- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Skripta ISstatnisprava1
PV058 - Informační systémy ve státní správě I
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál.FN Úvod
Veřejná správa
Opírá se o pojmy stát a právo.
A. Co je stát
Je dán
1. územím s přesně vymezenými hranicemi
2. společenstvím lidí, přenášejícím na stát
- monopol na péči o společné (veřejné) zájmy (statky)
- monopol legitimního (legitimní=oprávněný) fyzického násilí
za účelem ochrany společných zájmů
Všem jiným skupinám nebo jednotlivcům přiznává rávo na násilí stát.
Politika=úsílí (boj) o podíl na této moci (a povinnosti).
Veřejný statek: je nedělitelný a z jeho spotřeby nelze nikoho vyloučit
B. Co je právo
Právo definuje tyto společné zájmy a prostředky státu na jejich
(násilnou) ochranu.
Může vycházet
1. z přirozenosti člověka - přirozené právo
2. ze zákonodárce (státu) - právní pozitivizmus
ad 1 dnes opuštěno
ad 2 Zákonodárce může každé pravidlo povýšit na zákon. Otázky morální
nebo etické oprávněnosti (legitimity) jsou předem vyloučeny.
Spravedlnost je předmětem vynutitelnosti práva, nikoliv jeho
obsahu
Morální spravedlnost je předmětem legitimity
Je to dnešní náhled, rovněž problematický
Diktatury ... => právo na odpor proti zákonu
Důsledek: Rozpor mezi
legitimním = přirozené právo
legálním = platné právo
Dnešní stát: Pozitivizmus s mechanizmy zabezpečujícími v maximální
možné míře průnik přirozeného práva do právního systému (státní správy)
Zakotveno v ústavě
Zejména: před zákonem jsou si všichni rovni
ALE: poslanecká imunita
lustrace
Dohled na výkonem práva a řešení všech sporů provádí (na státní správě)
nezávislé soudnictví.
HISTORIE
poddanství
1848 samospráva založená na územních celcích
1849 obec je základem svobodného státu
———[ konec stránky 1 ]———
(a) územní základ - obce tvoří rozklad území státu s pevnými. přesně
stanovenými hranicemi
(b) osobní základ - pojem občanství (trvalé bydliště)
přespolní
cizinci
(c) majetkový základ právo vlastnit a spravovat svůj movitý a nemovitý
majetek
(d) samosprávní základ - výkon části veřejné (i státní) správy vlastními
obecními orgány
1861 oslabení
1918 přestavba
1938 stop
1945 start
1948 stop
1961 třesk - socialismus
1968 pokusy
1989 start
Vyšší územní (správní - samosprávní) celky
okresy
kraje
župy
země
...
VEŘEJNÁ SPRÁVA ČR
Mocenské členění: zákonodárná - výkonná - soudnictví
Územní členění: stát - kraj(region) - (okres) - obec - (městská část)
OBČAN:
- volí = nepřímá demokracie
- rozhoduje = přímá demokracie
- žádá soud o posouzení resp. výkon spravedlnosti
- platí = daně
VEŘEJNÁ SPRÁVA:
- stanovuje zákony
- vykonává státní správu
- posuzuje spory a sjednává nápravu
- platí z daní svou režii a společné (veřejné) statky
ROZPOČET: územní a rezortní; je veřejný a má povahu zákona
Poznámky.
Co je daň ? (zdravotní, soc. pojištění, ... místní poplatky-stánky, psi)
Fondy
Role referenda
"Na rozdíl od divochažijeme ve světě, v němž jsme schopni racionálně
vyložit stále menší počet věcí ... ale stále pevněji věříme v jeho
celkovou racionalitu"
"Je-li specializace jediným legitimním způsobem jak se integrovat do
společnosti, pak se společnost stává nevladatelnou - lidé nemají ani
důvod ani zájem investovat do tvorby svých názorů a získat tak občanskou
kompetenci k racionálnímu ovládání společnosti"
.FN INFORMATICKY ROZBOR
INFORMATICKÝ A IMPLEMENTAČNÍ ROZBOR VEŘEJNÉ SPRÁVY
Pojem entity
Řecky podstata; dnes "jsoucno"
Informaticky: třída podobných věcí (věcí se stejnou podstatou)
které lze reprezentovat (popsat) jedním homogenním záznamem
popisujícím "instanci entity)
=SOUBOR - TABULKA
Relativní (subjektivní - míra podrobnosti)
Pro většinu z nás je entitou rostlina a plevel její instancí, pro agronoma je
ale entitou už plevel.
Výchozí UNIVERSUM={věci}
Universum=místnost
Věci=stůl, židle, zeď ,okno, ... studenti, učitel, sklo v okně, ...
skvrna na zdi, smetí na zemi, ...
Stát=území+společenství lidí
Území=členění+objekty na něm se nacházející
Společenství=subjekty (jedinci+jejich organizované skupiny)
Entity výkonu VS
(a) rozpočet - stanovení finančních zdrojů
(b) podání - podněty subjektů k VS
(c) dokumenty - vznikající v důsledku výkonu VS
(d) doklady - vystavované v rámci výkonu VS
o přijetí podání
o vystavení platebního poukazu
o úhradě poplatku v pokladně
(e) spisy - vedené při řešení jednotlivých případů a úkony při tom
prováděné
(f) specializované evidence - kupř. předměty daní (příjmů)
(g) kódy - číselníky
(?) smlouvy
Evidovány v souborech s položkami popisujícími jednotlivé (v rámci entity)
homogenní atributy
IDENTIFIKACE ENTITY == PRIMÁRNÍ KLÍČ
Jak identifikovat stůl, židli, ... studenta, učitele, ... okno,..., smetí
Sedadla v divadle: řada/sloupec
Stůl 1/1, 1/2, ... 2/1
Místo pro stůl, nikoliv entita samotná!
Inventární číslo - někdo už to za nás udělal
"Králův" princip
1. PK musí být a právě jeden
2. Je veřejně znám
3. Neplatí-li bod 2. musím to co nejrychleji docílit (zařídit)
4. PK si vymýšlím až když nemohu najít vnější identifikaci (přidělovanou
———[ end of page 1 ]———
v "porodnici" entity)
Inventární číslo, ÚČO, IČO, RČ, ...
Zobecnění: jakákoliv identifikace
TEORIE A PRAXE TVORBY PRIMÁRNÍCH KLÍČŮ
Dvě základní otázky
(1) Jaký rozsah chceme (můžeme) pokrýt - universum
(2) Jak zabudovat kontexty do struktury klíče
Struktura inventárního čísla
CASE STUDY: telefonní čislo
Databázová položka "telefonní číslo"
dle SIS
TC::= [][]
::= [Z(4)]U(6)
::=S(14)
::=L(5)
Poznámka. Za rok bude modernizace - viz dále
Kontext je v zápise TC indikován levostrannými nulami:
left(TC,2)='00' => zadáno Z
left(TC,2)='0' => zadáno U
jinak pouze S
Pro L pravidlo stanoveno není
Délky v definici jsou maximální, komponenty jsou obecně kratší
Papua-Nová Guinea: Z=675 nemá U
USA: Z=1
SR: Z=421
Dominikánská rep: Z=1809 nemá U
Egypt: Z=20
ČR: Z=41
Brno U=5
Pha U=2
Uh.Hradiště U=632
Tři varianty téhož čísla
0041541222114
0541222114
41222114 114 je možná linka
analýza (rozklad) do jednotlivých komponent není regulární
Resume:
1. TC obsahuje kontexty
———[ end of page 2 ]———
Bezkontextové TC by znamenalo "enumerovat celý svět"
2. Chci-li pokrýt větší universum než jedno U (kupř. Brno), musím s nimi
počítat
3. Levostranné nuly nejsou součástí TC, je to jen forma prezentace
Jak konstruovat položku TC ?
A. Tak jak kdo napíše
- nemusí být jednoznačné jedině z pohledu jedmoho U
- ztratím kontexty
- nelze užít z hlediska SIS
B. Normalizovaně do jedné položky
- způsob normalizace
? 004100000541222114bbbbbb
C. Strukturovaně do několika položek
STAT:bb41
UTO: bbbbb5
S: bbbbbb41222114
Stanovit vhodnou odpovídající formu prezentace při editaci
Přečíslování (Telecom):
Ruší pojem U
::=S(9)
se strukturou
U(1-3)C(6-9)
C::= bývalé S s případným doplněním na pevnou délku 9-len(U)
("prozatímní přečíslování")
ZÁVĚRY
1. Universum co největší ale přiměřeně účelu
2. PK tvořit kontextově
Přitom stanovit normalizaci do textové položky
Absenci implicitního kontextu řešit při editaci
3. Kontext využívat - ale opatrně, "nepřežije změnu"
4. Normalizaci důsledně aplikovat a i na ostatní klíče a atributy
Příklad. ČÍSLO MÍSTNOSTI
21
21a
121
A207
Normalizace:
nnn
::=velké písmeno|b
::=malé písmeno|b
nnn doplnit levostrannými nulami
b::=mezera
———[ end of page 3 ]———
b021b
b021a
A207b
Kontext: první cifra udává podlaží
Nelze doporučit - nemusí vždy platit!
Příklad: RODNÉ ČÍSLO
rrmmddnnn[n]
normalizace: rrmmddnnn{m|b}
450912128b (doplnění mezerou)
4509121287
0109121287 (levostranné nuly)
Příklad: IČO
nnnnnnn
normalizace: doplnění lev. nul
b=mezera
1bbbbbbbb =>b00000001
bbbbbbbb1 =>b00000001 (jinak nejednoznačné)
kontext nemá (zjevný, jen pro vystavovatele)
Příklad: PODACÍ ČÍSLO
Prrnnnnnn
normalizace: doplnění lev. nul do rr a nnnnnn
kontext: podatelna P, rok rr
Příklad: materiál
oooonnnnnnn..
normalizace: doplnění lev. nul do oooo a nnnn...
"Králův" princip - pokračování
5. Všechny identifikace ukládat textově, normalizovaně (doplnění levostranných
nul ap.)
6. Kontextové identifikace ponechat v jedné položce
7. Implementovat v co nejširším univerzu, i za cenu nárustu objemu dat a
"tatutologicky konstatntních" položek
.FN IDENTIFIKACE OBJEKTŮ
Univerzum=stát
Jaký-identifikace státu
Existuje několik systémů (normy SIS)
Německo
C(2) D
C(3) GER
N(3) ?
a další
SPZ C(3)
Olympiáda
Telefon
...
Pro kontext se nabízí státoprávní uspořádání
[kk[ooo]]n....n
kk kraj
oo obec
n....n číslo objektu v rámci kraje (obce)
Toky, komunikace, sítě, stavby, památky, vodní díla, chráněné objekty,
veřejná zeleň, parky, pozemky, školy, kulturní zařízení, ....
Obecná identifikace
[kk[ooo]]n....n
Bohužel se musíme přizpůsobit dosavadnímu stavu - i když "osvícená revoluce"
by byla možná.
Objekty mají vedle identifikace obvykle i svůj (ne nutně jednoznačný) NÁZEV.
Tento vztah je evideován ve speciální entitě nazývané ČÍSELNÍK.
Obecně je číselník entita popisující vztah KÓD x NÁZEV [+ základní vlastnosti]
Číselník OBCÍ:
KÓD N(6) OKRES N(4) NÁZEV C(34)
000621 0515 Lhota
NÁZEV jednoznačný v rámci okresu
Pozůstatek zanikajícího uspořádání
KÓD = pozůstatek pokusu o jednotnou územní identifikaci (proto 6)
OKRES = kkoo pozůstatek dřívějšího krajského uspořádání
Poznámka: ČÍselník má obvykle dva unikátní klíče, jeden z nich je PK
OBEC - ZÁKLAD STÁTU.
Územní, správní i politický
obec
———[ konec stránky 1 ]———
pověřená obec vykonává státní správu pro sebe a další obce
(přenesená působnost)
město
statutární město
Sama se dále člení:
z hlediska evidence pozemků: KATASTRY
z hlediska evidence staveb: ČÁSTI OBCE
z hlediska samosprávy: MĚSTSKÉ ČÁSTI
Výsledek=propletenec !
Troch historie.
1939 likvidace
1944-5 nejasná koncepce Národních výborů
1948 Ústava 9. května - zrušení samosprávy
NV podřízen ONV a KNV
1960 velký třesk
zrušeno více než 60% okresů
nové kraje
průběžně modifikace
federace
1982 vesnička středisková
1990 novelizace ústavy
polovičatě zrušeny KNV, nikoliv pojem kraje samotný
zákon o obcích
místní samospráva -> návrat před 1939
obec opět základ státu
2000 velký třesk
nový zákon o obcích
zákon o krajích
? ještě jeden třesk:
zrušení okresů
návrat ke střediskovým obcím (tzv. pověřené)
Město: Obec která má alespoň 3000 obyvatel je městem, pokud tak
stanoví předseda PS po vyjádření vlády
Město se zvláštním postavením ("statutární město") jsou:
taxativně vyjmenovaná města
Kladno
ČB
Plzeň
KV
Ústí n/L
Liberec
HK
Pardubice
Jihlava
Brno
Zlín
———[ konec stránky 2 ]———
Olomouc
Ostrava
Opava
Havířov
Most
(není definován proces vzniku dalšího -> jedině novelou zákona)
Může se dále členit na městské části resp. obvody s vlastními orgány
samosprávy
Jejich vzájemné vztahy upravuje statut města (je v jeho kompenenci)
obec-město-statutární město
starosta-starosta-primátor
obecní úřad-městský úřad-magistrát-magistrát s výkonem funkce OÚ
Územní členění
Část obce: evidenční jednotka vytvářená budovami s čísly popisnými a s
čísly evidenčními ... v jedné číselné řadě a jednom souvislém
území
má název
Městská část: ponecháno na statutu (asi)
Každá část území ČR je součástí území některé obce - není-li stanoveno
jinak
Obec má jedno nebo více katastrálních území
Přehled městských částí statutárního města Brna
8 Bohunice Dlouhá 3
24 Bosonohy Bosonožské nám. 1
13 Bystrc Opálkova 6
23 Chrlice Chrlické nám. 4
6 Černovice Bolzanova 1
26 Ivanovice Mácova 3
27 Jehnice náměstí 3. května 5
7 Jih Mariánské nám. 13
12 Jundrov Veslařská 44
14 Kníničky Nová 11
11 Kohoutovice Bašného 36
15
Vloženo: 28.05.2009
Velikost: 19,74 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Reference vyučujících předmětu PV058 - Informační systémy ve státní správě IPodobné materiály
- IA039 - Architektura superpočítačů a intenzivní výpočty - Skripta
- IB002 - Návrh algoritmů I - Skripta Teorie_Jaz_Aut
- IB002 - Návrh algoritmů I - Skripta
- IB102 - Automaty a gramatiky - Skripta ostrava
- MA007 - Matematická logika - Skripta_18_stran
- MB000 - Matematická analýza I - Skripta_upol
- MB005 - Základy matematiky - Skripta dokonceny_niederle
- MB005 - Základy matematiky - Skripta_niederle_2002
- MB005 - Základy matematiky - Skripta_Rosicky
- MB101 - Matematika I - Skripta dvoji_pohl_svazy
- MB101 - Matematika I - Skripta ekviv
- MB101 - Matematika I - Skripta gener
- MB101 - Matematika I - Skripta grupy_polog
- MB101 - Matematika I - Skripta homomor_grup
- MB101 - Matematika I - Skripta kombin_variace
- MB101 - Matematika I - Skripta mnoziny
- MB101 - Matematika I - Skripta permut
- MB101 - Matematika I - Skripta princip_exkluze_inkluze
- MB101 - Matematika I - Skripta relace
- MB101 - Matematika I - Skripta svazy
- MB101 - Matematika I - Skripta usporadane_mny
- MB101 - Matematika I - Skripta uziti_exkluze_inkluze
- MB101 - Matematika I - Skripta zbytky
- MB101 - Matematika I - Skripta zobrazeni
- MB101 - Matematika I - Skripta Čisla_vlastnosti
- MB102 - Matematika II - Skripta koreny_polynom
- MB102 - Matematika II - Skripta okruhy_polynom
- MB102 - Matematika II - Skripta okruhy_telesa
- MB102 - Matematika II - Skripta rac_lom_fce
- MB102 - Matematika II - Skripta vlast_polynomu_delitel
- MB104 - Matematika IV - Skripta z.dosla
- PA008 - Překladače - Skripta a
- PA102 - Technologie informačních systémů I - TIS_I_skripta
- PB006 - Principy programovacích jazyků - Skriptaprincipy_programovacich_jazyku_zkusto
- PB006 - Principy programovacích jazyků - Skripta_2002
- PB007 - Analýza a návrh systémů - Skripta
- PB007 - Analýza a návrh systémů - Skripta_163_stran
- PB114 - Datové modelování I - Skripta
- PB151 - Výpočetní systémy - Skripta
- PB154 - Základy databázových systémů - Skripta complete_cz
- PB156 - Počítačové sítě - Skripta 1
- PB156 - Počítačové sítě - Skripta 2
- PV017 - Bezpečnost informačních technologií - Skripta
- PV077 - UNIX -- programování a správa systému II - Skripta
- PV058 - Informační systémy ve státní správě I - Skripta ISstatnisprava
Copyright 2024 unium.cz