- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál10. Májovci
2. pol. 50. let - 30. léta
- vrcholem jsou 30, léta, kdy se vytváří skupina Májovců → název si vzaly po díle Karla Hynka Máchy Máj, neboť Máchu velmi uznávali
- měli svůj almanach nazvaný Máj od roku 1858 do roku 1874
- na Máji obdivovali odpor proti společnosti a novou literaturu
- končí Bachův absolutismus, a tak se tyto spolky miohli zakládat, nebyla taková cenzura, změnila se politika, ...
Autoři:
1. Vítězslav Hálek - optimista, byl duší této doby, organizátorem,
2. Jan Neruda - nejvýraznější talent, samotářský, uzavřený, těžší literatura, fejetonista, kritik, založil fejeton
3. Karolína Světlá - přítelkyně Boženy Němcové, zakladatelka ženského hnutí
4. Jakub Arbes - založil nový žánr romaneto
Program:
1. chtěli povznést naši literaturu na světovou úroveň
2. politická a sociální témata
3. odklon od historie a příklon k současnosti
4. vršení problémů té doby - literatura všednosti (odráží normální život)
- nový hrdina (obyčejný člověk, např. dělník)
- mění se postava spisovatele i čtenáře
- literatura je srozumitelnější (více čtenářů)
5. pustili se do organizování společenského a politického života → uvědomili si, že je potřeba, aby se s tou společností něco dělo → aby se scházeli a mluvili spolu ► vznikla spousta organizací: Hlahol (1861) - pěvecký sbor
Sokol (1862) - tělovýchovná organizace
Umělecká beseda (1863) - volné sdružení umělců (Hálek)
Svatobor (1864) - spolek pro podporu spisovatelů
Prozatímní divadlo (1862)
Národní divadlo (1868)
Literární útvary:
1. žurnalistika - preferovala fejeton (kolísá mezi uměleckým a publicistickým stylem, je spaný zábavnou formou a reaguje na nějaký aktuální nevelký problém)
- soudnička - soudní případy
2. poezie - reflexová lyrika (milostná, rodinná, společenská)
3. próza - povídka, román → z venkovského i městského prostředí
- romaneto (útvar s fantastickými prvky, vychází z náhody a někdy ji řeší ve dvou rovinách)
4. drama - pokoušejí se o něj, ale je málo úspěšné, protože mu chybí úroveň
1. Vítězslav Hálek (1835 - 1874)
- narodil se ve vesnici Dolínek u Mělníka
- vyrůstal v harmonii, a proto se v jeho dílech objevuje hodně optimismu
- nepoznal sociální problémy města
- v Praze na gymnáziu se setkává s vlastenci
- začal psát svá díla, do novin a organizoval společenský život
- studoval FFUK, ale nedostudoval
poezie - jednoduchá, vyhovuje lidovému stylu
Večerní písně - melodické a harmonické verše
Kdo v zlaté struny zahrát zná - myšlenka: na národ může přijít mor, záplavy, ..., ale kdo zpívá ještě neumřel → Hálek uznával pěvce národa, ať už spisovatele nebo jiné lidi
Pohádky z naší vesnice - začínají se zde objevovat sociální rozdíly jako chudoba, ...
- báseň Dražba (epika) - rodina se zadlužila a musela prodat svůj krám
V přírodě - lyrika
próza - píše z více z venkovského než z městského prostředí
- ve venkovské povídce řeší generační problémy a finance (bylo celkem nepřípustné, že si chudší vezme bohatší a rodiče tomu bránily, peníze ovlivňovaly vztahy)
Muzikantská Liduška - řeší peníze a vztahy mezi lidmi
- děj se odehrává ve vesnici Záruby v polovině 19.st.
- hlavní postavy: Liduška (dcera Staňkových, věrná, hodná, hezká, milovala Toníka), Toník Jarošův (chudý, hodný, miloval Lidušku), statkář Krejza (bohatý, měl si vzít Lidušku), zlatý ženich (blázen vesnice)
- příběh dívky, která zešílí, když ji rodiče přinutí k nešťastnému sňatku pro peníze (nakonec se nekoná) → do konce života hledala Liduška Toníka, kterého milovala po hospodách a zábavách, ale on odešel na vojnu
- muzikantská = hledala ho po zábavách
- prostý jazyk
Na statku a v chaloupce - vrcholná povídka (na statku žijí bohatí, ale velmi chamtivý lidé × v chaloupce žijí chudí, ale za to šťastní a spravedlivý lidé)
- malý Jíra po smrti otce opouští chaloupku a stane se pasákem u bohatého sedláka, zde se zamiluje do Lenky, dcery sedláka → její macecha jim ztěžuje život, proto oba odejdou a zasnoubí se nad hrobem Jírova otce a usadí se v otcově chaloupce → zlá macecha se utopí ve Vltavě
Na vejmiňku - řeší vztahy dětí a rodičů, vypráví o osudu výminkáře, kterého nelidsky utlačoval vlastní syn
Pod pustým kopcem - řeší generační spor, selský syn (představuje mladou generaci) si proti vůli svého otce (sedlák, představitel staré generace) bere chudé děvče a žije s ním pod pustým kopcem
Poldík rumař - městské prostředí
- dojemný příběh o podskalském pískaři Poldíkovi, který vozil sutiny, rozvážel písek a led pražským sládkům
- zamiloval se do děvčete Málky, která však dala přednost mladému pískaři Františkovi, který Málku vozíval na loďce a tím Málku okouzlil
- Poldík na své rumařské řemeslo zanevřel a věnoval se léčení koní, zde si vydělal i víc peněz a začal převychovávat chlapce rumařů na pískaře, aby se nedožili stejného zklamání jako on
- když se po letech dozvěděl, že František při srážce s vozy prochladl ve vodě a brzy na to zemřel, Poldík naučil na přání Málky jejího syna rumařské řemeslo (ona též zemřela a on se o jejího syna staral po její smrti)
- autor chce ukázat, že Poldík udělá pro lidi víc láskou než někdo, kdo má miliony
- idealistické, romantické srdce hlavního hrdiny
drama - ne moc úspěšné
Král Vůkašín - tato hra otevírala prozatímní divadlo, ne moc úspěšná
žurnalistika - stál v čele Umělecké besedy, řídil časopis Lumír a pracoval v Národních
listech
Epištoly k našemu studentstvu - vycházely v národních listech (vyzývaly mladé lidi k vlastenectví a světoobčanství)
2. Jan Neruda (1834 - 1891)
- prožil svůj život na Malé Straně v Praze
- bydlel v domě U Dvou slunců
- poznal sociální nespravedl
Vloženo: 8.11.2010
Velikost: 78,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu LIT - Literatura
Podobné materiály
- - Český jazyk - otázka č. 10 májovci
- CJ - Český jazyk - Májovci
- CJ - Český jazyk - májovci
- CJ - Český jazyk - Májovci 1
- CJ - Český jazyk - Májovci, Ruchovci, Lumírovci
- CJ - Český jazyk - Májovci
- LIT - Literatura - Jan Neruda - Májovci
- LIT - Literatura - Majovci
- LIT - Literatura - Majovci
- LIT - Literatura - Májovci 1
- LIT - Literatura - Májovci
- CJ - Český jazyk - Česká literatura 50. a 60. let 19. století - májovci
- LIT - Literatura - Májovci, Ruchovci, Lumírovci
- CJ - Český jazyk - Májovci
- CJ - Český jazyk - Májovci
- CJ - Český jazyk - Májovci
- CJ - Český jazyk - Romantismus, Mácha, Májovci
- CJ - Český jazyk - Česká poezie v 2. polovině 19. století (májovci, ruchovci,
- LIT - Literatura - Májovci
- LIT - Literatura - Májovci
- CJ - Český jazyk - Majovci ,Ruchovci
- CJ - Český jazyk - Majovci Ruchovci Lumirovci
- LIT - Literatura - Májovci
- LIT - Literatura - Májovci 2
- LIT - Literatura - Májovci
- CJ - Český jazyk - Majovci
- CJ - Český jazyk - Májovci, Ruchovci, Lumírovci
- CJ - Český jazyk - májovci 2
- LIT - Literatura - Májovci
- CJ - Český jazyk - Majovci - upraveno
- CJ - Český jazyk - majovci
- CJ - Český jazyk - Májovci
- CJ - Český jazyk - Májovci2
- Lit - Literatura - Májovci
- LIT - Literatura - Májovci
Copyright 2024 unium.cz