- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiáltaké prózu – především pov., milostné (Služka, Poslední disonance), fragment románu Polární záře, pohádky se soc. náměty – O milionáři, který ukradl Slunce, O kominíkovi. V době jeho smrti je téma prolet. poezie už vyčerpané. Vzniká však obrovský kult Wolkera, který je spojen se sentimentalitou nadaný chlapec a zemřel tak mladý). To bylo básníků z Devětsilu protivné, proto vydali pamflet Dosti Wolkera! – anonymně, později se k jeho vydání přihlásil Seifert.
Petr Bezruč (1867 – 1958)
Slezské písně /baladiská skladba/
Maryčka Magdónova /soc. balada/
Kantor Halfar /soc. balada/
Bernard Žár /soc. balada/
Vl. jm. Vladimír Vašek, nar. v Opavě, syn prof. Ant. Vaška (mor. nár. buditel, stal se nár. vyvrhelem nedostudoval práva, poštovní úředník v Brně, chvíli i v Kyjově (b. Kyjov). 1898 těžce onemocněl => vydal své básně v redakci čas. Čas (Herben), autora nikdo neznal. Vznikl skandál (konkrétní místa, konkrétní lidé – markýz Gero = habs. arcivévoda Bedřich). Zrodila se legenda, věřilo se stylizaci Škaredý zjev, sám se maloval jako starý ještěr s faječkou. Indiskrétnost redaktora => prozrazení => odmlčel se. 1903 souhrnné vydání všech básní v Slezském číslu (příloha Času). Sb. Slezské písně – kus Macharova a Nietzova titanismu, Šrámkova a Tomanova anarch. buřičství, Sovova impres. 51 básní +motto: „Co v duších prostých lidí lká, / při Olze, Odře, Ostravici, / (všichni byli lepší než já!) / jsem zkusil chybným veršem říci.“ Balady, ale nejsou zde nadpřirozené zjevy, soc., lyricko-epická.
Soc. balady
Čl. je určen okolnostmi. Balada Marička Magdónova – oba rodiče zemřeli, stará se o sourozence, chodí do panského lesa na dřevo, udána purkmistrem, policie ji odvede, děti zůstanou samy, Marička se vrhne do skalnatého údolí Ostravice a spáchá sebevraždu; nerýmované, daktyl. Balada Kantor Halfar – popisuje odnárodňování Čechů, poněmčování, hr. nemohl dostat definitivní místo, stále jen pomocný učitel, učil česky, nepřizpůsobil se, oženil se, propadl melancholii, začal pít a oběsil se; ironie. Bernard Žár – mladý muž, vystuduje, povznese z chudoby do lepší spol., je nevděčný => matka je trag. obětí. Balada Mojšl papírový – žid. otec, pův. zámožný, všechen majetek rozdá dětem, které ho opustí, ve stáří se živí sběrem starého papíru. B. Krásné pole.
Další b.:
Protikonvenční pohled (Den Palackého, Praga caput regni), trag. tón (Já, Michalkovice, 70 000), zpodobuje vlastní osud (Motýl); Horník, Ty a já, Labutinka.
Sb. Stužkonoska modrá – nostalgická skladba, vzpomíná na dětství, kdy sbíral motýly a měl všechny, kromě stužkonosky modré, toužil po ní, ve stáří, kdy už po ničem netoužil ji najednou uviděl a ona mu zmizela. Snil o tom, že se všichni lidé budou mít dobře.
Karel Čapek
Bílá nemoc – konflikt jedince (dr. Galén) X držitelé moci (vojenský diktátor Maršál, zbrojař baron Krüg); epidemie, lék zná jen dr. Galén, ale vydá ho jen s podmínkou zastavení válek; je ušlapán zfanatizovaným davem. Matka – fiktivní rozhovor matky Dolores se všemi mrtvými (otcem a tři syny).
Hra Loupežník – střetnutí výbojného mládí s opatrnictvím a pokrytectvím dospělých, boj o právo na lásku, výsměch měšťáckým konvencím. Alegorická hra RUR – kritika přeceňování techniky, úzkost nad budoucností lidstva (vynález robota ohrozí existenci lidstva); řešení konfliktu – ve dvojici nejdokonalejších robotů Heleny a Primuse se probudí cit, lidstvo je zachráněno (idealisticky humanistický závěr); slovo robot (Čapkův novotvar) je dnes mezinárodní. Hra Ze života hmyzu (spoluautor bratr Josef) – prvky expresionismu; kritika lidských chyb a nedostatků – obrazně na jednání jednotlivých druhů hmyzu (chrobáci – hrabivost, motýli – přelétavost, mravenci – řád a pracovitost); postava tuláka – pozoruje hmyzí hemžení, hledá smysl života. Utopické drama Věc Makropulos – téma dlouhověkosti a nesmrtelnosti (řecký chemik Makropulos dá své dceři lék proti stárnutí; ona poznává, že život je krásný strachem z jeho konce). Protifaš.: Bílá nemoc, Matka
Období dramatické a románové utopie do pol. 20. let:
Téma převratného vynálezu a jeho neblahých důsledků pro lidstvo. Trvalá hrozba zneužití techniky X skutečným zájmům čl. Tech. pokrok předběhl u lidí vývoj morálky. R. U. R – Rossumovi univerzální roboti topický námět, děj se odehrává na nějakém ostrově, kde je skupinka lidí s mnoha roboty. Doktor Rossum sestrojil roboty a v těchto robotech se začne vyvíjet cit. Roboti se cítí utlačováni, nastane vzpoura a oni vyhubí všechny lidi, zanechávají na živu pouze stavitele, který se marně snaží najít zápis výroby robotů. Zdá se mu, že lidstvo je ztraceno. Nakonec se mezi dvěma mladými roboty (Primus a Helena) objeví noví cit láska. Roboti se stávají lidmi a koloběh života může začít znovu, vynález byl vlastně zbytečný. Když bude čl. zbaven možnosti pracovat, nikdy se nezdokonalí. Ze života hmyzu – kritika lidských vlastností autor vypráví o tulákovi, který odpočívá na kraji lesa a pozoruje různý hmyz, motýly apod. tulák přirovnává život lidí k životu hmyzu. Všichni se ženou za svým cílem bez ohledu na ostatní. Např. mravenci ze dvou mravenišť se chystají k válce, tulák vstane, začne je zadupávat a křičí: „Hmyze, ty pitomý hmyze!“ Proti tuposti jedinec nic nezmůže, i když je sebevětší. Adam stvořitel – spolu s br., . Román Továrna na absolutno (1922) – Karburátor umožňuje dokonalé spalování, rozbíjí atomy => vzniká absolutno, nekonečno, Bůh. Absolutno se po světě šíří a mění lidi k horšímu. Postupně ovládá svět a postupně přivede lidstvo k válce (každý má své absolutno a hádají se, které je to pravé). Kritika pojetí civilizace. Je to fejetonistický román, vznikl co by fejeton na pokračování, fil. pragmatismu. Věc Makropulos – dramatická utopie (1922 zhudebněna Leošem Janáčkem). Hra o zpěvačce Emilii Matarty, která si zachovala dlouhý život po použití elixíru života, který namíchal její otec pro Rudolfa II. (300 let). Pak ji ale život začíná nudit a unavovat. Hodnota lidského života je dána smrtí. Žít život tak, aby měl smysl, aby stál za to. Trošku připomíná pov. Isaka Assimova o robotovi, který se chtěl polidštit a k tomu, aby se stal čl. mu chyběla jen smrt. Román Krakatit – inženýr Prokop vynalezl výbušninu, která má velký účinek, dal jí název Krakatit. Při jednom pokusu je zraněn, dostává se do rodiny svého přítele, kde je ošetřován, blouzní v horečce. Mezitím se představitelé různých mocností (D´Hemon) snaží získat tuto výbušninu a zneužít ji proti lidstvu. Autor zde vyjadřuje svůj pesimismus, technika, která má člověku pomáhat, se obrací proti němu. Obrovský výbuch, střih – setměná krajina, po cestě jede vůz se stařečkem, Prokop k němu přisedne a říká, že chtěl pomoci lidem, stařeček říká, že lidé nepotřebují veliké věci, ale malé věci, které jim budou pomáhat.
Období noetické – důraz na mravnost a morálku: 30. léta:
Noetika = nauka o poznání; teorie relativismu = snaha vidět skutečnost z několika stran, vnitřní svět čl. je mnohotvárný. Relativismus se nejvíce projevuje v tzv. pragmatické trilogii: Hordubal, Povětroň, Obyčejný život. Každý z těchto románů zpracovává jinou tematiku. Hordubal – vypráví osudy rusínského dělníka Juraje Hordubala, který odešel za prací do Ameriky, je pracovitý, ale negramotný. Posílá vydělané peníze své ženě a dítěti na Slovensko. Do jeho domu se dostává mladý čeledín Štěpán, má poměr s jeho ženou. Po návratu domů jsou mu nepříjemné poznámky přátel, proto zasnubuje svou dospívající dcerku se Štěpánem. jednoho dne je Hordubal nalezen mrtev. Příčinu jeho smrti autor nevysvětluje. Rekonstrukce a motivy, různé názory, nejsou schopni říci proč. Povětroň – vypráví o letci, který se zřítil, dostává se do nemocnice. Dále vypráví o různých lidech v nemocnici. Letec ztratil paměť a lidé kolem něho si z útržků jeho řeči dávají dohromady jeho život, ale každý jinak. Obyčejný život – zobrazuje život úředníka všední, ale neobyčejně zajímavý. Otázka poznání člověka, první pohled na člověka se může lišit. Hrdiny Čapkových povídek bývají prostí malí lidé. Lidé zdánlivě bezvýznamní a mnohdy směšní, kteří však v krajních životních situacích projevují v nečekané míře odvahu a charakter. Na přelomu 4. a 5. období, nezařaditelné – Hovory s T. G. M. – vypravování T. G. M o jeho dětství, studiích, univerzitní a pol. dráze, jeho úvahy o národě, historii, náb., umění, vzdělání. Končí 1935, kdy odstupuje z prezidentského úřadu (zemřel 1937), Mlčení s T. G. M. – esej, dodatek k hovorům, rozuměli si i beze slov.
Vladislav Vančura (1891 – 1942)
Prozaik, dramatik, scénárista, režisér. Např. Jezero Ukereve – z afrického exotického prostředí (proti kolonialismu). Veselohra Josefina – nedokončeno, podle angl. autora Shawa (Pygamalion), o pouliční květinářce, kterou uvede učitel jazyků do vyšší spol. prostředí konzervatoře. .
Vystudoval medicínu, ale věnoval se žurnalistice, byl prozaik a dramatik. Za 2. sv. války byl zatčen a za svou odbojovou
činnost v r. 1942 popraven. Pocházel z Háje u Opavy, ale žil v Praze. Zpočátku psal krátké povídky, později románu. Publikoval v čas. Červen, Kmen, Host, Panorama. Snažil se vrátit literatuře její velikost. Jeho jazyk se vyznačuje užíváním různých archaismů, knižních výrazů. Jeho větná stavba je složitá. Četba Vančurových knih je poměrně náročná, postupně se jeho jazyk zjednodušuje. Vančura často užívá jazyka Bible Kralické. Přesto, že byl kom, tak navštěvoval pátečníky. Byl spis., filmový scénárista, režisér, podílel se na sborníku Devětsil. Jeho manželka Ludmila po jeho smrti napsala knihu 26 krásných let. Povídky Amazonský proud a Dlouhý, Široký a Bystrozraký – předcházejí poet., lyrickoepické. První román Pekař Jan Marhoul – hl. postavou je pekař mírný a tichý člověk, kdysi zámožný, ale nehodí se do té doby, ve které žije. Byl velmi dobrý , byl by ochoten se rozdat, tomu, kdo nemá peníze, dá chléb. Nakonec končí v úplné bídě a umírá opuštěn. Vypravěč obviňuje z jeho smrti celou společnost. Podnětem k Marhoulově postavě byl otec Karla Nového. Jan Marhoul žije s ženou a synem v Benešově, kde sám Vančura několik let bydlel a navštěvoval gymnázium spolu a Karlem Novým Marhoul pro svou dobrotu a štědrost přišel do finančního úpadku. Musel se s rodinou vystěhovat z pekárny. jak těžko se loučil s tímto místem, kde se tolik napracoval, s kamarády sodovkářem Rudou a cestářem Deylem Odchází do vesnice Nadelhoty nedaleko od Benešova. Bylo mu dovoleno usadit se ve starém mlýně pod podmínkou, že za půl roku přinese správci peníze za nájemné. kamarádi mu půjčili peníze na nákup mouky, aby mohl provozovat své řemeslo. Nebyl však schopen dluh splatit a proto byl mlýn pronajat mlynáři Němcovi. Marhoul u něho pracoval od rána do večera, ale pro mlynáře to bylo ještě málo. Proto se Marhoulovi odstěhovali zpět do Benešova, kde Marhoul začal pracovat u pekaře Pánka, který dostal jeho pekárnu. Marhoul nechtěl, aby jeho syn Jan Josef pracoval u pekaře a proto ho dal na studie. Rodina žila v neustálé bídě a nedostatku. Tento příběh vyznívá jako útočný výkřik bolesti a hněvu proti společnosti, která vládne a nedovoluje člověku prožít jeho dny šťastně a plně. A přece vyznívá nadějí, že je v lidských silách takovou společnost uskutečnit. R. Pole orná a válečná – levicové přesvědčení, náznaky hl. v závěru. Tragikomický příběh, hl, hr. duševně zaostaly František Řeka pohůnek na statku. Dopustí se vraždy z nenávisti, odchází na vojnu a zahyne. Byl pohřben jako neznámý vojín. Stává se symbolem statečnosti a oběti, ironie dějin – vyvrhel se stává symbolem úcty. Úsměvný románek Rozmarné léto – archaismy, spojitost s poetismem. Silná role vypravěče. Jazyk ironizace skutečnosti satirické zobrazení postav, ale postavy lidské. Hl. hrdina plavčík Antonín Důra, kanovník a major (tři přátelé), do jejich života zasáhne příjezd cirkusu, kouzelníka Arnoštka a provazolezkyně Anny. Všichni tři se do Anny zamilují, Důrová se zamiluje do kouzelníka, ale pak si uvědomí, že je to jen obyčejný chlap. Tento sen končí odjezdem obou komediantů. Zfilmováno režisérem Menzlem. Markéta Lazarová – děj je umístěn do středověku, z prostředí loupežných rytířů. Historická láska mu slouží k oslavě svobodného života. Jde o zobrazení zločinců, jsou lidmi jako všichni ostatní. V min. hledá příklad pro současnost. V závěru láska vítězí nad smrtí. . Román Útěk do Budína – ze soudobého života, opět se zde objevuje myšlenka svobodného života, právo na lásku. Román o lásce chudé Češky vysokoškolačky Hany a studenta Slovák,a Tomiše, který pochází z šlechtické zemanské rodiny. Utíkají do Budapešti Budína, protože rodina jejich lásku nevítá. Končí tragicky. R. Konec starých časů – zfilmováno Menzlem, hl. post. herec Abrahám. Podobné Rozmarnému létu, slovní humor. Hl. hr. je pábitel (čl., který se realizuje svým vyprávěním, smyslem jeho života je vyprávět, vymýšlet si krásné lži), hraje si na čl. z vyšší spol., chudý, hrdý utečenec z Ruska. R. Tři řeky – rozsáhlá ep. kronika. Na osudech chlapce ze selské rodiny popisuje historii Evropy od 90. let. 19. st. do 20. let 20. st. Téma války, ne z morálního hlediska, ale z hlediska fil. dějin. Rozsáhlá trilogie Koně a vůz – napsal pouze první díl Rodina Horvatova. Obrazy z dějin národa – českého nedokončeno. Účelem je posílit národní sebevědomí. dost se liší svým jazykem od ostatních děl. Jazyk je daleko prostší a jednodušší. Tvoří po umělecké stránce vrchol díla. Kompozičně složitější romány Poslední soud, Hrdelní pře anebo přísloví. Kniha pro děti Kubula a Kuba Kubikula. Dramata: Alchymista – příběh z rudolfínské Prahy, veselé, napínavé, ironie; Jezero Ukereve, Josefína – dívka z nižších vrstev s pomocí učitele vyrůstá ve velu osobnost, Luk královny Dorotky. Scénáře k filmu Před maturitou – ze studentského prostředí, expres., prof. matematiky, čl. bez fantazie, tolerance a humoru X studenti. Vynervovaný student tvrdí, že když neudělá maturitu, tak se zastřelí, u maturity propadne, prof. si však uvědomí svou chybu a vše končí smírem. Režíroval Marijka nevěrnice (scénář I. Olbracht), Na sluneční straně, Před maturitou, Naši furianti.
Vloženo: 9.09.2011
Velikost: 127,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu CJ - Český jazyk
Podobné materiály
- CJ - Český jazyk - Baladická epika v české literatuře 19. a 20. století
- CJ - Český jazyk - Baladická epika v české literatuře 19. a 20. století
- CJ - Český jazyk - Imaginativni, baladicka, psychologicka proza ceske literatury mezivalecneho obdobi
- LIT - Literatura - Baladická tvorba
- CJ - Český jazyk - Baladicka epika v ceske literature
- CJ - Český jazyk - Baladická epika
Copyright 2024 unium.cz