- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálČeská poezie 1.poloviny 20. století
Nastává poválečné opojení→konec války, vznik ČSR – vlna vitalismu. Brzy se objevují příznaky společenské a hospodářské krize; vystřízlivění se týkalo i předválečného civilizmu, optimismus ustupuje do pozadí, varování před zneužitím techniky; velkou roli hrají kontakty se západní literaturou→některé avantgardní proudy (surrealismus), vlivy z východu (socialistický realismu)
1. Proletářská poezie
-dříve nekriticky vyzdvihována, je to levicově orientovaná poezie z počátku 20.let, vrchol nastal mezi roky 20-23-vychází ze sociální situace. Spisovatelé hledají nová východiska – myšlenka revoluce
r.20 vznikl svaz moderní kultury Devětsil – sdružují se zde levicově orientovaní umělci, hl. iniciátory byli Vančura a Teige. Úkolem bylo pořádat kulturní akce a vydávat almanachy, název pochází od bratrů Čapků. Později nastala změna v orientaci – odklon od revolučního nasměrování, byl to základ pro vytvoření poetizmu – Wolker nesouhlasil a v r. 23 odešel.
Hl. rysy: 1. umění musí být třídní a proletářské
2. revolučnost
3. proti individualismu staví princip kolektivismu
4.optimismus
Základní teoretické stati – Wolker: Proletářské umění; Neumann: O proletářské poezii
Jiří Wolker: 22 -3 – člen Devětsilu; 21-2. člen moravské lit. skupiny
Host do domu; Těžká hodina: definice přesvědčení o síle revolučního kolektivu, Balada o očích topičových
Tři hry: divadelní hry Nemocnice, Hrob, Největší oběť
Josef Hora: redaktor sociálně-demokratického tisku, vedoucí redaktor kulturní rubriky Rudého práva, člen KSČ, r. 29 odstoupil, byl jmenován národním umělcem
Proletářská poezie: vzdálena bouřlivému revolučnímu nadšení, touha po klidu, harmonii, vnitřní rovnováze
Důležitou roli hraje čas- úzkost z plynutí času→pesimistický nádech
Pracující den, Srdce a vřava, Bouřlivé jaro
Intimní lyrika: Struny ve větru, Tvůj hlas
Máchovské variace: ke stému výročí Máchovi smrti
Jan Houslista: lyricko-epická poema; návrat skladatele, který byl v zahraničí úspěšný, a přesto se vrací do vlasti ohrožené nepřítelem, hledá jistotu v rodném kraji
Domov:varování fašismem, báseň Zpěv rodné zemi
Jindřich Hořejší: lyrický básník, pražský rodák, student techniky
Hudba na náměstí, Korálový náhrdelník, Den a Noc
- překládal francouzskou poezii, do francouzštiny přeložil Švejka
2. Poetizmus
reakce na proletářskou poezii, je spojen s Devětsilem, používá se i ve výtvarné, divadelní a písňové tvorbě
hl. rysy: 1. ovlivněně Apollinairem (prostřednictvím K. Čapka – Francouzská poezie nové doby)
2. náměty- technický pokrok, velkoměstské kouzlo, exotika, cestování, cirkus, filmová groteska, jazz
3. odmítá konvenční literaturu, hledá nové prostředky velkou roli hraje asociace (nekontrolovaná posloupnost volných myšlenek, tvůrčí metodou je hra)
4. asociace uvolňuje poezii z pout logiky a rozumu, fantazie, neobvyklé bás. obrazy, citlivost hravost
5. v rýmu se využívá asonance – shoda samohlásky na konci veršů
6. chce být optimistický
Teorie: Teige: Poetizmus, Nezval: Papoušek na motocyklu, na konci 20.let ztrá
Vloženo: 19.11.2010
Velikost: 53,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Copyright 2024 unium.cz