- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálým než koncentrováním problému celé hry v malou formu
každá z aktovek začíná básní, označením, kde a kdy se příběh odehrává; postavy nemají jméno (muž, žena, sousedka, soudce…) – mohl to být kdokoliv, příběhy, jakých bylo v tehdejším Německu na stovky a tisíce; toto „všeobecné“ označení je o to horší, protože mezi těmito lidmi mohl být kdokoliv z nás…
Špicl – postavami příběhu se stává rodina (muž, žena, syn); sedí u stolu, hovoří o současné politické situaci (ne v dobrém slova smyslu); venku prší, i přesto rodiče svého syna posílají pro bonbóny; najednou si uvědomí, že syn odešel; strach z toho, že je jejich vlastní dítě udá (je členem Hitlerjugend), skončí v koncentračním táboře; nevěří nikdo nikomu, ani mezi nejbližšími členy rodiny; bojí se, že by je mohl udat, protože mu otec týden předtím vzal rosničku, kterou chlapec nekrmil, mají strach, že peníze, jež synovi dávají, by mohl chápat jako úplatky, aby byl zticha; chlapec po chvíli přichází se sáčkem bonbónů; rodiče se ptají, kde byl; on odpovídá, že v obchodě a odchází do svého pokoje; otec a matka mu však nevěří
Sedlák krmí svini – sedlák, muž, který celý život vyrůstal se zvířaty, najednou dostává zákaz dobytek krmit; není však toho schopen; v noci s celou rodinou přichází k chlívku; Říše si sice nepřeje, aby zvířata dostávala žrádlo, ale on toto nedopustí, třebaže ví, že to, co dělá, by jej mohlo připravit o život; zvířata nemohou trpět hladem jen proto, že se k moci dostala lidská zrůda, která si nepřeje, aby jim lidé denně nosili žrádlo
Starý bojovník – „Ve stoprocentní mase dav k urnám ubírá se zvolit toho, kdo jej utýrá. Nemají chléb a máslo není, nemají plášť nic na krmení. Volili Hitlera.“; Německo nepotřebuje jídlo, potřebuje kanóny; lidé trpí hladem, denně jejich dlouhé řady marně stojí před prázdnými obchody; starý řezník, kterému bylo nakázáno, aby i přesto, že ve svém krámku nemá žádné maso, do výlohy dal atrapy masa, rázně odmítá; veškerá práce, celý smysl jeho života se hroutí; před zraky sousedů páchá ve výloze svého obchodu sebevraždu; na krk si před oběšením pověsil tabulku – Volil jsem Hitlera!
Uč se smrti ve tvář hledět – příběh se odehrává v lokále Hitlerjugend; houf kluků, z nichž většina je ověšena plynovými maskami; jeden chlapec sedí na lavici a neúnavně pohybuje rty, něco se učí; chlapci, děti, kterým bylo vštěpováno, aby šli zabíjet – na světě nemůže být nic horšího než děti se zbraní ruce, děti stojící proti bezbrannému člověku, děti-zabijáci; chlapec se učí slova písně: „Uč se smrti ve tvář hledět, tak zní ponaučení. Až v zákopech budeš sedět, odvaha tě obrní… …hrdlo podřež nepříteli! Tak to žádá…“ není schopen pokračovat; snad patří k těm, kteří si uvědomují tato slova, ví, co je čeká; zarazí se… někteří chlapci marně potlačují smích (co je zde směšného? to, že má strach z vraždění?); „… tak to žádá vítězství. Němcem buď jak čest ti velí, za Německo v slávě mři.“ „Jako by na tom bylo něco těžkého!“, opáčí Scharführer
Práce pro všechny – před pracovními úřady celého Německa se denně tvoří dlouhé řady lidí, kteří touží po práci; však práce, která by neměla něco společného s válkou, není; ať již člověk létá s bombardéry ve Španělsku, zabíjejíc civilisty či pracuje „v teple“ továrny na žárovky; zdánlivě neškodná to činnost, však neexistuje práce, která by nebyla pro válku; lidé si toto plně uvědomují, na druhou stranu musí řešit problém své vlastní existence; žena se dozvídá, že její bratr byl sestřelen někde u Štětína; je to pravda? – skutečnosti jsou tajeny; zoufalá, nešťastná ve svém strachu a smutku nad ztrátou milované bytosti; chce se obléci do černého; pánové na vyšších místech si to nepřejí; nikoho nezajímá, že denně umírají pro nesmyslnou válku otcové, synové, bratři…, jakoby lidé přestali mít srdce; ne, to nejsou lidé, kteří přišli s válkou, jsou to bezcitné zrůdy, jenž do bojů posílají děti, vraždí ženy a starce…; bezradná žena nedokáže zadržet slzy, snad se v této době, v tomto nelidském světě, kdy city musí jít stranou, může alespoň vyplakat
Vloženo: 16.04.2011
Velikost: 51,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu LIT - Literatura
Podobné materiály
- PSY - Psychologie - bolest,strach,uzkost
- LIT - Literatura - H.de Balzac - Lesk a bída kurtizán
- LIT - Literatura - Třetí etapa národního obrození
- Z - Zeměpis - Problemy tretiho sveta
- Z - Zeměpis - Přírodní podmínky ČR-část třetí
- D - Dějepis - Hospodářské a sociální problémy třetího světa
- LIT - Literatura - SVĚT. literatura poslední třetiny 19. st
- D - Dějepis - byzanská říše
- D - Dějepis - francká říše
- D - Dějepis - svatá říše římská
- D - Dějepis - Absolutismus ve Francii, rok 1848, mezinárodní vztahy po 30ti leté válce, Svatá říše římská
- D - Dějepis - Počátky středověku (feudalismus - vznik), Barbarské státy, Franská říše, Sámův svaz, Byzanc, Velká Morava, Arabové a islám.
- D - Dějepis - Vrcholný středověk v Evropě (12. - 15. stol.) - Francie, Anglie, Svaté říše římská, Mongolové a Rusko, Balkán atd.
- D - Dějepis - Arabská říše
- BI - Biologie - Říše hub
- D - Dějepis - Svata rise rimska
- AJ - Anglický jazyk - Crime and violence on the rise aminy teenagers
- CJ - Český jazyk - Úvaha - Kdyz jsi prise na svet, plakal jsi...
- CJ - Český jazyk - Úvaha (Když jsi přišel na svět, plakal jsi a všichni se radovali.)
- E - Ekonomie - Třísektorový a čtyřsektorvý model
- D - Dějepis - Sámova říše, Velká Morava, Počátky českého státu
- D - Dějepis - Barbarská říše, první útvary = 5.
- D - Dějepis - Francká, byzantská a arabská říše, Kyjevská Rus
- VV - Výtvarná výchova - Albrecht Dürer
- LIT - Literatura - Matka Kuráž a její děti Brecht
- LIT - Literatura - O divadelnom umení B. Brecht
- LIT - Literatura - Světová avantgarda B. Brecht a jeho dílo
- LIT - Literatura - Třígrošová opera Brecht
- CJ - Český jazyk - Bertolt Brecht
- D - Dějepis - Albrecht z Valdštejna
Copyright 2024 unium.cz