- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál– vyjádření vztahu mezi dvěma soudy
podstatou myšlení je vykonávání myšlenkových operací:
analýza = „rozbor“, myšlenkové rozdělení celku na části a vystižení jejich vzájemných vztahů
syntéza = myšlenkové sjednocování jednotlivých částí do celku (na základě jejich vztahů)
abstrakce = postup, kdy vyčleňujeme podstatné a obecné vlastnosti předmětů a jevů
konkretizace = odhadujeme, co je pro objekt či jev jedinečné
indukce = myšlenkové vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých případů
dedukce = myšlenkové vyvozování konkrétních případů z obecného tvrzení
generalizace = zobecňování, vyčlenění společných znaků pro prvky téhož druhu
2) Procesy paměti
PAMĚŤ
je psychický proces odrazu minulé zkušenosti v našem vědomí; umožňuje osvojení, uchování a vybavení informací a zkušeností (tj. toho, co jsme již dříve vnímali, prožívali či dělali).
Rozlišujeme FÁZE PAMĚTI:
zapamatování = vštípení, uložení do paměti
uchování v paměti = přebývání v paměti; ve vědomí se neuchovává všechen zapamatovaný materiál, vlivem nových zážitků dochází k zapomínání = vyhasínání, vymazávání paměťových stop; je to přirozený proces, nelze si zapamatovat všechno. Velkou roli hraje pozornost a emoce, naše vnímání (– př. jsme v obchodě, je zdě spousta podnětů – zdaleka nevnímáme všechny,přijdeme domů a vůbec si nevybavíme, že pípala pokladna a šustil papír)
vybavování = znovu si uvědomujeme zapamatované zážitky (obvykle už ne úplně přesně) nebo znovupoznání uchovaného = sami si nedokážeme věc vybavit, ale bezpečně ji umíme vybrat z nabízeného souboru (uvědomíme si, že jsme to již „slyšeli“, „viděli“ apod.).
DRUHY PAMĚTI:
senzorická – okamžitá, právě když vnímáme daný podnět, velmi krátká, uchovává vjemy po dobu několika sekund. Ty důležité vjemy přecházejí do krátkodobé paměti.
krátkodobá - zajišťuje zapamatování informace na krátkou dobu několika sekund, maximálně minut, pracuje nejčastěji se sluchovými a zrakovými vjemy, rozsah paměti 7- 11, průměr 9, slov nebo pojmů běžně známých. Pamatujeme si zpravidla slova, pojmy……. na začátku a konci řady
dlouhodobá – slouží k uchování toho, co budeme potřebovat delší dobu (např. cizí jazyk)
Podle způsobu uchovávání informací:
bezděčná – je spojená se silným zážitkem; zapamatujeme si to, co nás výrazně upoutá
záměrná – je spojená s úsilím, vůlí; řízená určitým cílem
mechanická – proces osvojení (např. učiva) bez snahy o pochopení (učení se„zpaměti“)
logická – využívá myšlení, snaží se o postižení zásadních vztahů mezi informacemi
názorná – je spojena s tím, co jsem dříve vnímali prostřednictvím smyslů (zraková, sluchová, senzorická paměť), pamatujeme si i bolest
slovně logická – týká se toho, co je vyjádřeno slovy a zpracováno logicky, myšlením
Podle toho, co si máme pamatovat
verbální
numerickou
vizuální
Zapamatování a zapomínání, aneb proč zapomínáme?
paměťové stopy slábnou - největší část osvojeného zapomínáme zpravidla bezprostředně (několik málo hodin) po zapamatování. Dá se tomu zabránit jedině opakováním bezprostředně po osvojení učiva. Paměť se totiž rozvíjí a zdokonaluje procvičováním.
Velmi důležitou roli při procesu zapamatování sehrává především motivace člověka, jeho zájem
Důležité je i skutečné pochopení obsahu toho, co si má osvojit, tzn. logické zapamatování je účinnější než mechanické.
Střet starých poznatků s novými (př. jdete do kina n tři filmy po sobě – na druhý a třetí si vzpomenete ale vůbec netušíte jak se jmenoval a o čem byl ten první)
Okna v paměti- není bezdůvodné!!!! Hledejte příčinu!
Interference – rušení, existuje mnoho druhů interference, př:náhlé přerušení toku vašich myšlenek, když píšete dopis, někdo jiný přijde a položí vám otázku, nevíte kde jste přestali, nebo učili jste se na základce němčinu, přijdete na střední školu a začnete s angličtinou, ačkoli vám němčina na základce nešla, nyní se vám všechna slovíčka prvotně vybavují v němčině (retroaktivní interference), teprve po nějaké době německá slovíčka vytlačíte anglickými (proaktivní interference) Jedno učení ovlivňuje druhé – pokud pozitivně, nazýváme to transfer, pokud negativně, hovoříme o interferenci
Další pojmy:
Distorze: rozdíl mezi tím, co jsme skutečně vnímali a co si odnášíme v našich vzpomínkách, např. vzpomínáme-li na období dětství, je všechno hezčí, příjemnější, bezstarostnější, plné citu…, pokud se vrátíme do krajiny, kde jsme vyrůstali po dlouhé době, zdá se všechno menší, chladnější, než jak si pamatujeme ze vzpomínek. Lépe si totiž pamatuje to, co má nějaký emoční náboj, ať už pozitivní nebo negativní
Suprese (Freud): potlačení, zapomínání není pasivním, nýbrž aktivním jevem – všechny tři složky osobnosti musí být v souladu, není-li tomu tak,je-li ego blokováno nervozitou nebo nepříjemnými pocity, uvedou se do chodu obranné mechanismy – některé zážitky jsou natolik nesnesitelné, že paměť je vymaže z vědomí a umístí do podvědomí – potlačí je!
Paměť je základním předpokladem učení!
UČENÍ
Učení = je celoživotní aktivní proces, který rozšiřuje vrozené dispozice každého člověka a rozvíjí tak jeho osobnost. Pod pojmem učení se v užším slova smyslu rozumí záměrné a systematické získávání, pozměňování a upevňování vědomostí a zkušeností. Životní úlohou lidského učení je získávat předpoklady pro aktivní vyrovnávání se s prostředím (přírodním i společenským) – přizpůsobovat se i přizpůsobovat si prostředí.
4 základní fáze učení:
motivační – je-li slabá motivace k učení, máme tendenci vyhnout se mu
poznávací – v této fázi člověk začíná pronikat do nějakého úkolu, problému
výkonná – stadium učení, ve kterém došlo k pochopení a vyřešení úkolu, k osvojení učiva
kontrolní – stadium, kdy si prověřujeme naučené (např. aplikace vzorců)
Druhy učení:
vědomostní – osvojování poznatků z různých oborů, např. významná historická data
senzomotorické – nebo-li smyslově pohybové, toto učení rozvíjí názorné poznávání a pohybové stránky činností, např. učení se hrát na klavír, kreslit, šít, psát na stroji atd.
intelektové – osvojování si způsobů řešení problémů, tím se rozvíjí myšlenkové procesy a intelektové schopnosti
sociální – člověk se učí žít mezi lidmi, vycházet s lidmi a komunikovat a díky tomu se postupně začlenit do společnosti
S druhy učení úzce souvisí výsledky lidského učení:
VĚDOMOSTI – poznatky z nejrůznějších oblastí lidského života, včetně vzájemných vztahů mezi poznatky (např. vzorce, pravidla hry, přehled o dějinách 20. století atd.)
DOVEDNOSTI – jsou to učením získané předpoklady pro vykonávání určité činnosti
senzomotorické (psát, skákat do výšky, řídit auto, hrát na hudební nástroj)
intelektové (řešit soustavy rovnic, užívat gramatická pravidla)
sociální (umění jednat s lidmi, spolupracovat, vcítit se do druhého, vést skupinu)
NÁVYKY – učením získané sklony, které člověka pobízejí v určité situaci k určité zautomatizované reakci, činnosti (např. čistit si zuby, rozhlédnout se na přechodu)
Učení ovlivňuje:
motivace člověka a jeho zájem; prostředí, ve kterém se člověk učí a lidé, kteří ho obklopují; aktuální zdravotní (fyzický i duševní) stav; vlastnosti člověka (jeho inteligence, vůle apod.); obsah učiva a metody učení
Zásady efektivního učení:
- opakování učiva (nastudování učiva, první opakování po dvo
Vloženo: 6.03.2011
Velikost: 84,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- 09 - První pomoc - Křečové stavy
- BI - Biologie - Nemoci dýchací soustavy
- BI - Biologie - Interní stavy.doc
- BI - Biologie - Řídící soustavy člověka
- PSY - Psychologie - Psychicke procesy a stavy
- PSY - Psychologie - Psychické stavy
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické procesy a stavy
- IVT - Informatika a výpočetní technika - MS Access - tiskové sestavy
- BI - Biologie - Stavba a funkce rozmnožovací soustavy člověka
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a funkce dýchací soustavy
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a funkce smyslové soustavy
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a funkce trávicí soustavy
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a funkce vylučovací soustavy
- BI - Biologie - Vývoj, stavba a činnost cévní soustavy
- BI - Biologie - Řídící soustavy
- PSY - Psychologie - Zátěžové stavy
- CJ - Český jazyk - Osvobozené divadlo postavy
- BI - Biologie - Soustavy
- PSY - Psychologie - Psychicke procesy a stavy, Vule a volni akt
- PSY - Psychologie - Zamerenost osobnosti, Predstavy, Zajmy, Citove procesy
- UCE - Účetnictví - Účetní soustavy a organizace účetnictví
- BI - Biologie - Funkce a onemocnění trávicí soustavy, trávicí truBIce
- BI - Biologie - Kožní deriváty, onemocnění kožní soustavy
- BI - Biologie - Močové cesty, onemocnění vylučovací soustavy
- BI - Biologie - Nerespirační funkce dýchací soustavy, onemocnění
- BI - Biologie - Onemocnění nervové soustavy
- PSY - Psychologie - Psychické stavy
- BI - Biologie - Orgánové soustavy
- ZSV - Základy společenských věd - PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické stavy
- ZSV - Základy společenských věd - Vnímání, představy, fantazie
- ZSV - Základy společenských věd - VNÍMÁNÍ, PŘEDSTAVY, FANTAZIE
- PSY - Psychologie - Maturitní otázka - 2. Vědomí, stavy vědomí a nevědomí
- ZSV - Základy společenských věd - Poznávací procesy
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické procesy-emoce,paměť,učení
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické procesy-vnímání, myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - Sociologické útvary a procesy
- BI - Biologie - růstové a vývojové procesy rostlin, význam vody, světla tepla pro rostliny
- E - Ekonomie - Integrační procesy po druhé světové válce
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychických procesů se zaměřením na procesy citové a volní
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychických procesů se zaměřením na procesy poznávací
- PSY - Psychologie - Citové a volní procesy
- PSY - Psychologie - Poznávací procesy
- PSY - Psychologie - Psychické procesy
- Z - Zeměpis - Klimaticke procesy a jevy
- Z - Zeměpis - Procesy urbanizace
- Z - Zeměpis - Transformační procesy v post komunisticke evrope
- Z - Zeměpis - Litosfera- exogenni procesy
- Z - Zeměpis - Litosféra-složení zem. tělesa a endogenní procesy
- PSY - Psychologie - Motivační psychické procesy
- PSY - Psychologie - Pamětní psychické procesy
- PSY - Psychologie - Poznávací psychické procesy
- Z - Zeměpis - Svahy, svahové procesy
- D - Dějepis - Dějiny raného novověku Čarodějnické procesy
- Z - Zeměpis - Integrační procesy v Evropě
- BI - Biologie - Genetika populací malá populace, procesy narušující genetic
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie, kognitivní procesy
- Z - Zeměpis - Litosfera- exogenni procesy
- Z - Zeměpis - Litosféra-složení zem. tělesa a endogenní procesy
- ZSV - Základy společenských věd - KOGNITIVNÍ PROCESY
- ZSV - Základy společenských věd - PROCESY UČENÍ
- F - Fyzika - PLC procesy
- PSY - Psychologie - Psychické procesy
Copyright 2024 unium.cz