- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálAurelius Augustinu a Tomáš Akvinský
Aurelius Augustinus
Z hlediska vytvoření křesťanské filozofie společnosti a dějin je bezesporu největší postavou patristiky Aurelius Augustinus (354-430), svatý Augustin. Žil v době římského míru. V roce 313 bylo křesťanství zrovnoprávněno s ostatními vyznáními v římské říši, v roce 391 v ní byly zakázány pohanské kulty, tj. křesťanství v ní definitivně zvítězilo, i když bylo dosud zmítáno věroučnými spory. Ty mělo vyřešit ( a nevyřešilo) formulování jeho prvních dogmat (325 koncil v Nikáji). I tak bylo křesťanství ve zcela jiné situaci než v době prvních apologetů. Z ní vycházel i Augustinus, jehož duchovní život jakoby kopíroval postupné vyrovnávání se říše s křesťanstvím. Jako syn pohana a křesťanky prošel namáhavým hledáním než v dospělosti zakotvil u křesťanského náboženství a stal se jedním z jeho významných předtavitelů.
Zakladatelským dílem křesťanské filozofie dějin je Augustinovo dílo O boží obci (De civitate Dei). Bylo napsáno v době, kdy po zpustošení Říma Visigóty (410) tvrdila část pohanských Římanů, že tato dříve nevídaná pohroma je trestem bohů za moderní odvrat od klasického náboženství ke křesťanství.
Augustinus v polemice s nimi nejprve odmítl nároky římského polyteismu způsobem, za který by se nemusel stydět žádný novověký osvícenec, a pak podal svůj výklad křesťanství ve vztahu k dějinám.
Vytvořil teorii vývoje protikladnou starším cyklickým teoriím, k nimž se v jeho době přikláněli i někteří křesťanští myslitelé. Cyklická teorie vývoje odporuje podle Augustina základní křesťanské myšlence a o věčné spáse (nebo trestu). Jestliže se - jak je tomu např. ve stoicismu - svět stále znovu obnovuje v cyklu světových požárů, nemohla by být z tohoto cyklu osvobozena ani nesmrtelná duše, a to je v protikladu k myšlence posledního soudu a všemu, co z ní vyplývá.
Proti představě o cyklickém pohybu, staví Augustinus myšlenku procursu, která se projevuje v zápasu dvou obcí - boží a pozemské. I když se odehrává na tomto světě, jde o zápas náboženský a duchovní, tj. zápas mezi křesťanstvím a pohanstvím o duše lidí. Ačkoli jeho hlavní perioda začíná Kristovou misí, k členům boží obce se počítají i některé postavy Starého zákona, zejména proroci.
V souladu s tím změnil Augustinus i způsob periodizace: zatímco dříve bylo spíše zvykem periodizovat dějiny podle říší, které měly politickou převahu (egyptská, perská apod.), Augustinus využívá jako modelu jednotlivé "věky" člověka: rané dětství, dětství, jinošství, mládí, zralý věk a stáří. Příchodem Kristovým lidstvo vstoupilo do věku stáří, jehož hlavní náplní je příprava na poslední soud, tj. už zmíněný zápas dvou obcí. Augustinus předpokládá, že tento zápas skončí vítězstvím křesťanství. Po té bude následovat konec světa a poslední soud, který s konečnou platností rozhodne o posmrtném osudu všech lidí. Augustinovo myšlení je tedy ještě značně eschatologické.3
Augustinovo pojetí dějin je prvním lineárním pojetím vývoje. Je to však vývoj pouze spirituální. Augustinus nepočítá s nějakými podstatnými materiálními změn
Vloženo: 5.09.2010
Velikost: 41,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu FIL - Filozofie
Podobné materiály
- ZSV - Základy společenských věd - STŘEDOVĚKÁ FILOZOFIE – KŘESŤANSTVÍ, PATRISTIKA, AURELIUS AUGUSTINUS
- ZSV - Základy společenských věd - Tomáš Kulka - Umění a kýč
- CJ - Český jazyk - Tomáš Garrigue Masaryk
- CJ - Český jazyk - Můj idol Tomáš Baťa
- CJ - Český jazyk - Tomáš Garrigue Masaryk
- ZSV - Základy společenských věd - Tomáš Garrigue Masaryk
Copyright 2024 unium.cz