- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál14. Sociální a zdravotní pojištění
SOCIÁLNÍ POJIŠTĚNÍ
struktura sociálního pojištění
Sociální zabezpečení zahrnuje:
důchodové pojištění: starobní důchod, invalidní – plný či částečný, vdovský, vdovecký, sirotčí
nemocenské pojištění:
nemocenské, podpora při ošetřování člena rodiny, peněžitá pomoc v těhotenství a mateřství, vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství
příspěvek na státní politiku zaměstnanosti
základní dávky sociálního zabezpečení
Soc. zabezpečení zahrnuje:
důchodové pojištění
pojistné na důchodové pojištění
hradí se z něj:
starobní důchod – nárok na něj vzniká po odpracování 25 let a po dosažení důchodového věku – po roce 2012 je důchodový věk u žen a u mužů 63 let, u žen se to snižuje podle počtu dětí (1 dítě – 62 let, 2 děti – 61 let, 3-4 děti – 60 let, 5+ - 59 let)
invalidní – částečný či plný
vdovský
vdovecký
sirotčí
nemocenské pojištění
pojistné na nemocenské pojištění
hradí se z něj dávky nemocenského pojištění
patří sem:
nemocenské
podpora při ošetřování člena rodiny
peněžitá pomoc v těhotenství a mateřství (28 týdnů, 69% z denního vyměřovacího základu, lze nastoupit 8 týdnů před porodem)
vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství – pokud je těhotná žena nebo žena s malým dítětem převedena na hůře placenou práci, doplácí podnik do původního výdělku
příspěvek na státní politiku zaměstnanosti
hradí se z něj úřady práce, rekvalifikace a podpory v nezaměstnanosti
Nemocenské
platí se za kalendářní dny nemoci
max. délka čerpání nemocenské je 1 rok
první 3 kalendářní dny = 25% z DVZ
další dny nemoci = 69% z DVZ
Výpočet denního vyměřovacího základu podle zákona o nemocenském pojištění
prvních 14 dnů nemoci
90% z částky do 510Kč
60% z částky od 510Kč do 730Kč
0% z částky nad 730Kč
od 15. dne nemoci
100% z částky do 510Kč
60% z částky od 510Kč do 730Kč
0% z částky nad 730Kč
- zaokrouhluje se na celé Kč nahoru
Ošetřování člena rodiny
max. 9 kalendářních dnů ve výši 69 % z DVZ
Peněžitá pomoc v těhotenství a mateřství
28 týdnů ve výši 69% z DVZ
- denní vyměřovací základ se zaokrouhluje na celé Kč nahoru
- vypočtené částky na 1 den také na celé Kč nahoru
poplatníci, vyměřovací základ, rozhodné období
Poplatníci pojistného
organizace
zaměstnavatel
jak malé organizace (organizace do 25 zaměstnanců), tak velké organizace (nad 25 zaměstnanců)
zaměstnanci v pracovním poměru, členové družstva, společníci s. r. o., prezident, poslanci …
OSVČ (osoby samostatně výdělečně činné)
např. živnostníci, podnikatelé v zem., nezávislá povolání – umělci …
jsou povinny platit pojistné pokud jsou účastny důchodového a nemocenského pojištění
s hlavní činností jsou vždy povinně účastny důchodového pojištění, dobrovolně nemocenského p. → vždy platí pojistné na důchodové p. a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, jen někdy platí pojistné na nemocenské p.
s vedlejší činností – je povinně účastna důchodového p., jestliže roční zisk po od
Vloženo: 7.06.2012
Velikost: 64,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2025 unium.cz


