- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiála všemi potřebnými
služebními (řídicími) informacemi a předána k přenosu podvrstvě přístupu k přenosovému kanálu.
Označme si toto zpoždění jako δw (w – wrap).
Je-li přenosový kanál sdílen s dalšími stanicemi, existuje pro daný typ sítě metoda řízení přístupu ke
sdílenému médiu. Existuje jich celá řada, které v datových sítích dělíme do dvou skupin - statické a
dynamické (ta druhá skupina nás zajímá) – viz. kapitola 3.5 o přístupových metodách. Dynamické
metody pak dále dělíme na deterministické a stochastické. Například nejpoužívanější síť Ethernet
používá stochastickou metodu CSMA/CD (podrobněji viz kapitola o sítích Ethernet). Dobu (zpoždění),
než se stanice dostane k úspěšnému odvysílání datové jednotky si označme jako δa (a – access).
Dalším zdrojem zpoždění jsou přepojovací uzly sítě. Tyto uzly pracují na linkové či síťové vrstvě (viz
model ISO/OSI). Nejdříve musí přepojovací prvek přijmout alespoň část datové jednotky, aby získal
informace potřebné pro přepojení. V případě vysoké úrovně provozu se datová jednotka ukládá do
vstupní vyrovnávací paměti. Je-li paměť zaplněna, jsou příchozí datové jednotky zahazovány, nebo je
aktivována některá z metod řízení provozu. Jakmile datová jednotka je zpracovávána prvek případně
kontroluje, zda je přijímaná jednotka v pořádku či zda se nejedná o nedoručitelnou jednotku. Tedy,
zda ji má dále někam přepojovat nebo zahodit a případně poslat chybovou zprávu. Pokud je jednotka
bezchybná a doručitelná, následuje vyhledání směru (výstupního portu). Pak se přepojovač pokusí
vyslat datovou jednotku na zjištěný port. Tím, že jsou přenosové cesty v paketových sítích sdíleny
mezi mnoha službami, přepojovací prvek často nemůže okamžitě přepojit datovou jednotku do
daného směru a ukládá jednotku do výstupní vyrovnávací paměti. V současnosti se do přepojovacích
prvků začínají implementovat mechanismy pro zajištění požadované kvality služeb, které se zajišťují
pomocí přednostního zpracování datových jednotek s vyšší prioritou. Má-li datová jednotka nižší
prioritu, musí čekat, než jsou zpracovány jednotky s vyšší prioritou. Zpoždění vyvolané průchodem
přepojovacími prvky si označme jako δs (s - switching).
Směrování datových jednotek v paketových sítích existuje v podobě dvou typů:
datagramová služba – datové jednotky jsou vybaveny kompletní směrovací informací pro cestu sítí.
Síť je organizována tak, že většinou existuje k cíli více cest. Přepojovací uzly se rozhodují podle
stavu sítě, kam bude datová jednotka přepojena. Jednotky jediné relace tedy mohou jít k cíli různými
cestami, které jsou různě dlouhé a obsahují různě rychlé segmenty a jsou různě zatížené. Výsledkem
jsou různá zpoždění průchodu datových jednotek sítí (velký jitter) a případně i různé pořadí příchodu
datových jednotek k cílovému koncovému zařízení.
virtuální spoj – před vlastním přenosem uživatelských dat je zjištěna optimální cesta k cíli a ve
vybraných přepojovacích uzlech jsou uloženy informace o výstupním portu pro daný přenos. Danému
přenosu je přidělen identifikátor, podle kterého přepojovací uzel rozpozná kam má jednotky přepojit.
Všechny datové jednotky jdou v případě bezporuchového provozu jedinou vytyčenou cestou a do cíle
přichází ve správném pořadí. Řídicí informace datových jednotek nesoucí uživatelskou informaci je
jednodušší než v případě datagramové služby. Zpoždění také vykazuje menší proměnlivost než je
tomu u datagramové služby.
V cílovém koncovém zařízení pak dochází k depaketizaci a blok uživatelských dat je předán
aplikačnímu procesu. Zpoždění předání se označuje jako depaketizační zkreslení δu (u - unwrap).
Pokud daná služba požaduje pravidelný přísun dat, jsou datové bloky ukládány do vyrovnávací
paměti a odtud vybírány ke zpracování a k převodu do vhodného tvaru (řeč, hudba, video, …).
Zpoždění si označme jako δb (b - buffering).
Někdy se k výše uvedeným zpožděním přidává i zpoždění zpracováním v koncovém zařízení, a to jak
ve zdrojovém, tak i cílovém. Jedná se o dobu převodu informace z/do originálního tvaru (například
hlasu) do/z digitálního formátu. Toto zpoždění může nabývat i realtivně značných hodnot (i desítky
ms) u multifunkčních koncových zařízení (počítačů) vybavených obyčejnými zvukovými a grafickými
adaptéry (kartami). Označme si toto zpoždění jako δc (c - conversion).
Pro služby v reálném čase může tedy být celková hodnota zpoždění a jeho variabilita
nepřípustná, což je zapotřebí řešit například implementací prioritních mechanizmů a přednostního
zpracování datových jednotek nesoucí informace služeb v reálném čase.
Vloženo: 24.04.2009
Velikost: 204,25 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz