- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Narušení dodávek léčiv a zdravotnických prostředků velkého rozsahu - typový plán
3MA321 - Krizový management - řízení věcných krizí
Hodnocení materiálu:
Vyučující: Zdeněk Kopecký Ph.D.
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálMINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ
Č.j.: MZDR 36457/2004Počet listů: 10 Přílohy: 1/1
T y p o v ý p l á n
Narušení dodávek léčiv a zdravotnických prostředků
velkého rozsahu
Zpracovatel dokumentu:Odbor bezpečnosti a krizového řízení MZ
prosinec 2004
Obsah Typového plánu:
1.Stručný popis krizové situace (dále jen „KS“) a možnosti jejího výskytu na území ČR
2.Dopady výpadku zásobování léčivy a zdravotnickými prostředky
2.1.Dopady na životy a poškození zdraví osob
2.2.Dopady na zachování nezbytného rozsahu základních funkcí státu při KS
3.Předpoklad řešení situace
3.1.Právní podložení
3.2.Vnitrostátní odvětvové předpoklady
Základní přístupy k řešení připravenosti na KS
4.Omezení a překážky pro řešení KS
4.1.Omezení založená v aktuálních právních předpisech
4.2Mezinárodní omezení
4.3 Další vnitrostátní omezení
5.Doporučené typové postupy, zásady a opatření pro řešení KS
5.1.Cílový stav a odpovědnost za řešení KS
5.2.Preventivní opatření
6.Podklady pro vypracování krizového plánu MZ v oblasti zajištění léčiv a
zdravotnických prostředků
7.Identifikační údaje o zpracovateli typového plánu
7.1.Název a adresa subjektu - zpracovatele typového plánu
7.2. Identifikační údaje fyzických osob, které se podílely na zpracování typového plánu
7.3. Podpisová doložka.
Příloha:
Skupiny léčiv a zdravotnických prostředků, doporučené pro vytvoření pohotovostní zásoby léčiv a zdravotnických prostředků.
Použité zkratky:
BRSBezpečnostní rada státu
ČRČeská republika
EUEvropská unie
KS krizová situace
MZMinisterstvo zdravotnictví
NATOOrganizace Severoatlantické smlouvy (North Atlantic Threaty Organization)
WHO Světová zdravotnická organizace (World Health Organization)
1.Stručný popis krizové situace (dále jen „KS“) a možnosti jejího výskytu na území ČR.
Základním východiskem přístupu k návrhu řešení typové situace a jejího označení za krizovou, ve smyslu usnesení Bezpečnostní rady státu (dále jen „BRS“) ze dne 14. května 2002 č. 295 k Harmonogramu přípravy a zpracování krizových plánů, je vymezení příčiny a souvislostí situace narušení dodávek léčiv a zdravotnických prostředků velkého rozsahu.
Určujícím faktorem je stanovení, že jde o situaci typickou narušením zásobování léčivy a zdravotnickými prostředky velkého rozsahu, řešenou v řídící působnosti ústředního úřadu státní správy. Takovým přerušením není situace akutní potřeby konkrétního léčiva nebo zdravotnického prostředku jednotlivců, ani situace potřeby vysokých objemů dodávek léčiv a zdravotnických prostředků ve spojení s akutním ohrožením zdraví obyvatelstva, řešená podle jiných samostatných typových plánů pro KS v gesci Ministerstva zdravotnictví (dále jen „MZ“) pro případ epidemií a ostatních hromadných postižení osob na zdraví.
Ve vztahu k právním předpisům upravujícím krizové řízení je proto za základní zadání pro působnost ústředního úřadu považováno řešení vzniku narušení dodávek léčiv a zdravotnických prostředků, které je spojené s:
dlouhodobým narušením zásobování na celém území státu v důsledku vnější bezpečnostní situace), vyvolané vojenským ohrožením státu (států EU a NATO), s negativním vlivem na zajištění dodávek léčiv na celém území státu;
narušením dodávek léčiv a zdravotnických prostředků na celém území státu nebo více krajů z jiné příčiny, než v důsledku krizové situace řešitelné v působnosti správních úřadů s územní působností - například z důvodů ekonomických.
Výchozím předpokladem při zpracování typového plánu pro krizovou situaci - narušení dodávek léčiv a zdravotnických prostředků velkého rozsahu, ve smyslu usnesení BRS č. 295 ze dne 14. května 2002, je, že není vázán na KS řešené jinými typovými plány. Při takových KS je vznikající lokální (krajský) nedostatek léčiv nebo zdravotnických prostředků přechodný a řešitelný již v rámci působnosti krajů. Nástrojem jsou standardní postupy překlenutí výpadku dodávek pro zdravotnická zařízení, protože nedochází k rušení jinak běžných dodavatelsko odběratelských vztahů zdravotnických zařízení s výrobci či distributory, ani ke snížení dodavatelské kapacity.
Za fungování běžného procesu dodavatelsko odběratelských vztahů je situace narušení zásobování léčivy a zdravotnickými prostředky dlouhodobě identifikovatelná a řešitelná jinými nástroji než krizovými opatřeními ve smyslu krizového zákona. Vyhlášení krizového stavu a uplatnění krizových opatření již na úrovni kraje by bylo uplatněno až při trvání narušení v rozsahu, vedoucím k ohrožení poskytování neodkladné zdravotní péče ve zdravotnických zařízeních na území, v důsledku vyčerpání všech standardních postupů k zajištění zvýšených dodávek určitých léčiv a zdravotnických prostředků, nebo obnovení dodávek vůbec.
Žádná typová situace také nevzniká bez jinak zjevných příčin. Nelze ji řešit jako samostatnou úlohu bez vazeb na procesy, které ji vyvolaly a bez vazby na ekonomické a právní prostředí, ve kterém se řešení situace realizuje. Vždy je přitom nutné sledovat, vedle zájmu zajištění neodkladné péče o postižené v důsledku mimořádné události a KS, i zájem o zajištění zdravotní péče o ostatní obyvatele a pacienty zdravotnických zařízení, kteří se v režimu neodkladné zdravotní péče a zdravotní péče o chronicky a těžce zdravotně postižené nacházejí již před okamžikem vzniku KS.
2.Dopady výpadku zásobování léčivy a zdravotnickými prostředky
2.1.Dopady na životy a poškození zdraví osob
V případě vzniku KS narušení dodávek léčivy a zdravotnickými prostředky velkého rozsahu je vždy jejím dopadem ohrožení zajištění zdravotní péče obyvatelstvu státu, a to v míře závislé na délce narušení. V případě narušení dodávek léčiv a zdravotnických prostředků, zvláště ve spojení s KS vojenského ohrožení státu, by byla ohrožena dostupnost zdravotní péče jako základní funkce území v širokém spektru zdravotnických služeb obecně a to dlouhodobě. Příčiny přitom mohou být mimo působnost resortu zdravotnictví, například nedostatek pohonných hmot.
2.2.Dopady na zachování nezbytného rozsahu základních funkcí státu při KS
Obsahem typového plánu MZ a operačních plánů[2]) krajů v oblasti zajištění dodávek léčiv a zdravotnických prostředků je proto návrh opatření proti důsledkům narušení zásobování v rozsahu, při kterém by došlo k omezení dostupnosti neodkladné péče za krizových stavů (nouzový stav, stav ohrožení státu a válečný stav) podle článku 2 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, ve znění ústavního zákona č. 300/2000 Sb.
Základním dopadem typové KS z tohoto pohledu bude nutné uplatnění krizového opatření redukce plného rozsahu zdravotní péče až na hranici péče nezbytné. To je na takový rozsah zdravotní péče, který zajistí obyvatelstvu přežití KS bez vzniku těžké újmy na zdraví v důsledku vynucené redukce běžného rozsahu zdravotní péče, pokud objektivně lze takovéto újmě zabránit. Přitom je třeba odlišit působnosti ústředního orgánu státní správy a orgánů kraje ve vztahu k rozsahu a příčině situace.
V krajské působnosti je řešitelná situace výkyvu v zásobování ve spojení s aktuální, přechodně zvýšenou spotřebou konkrétních léčiv a zdravotnických prostředků v důsledku nastalého hromadného postižení osob na zdraví, včetně epidemického výskytu infekční nemoci. Předpokladem je zachování dodavatelských schopností distributorů.
V působnosti MZ je řešení situace dlouhodobého narušení dodávek v důsledku změny vnějších bezpečnostníc
Vloženo: 12.12.2009
Velikost: 95,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz