- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
. JINÉ ALTERNATIVNÍ KONCEPCE – ŠKOLA MONTESSORIOVÉ; FREINETA; PETERSENA AJ.
KPG/PEDGB - Pedagogika pro učitele B
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál13. jiné alternativní koncepce – škola montessoriové; freineta; petersena aj.
Jenský plán – pedagogická koncepce vyvinutá německým reformátorem P. Petersenem (1884 – 1952), usilující o změny v edukačním prostředí oproti tradiční škole; jedním z hlavních rysů je zavádění tzv. kmenových skupin, sdružujících žáky namísto ročníkových tříd
Jenská škola – druh alternativní školy realizující jenský plán
koncepci jenské školy lze považovat za syntézu různých vývojových linií mezinárodního reformně pedagogického hnutí
jejím zakladatelem je německý pedagog Peter Petersen (1884 – 1952), který byl průkopníkem snah o „novou výchovu“ – jako vysokoškolský profesor pedagogiky vedl od r. 1923 pokusnou školu při univerzitě v Jeně, kterou postupně přebudoval na školu pracovní
Petersenova reformní škola se stala známou v zahraničí jako tzv. Jenský plán (Jenaplan) – toto označení vzniklo u příležitosti kongresu New Education Fellowship, konaného roku 1927 v Locarnu, na kterém Petersen referoval o své experimentální škole
jeho koncepce se stala ve své době pedagogickým bestsellerem a Petersenovo hlavní dílo „Jenský plán svobodné všeobecné národní školy“ se dočkalo 60 (!) vydání v Německu z četných překladů v zahraničí
Petersenova pedagogika usiluje o rozvoj dětské osobnosti – to je možné jedině tehdy, jestliže se dítě uvolní z pout tradiční školy – takovým poutem je rozdělení do tříd, práce na základě jednotlivých tradičních vyučovacích předmětů, tradiční zkoušení a klasifikace, ale i jistá dosavadní izolovanost školy od domova, od rodiny a od společnosti vůbec – toto vše měla překonat nová výchova podle Jenského Plánu
nejdůležitější rysy Jenského plánu:
učební skupiny žákům přesahující ročník – žáci nejsou sdružování mechanicky podle jednotlivých ročníků, ale podle věkových skupin (například jedna skupina sdružuje děti ve věku 6 – 8 let) – základem je školní pospolitost – místo třídy v ročníku je jenským systémem postavena kmenová skupina (tato přirozená skupina vzniká na základě dobrovolného a svobodného seskupování se žáků), z nichž každá v sobě pojímá tři bývalé ročníky a vytváří nový spolek
Petersen rozdělil kmenové skupiny následovně:
1) spodní skupina1. – 3. školní rok
2) střední skupina4. – 6. školní rok
3) vyšší skupina(6). 7. – 8. školní rok
4) skupina mládeže I.(8). 9. 10. školní rok
5) skupina mládeže II.(10). 11. – 12. školní rok
Petersen vychází z toho, že vyučování musí být stále připravováno a plánováno – plánování vyučování musí být podmíněno čtyřmi vnějšími a třemi vnitřními nutnostmi, čímž dostává práce ve škole pevný rámec
čtyřmi vnější nutnosti jsou:
1. předepsaný počet týdenních hodin pro jednotlivé ročníky
2. nutné střídání prostorů pro různé vyučovací situace
3. zvláštní zařízení prostoru pro rozmanité pedagogické situace
4. souhlasu rodičů podřízený začátek a konec školní práce
k tomu jsou připojeny tři nutnosti vyvěrající bezprostředně z vnitřní práce:
1. uspořádání a rozdělení individuální a skupinové práce podle pracovního materiálu, který je k dispozici.
2. průběh vyučování v pevně stanoveném čase během školního dne, přičemž musí být vyrovnána statika a dynamika průběhu podle nabízejících se možností.
3. smysluplné vsunutí školní práce do přirozených pracovních rytmů dne, týdne a roku
rytmický týdenní pracovní plán skupiny: vyvážené střídání pedagogických situací:
rozhovor - základní formou je kruh – v něm jsou si lidé navzájem známí a zcela vydáni sobě navzájem – učitel i žák musí v něm být sjednoceni, a nesmí mezi nimi být žádná překážka; vše, co je předmětem rozhovoru by mělo být svobodně a volně postaveno mezi nimi
hra - sem patří zejména volná hra v místnosti vybavené pro hraní; pro vyučovací účely jsou mnohem důležitější vyučovací hry, didakticky vhodně upravené; účelové hry se využívají hlavně o přestávkách a tělesné výchově; dále využití vizuálních her, např. improvizovaná dramatika, loutkové hry a jejich představení, výstupy a scénky pro jednotlivé žáky
práce - v kmenových skupinách se pracuje podle metody skupinového vyučování; jednotlivé skupiny jsou soustředěny kolem pracovních stolků a zpravidla se vytvoří spontánně, volně a samostatně; učitel ale zdánlivě nezasahuje, ovšem v hodině působí proti vytváření škodlivých skupin
slavnost
„školní obytný pokoj“, tj. místnost, na jejímž vytváření se podílejí děti
neuplatňuje se vysvědčení v tradiční formě
v Jenském plánu jde o vytvoření bohatého, podnětného a volného edukačního prostředí pro děti
dnešní jenské školy jsou otevřeny pro pozitivní snahy i jiných reformních linií (Freinet + Montessori)
hnutí Jenského plánu se vyvíjelo dosti nerovnoměrně – po počátečním rozmachu ve 20. letech 20. století (až 60 jenských škol) se dostavil útlum (značný úbytek škol)
dnes: SRN 10 škol); Holandsko (200 ZŠ + 2 integrované); Belgie (4 ZŠ); u nás (neexistuje)
daltonský plán – pedagogická koncepce vyvinutá americkou pedagogickou reformátorkou H. Parkhurstovou (1887 – 1936); hlavním rysem je zdůraznění individuální práce a sebezodpovědnosti žáka
vznikl v USA koncem 19. století v době, kdy vrcholila snaha o individualizaci vyučování v hromadné výuce
hlavní myšlenkou Daltonského plánu je zrušení tradičního systému vyučovacích hodin i organizace práce žáků ve třídách (H. Parkhurstová poprvé rozdělila učebnu do tzv. předmětových okrsků podle ročníků a vybavila je potřebnými pomůckami; umožnila tak samostatné získávání vědomostí a individualizaci výuky)
tento systém v něčem hodně připomíná vysokoškolský systém práce, neboť
Vloženo: 14.01.2010
Velikost: 96,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz