- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
inroads-manuál
BM01 - Pozemní komunikace I
Hodnocení materiálu:
Vyučující: Ing. Jana Halodová
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál1
1 Bentley InRoads
1.1 Úvod
Bentley InRoads je multifunkční software přizpůsobený speciálním požadavkům stavařské
komunity. Slouží pro komplexní projektování liniových staveb, návrh terénních úprav apod.
Cílem práce v tomto systému je vytvoření prostorového modelu stavby (DTM – digital terrain
model) do stávajícího terénu, z něhož je následně generována klasická projektová
dokumentace (výkresy situace, podélných a příčných řezů, dále bilance zemních prací, různé
typy výpisů, tabulek apod.). Díky digitálnímu modelu trasy je následně snadné vytvořit z
triangulace pomocí rendrování různé 3D pohledy, vizualizace apod.
Jde o program, který je nadstavbou CAD systémů. Jeho velkou výhodou je, že si sami můžete
vybrat CAD platformu, na jaké budete chtít pracovat a to mezi dvěmi nejrozšířenějšími,
kterými jsou AutoCAD a MicroStation. Okno programu InRoads je podobné průzkumníku ve
Windows a zobrazuje se v popředí vybrané CAD platformy.
Systém InRoads pracuje s těmito typy datových souborů:
• digitální model terénu .dtm (digital terrain model), ve kterém jsou uložena veškerá terénní
data (pro každý terén různé .dtm)
• geometrický projekt .alg (geometry alignment) ukládá všechny informace o jednotlivých
trasách spojené s jejich geometrií (směrové a výškové vedení tras, klopení)
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
2
• knihovna šablon .tml (template library) obsahuje informace o šířkovém uspořádání
jednotlivých vozovek, o jejich tloušťce, případně i skladbě a o způsobech svahování tělesa
komunikace
• knihovna cest .rwl (roadway library) popisuje průběh jednotlivých tras, což znamená od
kterého staničení je použita jaká šablona, definuje rozšíření ve směrových obloucích,
pomocí knihovny cest se přidávají odbočovací a připojovací pruhy apod.
• soubory preferencí .ini (preferences) slouží k uživatelskému přednastavení a řídí způsob
vykreslování popisů, os, trasy, vrstevnic, podélných i příčných řezů apod.
• v projektu .rwk jsou uloženy informace o souborech (.alg, .dtm, .tml, .rwk, .ini), které
používáte ve vašem projektu a jejich adresa na vašem počítači. Spuštěním projektu můžete
otevřít všechny soubory najednou z jejich daného umístění, bez nutnosti jejich postupného
načítání. To je výhodou i pro ukládání, kdy stačí uložit projekt a ne každý soubor zvlášť
Je důležité si uvědomit, že AutoCAD (.dwg) nebo MicroStation (.dgn) slouží k vykreslování
dat uložených v souborech InRoadsu, což znamená, že plní funkci výkresu a nenesou žádné
informace o parametrech trasy ani terénu. Nicméně jsou využívány např. pro interaktivní
trasování směrového i výškového vedení, přičemž veškerá geometrická data, označená
kurzorem myši na platformě AutoCADu nebo MicroStationu, jsou ukládána do souboru
geometrického uspořádání. Můžete v nich také provádět různé editace terénu, opět
v návaznosti na datový soubor digitálního modelu terénu apod.
V dalším textu budou popsány funkce InRoads na programu AutoCAD.
Před započetím práce je dobré si někde sehnat preference, které by více vyhovovaly poměrům
v ČR. Jedná se o program vyvinutý v Americe, který je přizpůsoben jejich normě. Pomocí
vhodných preferencí jej usměrníte, aby pracoval podle ČSN. Preference si můžete upravit i
sami, ale k jejich porozumění je potřeba být pokročilejším uživatelem a navíc je to běh na
velmi dlouhou trať.
Preference InRoads jsou uloženy ve dvou souborech: civil.ini a wysiwyg.ini, které najdete
v adresáři C:\Program Files\Bentley\Civil\data. Novými preferencemi, které si seženete,
přepište ty původní v tomto umístění (předtím si ty staré zálohujte). Nové preference tak
budou načítány automaticky po spuštění InRoads.
Dále si zobrazte panely nástrojů Přepínače a Úchopové body tak, že v menu Nástroje kliknete
na Vlastní. Otevře se vám okno, ve kterém si v záložce Panely nástrojů zvolíte které
potřebujete.
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
3
Z panelu nástrojů Přepínače jsou nejdůležitější ikony Zapsat a Čistit prvky perem. Funkce
Zapsat přepíná grafiku do dvou módů: zobraz a zapiš a pouze-zobraz. Toto tlačítko mějte
zapnuté po celou dobu práce. Funkce Čistit prvky perem určuje, zda se jednotlivé grafické
prvky budou překreslovat novými (aktuálními) nebo ne.
Panel nástrojů Úchopové body funguje obdobně jako v AutoCADu, s tím rozdílem, že se nijak
graficky nezobrazuje (v CADu např. žlutým čtverečkem u koncového bodu).
