- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálAHA: Literature: Poetismus a surrealismusPoetismus a surrealismus
Wolkrovou smrti v roce 1924 tzv. proletarska poezie slabne a pozvolna se
vytraci. Druhym centrem poezie 20. a 30. let se stava poetismus. Avantgardni
skupina poetistu, jejimz strediskem byl opet Devetsil, zahrnovala predni
predstavitele literatury, divadelnictvi, architektury a vytvarneho umeni.
Predstavitele: Vitezslav Nezval, Jaroslav Seifert, Konstantin Biebl, Vladislav
Vancura, Karel Konrad, Jiri Voskovec, Jindrich Honzl.
Pojem poetismus se objevil v roce 1924, ale historie vzniku tohoto smeru je
starsi. Cestu od proletarskeho umeni k poetismu vyznacuje nekolik zavaznych
dokumentu: predmluvy ke dvema sbirkam basni J. Seiferta - Mesto v slzach a Sama
laska.
Roku 1924 prispel Teige ve stati POETISMUS prvnim ucelenym nacrtem noveho
smeru. Zakladni filozofickou problematikou poetismu bylo odcizeni a sebeodcizeni
cloveka. Poetismus mel napomahat k jejich prekonani. Proto jej Teige definoval
jako umeni zit. Poetismus proklamoval poezii osvobozene osobnosti, citove
senzibility, poezii stesti, v niz zmizi tragicno. Poetismus si polozil jako cil
rozsirovat hranice umeleckeho mysleni, tematiky, tvurcich postupu, forem i
jazykoveho vyrazu a posilit v umelecke tvorbe moment fantazijni.
Poetismus se zrodil ve stastnem, ale nedlouhem mezidobi, kdy ve vsech
spolecenskych vrstvach zapoustela koreny domnenka o nepretrzitem vzestupu
zivotniho standartu. Od r. 1929 se toto priznive ovzdusi zmenilo - hospodarska
krize, radostny zivotni pocit, jimz byl poetismus prodchnut, byl vystridan
pocitem tragicna. V r. 1934, kdy po zalozeni prazske surrealisticke skupiny
zduraznil V. Nezval v programovem letaku Surrealismus v CSR solidaritu k
tridnimu boji revolucniho proletariatu a soucasne nezadatelnost prava na
nezavislost experimentalnich metod.
Skupina ceskych surrealistu (K. Biebl. J. Honzl, E. F. Burian, J. Jezek)
vystoupila poprve na verejnost v kvetnu roku 1934 v sini Manesa, kde Nezval a
Teige ohlasili vyusteni poetismu v surrealismus. Naznaky sblizovani ceske a
francouzske avantgardy muzeme sledovat jiz od r. 1930. K uzke spolupraci doslo
po Nezvalove ceste do Francie, pri niz se seznamil s Bretonem a Eluardem.
Surrealismus se jevil jako vhodny destrucni nastroj proti trideni spolecnosti,
na rozdil od socialistickeho realismu (proklamovaneho jako vyssi faze
proletarskeho umeni roce 1934 na sjezdu sovetskych spisovatelu v Moskve, kde byl
mj. pritomen i V. Nezval).
Tyto odlisne pristupy vedly v r. 1934 i pozdeji k vaznym nedorozumenim uvnitr
tabora socialistickych umelcu a teoretiku, na jedne strane stoupencu
avantgardniho, na druhe strane realistickeho kridla. Prazska surrealisticka
skupina rozvijela svoji cinnost do roce 1938, kdy se pod tlakem historickych
udalosti po Nezvalove odchodu rozpadla, trebaze ne naprosto.
Nejvetsi osobnosti ceske literarni avantgardy 20. a 30. let byl VITEZSLAV
NEZVAL (1900-1958).
Vlastni literarni tvorbu zahrnujici poezii, prozu i drama doprovazela i cinnost
publicisticka, prednaskova, teoreticka a verejna. Narodil se jako syn ridiciho
uciele v Biskoupkach. S velkomestskym zivotem se setkal az v Brne (studoval zde
kratce prava) a v Praze, v niz objevil "zazracne mesto stvorene pro poezii"
(venoval ji basnickou sbirku PRAHA S PRSTY DESTE a esej PRAZSKY CHODEC). V Praze
studoval na filozoficke fakulte, pozdeji zil volne jako spisovatel z povolani.
Roku 1922 se stal Nezval clenem Devetsilu. Skladbou PODIVUHODNY KOUZELNIK (v
roce 1930 ji basnik vclenil do knih BASNE NOCI, spolu se skladbami Akrobat,
Edison a Signal casu) a PANTOMIMA, ve ktere jiz podle zasad poetismu "basnil
vsemi smysly". Vysoko vynikla myslenkove i basnicky skladba EDISON, na niz
navazuje SIGNAL CASU. Edison nebyl zversovanym zivotopisem, ale oslavou tvorive
prace. Edisonova postava byla zosobnenim vsech kladnych sil, ktere zmnozuji
zivot a davaji mu potrebne vyvojove impulsy. Proti ni se v basni rozevrel
kontrastni svet "hazardnich hracu", nositelu odlidstene spekulace, zivotniho
mechanismu, prazdnoty a pozivacnosti. Nezval refrenem, nepravidelne rozmistenym
mezi odstavce basne zvyraznil obraz dnou protikladnych svetu. Svet prvni: Bylo
tu vsak neco krasneho co drti/ odvaha a radost z zivota i smrti; svet druhy:
bylo tu vsak neco tezkeho co drti/ smutek, stesk a uzkost z zivota i smrti.
Nezvalova "edisonovska" cesta, kdy kazda basen mela hodnotu "maleho vynalezu",
pokracovala v prvni polovine tricatych let sbirkami PET PRSTU, SKLENENY HAVELOK,
ZPATECNI LISTEK, SBOHEM a SATECEK.
V letech 1929-1934 vydal Nezval serii proz (KRONIKA Z KONCE TISICILETI,
POSEDLOST, CHTELA OKRAST LORDA BLAMINGTONA), ktere svou psychoanalytickou
povahou a zaostrenim na sferu podvedomi, snu a sexuality naznacily smer dalsiho
autorova vyvoje od poetismu k surrealismu. V basnicke tvorbe se surrealisticke
prvky projevily ve versich SKLENENEHO HAVELOKU. ZENA V MNOZNEM CISLE, ABSOLUTNI
HROBAR.
Ve stejnem obdobi vydal Nezval anonymne 52 HORKYCH BALAD STUDENTA ROBERTA
DAVIDA, ktere se surrealisticko poetikou nesouvisel. Byly to socialne a
revolucne vyhrocene basne, ozivujici u nas francouzskou villonskou baladiku.
Desetileti 1931-1942 bylo dobou rozmachu Nezvalovy dramaticke tvorby, MILENCI Z
KIOSKU, MANON LESCAUT. K divadelni tvorbe se Nezval vratil po patnacti letech
hrou JESTE DNES ZAPADA SLUNCE NAD ATLANTIDOU.
Zaverecne vyvojove obdobi 1945-1958 prineslo nekolik ucelenych skladeb
nepriznive poznamenanych dobou, zjenodusenym chapanim skutecnosti a basnikovym
odstupem od principu surrealismu. Plati to zejmena o skladbe STALIN, ZPEV A MIRU
a skladbe Z DOMOVINY. Vedle nich vznikla sbirka versu VELIKY ORLOJ se vstupni
autobiografickou basni napsanou jeste za okupace. V teto sbirce pouziva Nezval
jeste nekterych tvarnych postupu z obdobi surrealismu, trebaze se ho jako
systemu zrekl a priklonil se k tzv. socialistickemu realismu.
JAROSLAV SEIFERT (1901-1986)
Prvni cesky nositel Nobelovy ceny za literaturu. Domovem basnikova mladi byla
prazska delnicka ctvrt Zizkov, ktera zprvu urcila i smer jeho tvorby. Seifert se
podilel na zrodu a cinnosti levicoveho Devetsilu. Jako publicista zacinal v
Rudem pravu. Po rozchodu s komunistickou stranou roce 1929 pusobil opet jako
redaktor ruznych kulturnich casopisu. Pozdeji se venoval vylucne literarni
tvorbe. Po roce 1968 jako odpurce totalitniho rezimu nesmel (az na drobne
vyjimky) publikovat, jeho sbirky vychazely v samizdatu nebo v cizine. Roku 1984
obdrzel Nobelovu cenu za literaturu.
Basne tiskl Seifert od r. 1920 hlavne v Pravu lidu, nejzralejsi z nich zaradil
r. 1921 do sbirky MESTO V SLZACH - proletarska poezie.
Nasledujici kniha basni SAMA LASKA naznacovala u basnika urcity obrat. Tkvela
sice jeste v revolucni vlne sve doby, ale pozornost od drastickych socialnich
obrazu byla prenesena k rozhodnuti "celou tu smutnou a osklivou zemi" prebasnit
"v krasne a sladke roztouzeni". Do Seifertovy poezie vstoupila "moderni muza"
drive odmitane velkomestske civilizace, muza, ktera se vznasi v "uzasnem shonu
nad helmou cyklisty, ktera vede ruku inzenyra, kdyz kresli plan americkeho
mrakodrapu, muza drzici obruc blaznivemu klaunu a vedouci za uzdu nezkrotneho
ore, na jehoz hlave bila tanecnice stoji" (basen ELEKTRICKA LYRA). Byl to prvni
dotyk s poetismem. Poetismus dostal u Seiferta vyhranenou podobu ve versich
vzniklych po jeho cestach do Francie a SSSR, NA VLNACH TSF a SLAVIK ZPIVA SPATNE
a ve sbirce POSTOVNI HOLUB.
Vyhovovala mu drazdivost rozechvivajici smysly a fantazii, spolecenska i volni
nespoutanost, atraktivnost motivu, svetelkovani myslenek v polosnu a polostinu,
narocna ekvilibristika obrazu, rytmu a slov, ostrovtip kalamburu, vynalezavost
rymu, rozvijejicich machanizovana spojeni a obrozujicich je novym smyslem a
basnickou neotrelosti. Soucasne vsak v pozadi zaznivaly znepokojive a vecne
lidske otazky a pochyby o osudech revoluce. Pocity skepse a tragiky rostly
zvlaste v Postovnim holubu. Byly to signaly ohlasujici na rozhrani 20. a 30. let
historickou krizi.
Po ctyrlete odmlce vychazi sbirky JABLKO S KLINA, RUCE VENUSINY a JARO SBOHEM.
Jablko s klina, prostoupene seifertovsky priznacnou jemnou ironii a sebeironii,
bylo naplneno zklidnujici subjektivni lyrikou, v niz se prolinala nostalgie
vzpominek s melancholii nad tusenymi, ale neprozitymi krasami. Postupne vsak
prisna intimita citu a prozitku ztracela na sve vylucnosti, emoce nabyvaly
obecnejsi platnosti. Bylo tomu tak v basnich rodinnych, zejmena v motivu
basnikova vztahu k matce. Ruce Venusiny a Jaro sbohem napovedely rovnez basnikuv
navrat k rodne zemi a k verejnym problemum 30. let. Blizila se katastrofa
Mnichova i basnikova plna umelecka zralost projevivsi se ve vrcholnych dilech
ZHASNETE SVETLA, VEJIR BOZENY NEMCOVE, SVETLEM ODENA. Od alegoricke
protiokupacni poezie, uzavirajici se rokem 1944 KAMENNYM MOSTEM, byl pak jen
krok ke vzrusenym versum PRILBY Z HLINY z revolucnich kvetnovych dnu, v kterych
se misil smutek nad mrtvymi z barikad s hrdosti nad Prazskym povstanim a s
stastnym pocitem nabyte narodni svobody.
KONSTANTIN BIEBL (1898-1951) do tvorby sve generace vnesl Biebl osobni
drastickou zkusenost svetove valky. Roku 1916 byl jako stredoskolak odveden, v
lednu 1918 ranen na balkanske fronte, zajat a odsouzen k smrti. Podarilo se mu
uprchnout, ale prozite utrapy v nem zanechaly jako trvalou stopu tezkou chorobu
a sklon k depresivnim naladam.
Prvni cyklus basni, publikovanych roku 1919 v casopisech, nazval autor PISNE
SOUCHOTINARE. Po roce 1918 se venoval studiu na lekarske fakulte, ale lekarske
povolani nevykonaval. Spolu s nejblizsim pritelem J. Wolkrem byl prechodne
clenem brnenske Literarni skupiny a v druhe polovine 20. let pusobil v
Devetsilu.
Prvni obdobi, predstavovane proletarskou poezii - VERNY HLAS, ZLODEJ Z BAGDADU
a ZLOM.
Tesna Bieblova vazba na tizive zivotni otazky nebyla oslabena ani v basnikove
poetisticke etape. Vedle sbirky ZLATYMI RETEZY s experimenty v eufonicke
vystavbe verse vznikla prevazne s vyjimkou prvni vzpominkove casti na mladi a na
otce - jako ohlas cesty na Cejlon, Sumatru a Javu kniha vzrusujicich basni S
LODI, JEZ DOVAZI CAJ A KAVU, spojujici v plastickych obrazech zejmena domorodych
zen spolecenskou kriticnost s exotikou prostredi, a ctyrdilna vicetematicka
skladba NOVY IKAROS, ztvarneny asociativni metodou a volnym versem, byl
basnickym vrcholem Bieblovy mezivalecne poezie. BEZ OBAV.
VLADISLAV VANCURA (1891-1942) ve svem dile razil smelymi jazykovymi experimenty
zcela originalni cesty ceske prozy. Vystudoval lekarskou fakultu, jako lekar se
natrvalo usadil se svou zenou Ludmilou na Zbraslavi. Tam vzniklo cele Vancurovo
dilo, tam byl take v kvetnu 1942 zatcen gestapem a kratce nato popraven.
Vancura publikoval v mnoha casopisech, tvoril pro avantgardni divadla a
pracoval take jako filmovy reziser.
Romanem PEKAR JAN MARHOUL zacina Vancurova galerie ceskych donkichotu, chudych
bloudu, ale i podivinu a robusnich nasilniku, obdarovanych casto sveraznymi
jmeny - Cernohus, Pulpytel, Vyplampan, Zazabouch apod.
Stejna prirozena a tesna vazba slovesneho experimentu a kriticky pojate
tematiky, tentokrat protivalecne, tvorila osu romanu POLE ORNA A VALECNA. Z
poetiky se zrodila i humoreska ROZMARNE LETO, ironizujici malomestacke sosactvi.
Kouzlem hrave obrazotvornosti byla prostoupena jedina Vancurova kniha urcena
detem, KUBULA A KUBA KUBIKULA, zalidnena grotesknimi figurkami a vypravena
bodrym, zaroven vsak basnickym jazykem.
V letech 1931-1932 vytvoril Vancura tri prozy - baladicky ladeny pribeh
stredovekych lapku MARKETA LAZAROVA, roman z cesko-slovenskeho mestanskeho a
zemanskeho prostredi UTEK DO BUDINA a soubor drobnych renesancnich povidek LUK
KRALOVNY DOROTKY - variace na motiv svobodneho a cinorodeho milostneho citu,
nespoutaneho dobovymi a spolecenskymi konvencemi.
Vyznamnym rozhranim ve Vancurove tvorbe byla rozlehla epicka skladba TRI REKY,
zobrazujici na osudech selskeho synka Jana Kostky udalosti od 90. let minuleho
stoleti pres ruskou revoluci a obcanskou valku az k dobe prvni republiky. Roman,
ve srovnani s predchozi Vancurovou tvorbou prostsi kompozicne i jazykove,
dbajici vic na vlastni fabuli a psychologiske prokresleni postav, mel byt
vychozim dilem k pripravovane rozsahle trilogii KONE A VUZ, z niz vsak
spisovatel mohl uskutecnit jen prvni cast Rodina Horvatova. Od zamyslene prace
jej vytrhly tragicke udalosti nasledujici po Mnichovu a nalehavy ukol zpracovat
OBRAZY Z DEJIN NARODA CESKEHO. Svou estetickou pusobivosti se staly duchovni
oporou v nejtezsich chvilich nacisticke okupace. Zaverecny dil, ktery vysel az
roku 1948, zustal uz nedokoncen.
KAREL KONRAD (1899-1971) - avantgardni satirik, prozaik, vynikl zejmena jako
tvurce mensich literarnich utvaru - epigramu, agorismu, kurzivy, soudnicky,
cestopisnych crt a povidky. Stredoskolska studia dokoncil az po valce, protoze
byl odveden na frontu. Po kratkem ucitelovani se plne venoval publicisticke a
literarni tvorbe. V letech 1924-1932 byl redaktorem satirickeho Trnu, prispival
vsak take do jinych casopisu.
Nejvyznamnejsim Konradovym dilem je roman ROZCHOD! - kriticke dilo protivalecne
linie ceske literatury, svedectvi o zkusenosti mladych lidi zavlecenych na jatka
svetove valky, ktere drzi pri zivote jen mlada vira v odboj a nadeje na lepsi
usporadani lidske spolecnosti.
Kriticka spolecenska proza
Ve 20. a 30. letech smerovala proza k snaze postihnout cloveka v jeho
spolecenskych vztazich a v jeho konkretni historicke podobe. Zaroven usilovala
vystihnout smer spolecenskeho vyvoje v dobovych konfliktech na postavach hrdinu,
kteri meli byt nositeli spolecenskeho pohybu.
IVAN OLBRACHT (1882-1952), vlastnim jmenem Kamil Zeman, syn spisovatele Antala
Staska. Prave toto rodinne prostredi, pusobilo na Olbrachta jiz od detstvi a
rozhodlo o zamereni jeho literarni i verejne cinnosti. Studoval na gymnaziu a po
nedokoncenych vysokoskolskych studiich v Berline se venoval novinarstvi. Jako
zurnalista stravil sedm let v redakci videnskych Delnickych listu, pozdeji v
prazskem Pravu lidu a Rudem pravu. Byl dvakrat veznen, literarne zpracoval v
knize ZAMRIZOVANE ZRCADLO.
Do literatury vstoupil Olbracht knihou O ZLYCH SAMOTARICH (1913), tremi
rozsahlejsimi povidkami z prostredi spolecenskych vydedencu, tulaku, komediantu
a cirkusaku bojujicich o udrzeni lidske dustojnosti a individualni svobody
protispolecenskou vzpourou, obvykle proti zakonu. Zivotni ztroskotani, hlad,
smutek, beznadeje, lhostejnost a nespravedlnost okolniho sveta zahaneji tyto
nestastniky stale hloubeji do duchovni a mravni izolace a probouzeji v nich
pudove zlo. Tito Olbrachtovi anarchisticti samotari byly detailne prokreslene
studie lidskych typu a prostredi, ktere je utvarelo, zatimco dej, i kdyz
vzhledem k autorovu epickemu talentu velmi poutavy, nemel vyznamnejsi funkci.
Povahokresba se slozitymi dusevnimi pochody byla v techto povidkach zvyraznena a
podrzela si sve postaveni i v celem dalsim Olbrachtove dile.
Za prvni svetove valky vznikly dva Obrachtovy psychologicke romany, ZALAR
NEJTEMNEJSI a PODIVNE PRATELSTVI HERCE JESENIA. V prvnim z nich osleply
penzionovany policejni komisar Mach, ktery tezce nesl svuj stav slepoty,
propadne chorobne zarlivosti a napul silenym predstavam, ktere po drastickych
scenach vedou k nervovemu zhrouceni a odchodu jeho zeny. V Podivnem pratelstvi
herce Jesenia rozvinul autor na protichudnych osudech dvou hercu naprosto
odlisneho charakteroveho zalozeni problematiku podstaty a inspirace hereckeho
umeni. Jan Vesely je clovek nespoutany, dobrodruh a epikurejec, neohlizejici se
na to, jakou zkazu za sebou zanechava. Proti nemu stoji ukazneny, strizlivy a do
krajnosti obetavy Jiri Jesenius. Roman take odpovida na otazku umelcova vztahu k
narodu a spolecnosti.
Roman ANNA PROLETARKA (1928), o zrani sluzky v uvedomelou revolucni pracovnici
a bojovnici, mel na dvojpolovem vyliceni burzoazniho a proletarskeho prostredi
ukazat zrod komunisticke strany v bojich o Lidovy dum (1920), zustal vsak pouze
schematicky nepresvedcivym pokusem a umeleckym ztroskotanim.
Do r. 1932 spada navsteva Ivana Olbrachta na Podkarpatske Rusi. Spisovatel se
usadil ve vesnicce Kolocave, aby tu shromazdoval material k zamyslenemu dilu.
Bida teto krasne krajiny ho primela k myslence zalozit Komitet pro zachranu
pracujicich lidu Podkarpatske Rusi. Olbrachtovi prirostla tamni priroda a lid
tak k srdci ze venoval Podkarpatske Rusi celou tvorbu 30. let. Nejprve to byly
kulturni, cestopisne a socialne kriticke kapitoly v knize ZEME BEZE JMENA.
Nasledoval roman NIKOLA SUHAJ LOUPEZNIK a povidkovy soubor GOLET V UDOLI. V
romanu Nikola Suhaj loupeznik zpracoval Olbracht skutecny pribeh vojenskeho
zbeha na konci prvni svetove valky, ktery se za zivotni prikori primitivne msti.
Umeleckou fikci se stava tento zbojnik ztelesnitelem legendarniho Oleksy Dovbuse
jako lidoveho mstitele. V konecnem vyzneni jde o romanovou baladu, vrcholici
zradou a tragickou smrti ustredniho hrdiny.
V povidkach Golet v udoli zobrazil Olbracht plasticky a neobycejne verohodne
sverazny a uzavreny svet ortodoxni zidovske obce, ridici se prisnymi obyceji a
nabozenskymi prikazy. Podstatu knihy tvori zaverecna povidka O smutnych ocich
Hany Karadzicove, v niz se mlada zena odvazi porusit odvekou tradici a vzeprit
se predsudkum.
Pro mladez upravil Olbracht v BIBLICKYCH PRIBEZICH (1939) text Stareho zakona,
podobny smysl mela kniha ZE STARYCH LETOPISU o ceske minulosti a beletristicka
adaptace dila americkeho historika Prescotta Dejiny dobyti Mexika DOBYVATEL.
MARIE MAJEROVA (1882-1967), vyhlasovana marxistickou kritikou za jeden z
"uhelnych kamenu ceske socialisticke literatury". V prvnim tvurcich obdobi
Majerove prevladaji povidky,
Vloženo: 6.08.2011
Velikost: 53,06 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu LIT - Literatura
Podobné materiály
- LIT - Literatura - Poetismus a proletáři
- LIT - Literatura - Poetismus
- CJ - Český jazyk - Avantgardní poezie 20.-30.let - poetismus, surrealismus
- CJ - Český jazyk - Poetismus
- CJ - Český jazyk - Poetismus a surrealismus
- CJ - Český jazyk - Poetismus
- CJ - Český jazyk - Poetismus, surrealismus a dadaismu
- CJ - Český jazyk - poetismus
- LIT - Literatura - Proletářská poezie, poetismus
- LIT - Literatura - Český surrealismus
- LIT - Literatura - Futurismus, dada, surrealismus
- CJ - Český jazyk - Surrealismus
- CJ - Český jazyk - Proletářská poezie, surrealismus ad.
- CJ - Český jazyk - Surrealismus
- LIT - Literatura - Surrealismus, česká lit. v době okupace
- VV - Výtvarná výchova - Dadaismus, surrealismus u nás
- VV - Výtvarná výchova - Surrealismus
Copyright 2024 unium.cz