- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Inteligence, schopnosti, tvořivost
PSY702 - Psychologie osobnosti
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálKapitola 9 – inteligence, schopnosti, tvořivost
osobnostní předpoklady úrovně činnosti
úroveň a dokonalost činnosti člověka závisí – vlohy, schopnosti, nadání, inteligence, tvořivost, poznávací vlastnosti, kognitivní a akční styly
- afektivní složka osobnosti = motivace a adaptační dynamismy
podstata dispozic – není známa – schopnosti vznikají na bázi vloh – genetika + prenatální vlivy + obohacující prostředí v dětství X deprivující prostředí
Neuropsychologický základ schopností = funkcionální mozkový orgán – uskupení neuronů – funkčně se propojují na základě učení
Teorie – 1950 – Katstand, Alstead – hypotéza o proteinovém základu inteligence – intelektové faktory :
A-faktor – schopnost abstrahovat a zobecňovat – mozková kůra
P-faktor – mozková síla sídlící v kortexu prefrontálních laloků
D-faktor – uplatňování inteligence při identifikaci a diskriminaci informace
C-faktor – organizace struktury minulých zkušeností
A a C faktory se poškozují v důsledku stáří
D-faktor se stimulován množstvím příležitostí k sociálním kontaktům
1972 – Hendrickson – úroveň schopností závisí na funkcích neurotransmitérů – acetylcholin, dopamin, noradrenalin, e-RNA – lidé se liší tím jak jejich příslušní nervová centra rozpoznávají vzruchy – série adekvátně rozpoznaných vzruchů – symbol R – člověk přichází na svět s určitou úrovní R
Tři základní vlohy – z pohledů psychologického uvažování
1. Vlohy pro abstrakci
vlohy senzorické
vlohy motorické
( vlohy pro sociální podněty a obsahy)
meze dané vlohami jsou u většiny lidí širší než rozvinuté schopnosti
Inteligence
Inteligence jako přizpůsobení
W.Stern – 1907 – obecná schopnost jedince přizpůsobit myšlení novým podmínkám a životním úkolům, které nelze zvládnout naučenými dovednostmi a návyky
C.Stejskal – 1936 – „Dětská inteligence“ – schopnost zaměřit myšlení k novým požadavkům a přizpůsobit je novým úkolům
D.Wechsler – obecná schopnost jedince, která se projevuje v účelném jednání, správném uvažování a v přizpůsobení prostředí svým možnostem
Inteligence jako schopnost abstraktně myslet
W.Moede – 1917 – hlavní složky inteligence jsou 1.kombinace, 2.pojmotvorba, 3.soudnost – nacházet a kombinovat z daných prvků nové celky
G.Ellithorn – 1969 – podstatou inteligence není tvoření pojmů, ale efektivní cesta k cíli – vytvořil bludišťové inteligenční testy
Inteligence jako vhled a pochopení
G.Lindworski – inteligence jako schopnost chápat vztahy
Tři dimenze inteligence – 1.hloubka, která určuje, jak dokážeme najít podstatné a obsah v tom, co vnímáme
2. výška, která určuje horní meze abstrakce, až po vystižení v základních filozofických kategoriích a zákonech
3. rozsahem, na němž závisí schopnost postihnout sounáležitost a vztahy všech prvků nějaké třídy předmětů, uvést je do systému a najít vhodný organizační princip
Inteligence jako schopnost se učit se a tempo učení
Inteligentní člověk nemusí mít aktuálně bohatší okruh znalostí, ale za příznivých okolností je způsobilý získat větší okruh zkušeností ne méně inteligentní
R.Feuerstein – obohacení kognitivních funkcí speciálním tréninkem – deprivované děti z koncentráků – postup instrumentálního obohacování
Intelektové překážky – Impulzivita – neschopnost rozpoznat problém – útržkovité chápání skutečnosti – nedostatek při srovnávání – nepřiměřená prostorová orientace – pasivní přístup k prostředí
zdůvodněná skutečnost – zkušenost umožňující vhled do procesu myšlení
příčinu nedostatečného vývoje intelektových dovedností vidí Feuerstein v nedostatku zdůvodněných zkušeností
Základní strukturní teorie inteligence
Spearmanova teorie dvou faktorů - G faktor - obecná inteligence - general
S faktor – každá konkrétní intelektová schopnost má svůj S faktor - specific – speciální nadání
E.L.Thorndike – mnohofaktorová teorie – teorie vzorků – inteligence je složen z mnoha faktorů
L.L.Thurstone – teorie skupinových faktorů – verbální , početní , pamětní, prostorový, mentální produktivity, induktivní
W.P.Alexandr – „anglická škola“ – hierarchická teorie inteligence - faktor G se projevuje u všech úrovních schopností – faktor C – projevuje se ve více schopnostech, faktor V verbální, faktor P praktický, skupinové faktory S
J.P.Guilford – teorie struktury intelektu – trojrozměrný model
Vloženo: 24.02.2014
Velikost: 51,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz