- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Periodizace_klicovych_obdobi_vyvoje_skolni_telesne_vychovy
01 - Pedagogika TV a sportu
Hodnocení materiálu:
Vyučující: Mgr. Pavel Průcha
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálivotní názor požadující návrat k antické výchově a vzdělání. Hlavními představiteli jsou Francois Rabelais (1483 – 1553), který v románu Gargantua a Pantagruel předkládá svou představu o obsahu tělesné výchovy mladého muže a Hieronymus Mercurialis (1530 – 1606), známý svým dílem De arte gymnastica.
Poznatky nám také přinášejí teoretické spisy pedagogů italské školy, mezi které patří např. Pietro Vergerio (přelom 14. a 15. stol.): první propagátor TV. Vittorio Ramboldini de Feltre (15. stol.): zakladatel škol v přírodě, prosazoval hry ve školách, TV jako součást zdravotní výchovy. Tomasso Campanella (16. a 17. stol.): spis ,,Sluneční stat”. Zmiňuje se o tom, že každý člověk má právo na TV.
J. A. Komenský
Vrcholem humanismu jsou díla a názory J. A. Komenského (1592 – 1670. Poprvé se v jeho učení setkáváme s požadavkem zařazení TV jako předmětu do povinné školní docházky. Názory o potřebě tělesných cvičení jsou obsahem téměř všech jeho prací, např. Informatoria školy mateřské, Velké didaktiky, Pravidel mravů, Školy hrou a Orbis pictus. Zavedl sedm podmínek hry: pohyb, vlastní vůle, společnost, zápas, pořádek, lehkost. Výsledek hry – “Konec příjemný, duše zotavená”.
Novověk
Hlavní představitelé francouzského osvícenectví, kteří preferovali ve svých dílech TV na přední místo byli: John Locke (2. pol. 17. stol.), který se zabýval výchovou muže z pozice budoucího anglického gentlemana. Spis “Několik myšlenek o výchově” a Jean Jacques Rousseau (konec 17 st.), který aplikuje své teoretické zkušenosti na smyšlené postavě, kterou vychovává formou hry.
Filantropisté
Filantropismus, navazující především na Rousseaua, usiluje o výchovu člověka k lidství radostným způsobem. Johan Bernhard Basedow (1723 – 1790) uplatňoval ve svém výchovném ústavu (filantropinu) tělesný rozvoj. Z jeho snah vychází Johan Christoph Friedrich Guts-Mutsh (1759 – 1839), který je považován za klasika novodobé tělesné výchovy a tvůrce moderního pojetí tělesné výchovy mládeže. Ve svém díle „Gymnastik für die Jugend“ (1793) uspořádal cvičení prováděná ve filantropinech v ucelenou gymnastickou soustavu ovlivňující po dlouhou dobu vývoj školní tělesné výchovy téměř v celé Evropě. Koncem 18. a v průběhu 19. století se vlivem rozdílných geografických, hospodářských a společensko-politických podmínek vyvinuly v Evropě různé, na sobě nezávislé tělovýchovné systémy.
Herbarti
Vloženo: 9.08.2009
Velikost: 329,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz