- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Islámský radikalismus v Čečensku
BSS165 - Islámský radikalismus
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálIslámský radikalismus v Čečensku
islám hraje v životě čečenské společnosti nezanedbatelnou roli, tvoří nedílnou součást etnické identifikace čečenského národa, vystupuje jako mocný zdroj společenské mobilizace
mezi Vajnachy (společné označení pro Čečence a Inguše) se šíří od 15. a 16. století z Dagestánu a Kabardinska (dnes kabardinskové pravoslavní křesťané), ale i od Nogajců a krymských Tatarů
v rozlehlých horských oblastech Indušska – nezvyklé architektonické pomníky, které připomínají arménské a gruzijské starodávné křesťanské kostely; pravoslavné křesťanství začalo být opouštěno ve chvíli konfliktu s pravoslavnými Rusi
Čečenci byli dlouhou dobu (a dodnes jsou) velmi povrchními muslimy, v jejichž životě hrály a hrají původní pohanské zvyky důležitou úlohu, společenská pravidla horalů se řídila nikoli islámským právem šaríja (pokusů o jeho uplatnění bylo několik), ale společensko-právními normami v podobě nepsaného obyčejového zvykového práva – tzv. adaty
zdlouhavé šíření islámu v Čečensku zle vysvětlit těžko přístupným horským terén, který bránil intenzivnějším kontaktům mezi skupinami obyvatelstva; tato zdlouhavost ale přispěla k tomu, že islám pronikal do života Čečenců „vyváženě“ (vstřebával tradice) -> vznikl z toho tzv. lidový islám
definitivní islamizace na konci 18. století v době šajcha Mansúra Aldyjského
poté se islámské náboženství stalo ideovou základnou národně-osvobozeneckých válek kavkazských horalů proti Rusům (1815-1864)
k šíření islámu na Kavkaze přispěla i ruská politika, která často vykazovala genocidní formy
od konce 18.století se na Kavkaze začíná šířit nové súfiské učení – Taríq nakšbandíja (taríq-cesta,směr), přívrženci věřili, že muslimská společnost sešla z cesty Mohammedova učení, šaríja by podle nich měla řídit život všech ve společnosti (chudým i vládcům); neposlušnost v šaríje byla považována za hřích (i u vládců – odmítali jim např. platit daně), vytvoření hierarchie muršíd (ustáz) versus murid (muršíd je duchovní učitel, murid je učitel), murid je bezvýhradně podřízen svému muršídu, oba se mají vykazovat asketismem; tato ideologie se stala jádrem vojensko-politické organizace
súfismus - vznikl v 8.-9. století v Perském prostoru, mysticko-nábožensky pojatá náboženská očista cestou sebezdkonalování, odříkání.. Postavena na emotivnosti, není příliš rituálně složitý, súfismus se objevuje i ve střední Asii (Turecko), v severní Africe
Táríq qádiríja – další súfický směr
v 2.pol. 19.století a 1.pol.20. století tyto struktury ovlivnily celou řadu povstání
od 80. let 19.století vznikaly v rámci jednotlivých směrů virdy = súfisská bratrství, školy, „sekty“, každý vird měl svého duchovního vůdce – šejcha; jsou důležité – vedle klanů (tejpů) a regionů (tukchumů) další forma organizace čečenské společnosti (v dnešní době existuje v Čečensku cca 30 virdů, mezi některými panují velmi napjaté vztahy)
ideologie nakšbandíji otřásla základy ruské
Vloženo: 24.02.2014
Velikost: 42,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu BSS165 - Islámský radikalismus
Reference vyučujících předmětu BSS165 - Islámský radikalismus
Podobné materiály
Copyright 2024 unium.cz