- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál5.
CITOVÉ A VOLNÍ PROCESY
= emocionální stránka naší psychiky
- uspokojení biologických potřeb vyvolává u člověka (i u zvířete) pocity libosti nebo nelibosti. Tyto jednoduché prožitky se nazývají emoce (uspokojování biologických potřeb). Složitější prožitky jsou typické jen pro člověka => city (psychosociální potřeby). City jsou výrazem našeho stavu (jak se cítím – příjemně X nepříjemně) a vztahu k okolním podmětům – věcem, lidem, událostem (něco mě přitahuje, něco odpuzuje).
Citové prožitky se vyznačují:
a) POLARITA (protikladnost, polární) – najdeme u nich jejich opak, např. láska X nenávist, radost X smutek, štěstí X neštěstí.
Nepříjemné city jsou city astenické – mají tendenci nás tlumit.
Příjemné city jsou stenické – ty člověka aktivují.
b) AMBIVALENCE – smíšenost, city představují směs dalších citů, cit neexistuje samostatně => mohou rychle přecházet až ve svůj protiklad, např. láska -> štěstí, radost, žárlivost, smutek, strach. Záleží na situaci, který cit převládá.
c) RŮZNOST TRVÁNÍ – mohou trvat rozmanitě dlouho. Krátce – úlek, dlouze – mateřská láska.
d) STEREOTYPNOST = setrvačnost – tendence citů přetrvává i poté, co situace (událost), na kterou se tento cit navázal, odezněla, např. když nám na ZŠ znechutil učitel předmět, nechuť trvá i na SŠ.
e) NEOPAKOVATELNOST – jeden a tentýž cit nelze prožít opakovaně. I za stejné situace budeme mít jiné city. Je to způsobeno citovou adaptací – projevují se změnou intenzity: zvýšené (opravná zkouška u maturity) a snížené (sledování podruhé stejného filmu). Může se změnit i kvalita citů – z kladných na záporné = citové přesycení, např. když se nám stále někdo dvoří – je nám to nepříjemné.
f) NAKAŽLIVOST – city se mohou přenést na druhého člověka a my jsme schopni prožívat city druhých, na které ani sami nemáme důvod, např. smích, smutek. Jak je člověk citově nakažlivý záleží na více faktorech – na věku (více citově nakažení jsou mladí lidé), na sugestibilitě a empatii (empatičtí lidé jsou více nakažliví).
City se projevují výrazně do našich vnějších projevů chování. To jak city projevujeme, závisí na temperamentu, výchově (jak jsme k projevování citů vedeni – smích, pláč). Vlivem některých citů bledneme, červenáme se, potíme se – fyziologická činnost těla. City se projevují ve tváři, v barvě hlasu. Míra citů se projevuje také na chůzi (intenzita pohybu).
DRUHY CITŮ
Tělesné pocity – váže se na stav těla a uspokojení biologických potřeb. Označujeme libost = nic nás nebolí, jsme odpočatí, nelibost = bolest, únava, zima, horko. Ovlivňuje naše chování, pokud je nelibost, jsme více výbušní.
Citové reakce – probíhají krátce, mohou mít různou intenzitu. Tehdy nastává to, co se náš týká, co je pro nás důležité. Pokud má velmi silný a bouřlivý průběh = afekt, je patrná navenek, motorické, hlasové projevy. Jsou to výbušné city s výraznými vnějšími i fyziologickými projevy. Afekt, když už začal, nejde zastavit, po jeho odeznění nastává apatie a únava. Afekt se dá vystupňovat až do chorobné podoby – afekt patologický = stav nepříčetnosti. Bývá spojen se zastřením vědomí a následnou amnézií (nepamatujeme si, co jsme v patologickém afektu dělali). Pokud v tomto stavu člověk spáchá trestní čin, je to polehčující okolnost, pokud si to nevyvolá sám – např. nějakou drogou.
Druhy citových reakcí
Pozitivnost = radost, nadšení (vystupňovaná radost)
Negativní:
a) útočná = zlost (tou reagujeme, když se před námi objeví nějaká překážka), může být vystupňována do afektu – zuřivost – ta je nebezpečná, člověk je agresivní. Odborníci rozdělují zlost na hněv = typický pro člověka, vztek = u lidí i zvířat. Často se zlobit není dobré, je to nepříznivé pro srdce (také závist, nenávist).
b) obranná = reakce na nebezpečí => strach – má různé podoby. Může být zdravý – když nám opravdu hrozí nebezpečí, je strach oprávněný. Strach nezdravý = fobie. V situaci, které ostatní lidé zvládnou beze strachu, např. arachnofobie, klaustrofobie, nyktofobie (strach ze tmy), agorofobie (z velkých prostorů), hypsofobie (z výšek), musofobie (z myší), ofidiofobie (z hadů), siderofobie (z bouřky), pedofobie (z dětí). Někteří lidé mají zálibu ve strachu – fobofilie. Další strach – úzkost = anxieta (strach ze strachu), nevíme, čeho se přesně bojíme, civilizační choroba. Jsou na to léky – anxianalytika. Pokud se strach vystupňuje, je to panika. Nepříjemné citové reakce – odpor (ohrnujeme nos). Silné a citové reakce doprovází smích a pláč. Jejich funkce je uvolněné napětí. U malých dětí u radosti smích a u strachu pláč. U dospělých to není jednoznačné. Pláč je vrozený, ale smích naučený, učíme se ho nápodobou, u slepých lidí je smích spíše strnulý (nemohou napodobovat). smích je užitečnější, je to prodloužený výdech.
Pláč můžeme rozlišovat na:
a) reflexní = působení dráždivé látky (cibule)
b) emocionální = doprovází naše city, vědci zjistili, že obsahuje škodlivé látky, které se v nás hromadí kvůli stresu. Proto není dobré tyto projevy omezovat.
3. Citové stavy – nálady, trvají déle (hodiny, dny), jsou menší intenzity než citové reakce.
Dělíme:
a) Dobrá nálada = veselá, radostná, spokojená, je vyvolána dobrým tělesným stavem a vnějšími okolnostmi (úspěch, zisk). Převaha je projevem optimismu.
b) Špatná nálada = mrzutá, po
Vloženo: 21.09.2010
Velikost: 74,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu PSY - Psychologie
Podobné materiály
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychických procesů se zaměřením na procesy citové a volní
- PSY - Psychologie - Zamerenost osobnosti, Predstavy, Zajmy, Citove procesy
- ZSV - Základy společenských věd - Dobrovolnictví jako fenomén
- PSY - Psychologie - Psychicke procesy a stavy, Vule a volni akt
- ZSV - Základy společenských věd - Poznávací procesy
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické procesy-emoce,paměť,učení
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické procesy-vnímání, myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - Sociologické útvary a procesy
- BI - Biologie - růstové a vývojové procesy rostlin, význam vody, světla tepla pro rostliny
- E - Ekonomie - Integrační procesy po druhé světové válce
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychických procesů se zaměřením na procesy poznávací
- PSY - Psychologie - Poznávací procesy
- PSY - Psychologie - Psychicke procesy a stavy
- PSY - Psychologie - Psychické procesy
- Z - Zeměpis - Klimaticke procesy a jevy
- Z - Zeměpis - Procesy urbanizace
- Z - Zeměpis - Transformační procesy v post komunisticke evrope
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické procesy a stavy
- Z - Zeměpis - Litosfera- exogenni procesy
- Z - Zeměpis - Litosféra-složení zem. tělesa a endogenní procesy
- PSY - Psychologie - Motivační psychické procesy
- PSY - Psychologie - Pamětní psychické procesy
- PSY - Psychologie - Poznávací psychické procesy
- Z - Zeměpis - Svahy, svahové procesy
- D - Dějepis - Dějiny raného novověku Čarodějnické procesy
- PSY - Psychologie - stavy a procesy
- Z - Zeměpis - Integrační procesy v Evropě
- BI - Biologie - Genetika populací malá populace, procesy narušující genetic
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie, kognitivní procesy
- Z - Zeměpis - Litosfera- exogenni procesy
- Z - Zeměpis - Litosféra-složení zem. tělesa a endogenní procesy
- ZSV - Základy společenských věd - KOGNITIVNÍ PROCESY
- ZSV - Základy společenských věd - PROCESY UČENÍ
- F - Fyzika - PLC procesy
- PSY - Psychologie - Psychické procesy
Copyright 2024 unium.cz