- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálBRECHT BERTOLT
Matka Kuráž a její děti
(Mutter Courage und ihre Kinder; 1939)
Inspirace - autor čerpal ze Simpliciánského cyklu barokního německého prozaika Grimmelshausena, kde se setkal přímo s „arcipodvodnicí a poběhlicí Kuráží“, všestranně zlotřilou ženou, která líčí své osudy před houfem, ba davem svých milenců – aby je pohnula k lítosti; román mu sloužil jako zasvěcená studie drsného prostředí třicetileté války; matka Kuráž přijala četné rysy Brechtova oblíbeného románového hrdiny Švejka, a to jak v celkovém postoji, tak zvláště v mluvě
Děj - příběh markytánky Anny Fierlingové, zvané Matky Kuráž, a jejích dětí, němé Katrin, staršího syna Eilifa a mladšího Švejcara, se odehrává za třicetileté války; tvoří jej 12 obrazů, řazených s chronologickou následností za sebou (dějově čerpají z Grimmelshausenova díla Trutz Simplex z roku 1670); příběh začíná na jaře 1624, kdy se Kuráži nepodaří Eilifovi zabránit vstupu do vojska; táhne pak za obchodem se švédským vojskem do Polska a po dvou letech se setkává u pevnosti Wallhof s Eilifem, ověnčeným už vojenskou slávou; za další tři roky se Kuráž dostane s částmi regimentu do zajetí; podaří se jí sice zachránit dceru a vůz, tedy obchod, ale nedokáže zabránit smrti Švejcara, který byl pro válku příliš poctivý (syn umírá, matka příliš otálela s úplatkem pro velitele); s oběma ženami zůstal polní kazatel; po dvou letech se Kuráž dostala opět do Bavorska a Tillyho vítězství u Magdeburku 1631 ji stálo čtyři důstojnické košile („Nemůžu nic dát. Samý daně, cla a dávky, samý podmazávání. Nedám! Nemůžu, musím myslet na sebe“); sotva jí začíná obchod vynášet, je ohrožena mírem; setkává se opět s kuchařem, kterého miluje, a znovu vypuknuvší válka jí vrací chuť k životu, aniž tuší, že ji právě připravila o Eilifa; na konci roku 1634 se Kuráž opět nachází v bídě, kuchař sice dostane zprávu o zděděné hospodě v Utrechtu a nabídne jí přístřeší, ovšem s podmínkou, že s sebou nevezme Katrin; obě ženy zůstanou samy; o dva roky později ztrácí Kuráž i Katrin, která je zastřelena, když se snaží údery do bubnů přivolat pomoc pro ohrožené děti; matka pak táhne sama
Drama – dějiště dramatu o nadcházející válce vyhlašované za válku proti komunismu, zasadil do pohnuté doby 30leté války, označované oficiálními falšovateli dějin za válku ideologickou, pro víru (3. – Polní kazatel: „Padnout ve válce je milost a žádný neštěstí. A proč? Protože se válčí za víru. Není to žádný obyčejná válka, ale úplně zvláštní. Vede se za víru, a proto jí taky Pánbůh přeje“); byla to největší národní katastrofa, jaká postihla německý lid (Německo již v polovině války ztrácí více než polovinu obyvatelstva); ve zpustošených krajích po sobě nechala zdecimované, mravně zpustlé, duchovně degradované obyvatelstvo; na sto let zůstal německý národ hospodářsky, politicky i kulturně za ostatními národy; zobrazení odstrašující minulosti mělo co nejnaléhavěji varovat před hroznými následky nadcházející budoucnosti; Brecht chtěl prostřednictvím tohoto dramatu mluvit k „člověku z ulice“, který se války zúčastní nebo jí trpí, protože skládá naděje ve skrovnou existenci v zázemí; opět se hlavní postavou stává matka (Matka, Pušky paní Carrarové), jedna ze zbídačených matek, jež zůstávají hluché k prosbám svých i jiných dětí, aby je nechala žít
První obraz (dílo není explicitně rozděleno do obrazů, každá část /jakoby samostatné příběhy/ má pouze své číslo) - jaro (symbol počátku, zrodu, života) 1624 – Anna Fierlingová klidně pohlíží vstříc budoucnosti; dívá se na bohatě naložený vůz s plachtou, svůj přepevný hrad v bouřlivých časech válečných, na zdatné syny, kteří odhodlaně táhnou vůz; na kozlíku sedí její dcera Katrin; jako markytánka je pro válku; být matkou tří dětí a z toho dvou synů probouzí úzkost; dceru už válka poznamenala, nějaký voják jí kdysi „nalil něco do krku“ a ona ztratila řeč; to ale nevadí, Anna Fierlingová už na válku vyzraje; nebojí se vojáků ani důstojníků; obecně to o ní vědí, nemá nadarmo přezdívku Matka Kuráž
Poslední obraz – leden (zima – smrt, konec) 1636 – válka bude trvat ještě 12 let; už nyní je však Německo zpustošené a vyloupené; Anna Fierlingová, matka bez dětí, zbídačelá žebračka, se zapřahá do svého markytánského vozu, který jí válka zle pošramotila; kdysi se bláhově domnívala, že se s válkou dohodne jako obchodnice i jako matka; válka však nad ní v obou těchto směrech vyhrála; a ona zůstává nepoučitelná
Mezi prvním a posledním obrazem se tedy rozvíjí životní drama způsobené vlastní vinou, drama hrozné matky, souhlasící s válkou, která jí pohltila děti, zpustošila německé země a jí nechala nakonec pouze rozviklaný markytánský vůz; 12 obrazů (symbolické číslo – 12 měsíců, rok, či celý život)
Anna Fierlingová – tato osoba je v průběhu děje hned dobrá, dokonce dobrácká, hned zase hrubě bezohledná a neoblomná; jednou se odhodlaně pustí do verbíře, jindy se zbaběle přizpůsobuje okolnostem (tento rys je pro ni charakteristický – přizpůsobivost – jedině tak může válku přežít); zmítají jí dvě vášně – mateřská láska a ziskuchtivost; ve skutečnosti je láska k vlastním dětem jejím patosem (chce, aby se jim dobře vedlo), mateřská láska udržuje na výši jejího obchodnického ducha; svou Katrin neopouští a třebaže nemá nikde stání a sužuje ji mráz a hlad, vzdá se kvůli ní teplého koutku, skýtajícího obživu, v neválčícím Holandsku, vzdá se kuchaře, kterého má svým způsobem ráda; ubohé němé stvoření je jejím nejmilejším dítětem; nejstaršího syna Eilifa ztratila, protože od něho odvrátila zrak a všímala si mince, příliš důkladně zkoumajíc její pravost; k souhlasu, že opatří úplatek, který ji zruinuje, na záchranu druhého syna Švejcara, se přiměje příliš pozdě, takže nebožák její vinou umírá (oba syny ztrácí pro svou hamižnost); okamžik, kdy přistupuje k mrtvole svého syna provázena zkoumavými pohledy vojáků, ke „zkoušce ohněm“, zná-li mrtvého člověka, je pro ni nesmírně složitou chvílí; s obavami myslí na sebe i Katrin, která by byla bez matky naprosto ztracena; když svého syna zapře, cítí největší hanbu, nalézá však i pro sebe plevu ve střízlivé úvaze, že mrtvému je přece jedno, přihlásí-li se k němu nebo ne (určitá dávka cynismu); osobní vlastnosti a podněty zaviňují katastrofu Anny Fierlingové až v druhé řadě, především ji způsobují mylné, zločinné představy o životě, jimž přizpůsobila své jednání (lidová pořekadla – hlavou zeď neprorazíš, kdo chce s vlky žíti, musí s nimi výti, ruka ruku myje); zcela podlehla „zdravému lidskému rozumu“ a nabyla jím (slovy Hegela): „myšlení doby, obsahující všechny předsudky tohoto světa“; začala myslit, jak žádá zdravý lidský rozum“ a dělat podle starého obyčeje, co dělají všichni – kapitulovala (Píseň o velké kapitulaci); dělá, co dělají ostatní a vesele si troufá pustit se do křížku s válkou; pro své porážky v boji s válkou má vysvětlení po ruce – když ztrácí syna Eilifa, říká si, že „ten finský čert“ je příliš velký dobrodruh, stejně by ho neudržela; katastrofa, která se stala se Švejcarem, to se nepočítá!; byl přece pro tenhle svět příliš poctivý; dokonce v surovém loupežném přepadu Katriny vidí štěstí (Katrin zůstane na tvář jizva): teď už se zohyzdněné dívky žádný voják nedotkne; když je však Katrin mrtva, tu si patrně myslí, že Katrin byla příliš dobrá a že
Vloženo: 16.04.2011
Velikost: 72,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu LIT - Literatura
Podobné materiály
- CJ - Český jazyk - K.Čapek - Matka
- CJ - Český jazyk - Karel Čapek - Matka
- CJ - Český jazyk - Čapek Bílá nemoc, Matka
- CJ - Český jazyk - Karel Capek - Matka
- CJ - Český jazyk - Karel Čapek - Matka
- CJ - Český jazyk - Čapek, Karel - Matka
- 23 - Základy a aplikovaný management - Seminární práce - Významná osobnost managementu a její vliv na současné řízení - Henri Fayol
- ZSV - Základy společenských věd - Demokracie a její principy
- ZSV - Základy společenských věd - Firmy jejich hospodářství
- ZSV - Základy společenských věd - Náročné životní situace a jejich řešení, asertivita
- CJ - Český jazyk - Jazykověda (lingvistika) a její disciplíny
- CJ - Český jazyk - jazykověda a její disciplíny
- CJ - Český jazyk - Slovníky a jejich druhy
- CJ - Český jazyk - Vedlejší VČ a jejich postavení ve větě
- UCE - Účetnictví - Vývozní operace a jejich financování
- UCE - Účetnictví - Účtování o pořízení zásob a jejich oceňování
- BI - Biologie - receptory kůže, chuti, čichu a jejich fce
- CJ - Český jazyk - Ceska proza 70. - 80. let 20. stoleti, jeji vyvoj do soucasnosti
- CJ - Český jazyk - Literarni kritika a jeji vyvoj
- CJ - Český jazyk - Poválečná světová poezie a její konfrontace s vývojem české poezie
- CJ - Český jazyk - Principy větné stavby, větné členy a jejich vztahy
- CJ - Český jazyk - Slova přejatá a jejich pravopis
- CJ - Český jazyk - Slovní druhy a principy jejich třídění
- CJ - Český jazyk - Slovní zásoba a její obohacování
- CJ - Český jazyk - Věta jako jednotka komunikace, její zvuková stránka
- D - Dějepis - První světová válka a její důsledky
- LIT - Literatura - Generace májovců a její přínos pro českou literaturu, J. Neruda
- LIT - Literatura - Prokletí básníci světové lit., česká moderna a její představitelé
- LIT - Literatura - Ústní lidová slovesnost a její vliv na lit pro děti
- LIT - Literatura - Česká literatura od jejích staroslověnských počátků po doznívání husictví
- PSY - Psychologie - Osobnost a její struktura, vlastnosti aktivačně-motivační a výkonové
- PSY - Psychologie - Osobnost a její vlastnosti dynamické a seberegulační
- PSY - Psychologie - Osobnost a její vlastnosti vztahově-postojové, vztahy ve skupině
- UCE - Účetnictví - Právní úprava účetní dokumentace a její význam, účetní zápisy, opravy účetních záznamů, vyhotovování účetních dokladů
- VV - Výtvarná výchova - Arteterapie a chromoterapie s jejich problematikou
- CJ - Český jazyk - Slovní druhy a principy jejich třídění
- D - Dějepis - Francouzská revoluce, její příčiny a důsledky, Napoleonské války a Evropa po Vídeňském kongresu.
- UCE - Účetnictví - Účetní dokumentace, účetní zápisy, jejich kontrola a opravy
- E - Ekonomie - Komerční banky a jejich obchody
- LIT - Literatura - Ztráta lidské identity a její výraz v české a světové pová
- LIT - Literatura - Česká satira a její vývoj v 19. a 20. století
- UCE - Účetnictví - Majetek podniku, zdroje financování a jejich zobrazení v s
- ZSV - Základy společenských věd - Filosofie jako věda, její rozdělení a základní problémy
- ZSV - Základy společenských věd - Peníze (jejich obecná charakteristika a funkce, typy peněz
- PSY - Psychologie - Osobnost a její charakteristika v psychologii
- PSY - Psychologie - Psychologie a její předmět
- CJ - Český jazyk - Bible a její vliv na kulturu a umění
- CJ - Český jazyk - Jazykověda a její disciplíny
- LIT - Literatura - POČÁTKY ČESKÉ LITERATURY, JEJÍ VÝVOJ DO DOBY HUSITSKÉ
- Z - Zeměpis - Úrodnost půdy a její bonitace
- CH - Chemie - p4 - prvky – charakteristika skupiny, síra a její sloučenin
- CJ - Český jazyk - Informace a jejich získávání úvaha, kritika, recenze Výklad
- CJ - Český jazyk - Literarni kritika a jeji vyvoj
- CJ - Český jazyk - Představitelé české samizdatové a exilové literatury, jejic
- E - Ekonomie - Druhy organizací a jejich struktura
- UCE - Účetnictví - Náklady a výnosy, jejich zachycení v účetnictví
- CH - Chemie - Hmota, látky a jejich vlastnosti
- CH - Chemie - Karboxylové kyseliny a jejich deriváty
- CJ - Český jazyk - Informace a jejich typy
- CJ - Český jazyk - Maturitní otázka č.25- Balada, její vývoj a formy
- CJ - Český jazyk - Slovní druhy a jejich třídění
- CJ - Český jazyk - Slovní zásoba a její změny
- CJ - Český jazyk - Struktura jazyka, jazykověda, její disciplíny a vývoj
- D - Dějepis - Vznik CSR a jeji vyvoj do roku 1938
- D - Dějepis - Vznik USA a jejich vyvoj do konce 19. stol.
- E - Ekonomie - Firmy a jejich právní normy
- E - Ekonomie - Výrobní činitelé podniku a jejich návaznost
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Periferie PC, jejích principy a využití
- LIT - Literatura - Satira a její vývoj
- Z - Zeměpis - Geografie, její předmět a funkce
- Z - Zeměpis - Surovinové zdroje, jejich význam a rozmístění
- CJ - Český jazyk - Rozvíjející větné členy
- CJ - Český jazyk - Antická literatura a její nejvýznamnější představitelé
- CJ - Český jazyk - První světová válka a její obraz ve světové i české
- CJ - Český jazyk - Slovní druhy a jejich třídění
- E - Ekonomie - Tržní nabídka a její pružnost
- E - Ekonomie - Tržní poptávka a její pružnost
- MNG - Management - DANOVÁ SOUSTAVA A JEJÍ SLOŽKY
- MNG - Management - Podnikové daně a jejich vliv na rozhodování
- Z - Zeměpis - Pohyby Země a jejich důsledky
- CJ - Český jazyk - Jazykověda a její disciplíny
- CJ - Český jazyk - Slovní druhy a principy jejich třídění
- D - Dějepis - průběh huisitské revoluce, její význam
- D - Dějepis - reformace a její průběh v některých evropských zemích
- E - Ekonomie - Zamestnanci a jejich odmenovani
- UCE - Účetnictví - Náklady, jejich zachycení v účetnictví
- UCE - Účetnictví - Opravné položky – jejich tvorba a rušení
- Z - Zeměpis - Obslužná sféra a její funkce
- ZSV - Základy společenských věd - osobnost a její vlastnosti
- ZSV - Základy společenských věd - OSOBNOST A JEJÍ VÝVOJ
- CJ - Český jazyk - G. Preissová - Její pastorkyňa
- CJ - Český jazyk - Balada a její tvůrci
- CJ - Český jazyk - generace májovců a její přínos české literatuře
- AJ - Anglický jazyk - Kanada a její části
- CJ - Český jazyk - Slovní druhy a principy jejich třídění
- D - Dějepis - slované a jejich první státní útvary
- D - Dějepis - Slované a jejich státní útvary
- D - Dějepis - SVĚTOVÁ HOSPODÁŘSKÁ KRIZE V LETECH 1929-1933, JEJÍ PŘÍČINY, DŮSLEDKY, NÁSTUP FAŠISMU 15A
- D - Dějepis - UDÁLOSTI LET 1938-1939 U NÁS V RÁMCI SVĚTOVÉHO DĚJINNÉHO VÝVOJE, JEJICH DŮSLEDKY 17B
- D - Dějepis - WW1 a její důsledky
- E - Ekonomie - Makroekonomie a základní kazatelé měření její výkonnosti
- ZSV - Základy společenských věd - FILOZOFIE A JEJÍ POČÁTKY, ROZDĚLENÍ, CHARAKTERISTIKA A ZÁKLADNÍ FILOZOFICKÉ POJMY
- ZSV - Základy společenských věd - FILOZOFIE A JEJÍ POČÁTKY
- ZSV - Základy společenských věd - NÁROČNÍ ŽIVOTNÍ SITUACE A JEJICH ŘEŠENÍ
- CJ - Český jazyk - Jazykověda a její disciplíny
- CJ - Český jazyk - Lidová slovesnost a její vliv na uměleckou literaturu
- D - Dějepis - Světová hospodářská krize a její důsledky
- D - Dějepis - Vznik středověkých států a jejich vývoj za raného středověku
- E - Ekonomie - Naklady, jejich zachyceni v UCE
- IVT - Informatika a výpočetní technika - Dokumenty a jejich členění
- PSY - Psychologie - Motivace a jeji vyznam
- Z - Zeměpis - 03 Pohyby Země a jejich důsledky
- Z - Zeměpis - Geografie, její předmět a funkce
- Z - Zeměpis - Obslužná sféra a její funkce
- LIT - Literatura - Literatura jako druh umění, její funkce, starověká literatura, n
- LIT - Literatura - Středověká evropská literatura, stará česká literatura a její et
- PSY - Psychologie - Bolest a její zvládání
- F - Fyzika - Druhy energie a její vzájemné přeměny
- F - Fyzika - Fyzikální veličiny, jejich jednotky, měření ve fyzice. Mezinárod
- UCE - Účetnictví - účetní doklady a jejich náležitosti
- PRA - Právo - Rodinné právo-náhradní výchova dětí a vyživovací povinnost
- BI - Biologie - Zdravá výživa a správné stravování dětí a mládeže
- LIT - Literatura - Christiane F.- My děti ze stanice ZOO
- CJ - Český jazyk - Zobrazení života dětía mládeže v literatuře a umění
- CJ - Český jazyk - Literatura pro děti amládež
- CJ - Český jazyk - Christianie F - My děti ze stanice ZOO
- CJ - Český jazyk - Literatura pro děti a mládež
- CJ - Český jazyk - Literatura pro děti a mládež
- LIT - Literatura - literatura pro děti a mládež
- CJ - Český jazyk - Zpráva Drogy a děti
- CJ - Český jazyk - Literatura pro děti amládež
- CJ - Český jazyk - zobrazení života dětí a mládeže v literatuře
- CJ - Český jazyk - Christianie F - My děti ze stanice ZOO
- CJ - Český jazyk - Lit deti mladez
- LIT - Literatura - Ustni lidova slovesnost, pohádka, literatura pro deti a mladez
- CJ - Český jazyk - Literatura pro děti a mládež
- VV - Výtvarná výchova - Albrecht Dürer
- LIT - Literatura - O divadelnom umení B. Brecht
- LIT - Literatura - Strach a bída Třetí říše Brecht
- LIT - Literatura - Světová avantgarda B. Brecht a jeho dílo
- LIT - Literatura - Třígrošová opera Brecht
- CJ - Český jazyk - Bertolt Brecht
- D - Dějepis - Albrecht z Valdštejna
Copyright 2024 unium.cz