniku na zahraničním trhu
- MKT - Marketing - Chování spotřebitele, segmentace trhu
- MKT - Marketing - Průzkum trhu
- E - Ekonomie - Základní subjekty a složky trhu, struktura trhu
- E - Ekonomie - Zákony trhu
- E - Ekonomie - Marketing, průzkum trhu
- E - Ekonomie - Rovnováha na trhu peněz
- E - Ekonomie - Firma na nedokonale konkurenčním trhu
- E - Ekonomie - Formování a základní elementy trhu
- E - Ekonomie - Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
- MKT - Marketing - Nákupní chování, průzkum trhu
- PSY - Psychologie - Průzkum trhu, propagace, reklama
- PSY - Psychologie - Psychologie trhu
- E - Ekonomie - Zákony trhu
- E - Ekonomie - Další subjekty finančního trhu
- MNG - Management - Defirencovaný mtg. Segmentace trhu
Copyright 2024 unium.cz