- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiállikosti - A, Malé – min 2 a max 40 členů. Vzájemně se znají. ( třída,rodina, pracovní
kolektiv, party, kluby)
B, Velké – nad 40 členů. Vzájem,ně se neznají ( armáda, národ,škola,firma,církev)
2, Podle vztahů mezi členy: A, Primární – vztahy jsou velmi úzké, citové. Rodina ( někteří
sociologové), Party (přátelské vztahy.. někteří sociol.)
B, Sekundární – volnější vztahy, náhodné…. Ostatní.
3, Podle cíle: A, Formální – obvykle součástí organizované instituce. ‚ škole( třída, firma (
prac.kolektiv, skupina, sport. Kolektiv Určeny z vnějšku, členství je
přiděleno ( přijímačky)
B, Neformální – vznikají spontánně, členství je dobrovolné ( party)
C, Antisociální – protispolečenský cíl , obvykle bývají neformální. ( anarchisté, náckové,
formální – sketa, mafie)
4, Podle činnosti: A, Pracovní - obvykle v dospělosti, zaměřena na práci, vytváří statky, které se
dají zpeněžit.
B, Výchovné . výchovné . vzdělávací činnost převažuje.Dospívání, třída, rodina…
C, Hrové – v dětství, zábava. Důležitá, členy až do dospělosti…potřeba odpočinku,
kulturní potřeby ( kroužky).
RODINA
výchovně vzdělávací
formální (děti) i neformální (rodiče)
STRUKTURA SOCIÁLNÍ SKUPINY
1, Sociální role -soubor chování, které je od jedince skupinou očekáváno. Chování odhadnutelné.
Znalost rolí usnadňuje sociální komunikaci…Usnadňuje fungování sociálních
skupin. Role člověka ( role učitele, role studenta, role ženy, role dítěte…
- Předpis role: soubor norem, které určují co daná sociální role obsahuje. Některé
sociální role jsou striktní(prezident, kněz voják, policajt), přesně určeny..
některé volné( muž, žena, dítě, kamarád, sourozenec).
-Výkon role: realizace předpisu -. Jak se konkrétní člověk dané role chopí…
Závisí na: 1,Osobnostní rysy.( výchova)
2, Znalost role
3, Prostředí
KLASIFIKACE SOCIÁLNÍCH ROLÍ
1, Sexuální – muž x žena
2, nadřízené – rodiče, učitel, zaměstnavatel, šéf
3, Souřadné – sourozenci, spolužáci, kamarádi, spolupracovníci, spoluhráči.
4, Podřízené – děti, zaměstnanci, studenti…
Role vůdce
v neformálních skupinách . upevňuje svou pozici ( postupně vystupuje.
= nutnost – charisma, přirozená autorita…
role vedoucího – v formálních skupinách – je jmenován = ideální případ vůdce = vedoucí x konflikty vůdce ( vedoucí ( sportovní tým)
Sociální statut
= míra úcty, kterou společnost jednotlivým rolím přisuzuje.
( právníci, doktoři……učitelé x (policajti,
statut se vyvíjí např.-statut ženy ( roste ( 20.st.) Student – ten roste ( důležité je samostatné studium)
Sociální deformace = profesionální
člověk není schopen od sebe odlišit výkon jednotlivých rolí – role překrývá ( * množství konfliktů…( učitel x rodič, učitelka x manželka, vedoucí x otec)
Sociální pozice ( struktura SS)
= souhrn práv a povinností , které jedinci skupina přisoudí.
Sociální roli člověk může odmítnout x sociální pozici nikoliv – je daná , můžeme ji ovlivnit
Klasifikace: Očekávaná základní sociální role – z reakcí členů usuzujeme svou pozici.
Reálná sociální pozice – pozice skutečná – objektivní stav ve struktuře skupiny
- Podle obliby: 1, Populární - = lidé, kteří mají pouze pozitivní preference +
2, Oblíbené ( + ( ( -
3, Akceptované + = -
4, Trpěné + ( -
5, Mimostojící - - preference ( v neformálních – odchod x formální –
šikana.. nemohou odejít)
V SS nemusí být všechny tyto vrstvy.
- Podle vlivu = moci: 1, Osoby dominantní – ( vůdci) ( 1- 2 max
2, Aktivní – dom.postavení v nepřítomnosti vůdce ( přisluhovači,
nohsledi),úzký kontakt s vůdcem = vliv na vůdce ( vliv
na skupinu.
3, Závislé – osoby na kterých 1. a 2. uplatňuje moc.
4, Periferní – děti předmětem šikany.
Populární – oblíbená ( bývá velni často vlivná x vlivná osoba nemusí být velmi oblíbená.
PROCES SOCIALIZACE
= proces začleňování jedince do společnosti . jedinec přejímá normy, hodnoty , postoje…
= přeměna biologické bytosti na společenskou.
Cílem socializace je připravit jedince na společenské změny - je schopen adaptovat se na změny… ( tradiční s. ( moderní společnost , diktatura ( demokracie
Proces socializace počíná od narození (prenatální věk) – trvá celý život.
A, Pravá socializace – končí dospělostí.
B, Dosocializace - od dospělosti až do smrti.
Mechanismy socializace
= prostředky, které se na socializaci podílejí ( nástroje, způsoby průběhu)
1, Sociální činnosti – HRA – ( nejvíce pro děti – naučí se sociální kontakt) = do společ.
UČENÍ
PRÁCE
způsob začlenění do společnosti + imitace, identifikace ( záměrná ( rodiče, sourozenci) x bezděčná ( silný motiv.
( regresivní . zpětná
2, sugesce – akutní přijímání norem
Činitelé = subjekty socializace
= kdo se na socializaci podílí..
nejvíce rodina( 90 %), škola, sociální skupiny… média ( i negativní vliv) – televize – BBC, CNN
Objekty socializace
social.jedinec = předmět.
METODY SOCIOLOGIE ( i psychologie)
1. POZOROVÁNÍ - záměrné sledování určitého jevu
Sebepozorování – my pozorujeme = my předmětem poznání v zápis do
standardizovaných deníků.
Pozorování jiných = A,Vnější není členem SS, pozoruje jí jako celek
B, Vnitřní pozorovatel je členem SS
A, ví že je pozorován
B, neví že je pozorován
nejobjektivnější je vnitřní a neví.
2.ROZHOVOR - Standardizované – přesné otázky pro všechny stejné
Nestandardizované – volně vedena podle objektu.
Otevřené – odpověď formuluje objekt sám
Uzavřené – objekt si musí vybrat z možností.
Přímé - téma zcela vyplívá , objekt ví, co chceme zjistit.
Nepřímé – chceme prostřednictvím záludných otázek zjistit téma, o kterém
nemluvíme
3.DOTAZNÍK – psaný rozhovor . otázky x odpovědi = anonymita – větší otevřenost x horší
interpretace odpovědí , lži x pravda.Návratnost dotazníku…
4. EXPERIMENT - moc se nepoužívá ( Soc. ani psych.). Ověření hypotéz v praxi
Laboratorní- umělé prostředí . ordinace
Přirozený – v přirozeném prostředí.
5. SOCIODRAMA – navození určité reálné situace, ve které si objekt může vyzkoušet své reakce…
( protialkoholní, protidrogové léčebny, týrané ženy…)
6.SOCIOGRAM - zkoumá vztahy v malé SS – vztah přitažlivosti x odpudivosti
výsledek .- gram…
Vloženo: 6.02.2011
Velikost: 89,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ZSV - Základy společenských věd
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Sociologie jako věda
- ZSV - Základy společenských věd - Sociologie
- ZSV - Základy společenských věd - Sociologie
- PSY - Psychologie - Základy sociologie
- ZSV - Základy společenských věd - Klasikové sociologie
- ZSV - Základy společenských věd - Sociologie
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj české sociologie
- ZSV - Základy společenských věd - Vývojová období sociologie
- ZSV - Základy společenských věd - Comte a sociologie
- ZSV - Základy společenských věd - Vývoj české sociologie, socializace
- ZSV - Základy společenských věd - Sociologie
- ZSV - Základy společenských věd - Hospodářský proces Sociologie
- LIT - Literatura - Sociologie a literatura Petrusek
- ZSV - Základy společenských věd - Sociologie
- ZSV - Základy společenských věd - základy sociologie
- ZSV - Základy společenských věd - Sociologie, kultura
- ZSV - Základy společenských věd - SOCIOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - politická sociologie (politická moc, strany, rozdělení, volební systémy)
- ZSV - Základy společenských věd - SOCIOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Sociologie
- ZSV - Základy společenských věd - Základní útvary sociologie
- PSY - Psychologie - Základy sociologie
- ZSV - Základy společenských věd - UVOD DO SOCIOLOGIE
Copyright 2024 unium.cz