- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálchy vidění červené a zelené
šeroslepost = snížená nebo zcela chybějící citlivost za šera
klamy: člověk vnímá 15 – 20 obrázků/s
kočka, pes vnímají 30 – 40 obrázků/s
hmyz vnímá 250 – 300 obrázků/s
při rychlosti 20 – 40 obrázků/s obrázky splývají = pohyb
když je voda čistá =) dno se zdá být blíž
sluchové poznání – zvukové vlny, vlnění vzduchu převedené do nějakého nervového děje, interpretace našeho mozku; vlnění vzduchu působí na receptor (střední ucho ?!)
- poskytuje informace i o předmětech značně vzdálených, velký význam má pro vnímání řeči
- počitek: řeč, tón, hřmot
- klamy: člověk vnímá 2 000 – 20 000 Hz = 0 (práh slyšitelnosti) – 130 Db (práh bolesti)
čich – poměrně dobře vyvinutý u člověka (ale třeba pes ho má cca 20x lepší), není dominantní, potřebujeme ho k orientaci, k vyhodnocování různých podmětů (většinou se to děje podvědomě)
- počitek: pach, vůně
libé vs. nelibé vůně
1915 – Henning rozlišil 6 základních čichových kvalit: připálený pach, hnilobný zápach, kořeněná, květinová, ovocná a pryskyřičná vůně
chuťové poznání - odlišování: kyselost, slanost, sladkost, hořkost
hmatové poznání – poskytuje informace kožního a pohybového analyzátoru při ohmatávání předmětu (teplý x studený, měkký x tvrdý, široký x úzký)
- klam: horká, vlažná a studená voda =) jednu ruku dáme do studené vody a jednu do horké =) poté obě dáme do vlažné vody – na ruku z horké vody bude voda působit studeně a na ruku ze studené vody bude působit tepleji
- absolutní práh čivosti: intenzita energetické změny působící na receptor, jež je schopen vnímat
- rozdílový práh čivosti: nejmenší rozdíl v intenzitě podnětu, který si subjekt ještě uvědomuje
- reakční čas: doba mezi působením podnětu a jeho uvědoměním subjektem
- smyslová adaptace: změna smyslové citlivosti (nevnímání působení podnětu – tmavá místnost/ rozkoukání se)
- zákon kontrastu: zkreslení skutečné intenzity podnětu než ve skutečnosti je (studená ruka do vlažné vody)
- analyzátory: podávají základní informaci o vnějším světě a o stavu vlastního organismu; skládají se ze tří částí: receptoru, dostředivého nervu a mozkového centra
Základní druhy receptorů:
podle charakteru podnětů:
- fotoreceptory
- mechanoreceptory
- termoreceptory
- chemoreceptory
- nociceptory (bolesti)
- proprioreceptory (podávají informace o pohybu jednotlivých částí těla)
podle umístění v organismu:
vnější: dálkové (telereceptory) – zrakový, sluchový, čichový, vibrační
dotykové (kontaktoreceptory) – chuťový, tlakový, tepenný, bolesti
vnitřní: útrobní orgánové (visceroreceptory) – trávení, bolesti, vyčerpanosti, dýchání, sexuální, vylučovací
proprioreceptory – pohybu, rovnováhy, polohy
Vloženo: 9.08.2011
Velikost: 51,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ZSV - Základy společenských věd
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - Kognitivni proce
- PSY - Psychologie - Kognitivní psychologie
- PSY - Psychologie - Dějiny psychologie, kognitivní procesy
- ZSV - Základy společenských věd - Kognitivní psychologie
- ZSV - Základy společenských věd - HUMANISTICKÁ, KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
- ZSV - Základy společenských věd - Poznávací procesy
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické procesy-emoce,paměť,učení
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické procesy-vnímání, myšlení
- ZSV - Základy společenských věd - Sociologické útvary a procesy
- BI - Biologie - růstové a vývojové procesy rostlin, význam vody, světla tepla pro rostliny
- E - Ekonomie - Integrační procesy po druhé světové válce
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychických procesů se zaměřením na procesy citové a volní
- PSY - Psychologie - Charakteristika psychických procesů se zaměřením na procesy poznávací
- PSY - Psychologie - Citové a volní procesy
- PSY - Psychologie - Poznávací procesy
- PSY - Psychologie - Psychicke procesy a stavy
- PSY - Psychologie - Psychické procesy
- Z - Zeměpis - Klimaticke procesy a jevy
- Z - Zeměpis - Procesy urbanizace
- Z - Zeměpis - Transformační procesy v post komunisticke evrope
- ZSV - Základy společenských věd - Psychické procesy a stavy
- Z - Zeměpis - Litosfera- exogenni procesy
- Z - Zeměpis - Litosféra-složení zem. tělesa a endogenní procesy
- PSY - Psychologie - Motivační psychické procesy
- PSY - Psychologie - Pamětní psychické procesy
- PSY - Psychologie - Poznávací psychické procesy
- Z - Zeměpis - Svahy, svahové procesy
- D - Dějepis - Dějiny raného novověku Čarodějnické procesy
- PSY - Psychologie - Psychicke procesy a stavy, Vule a volni akt
- PSY - Psychologie - stavy a procesy
- PSY - Psychologie - Zamerenost osobnosti, Predstavy, Zajmy, Citove procesy
- Z - Zeměpis - Integrační procesy v Evropě
- BI - Biologie - Genetika populací malá populace, procesy narušující genetic
- Z - Zeměpis - Litosfera- exogenni procesy
- Z - Zeměpis - Litosféra-složení zem. tělesa a endogenní procesy
- ZSV - Základy společenských věd - PROCESY UČENÍ
- F - Fyzika - PLC procesy
- PSY - Psychologie - Psychické procesy
Copyright 2024 unium.cz