1.2 DTM
1.2.1 Úvod o DTM
Digitální model terénu .dtm (DTM) je třírozměrný modelu terénního reliéfu. Pro snadný popis
terénu se většinou používá princip rozdělení celé plochy na menší části (plošky), které se dají
snadněji geometricky popsat. InRoads pracuje s elementárními ploškami, které jsou tvořeny
trojúhelníky, které k sobě přiléhají. Jejich vrcholy jsou body na terénní ploše (body zaměření)
souřadnicově určené příslušnými geodetickými metodami. Interpolace plochy se obvykle
provádí lineárně po trojúhelnících.
Model můžete vytvářet z různých prvků. Od geodetů dostáváte pro vyšší stupně projektové
dokumentace nejčastěji zaměření ve formě podrobných bodů někdy doplněných o terénní
hrany. Pro zpracování studií pak zpravidla vrstevnice.
InRoads umožňuje pracovat s různými typy prvků:
• body (buď ve 3D nebo ve 2D, kdy je výška u každého bodu napsána textem)
• terénní hrany (3D osa komunikace, hrana chodníku, dno příkopu)
• vrstevnice (ve 3D)
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
4
Tyto prvky zle načítat (importovat) buď přímo z grafiky výběrem jednotlivých prvků nebo
importem celé hladiny, dále pak z různých datových souborů.
1.2.2 Postup tvorby DTM
Nový terén
Otevřete si výkres .dwg obsahující prvky potřebné pro tvorbu DTM. V menu InRoads
přejdete na Soubor → Nový. V otevřeném okně do záložky Povrch, kde do kolonky Název:
vepíšete slovo teren (malým písmem, bez diakritiky - nutné pro pozdější fungování
programu!!!) a dáte Použít. Tím jste si založili prázdný soubor, do kterého můžete importovat
data.
Import povrchu
V horním menu Soubor → Import → Povrch. Otevře se vám okno, ve kterém se odehrává
celý proces načítání DTM. Stejně jako načítáte DTM z různých zdrojů, můžete jej také do
různých cílů exportovat.
Na obrázku je vidět modelový příklad, kdy jsou importována data z výkresu .dwg. Z hladiny
vrstevnice se načítají vrstevnice (které musí být tvořeny 3Dkřivkami), jako souřadnice Z je
brána jejich výška ve výkresu, ukládány jsou pod zákl. názvem vrstevnice, stylem prvku
contour (vrstevnice) a typem bodu Vrstevnice do DTM s názvem teren.
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
5
Obdobně by se načítaly např. body, ale s názvem např. drobné body, stylem prvku bodyDTM
a typem bodu Náhodný bod. A v poslední řadě terénní hrany jako styl breakline a typ Hrany.
Potvrdíte kliknutím na tlačítko Použít, čímž provedete import dat podle zvolených podmínek.
Samozřejmě můžete mít ve výkrese kombinaci všech tří typů prvků. V tom případě budete
proces opakovat, dokud nenačtete vše potřebné.
Na závěr je vhodné si zkontrolovat načtená data. V průzkumníku InRoads kliknete v levém
okně na váš teren a v pravém vidíte kolik prvků máte načteno, max. a min. výšku, souřadnice
apod.
Triangulace povrchu
V případě, že máte načtená všechna potřebná data, následuje vlastní výpočet DTM. V menu
InRoads zvolte Povrch → Triangulace povrchu. Vyberete povrch, který chcete triangulovat
(teren). Dále máte možnost si zvolit Maximální délku (tou je myšlena maximální délka hrany
trojúhelníka). Délka 0 znamená bez omezení. Po úspěšné triangulaci se vám vyplní ve
Výsledcích počet bodů, trojúhelníků a celkový čas.
Uložení povrchu
Poslední fází je uložení terénu. V menu Soubor → Uložit klikněte na Povrch a zvolte adresář,
kam chcete svůj terén uložit.
1.2.3 Zobrazení povrchu
Pro kontrolu se můžete opět podívat, po kliknutí na váš teren v panelu průzkumníka, do
pravého okna na jednotlivé údaje o terénu nebo si můžete data zobrazit do grafiky pomocí
Zobrazení povrchu. Vybrat si můžete z několika způsobů.
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
6
1.3 GEOMETRIE - SMĚROVÉ ŘEŠENÍ
1.3.1 Úvod
Směrová a výšková řešení jsou uložena v tzv. geometrickém projektu. Těchto projektů může
být zároveň otevřeno několik a vždy jen jeden z je aktivní. To nastavíte tak, že v levém okně
průzkumníka InRoads kliknete pravým tlačítkem na řešení (směrové, výškové), které chcete
aktivovat a v nabídce, která se zobrazí vyberete Nastavit aktivní (aktivní řešení poznáte podle
toho, že je v okně průzkumníka označeno červeným čtverečkem). Tento způsob aktivace je
použitelný pro DTM, geometrický projekt i knihovnu cest. V geometrickém projektu je
uloženo směrové řešení, výškové řešení a klopení. Každé projekt může mít libovolný počet
směrových řešení, z nichž každé
Vloženo: 1.05.2010
Velikost: 1,03 MB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz