- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálu hodinách, druhé opakování tentýž den večer, třetí opakování po dvou dnech, pokud neopakujeme 75% z naučeného zapomeneme do 24 hodin)
- mozek pracuje dlouhodobě nejlépe, pokud se správně „vyživuje a zavlažuje“- vyvážená strava, vhodné pracovní podmínky, nezakouřené prostředí, dostatečné množství živin a kyslíku! – žádné pilulky n zlepšení paměti nejsou, pouze cvičit paměť!!!!!!
- věnovat všem vjemům patřičnou pozornost a najít smysl v údajích - usilovat o pochopení učiva, uspořádat nejdůležitější poznatky do vzájemných vztahů
- zařazovat přestávky a po přestávce opět oživit, co jsme se před tím naučili (50 + 10 min.)
- je vhodné se učit hned po seznámení s novou látkou
- vytvořit si pravidelný domácí učební režim,nejtěžším předmětem nezačínáme ani nekončíme
- pokud něčemu nerozumíme, zeptáme se
- k učení využíváme kratších i delších časových úseků
- opakujeme rozmanitě (nahlas, vyzkoušíme se navzájem s kamarádem)
- nepoužíváme pro všechny předměty stejné postupy učení
- zajistíme si klid na učení; příliš hlučná „zvuková kulisa“ postupně ruší soustředěnou
pozornost a zvyšuje únavu, i když si to neuvědomujeme
3) Motivační procesy
EMOCE
neboli CITY, jsou psychické procesy, které hodnotí různé situace, objekty našeho poznávání, události, naše činnosti atd., a to podle hlediska libost-nelibost, příjemné-nepříjemné. Emoce vyjadřují prožívání člověka (jak člověk prožívá, co cítí, co je mu příjemné, co nepříjemné).
charakteristické znaky citů:
polarita citů = radost-smutek; láska-nenávist; sympatie-antipatie atd.
ambivalence citů = rozporuplnost citů; člověk může prožívat zároveň kladné i záporné emoce (vzhledem k jedné skutečnosti), např. máme radost z něčeho, ale obáváme se následků
subjektivnost = záleží na každém člověku, jaké city prožívá
spontánnost = city vznikají samy, nezávisle na vůli
city ovlivňují průběh jiných psychických procesů
city se mohou přenést z jednoho člověka na druhého = „citová nákaza“
Podle průběhu se rozlišují:
afekty = silné, bouřlivě probíhající city, poměrně krátkodobé; jsou spojeny s velmi silným prožitkem něčeho, mohou člověka aktivizovat i ochromit. Např. vztek, nadšení, zděšení …
vášně = silné, pevné a hluboké city, které se zmocňují celého člověka, ovládají jeho myšlení a činnost. Mohou člověka ničit (např. alkohol, karty), ale i zušlechťovat (vášeň pro umění …)
nálada = psychický stav, má delší trvání a slabší projevy; je ovlivnitelná zvenčí (události, lidé kolem nás atd.) i zevnitř (náš zdravotní stav, zážitek úspěchu atd.). Může být radostná, smutná …
Hovoří se také o tzv. vyšších citech: morálních – pocit odpovědnosti; estetických – prožívání krásna; intelektuálních – prožitek při získávání nových poznatků.
VŮLE
tento pojem označuje psychické procesy a vlastnosti, které zajišťují dosahování cílů, zvláště tehdy, je-li nutné překonávat překážky.
volní jednání je chápáno jako záměrné, cílevědomé úsilí směřující k dosažení vědomě vytčeného cíle. Často pro to, čeho chceme dosáhnout, potřebujeme silnou vůli.
Mezi volní vlastnosti patří např.: vytrvalost, rozhodnost, ráznost, sebekázeň, odolnost, soustředěnost, tvrdohlavost, vzdorovitost, ….
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI
Psychické stavy vyjadřují charakteristiku, stav člověka po určitou dobu. Jedná se o celkové psychické prožívání a chování člověka v určitém daném okamžiku. Psychický stav může mít delší trvání a působení (hodiny, dny i déle). Pokud se hovoří o aktuálním stavu člověka, myslí se tím stav, který odráží okamžité nastavení psychiky ve vztahu k situaci, tj. do jaké míry je člověk aktivován. Psychické stavy se mění, a to podle dané situace a času. Jsou podmíněny fyziologicky, ale i množstvím a kvalitou působících podnětů. Psychické stavy ovlivňují průběh psychických procesů, jejich dynamiku, přesnost, úroveň.
Mezi psychické stavy osobnosti patří zejména pozornost, nálada a vědomí.
POZORNOST
psychický stav, který zajišťuje soustředěnost člověka po určitou dobu na jeden jev nebo na určitou činnost. Projevuje se zaměřeností a soustředěností vědomí.
pozornost je výběrová – soustředíme se vždy na jeden jev; dokážeme ale pozornost „přenášet“ z jednoho jevu na druhý.
Rozlišuje se pozornost:
bezděčná = neúmyslná pozornost, která je vyvolána silnými podněty, změnou v prostředí (např. velký hluk, nápadná reklama); vzniká rychle a může i rychle zaniknout.
záměrná = úmyslná pozornost, která je vyvolána vlastním volním úsilím člověka (soustředím se na učení, řízení auta atd.); v průběhu života se míra naší záměrné pozornosti rozvíjí, ale není neomezená, protože by mohlo dojít k přetížení organismu.
Soustředit záměrně pozornost „na něco“ nám usnadňuje:
motivace, zájem o určitou činnost; vhodné prostředí
střídání činností a zařazování přestávek (aby nepřevládla únava)
dobrý zdravotní (tělesný i duševní) stav organismu – jsme-li nemocní, hůře se soustředíme
NÁLADA
viz. emoce
VĚDOMÍ
psychický stav, kdy je člověk schopen reagovat na podněty, vnímat, prožívat, myslet a zároveň si všechny tyto procesy uvědomovat. Jedná se o tu část psychiky, která zahrnuje vše, co si člověk právě uvědomuje.
nezbytným předpokladem vědomí je bdělost (vigilita). Je to stav aktivace organismu, který nespí, není v komatu, není v narkóze. Vyznačuje se vnímáním světa, myšlením, řešením problémů, uvědomováním si poznávaných skutečností, prožíváním emocí atd.
Spánek
vyšetřovací a výzkumná metoda: EEG elektroencefalograf –elektrody umístěné na vlasatých částech hlavy zaznamenávají elektrické potenciály mozku. Grafický záznam mozkové aktivity se nazývá elektroencefalogram
elektrická aktivita mozku se během spánku a během bdění výrazně odlišuje
během bdění jsou na elektroencefalogramu rychlé vlny, během usínání a spaní se prodlužují a zpomalují. Podle toho jsou rozlišovány dva typy spánku a celkem 5 spánkových stádií:
První typ- spánek s pomalými vlnami(má 4 stadia)
I.stadium- usínání + tzv. paradoxní spánek
II.a III. stadium – spánek s pomalými vlnami
IV. stadium- hluboký spánek
Druhý typ – paradoxní spánek (rychlá aktivita, intenzivní mozková aktivita a nervové buňky se chovají jako v bdělém stavu. Jediným viditelným pohybem je však pohyb očních bulv – REM- Rapid Eyes Movements, rychlé oční pohyby, tento spánek je provázen výrazným ochabnutím svalového napětí – sedíte-li na židli, můžete z ní spadnout)
Během spánku se vystřídají všechny fáze hned několikrát (4-5x za noc), hlubokých spánků ubývá a přibývá naopak paradoxního spánku (největší zastoupení hlubokého spánku mají první dvě periody spánku – „co nenaspíš před půlnocí, po půlnoci nedospíš).
Sny probíhají v paradoxním spánku (budeme- li spáče budit vždy na začátku každého paradoxního spánku, ráno bude říkat, že se nevyspal, i když by celková doba spánku trvala třeba 12 hodin. Budeme –li budit spáče v této fázi několik nocí po sobě, bude velmi podrážděný a odrazí se to i na jeho paměti – REM spánek je důležitý pro fixaci a integraci všech myšlenek přijatých během dne)
Prášky na spaní sice navozují spánek ale za cenu zhoršení jeho kvality! Rovněž zvýšené množství kávy- zkracuje spánek a usíná se později!
Spánek blahodárně ovlivňuje paměť- vědci zjistili, že lépe si vybavíme to, co se naučíme krátce před usnutím!!!!!
Vloženo: 6.03.2011
Velikost: 84,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- 09 - První pomoc - Křečové stavy
- BI - Biologie - Nemoci dýchací soustavy
- BI - Biologie - Interní stavy.doc
- BI - Biologie - Řídící soustavy člověka
- PSY - Psychologie - Psychicke procesy a stavy
- PSY - Psychologie - Psychické stavy
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické procesy a stavy
- IVT - Informatika a výpočetní technika - MS Access - tiskové sestavy
- BI - Biologie - Stavba a funkce rozmnožovací soustavy člověka
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a funkce dýchací soustavy
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a funkce smyslové soustavy
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a funkce trávicí soustavy
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a funkce vylučovací soustavy
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a činnost cévní soustavy
- BI - Biologie - Řídící soustavy
- PSY - Psychologie - Zátěžové stavy
- CJ - Český jazyk - Osvobozené divadlo postavy
- BI - Biologie - Soustavy
- PSY - Psychologie - Psychicke procesy a stavy, Vule a volni akt
- PSY - Psychologie - Zamerenost osobnosti, Predstavy, Zajmy, Citove procesy
- UCE - Účetnictví - Účetní soustavy a organizace účetnictví
- BI - Biologie - Funkce a onemocnění trávicí soustavy, trávicí truBIce
- BI - Biologie - Kožní deriváty, onemocnění kožní soustavy
- BI - Biologie - Močové cesty, onemocnění vylučovací soustavy
- BI - Biologie - Nerespirační funkce dýchací soustavy, onemocnění
- BI - Biologie - Onemocnění nervové soustavy
- PSY - Psychologie - Psychické stavy
- BI - Biologie - Orgánové soustavy
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické stavy
- ZSV - Základy společenských věd - Vnímání, představy, fantazie
- ZSV - Základy společenských věd - VNÍMÁNÍ, PŘEDSTAVY, FANTAZIE
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 2. Vědomí, stavy vědomí a nevědomí
- ZSV - Základy společenských věd - Poznávací procesy
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické procesy-emoce,paměť,učení
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické procesy-vnímání, myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - Sociologické útvary a procesy
- BI - Biologie - růstové a vývojové procesy rostlin, význam vody, světla tepla pro rostliny
- E - Ekonomie - Integrační procesy po druhé světové válce
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychických procesů se zaměřením na procesy citové a volní
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychických procesů se zaměřením na procesy poznávací
- PSY - Psychologie - Citové a volní procesy
- PSY - Psychologie - Poznávací procesy
- PSY - Psychologie - Psychické procesy
- Z - Zeměpis - Klimaticke procesy a jevy
- Z - Zeměpis - Procesy urbanizace
- Z - Zeměpis - Transformační procesy v post komunisticke evrope
- Z - Zeměpis - Litosfera- exogenni procesy
- Z - Zeměpis - Litosféra-složení zem. tělesa a endogenní procesy
- PSY - Psychologie - Motivační psychické procesy
- PSY - Psychologie - Pamětní psychické procesy
- PSY - Psychologie - Poznávací psychické procesy
- Z - Zeměpis - Svahy, svahové procesy
- D - Dějepis - Dějiny raného novověku Čarodějnické procesy
- Z - Zeměpis - Integrační procesy v Evropě
- BI - Biologie - Genetika populací malá populace, procesy narušující genetic
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie, kognitivní procesy
- Z - Zeměpis - Litosfera- exogenni procesy
- Z - Zeměpis - Litosféra-složení zem. tělesa a endogenní procesy
- ZSV - Základy společenských věd - KOGNITIVNÍ PROCESY
- ZSV - Základy společenských věd - PROCESY UČENÍ
- F - Fyzika - PLC procesy
- PSY - Psychologie - Psychické procesy
Copyright 2024 unium.cz