- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálpky na dopravní značky, na informační systémy veřejné dopravy nebo na reklamní plakáty, stříkají sprejem na zdi a chodníky. Ve street artu se projevují krátkodobé trendy a módy, vytváří ho různorodá skupina mladých lidí, která už má i své klasiky (jsou známí jen pod svými přezdívkami). Přes mnohost přístupů a výsledků je základní technikou street artu "cut and paste" koláž z jichž existujících zdrojů. Jeho autoři subverzivně přebírají motivy ze sdělovacích prostředků, internetu či dalších archívů a vychylují jejich původní význam. Street art se svou chutí konfrontovat se s ulicemi velkoměst blíží grafitti. Jeho výrazové prostředky však jsou daleko bohatější a rafinovanější, stejně tak jako obsahy jeho sdělení. Autoři street artu chtějí komunikovat. Z města si vytvářejí autonomní fórum, kde vyjadřují politické názory, konfrontují se s ostatními členy své komunity, dělí se o kresby či poezii. Zdálo by se, že street artový způsob projevu je podmíněn rozvojem grafické a reprodukční techniky, ale ve skutečnosti jde o překvapivě low-tech hnutí. Předznamenání street artu můžeme nalézt i v praxi některých klasiků avantgardního umění dvacátého století. Street art v dnešním smyslu byl poprvé popsán před více než deseti lety v amerických velkoměstech a již tehdy se tento druh tvorby snažily podchytit první výstavy a publikace.
Mnoho lidí tuto autonomní tvorbu ve veřejném prostoru vůbec nepostřehne, další ji považují za znečišťování prostředí a potírají ji, jiní ji sbírají. To je případ Istvána Lékó, který v posledních pěti letech shromáždil unikátní kolekci artefaktů a fotografií českého i mezinárodního streetartu. Petr Vaňous, Street art Praha (recenze knihy) Anonymní tvůrce versus anonymní dav
Street art Praha. Koncepce knihy István Lékó, Richard Cortés, texty Tomáš Pospiszyl, István Lékó, překlady Anna Bryson, Richard Cortés. Arbor vitae, Praha 2007, 464 stran.
Kniha Street art Praha je ukázkovým dokumentem své doby, a to se vším všudy. Velkoryse vypravená a graficky pečlivě připravená publikace, založená na barevném obrazovém materiálu (místy se opakuje), s minimem doprovodného textu, navozuje dojem, že streetartová Praha se svými „potetovanými“ zdmi nezůstává pozadu za ostatními západními metropolemi, a pokud, tak vše dohání rychlým, ambiciózním tempem. Motiv rychlosti je tu všudypřítomný.
Rozpory a vnitřní diference
Jelikož pojem street art (označovaný také jako postgraffiti nebo street deco) nemá zatím žádnou konkrétnější českou jazykovou definici (pouze tu odvozenou z vlastní chronologie), postrádá jasně přiznané parametry a je naplňován informačně uzavřenou subkulturní scénou, lze o něm psát pouze z vnějšího pohledu. To stvrzuje stručný úvodní text Tomáše Pospiszyla, z kterého se nedozvíme prakticky nic. Čtenář, který očekává krátkou genealogii tohoto importovaného výrazového projevu, tolik důležitou pro naše prostředí, nebo alespoň popis jeho jednotlivých žánrů, bude zklamán. Dozví se pouze množství banalit, které si nakonec může sám odvodit z publikovaných obrázků, jako například to, že autoři mixují různé jazykové formy a přebírají jako polotovar formy již použité někým jiným. Úsměvná je Pospiszylova věta, že „street art, podobně jako graffiti – ale i třeba kubismus nebo gotika – přišel do Prahy ze zahraničí“, nebo tvrzení, že street art „vzniká organicky a sám za sebe“. Závažnější už je citace skupiny Guma Guar: „Street art je formalismus“, tady ale pozor na koncepční skupinovou licenci (!), jež se může kdykoliv zvrátit v pravý opak. Street art nastoluje v rámci své vnitřní diference vedle snah o uměleckou a sociální výpověď a reflexi příslušného vizuálního projevu také otázky vandalismu (ne každý prostor je opravdu veřejný) a komercializace (zakázky na míru, móda, design). I výstupy street artu lze dnes výhodně zpeněžit. O
Vloženo: 24.06.2009
Velikost: 1,39 MB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu KVK/HVP - Hermeneutika výtvarného projevu
Reference vyučujících předmětu KVK/HVP - Hermeneutika výtvarného projevu
Podobné materiály
- KČJ/CSLS1 - Slavistika a staroslověnština 1 - semináře
- KČJ/CSLS1 - Slavistika a staroslověnština 1 - semináře
- KČJ/CSLS1 - Slavistika a staroslověnština 1 - semináře
- KČJ/CSLS1 - Slavistika a staroslověnština 1 - semináře
- KČJ/CSLS1 - Slavistika a staroslověnština 1 - semináře
- KČJ/CSLS1 - Slavistika a staroslověnština 1 - semináře
- KČJ/CSLS1 - Slavistika a staroslověnština 1 - semináře
- KČJ/CSLS1 - Slavistika a staroslověnština 1 - semináře
- KČJ/CSLS1 - Slavistika a staroslověnština 1 - semináře
- KVK/HVP - Hermeneutika výtvarného projevu - semináře
- KVK/HVP - Hermeneutika výtvarného projevu - semináře
- KVK/HVP - Hermeneutika výtvarného projevu - semináře
- KVK/HVP - Hermeneutika výtvarného projevu - semináře
- KVK/HVP - Hermeneutika výtvarného projevu - semináře
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: