- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
rámcový vzdělávací program
KPG/OSR - Osobnostní a sociální rozvoj
Hodnocení materiálu:
Vyučující: Mgr. Pavla Sovová
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálCo je to Rámcový vzdělávací program
V roce 2004 " MŠMT schválilo nové principy v politice pro vzdělávání žáků od 3 do 19 let. Toto rozhodnutí změnilo systém kurikulárních dokumentů, které jsou nyní vytvářeny na dvou úrovních a to na úrovni státní a na úrovni školské.
Státní úroveň představuje Národní program pro rozvoj vzdělávání (tzv. Bílá Kniha) a rámcové vzdělávací programy. Národní program vzdělávání vymezuje počáteční vzdělávání jako celek a rámcové programy pak vymezují závazné „rámce“ pro jednotlivé etapy vzdělávání (předškolní, základní a střední vzdělávání).
Školní úroveň pak představuje , podle kterých se uskutečňuje výuka na jednotlivých školách.
st%C3%A9m_kurikul%C3%A1rn%C3%ADch_dokument%C5%AF2.JPG" \* MERGEFORMATINET
Systém kurikulárních dokumentů:
legenda:
RVP PV: Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
RVP ZV–LMP: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a příloha Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením
RVP GV: Rámcový vzdělávací program pro gymnázia
RVP SOV: Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání
Ostatní RVP např:
RVP ZUV: Rámcový vzdělávací program pro umělecké obory základního uměleckého vzdělávání
RVP JŠ: Rámcový vzdělávací program pro jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky
Povinnosti škol, vyplývající z nového školského zákona
Schválením zákona o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (dále školský zákon) a Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (dále RVP ZV) dne 24. 8. 2004, dostali učitelé do rukou možnost vytvořit si vlastní vzdělávací program, založený na jejich představách a zkušenostech s výukou. Společným úsilím všech pedagogů na škole, je možno bez dalšího schvalování utvořit ucelený Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, podporující pedagogickou autonomii s ohledem na potřeby žáků.
Učitelé už tak nebudou vázáni na tradiční „osnovy“, kterých se musí držet, protože učitel v plánech nepopisuje, „co má probrat“, ale popisuje, jaké dovednosti mají jeho žáci mít. Lze tedy velmi snadno některé méně podstatné pasáže látky vynechat či zredukovat, za účelem splnění základních cílů výuky nebo naopak některý přínosný projekt prodloužit.
Pro tvorbu školního vzdělávacího programu je připraven dokument od MŠMT nazvaný jako Manuál pro tvorbu ŠVP. Ten obsahuje kompletní rozbor toho, jak by měl takový program vypadat, co by měl obsahovat a jak ho vytvořit.
Všechny základní školy v České republice budou mít povinnost připravit do začátku školního roku 2007/8 svůj školní vzdělávací program (ŠVP) a od 1. 9. 2007 podle něj začít vyučovat v 1. a 6. ročníku.
Hlavní změny ve vzdělávání oproti tradičním osnovám
RVP vycházejí z nové strategie vzdělávání, která zdůrazňuje , jejich provázanost se vzdělávacím obsahem a uplatnění získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě. RVP vycházejí z koncepce celoživotního učení, formulují očekávanou úroveň vzdělání stanovenou pro všechny absolventy jednotlivých etap vzdělávání a podporují pedagogickou autonomii škol a profesní odpovědnost učitelů za výsledky vzdělávání.
Ve vzdělávacím obsahu RVP ZV je učivo chápáno jako prostředek k osvojení činnostně zaměřených očekávaných výstupů, které se postupně propojují a vytvářejí předpoklady k účinnému a komplexnímu využívání získaných schopností a dovedností na úrovni klíčových kompetencí.
V etapě základního vzdělávání jsou za klíčové považovány:
kompetence k učení
kompetence k řešení problémů
kompetence komunikativní
kompetence sociální a personální
kompetence občanské
kompetence pracovní.
Vzdělávací obsah základního vzdělávání je v RVP ZV orientačně rozdělen do devíti vzdělávacích oblastí. Jednotlivé vzdělávací oblasti jsou tvořeny jedním vzdělávacím oborem nebo více obsahově blízkými vzdělávacími obory:
Vzdělávací obsah základního vzdělávání
vzdělávací oblast
vzdělávací obory
Jazyk a jazyková komunikace
Český jazyk a literatura, Cizí jazyk
Matematika a její aplikace
Matematika a její aplikace
Informační a komunikační technologie
Informační a komunikační technologie
Člověk a jeho svět
Člověk a jeho svět
Člověk a společnost
Dějepis, Výchova k občanství
Člověk a příroda
Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis
Umění a kultura
Hudební výchova, Výtvarná výchova
Člověk a zdraví
Výchova ke zdraví, Tělesná výchova
Člověk a svět práce
Člověk a svět práce
Významnou a nedílnou součástí základního vzdělávání jsou i okruhy reprezentující soudobé problémy světa. Ty jsou v RVP ZV reprezentovány jako „průřezová témata“ a mají formovat zejména postoje a hodnoty žáků. Tematické okruhy průřezových témat jsou jednotné a procházejí napříč vzdělávacími oblastmi, kde umožňují propojení vzdělávacích obsahů jednotlivých oborů. Tím přispívají k ucelení vzdělávání žáků a pozitivně ovlivňují proces utváření a rozvíjení jejich klíčových kompetencí.
Přínos RVP ZV
Škola vytváří ŠVP pro „své“ žáky v důvěrně známých podmínkách, „šitý na míru“ tomu, co dobře zvládá a způsobem, který si sama stanoví a dál bude rozvíjet.
Učitelé se můžou společně radit, pomáhat si, hledat nové možnosti efektivního vzdělávání i nejvhodnější způsoby jeho vymezení v dokumentu. Můžou také vyřadit vše nepodstatné, zatěžující, a nevyhovující.
Učitelům se nabízí propojit to, co možná dosud dělali každý zvlášť a s různými záměry. Učitelé si zde vytváří dokument, který bude jejich, který budou společně obhajovat i realizovat, což je vždy lepší u materiálů vlastních než u „nadiktovaných“.
Úskalí RVP ZV
Představy některých pedagogů se mohou omezit jen na tvorbu ŠVP, tento dokument je ale pouze začátek předpokládaných změn, jeho vstupní fází, od níž se budou dlouhodobě odvíjet skutečné kvalitativní změny ve vzdělávání a v činnosti celé školy. Jde o zcela nový krok, který může přinášet jisté osobní nejistoty, obavy z nevyzkoušeného nebo i názorové střety apod. Příprava ŠVP se může stát záležitostí jen několika lidí na škole, bez potřebné aktivity a zájmu ostatních pedagogů, bez nutné spolupráce všech, bez ochoty se o mnohém dohodnout a osvojit si nové věci.
Ze začátku může být i omezené množství materiálů, osob, škol či institucí, na které se škola může obrátit o radu. Tvorba ŠVP bude prací, na kterou zatím učitelé nebyli speciálně připravováni a teprve postupně získají potřebné dovednosti a zkušenosti.
Externí odkazy
Webové stránky Jihočeské univerzity: o "http://www.pf.jcu.cz" http://www.pf.jcu.cz
Metodický portál - podpora změn ve výchovně vzdělávacím procesu:
Stránky Výzkumného ústavu pedagogického v Praze, které obsahující všechny základní informace a dokumenty týkající se rámcových vzdělávacích programů:
Literatura
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením) Praha: VÚP, 2005. 126 s. .
Dostál, J. – Macháčková, P. Informační a komunikační technologie v rámcovém vzdělávacím programu základního vzdělávání. In DIDZA 06. Žilina: FPV ŽU, 2006. CD-ROM. .
RVP
Část A
1 Vymezení Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v systému kurikulárních dokumentů
* navazuje svým pojetím na RVP PV a je východiskem pro koncepci rámcových vzdělávacích programů pro střední vzdělávání
* vymezuje vše, co je společné a nezbytné v povinném základním vzdělávání žáků, včetně vzdělávání v odpovídajících ročnících víceletých středních škol
* specifikuje úroveň klíčových kompetencí, jíž by měli žáci dosáhnout na konci základního vzdělávání
* vymezuje vzdělávací obsah - očekávané výstupy a učivo [1]
* zařazuje jako závaznou součást základního vzdělávání průřezová témata s výrazně formativními funkcemi
* podporuje komplexní přístup k realizaci vzdělávacího obsahu, včetně možnosti jeho vhodného propojování, a předpokládá volbu různých vzdělávacích postupů, odlišných metod a forem výuky ve shodě s individuálními potřebami žáků
* umožňuje modifikaci vzdělávacího obsahu pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
* je závazný pro všechny střední školy při stanovování požadavků přijímacího řízení pro vstup do středního vzdělávání
RVP ZV je otevřený dokument, který bude v určitých časových etapách inovován podle měnících se potřeb společnosti, zkušeností učitelů se ŠVP i podle měnících se potřeb a zájmů žáků.
1.1 Systém kurikulárních dokumentů
1.2 Principy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
1.3 Tendence ve vzdělávání navozované a podporované Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání [1]
Část B
2 Charakteristika oboru vzdělání - základní vzdělávání
Základní vzdělávání je oborem vzdělání zařazeným do soustavy oborů vzdělání. V souladu se školským zákonem je pro realizaci základního vzdělávání vydán Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a jeho samostatná příloha Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání upravený pro žáky s mentálním postižením.
2.1 Povinnost školní docházky
2.2 Organizace základního vzdělávání
2.3 Hodnocení výsledků vzdělávání
2.4 Získání stupně vzdělání a ukončení základního vzdělávání
Část C
3 Pojetí a cíle základního vzdělávání
Základní vzdělávání navazuje na předškolní vzdělávání a na výchovu v rodině. Je jedinou etapou vzdělávání, kterou povinně absolvuje celá populace žáků ve dvou obsahově, organizačně a didakticky navazujících stupních vzdělávání.
Základní vzdělávání na 1. stupni usnadňuje svým pojetím přechod žáků z předškolního vzdělávání a rodinné péče do povinného, pravidelného a systematického vzdělávání. Je založeno na poznávání, respektování a rozvíjení individuálních potřeb, možností a zájmů každého žáka (včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami). Vzdělávání svým činnostním a praktickým charakterem a uplatněním odpovídajících metod motivuje žáky k dalšímu učení, vede je k učební aktivitě a k poznání, že je možné hledat, objevovat, tvořit a nalézat vhodný způsob řešení problémů.
Základní vzdělávání na 2. stupni pomáhá žákům získat vědomosti, dovednosti a návyky, které jim umožní samostatné učení a utváření takových hodnot a postojů, které vedou k uvážlivému a kultivovanému chování, k zodpovědnému rozhodování a respektování práv a povinností občana našeho státu i Evropské unie. Pojetí základního vzdělávání na 2. stupni je budováno na širokém rozvoji zájmů žáků, na vyšších učebních možnostech žáků a na provázanosti vzdělávání a života školy se živote
Vloženo: 25.07.2009
Velikost: 142,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu KPG/OSR - Osobnostní a sociální rozvoj
Reference vyučujících předmětu KPG/OSR - Osobnostní a sociální rozvoj
Reference vyučujícího Mgr. Pavla Sovová
Podobné materiály
- KPG/PEDGB - Pedagogika pro učitele B - Rámcový vzdělávací program
- KPG/PEDGB - Pedagogika pro učitele B - Vzdělávací program ZŠ
- KPG/PEDGB - Pedagogika pro učitele B - . VZDĚLÁVACÍ A VÝUKOVÉ CÍLE; DIDAKTICKÁ TRANSFORMACE UČIVA; TAXONOMETRIE CÍLŮ
- KPG/PEDGB - Pedagogika pro učitele B - OBSAH VZDĚLÁNÍ; VÝVOJ; MODERNIZACE VZDĚLÁVACÍCH OBSAHŮ
Copyright 2024 unium.cz