- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál9788072 263127
ISBN 80-7226-312-9
ProdejnÌ kÛd: K0350
DoporuËen· cena 127 KË
183 Sk
Chcete se seznámit se světem programování? Máte zá-
jem poznat tvorbu kancelářských programů? Předkládá-
me Vám učebnici Visual Basicu 6.0., která vám to
umožní.
Po velmi krátké době se naučíte standardní programo-
vé úkony, jako jsou práce s textovými řetězci, čtení ob-
sahu souboru z disku nebo přístup k datům.
Jste začátečník? Potom potřebujete získat podrobné vě-
domosti o jazyce SQL, umět definovat DSN a používat
přístup do databáze přes RDO. I toto vše dokážete po-
mocí naší učebnice poměrně snadno a rychle.
Hned v první lekci autor popisuje vývojové prostředí
a základní filosofii programování. Další kapitoly se věnu-
jí nejpoužívanějším ovládacím prvkům a jejich využití při
programování. Zvláštní pozornost je určena přístupu
do databáze a používání databázových dat. Následující
části se zabývají ošetřením chyb, laděním kódu a hlavně
možnostmi, které Visual Basic nabízí pro vytvoření „user
friendly“ uživatelského rozhraní. Celá kniha končí popi-
sem vybraných klíčových slov jazyka.
Každá lekce obsahuje ilustrativní příklady, kontrolní
otázky a úkoly, na kterých si prověříte i procvičíte právě
získané znalosti. Vlastně už docela solidní programátor-
ské dovednosti!
Vydalo vydavatelství
a nakladatelství
Computer Press
®
Hornocholupická 22,
143 00 Praha 4,
http://www.cpress.cz
Distribuce:
Computer Press Brno,
náměstí 28. dubna 48,
635 00 Brno-Bystrc,
tel. (05) 46 12 21 11,
fax: (05) 46 12 21 12,
e-mail: distribuce@cpress.cz
Computer Press Bratislava,
Hattalova 12
831 03 Bratislava, SR,
tel.: +421 (7) 44 45 20 48,
44 25 17 20,
fax: +421 (7) 44 45 20 46,
e-mail: distribucia@cpress.sk
Publikaci lze objednat
také na adrese
http://www.vltava.cz
David Morkes
Učebnice
Visual Basicu 6.0
Computer Press
Praha
2000
Učebnice Visual Basicu 6.0
David Morkes
Copyright © Computer Press
®
2000. Vydání první. Všechna práva vyhrazena.
Vydavatelství a nakladatelství Computer Press
®
,
Hornocholupická 22, 143 00 Praha 4, http://www.cpress.cz
ISBN 80−7226−312−9
Prodejní kód: K0350
Žádná část této publikace nesmí být publikována a šířena žádným způsobem a v žádné
podobě bez výslovného svolení vydavatele.
Veškeré dotazy týkající se distribuce směřujte na:
Computer Press Brno, náměstí 28. dubna 48, 635 00 Brno−Bystrc,
tel. (05) 46 12 21 11, e−mail: distribuce@cpress.cz
Computer Press Bratislava, Hattalova 12/A, 831 03 Bratislava, Slovenská republika,
tel.: +421 (7) 44 45 20 48, e−mail: distribucia@cpress.sk
Nejnovější informace o našich publikacích naleznete na adrese:
http://www.cpress.cz/knihy/bulletin.html.
Máte−li zájem o pravidelné zasílání bulletinu do Vaší e−mailové schránky,
zašlete nám jakoukoli i prázdnou zprávu na adresu bulletin@cpress.cz.
Jazyková korektura: Ladislav Valík
Vnitřní úprava: Jiří Matoušek
Sazba: Jiří Matoušek
Rejstřík: Pavlína Bauerová
Obálka: Martin Sodomka
Komentář na zadní straně obálky: David Morkes
Technická spolupráce: Petr Klíma
Odpovědný redaktor: Jaroslav Škárka
Vedoucí technické redakce: Martin Hanslian
Vedoucí knižní redakce: Ondřej Jirásek
Vedoucí produkce: Kateřina Vobecká
Obsah
Část 1
Obecné zásady programování 1
Úvod 3
Lekce 1
Úvodní seznámení s prostředím Visual Basicu 5
Lekce 2
Začínáme programovat 11
Funkce volání okna se zprávou MsgBox 15
Lekce 3
Začínáme programovat 19
Procedury 20
Deklarace proměnných 25
Deklarace konstant 35
Část 2
Programování ve Visual Basicu 37
Lekce 4
Popis a použití ovládacích prvků TextBox,
CommandButton, ListBox 39
Lekce 5
Práce s textovými řetězci 49
Lekce 6
Další funkce a pokročilá práce s řetězci 55
vii
Lekce 7
Přístup k textovým souborům a manipulace s nimi 61
Jak využít Word pro kontrolu pravopisu? 65
Nahrazování textu 66
Lekce 8
Přístup k datům 69
Lekce 9
Vytváření SQL dotazů 77
Příkaz SELECT 77
Klauzule IN 78
Fráze WHERE 78
Fráze GROUP BY 79
Fráze HAVING 79
Fráze ORDER BY 79
Deklarace WITH OWNERACCESS OPTION 80
SELECT...INTO 80
Operace UNION 81
Operace INNER JOIN 81
Operace LEFT JOIN a RIGHT JOIN 81
Predikáty ALL, DISTINCT, DISTINCTROW, TOP 82
Příkaz TRANSFORM 82
Příkaz PARAMETERS 83
Příkaz CREATE TABLE 83
Příkaz ALTER TABLE 83
Fráze CONSTRAINT 84
Příkaz CREATE INDEX 84
Příkaz DROP 85
Příkaz UPDATE 85
Příkaz DELETE 85
SQL dotaz aplikace z předchozí lekce 86
DSN-less 90
Ovládací prvek Data 90
Lekce 10
Tvorba uživatelsky příjemných aplikací 93
Menu 93
Kontextové menu 95
UČEBNICE VISUAL BASICU 6.0
viii
StatusBar 97
ToolBar 101
Další tipy pro tvorbu user friendly aplikací 104
Lekce 11
Tisk a ovládání tiskáren 107
CommonDialog 110
Lekce 12
Chyby a jejich ošetření 113
Použití příkazu On Error. 116
Lekce 13
Ladění programového kódu 121
Ladicí okno 123
Lekce 14
MDI formuláře 127
Lekce 15
Vytváření DLL knihoven 131
Přehled klíčových slov Visual Basic for Application 137
Direktivy překladače 137
Funkce 137
Příkazy 151
Rejstřík 163
OBSAH
ix
Část 1
Obecné zásady
programování
Úvod
Visual Basic a jeho odnože se v posledních letech staly hlavním programovacím prostřed−
kem na platformě produktů firmy Microsoft. Různé mutace tohoto programovacího jazy−
ka se používají nejen pro programování samostatných (i síťových) aplikací, ale také pro
tvorbu maker v balíku programů Microsoft Office (Visual Basic for Applications) a při
programování internetových aplikací, spouštěných na straně serveru (ASP) i klienta (Vi−
sual Basic Script).
K oblibě tohoto programovacího jazyka přispěla hlavně jednoduchá syntaxe, snadná
tvorba uživatelského rozhraní a velká variabilita a flexibilita jazyka. Učebnice, kterou
právě začínáte číst se zabývá Visual Basicem jako samostatným programovacím jazy−
kem pro tvorbu převážně kancelářských aplikací. Popisovaná – dosud poslední verze
jazyka – je 6.0.
Programování ve Visual Basicu je počítáno mezi objektově orientované a událostmi říze−
né techniky. V krátkosti řečeno to znamená toto:
Programátor může používat velké množství předdefinovaných objektů jako jsou formu−
láře, textová pole pro zadávání a zobrazování dat, příkazová tlačítka, menu, popisky
a velké množství dalších objektů. Souhrnně tyto objekty nazýváme ovládacími prvky
(anglicky controls).
Každý ovládací prvek má definovány své vlastnosti, metody a události. Co jsou a k če−
mu slouží? Vlastnostmi prvku (anglicky properties) jsou přesně v souladu s názvem vlast−
nosti daného ovládacího prvku. Tyto vlastnosti udávají vzhled a chování ovládacího
prvku v aplikaci. U textového pole lze například definovat font, kterým bude v poli zob−
razen text, velikost pole a jeho umístění na formuláři, název, pomocí něhož se na ovlá−
dací prvek bude odkazovat programový kód a mnoho dalších vlastností.
Vlastnosti lze rozdělit do kategorií (viz obr. 1). Kategoriemi mohou být vzhled (Appere−
ance), chování (Behaviour), vazba na databázová data (Data) a další.
TIP:
Vlastnosti ovládacích prvků však lze rozdělit také podle jejich dostupnosti. Hodnoty některých
vlastností je možné nastavit pouze jednou při zakreslování (design) ovládacího prvku na formulář,
ale nelze je již měnit programovým kódem. Příkladem takové vlastnosti je Alignment (zarovnání).
Jiné vlastnosti je možné definovat pouze za běhu aplikace (run time) programovým kódem, avšak
při zakreslování jsou nedostupné. Drtivou většinu hodnot vlastností všech ovládacích prvků je
však možné definovat jak při zakreslování a základní definici prvku, tak programovým kódem.
ČÁST 1 – OBECNÉ ZÁSADY PROGRAMOVÁNÍ
3
Obr. 1 Okno vlastností textového pole (TextBox)
Metody ovládacích prvků vlastně představují činnosti, které daný ovládací prvek může
vykonávat, případně které mohou být vykonány na něm. Pokud se podržíme příkladu
textového pole, najdeme u něj definované např. metody Refresh (obnovit zobrazovaná
data) nebo SetFocus (umístění fokusu – tj. zaměření – na textové pole).
Události definované u všech ovládacích prvků zajišťují, že programování ve Visual Basi−
cu se počítá mezi událostmi řízené programovací techniky. U každého ovládacího prvku
najdeme seznam událostí, které mohou při běhu naprogramované aplikace vzniknout
v přímém vztahu k tomuto prvku. Klasickými událostmi, které najdeme u většiny ovláda−
cích prvků, jsou Click (klepnutí myší na ovládací prvek), DblClick (poklepání myší na
ovládací prvek), GotFocus a LostFocus (události nabytí, resp. pozbytí fokusu, tj. zaměře−
ní) a mnoho dalších. Události slouží k programování procedur, které se vykonají jako
odezva na výskyt určité události. Např. procedura, která bude v programovém kódu při−
řazena k události Clik na příkazové tlačítko, se vykoná vždy, když uživatel na toto tlačít−
ko klikne myší.
TIP:
Uvedené charakteristiky Visual Basicu způsobují, že programování je v mnoha ohledech velice jed-
noduché a že kancelářské aplikace vytvořené pod Visual Basicem se graficky zcela shodují s pro-
středím operačního systému Windows. Tak se každý uživatel, který pracuje ve Windows, velice ry-
chle naučí pracovat s novým programem, jehož ovládání se mu zdá intuitivní a podobné tomu, na
co je zvyklý.
UČEBNICE VISUAL BASICU 6.0
4
Lekce 1
Úvodní seznámení s prostředím Visual Basicu
Cíle lekce:
Seznámení a základní popis pracovního
prostředí programovacího jazyka Visual
Basic 6.0.
Stejně jako člověk, který nastoupí do nového zaměstnání se musí nejprve seznámit se
svými spolupracovníky a místem, kde bude pracovat, musíme se i my nejdřív podívat na
to, čím budeme své nové programy vytvářet.
Abychom mohli začít prvními jednoduchými programy, musíme poznat prostředky, kte−
ré nám k tomu Visual Basic nabízí. I když tato lekce nepodá ucelený popis všech nástro−
jů obsažených ve Visual Basicu, přiblížíme si zde ty, jež jsou nutné pro naprogramování
první aplikace. Další vlastnosti, nastavení a nástroje potřebné pro práci v programovém
prostředí si budeme popisovat průběžně v dalších lekcích tak, jak se vynoří potřeba je−
jich použití.
Otevřete si tedy nejprve Visual Basic – nejlépe z nabídky Start hlavního menu Windows.
Při otevírání narazíte hned na první problém. Musíte zvolit typ nového projektu, který
zakládáte.
TIP:
Projektem ve Visual Basicu rozumíme kolekci souborů, které v sobě obsahují definice formulářů
ajejich ovládacích prvků aprogramový kód. Každý projekt obsahuje svůj hlavní soubor s příponou
VBP (Visual Basic Project), pomocí něhož se projekt edituje v prostředí Visual Basicu.
Na obr. 2 je zobrazeno množství možností, ze kterých je možné zvolit typ projektu. Ačko−
li dále v této učebnici bude řeč i o některých jiných typech projektů, v naprosté většině
případů si vystačíme s tím základním – Standard EXE (tj. projekt, jehož výsledkem bude
standardní spustitelný soubor s příponou EXE).
5
Obr. 2 Volba typu projektu
Po volbě typu projektu se dostaneme hned do pracovního prostředí Windows. K první
orientaci na této ploše slouží obr. 3. Obrázek obsahuje popisy nejdůležitějších částí plo−
chy. Pojmy definované tímto obrázkem budeme nadále používat v celé učebnici.
Obr. 3 Pracovní plocha nové založeného projektu.
UČEBNICE VISUAL BASICU 6.0
6
První dvě části vývojového prostředí Visual Basicu jsou standardní snad ve všech aplika−
cích Windows. Nabídka (menu) a nástrojová lišta jsou základními ovládacími prvky
každého programu. Součásti těchto dvou částí pracovní plochy programu si budeme po−
pisovat postupně v celé knize.
Další podokna vývojového prostředí jsou již plně přizpůsobena potřebám programování.
Bílá střední část vývojového prostředí, která zabírá nejvíce místa, je pracovní plocha. Ten−
to sektor je určen ke dvěma základním účelům:
• Pro grafické navrhování formulářů a dialogových oken
• pro psaní, editaci a ladění programového kódu.
Na obr. 3 je na pracovní ploše Visual Basicu zobrazen pouze jediný prázdný formulář
s názvem Form1.
TIP:
V příštích lekcích se dozvíte, že v této části vývojového prostředí se mohou objevit i jiné objekty
– např. designer pro definici připojení aplikace ke zdroji dat v databázi. I tyto části však souvisejí
s tvorbou programového kódu.
V levé části je panel ovládacích prvků (ToolBox). Tento panel obsahuje schématické
ikony ovládacích prvků, které lze přidávat do formulářů. První ikonou je šipka, která ne−
představuje ovládací prvek, ale volbu kurzoru pro manipulaci s již vytvořenými objekty.
Dále již následují nejpoužívanější ovládací prvky v tomto pořadí: PictureBox (obrázkové
pole), Label (popisek), TextBox (textové pole), Frame (rámec), CommandButton (příka−
zové tlačítko) atd.
TIP:
Vdalším textu se budeme držet anglického názvosloví ovládacích prvků. Jednak proto, že prostře-
dí Visual Basicu není lokalizováno do češtiny a při programování budete stejně muset znát anglic-
ké názvy, jednak proto že používání angličtiny je v programátorské komunitě běžnější a jedno-
značnější než čeština.
TIP:
Prvků zobrazených v panelu ovládacích prvků může být mnohem více. Panel obsahuje vždy jen ty
prvky, které jsou již použity v projektu a základní sadu prvků, která je zobrazena na obr. 3.
Zkuste si na formulář umístit libovolný ovládací prvek. Klepněte na zvolený ovládací pr−
vek v panelu ovládacích prvků a potom při stisknutém levém tlačítku myši vymezte na
formuláři Form1 plochu, na kterou bude ovládací prvek umístěn. Po uvolnění tlačítka
myši se prvek na formuláři zobrazí v té velikosti, jakou jste nadefinovali. Úpravám veli−
kosti, umístění a nastavením ostatních vlastností se budeme věnovat dále v této lekci.
V pravé části vývojového prostředí nalezneme další malá podokna, která jsou vesměs ur−
čena k tomu, aby usnadňovala programátorovi orientaci v právě vytvářeném projektu,
ale i pro definici některých výchozích hodnot.
ČÁST 1 – OBECNÉ ZÁSADY PROGRAMOVÁNÍ
7
Prvním takovým oknem je okno projektu. Toto okno obsahuje vždy všechny základní
součásti, ze kterých se editovaný projekt skládá. V našem případě je to pouze kolekce
formulářů obsahující jeden jediný formulář.
Udělejme teď trochu odbočku a uveďme si, ze kterých součástí se projekt ve Visual Ba−
sicu skládá a jaké objekty se tudíž mohou v okně projektu objevit.
Pokud mluvíme o součástech projektu, nemáme na mysli jednotlivé ovládací prvky vklá−
dané do formulářů. Prvky, které se na formuláře umísťují z panelu ovládacích prvků, te−
dy v okně projektu neuvidíte.
Okno projektu zobrazuje objekty, které jsou součástí projektu ve dvou úrovních jako
stromovou strukturu. Vyšší úrovní je kolekce konkrétních objektů, na niž jsou navázány
jednotlivé objekty kolekce.
První kolekcí (viz obr. 4) je kolekce formulářů obsahující čtyři různé formuláře.
obr. 4 Příklad zobrazení okna projektu
Dalším kontejnerem je kontejner nezávislých programových modulů. Programový modul
obsahuje programový kód většinou nezávislý na formulářích. Do samostatných progra−
mových modulů se umísťují procedury a funkce Visual Basicu, které většinou nepracují
přímo s ovládacími prvky jednotlivých formulářů, ale které mají k těmto polím vztah pou−
ze vzdálený. Tento přístup si budeme demonstrovat později.
TIP:
Každý formulář má implicitně vytvořen svůj vlastní programový modul, který však není vidět
v okně projektu. Tento modul je určen (na rozdíl od nezávislých modulů) především pro manipu-
laci s ovládacími prvky formuláře, zobrazování dat na formuláři, atd. Modul formuláře je k tomu-
to účelu speciálně uzpůsoben, o čemž si již brzy povíme.
Formuláře a moduly jsou daleko nejčastější objekty, které obsahuje téměř každý projekt.
Ve většině lekcí této učebnice vystačíme právě s těmito dvěma objekty.
Posledním druhem objektů, které jsou zobrazeny na obr. 4, je kontejner Designers obsa−
hující definici připojení aplikace k externí databázi.
UČEBNICE VISUAL BASICU 6.0
8
TIP:
Práce s externími daty bývá velice frekventovanou činností kancelářských aplikací programova-
ných ve Visual Basicu. Proto se budeme možnostmi přístupu k datům zabývat velice podrobně.
Použití designeru pro definici připojení k databázi je jednou z mnoha možností.
Následujícím oknem vývojového prostředí je okno vlastností ovládacího prvku. Aktuálně
je v tomto okně zobrazen soubor vlastností právě zvoleného ovládacího prvku. Vzhle−
dem k tomu, že jediným ovládacím prvkem nově založeného projektu je automaticky za−
ložený formulář, obsahuje okno vlastností informace právě o tomto okně. Rozbalovací
lišta (ComboBox) v horní části okna slouží ke zvolení ovládacího prvku, jehož soubor
vlastností chceme zobrazit. Tam je vždy zobrazen název ovládacího prvku (aktuálně
Form1), následovaný udáním typu tohoto prvku v angličtině (aktuálně Form).
Pod oknem vlastností je implicitně umístěn stručný komentář popisující význam právě
zvolené vlastnosti. V okně na obr. 3 je zvolena vlastnost Caption, a proto nás popis in−
formuje, že tato vlastnost vrací nebo nastavuje text zobrazený v titulku objektu. Pro for−
mulář je to text v horní modré liště.
Poslední okno je určeno pro nastavení startovní pozice formuláře na pracovní ploše Win−
dows – tedy pozici, kde se formulář objeví při jeho prvním zobrazení v aplikaci. Pozici
můžete definovat prostě tak, že jej myší umístíte na požadované místo v rámci malého
monitoru v tomto okně.
Otázky aúkoly:
1.Z jakých součástí se většinou skládají standardní projekty ve Visual Basicu? K čemu
tyto objekty slouží?
2.Vysvětlete význam termínů metoda, vlastnost a událost ovládacího prvku.
ČÁST 1 – OBECNÉ ZÁSADY PROGRAMOVÁNÍ
9
Lekce 2
Začínáme programovat
Cíle lekce:
Vytvoření prvního jednoduchého progra−
mu ve Visual Basicu ademonstrace použití
ovládacích prvků azákladních charakteris−
tik programu.
V této lekci vytvoříme první jednoduchou aplikaci. Celá aplikace bude sestávat z jediné−
ho formuláře, který bude obsahovat TextBox a CommandButton. Po kliknutí na Com−
mandButton se text napsaný v TextBoxu zobrazí jako samostatné hlášení.
Otevřete si tedy vývojové prostředí ve Visual Basicu a založte nový projekt Standard EXE, stej−
ně jako v minulé lekci. Měli byste mít otevřeno vývojové prostředí odpovídající obrázku č. 3.
Nyní v panelu ovládacích prvků zvolte TextBox.
TIP:
Dokud si nezvyknete na ikony označující jednotlivé ovládací prvky, zjistíte správnou ikonu tak, že
umístíte kurzor myši nad některou ikonu. Bezprostředně poté se u kurzoru objeví název ovládací-
ho prvku.
Postupem popsaným v předcházející lekci umístěte TextBox na formulář Form1 (viz
obr.5). Nyní upravte velikost ovládacího prvku tažením za úchytné body TextBoxu.
obr. 5 Formulář s TextBoxem
TIP:
Velikost většiny ovládacích prvků lze definovat také přesně nastavením jejich vlastností Height
(výška) a Width (šířka) v okně vlastností. Kromě těchto vlastností můžete každý viditelný prvek
přesně umístit na formuláři nastavením jeho vlastností Left (vzdálenost od levého okraje formu-
láře) a Top (vzdálenost od horního okraje formuláře). Nastavení těchto vlastností používejte pře-
devším v těch případech, kdy potřebujete více ovládacích prvků zarovnat stejně.
11
TIP:
V praxi bývá často potřebné umísťovat na jeden formulář více ovládacích prvků tak, aby byly pří-
mo pod sebou a se stále stejnou roztečí. K tomu slouží mřížka, kterou vidíte na obr. 5 ve formě
teček na formuláři. Rozteč mřížky je možné nastavit v dialogovém okně na obr. 6, které můžete
editovat Příkazem nabídky Tools/Options/General. V rámečku FormGrid Settings je možné nasta-
vit následující parametry:
Show Grid – při zatržení se mřížka zobrazí
Width – šířka rozteče mezi sloupci mřížky
Height – výška rozteče mezi řádky mřížky
Align Controls to Grid – při zatržení jsou všechny ovládací pr
Vloženo: 26.04.2009
Velikost: 5,82 MB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz