- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
přednášky
KPG/SPEZ2 - Speciální pedagogika základní B
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálKPG/SPEZ2 – Speciální pedagogika základní B – přednáška
Přednášející: dr. Slowik
speciální pedagogika základní b
smyslová postižení
Zraková postižení
90 % informací získáváme zrakem. Člověk nevidomý od narození se musí učit jinak se orientovat v prostoru, má problém s navozováním sociálních vztahů. Nevidomý člověk ve skupině stejně postižených si pomáhá vytvořit sociální síť, ale neučí se komunikovat s vidícími.
postižení míry zrakové ostrosti – signály z obou očí jsou nekoordinované (tupozrakost)
postižení zorného pole – zúžení zorného pole = omezení periferního vidění – až trubicové vidění
postižení vnímání barev – buď je poškozeno centrum zraku, nebo je omezena funkce očních čípků; v tom případě mohou splývat barvy spektra, některá barva není vnímána, dochází k jednobarevnému nádechu až černobílému vidění; barvoslepost (dalvinismus)
poškození akomodace oka – špatné zaostřování
poškození zrakové adaptace – špatné přizpůsobování se světelným podmínkách – šeroslepost či světloplachost
poškození okohybné aktivity – nekontrolovatelné oční pohyby, poškození nervů zajišťujících fixaci oka
poškození 3D (hloubkového) vidění – poškození křížících se nervů obou očí
Zrak se může poškodit kdykoliv, největší možnost je v době vývoje. Oko se vytváří v osmém týdnu těhotenství, ale ještě nevidí. Po porodu dítě po dobu několika dnů či týdnů rozlišuje jen světlo a tmu, teprve pak je schopno fixovat předměty, po dalších dnech či týdnech fixuje pohyb, po třetím měsíci rozlišuje barvy (nejprve červenou, oranžovou a žlutou), přitom se stále prohlubuje schopnost fixace, v jednom roce rozlišuje dobře předměty, pak se vyvíjí senzomotorické funkce. Vývoj zraku je ukončen v šesti letech, pak další rozvoj souvisí s rozvojem inteligence. Nejčastěji je zrak postižen v prenatálním období.
Vady:
funkční – zraková soustava je anatomicky v pořádku, ale poškozena je funkce (tupozrakost, šilhavost...)
orgánové – poškozena je součást oka, nerv nebo mozkové centrum
Stupňování poruch zraku:
krátkozrakost/dalekozrakost
slabozrakost (ani s brýlemi není funkce zraku v pořádku, ale člověk může stále používat zrak k orientaci)
zbytky zraku (zrak už k orientaci příliš použitelný není) – visus alespoň 3/60 (= to, co zdravý člověk vidí na 60 metrů, postižený vidí na tři metry)
od 1/60 nevidomost
Nevidomost – vrozená vada × osleplost – původně vidící člověk zrak ztratil.
Kombinace vad: nejčastěji s mentálním postižením či s postižením sluchu. Hluchoslepí mají v různé míře postiženy oba smysly, nebo jeden smysl nefunguje vůbec a druhý je omezen.
Historie péče o zrakově postižené:
v 17. a 18. století odbornější pomoc, různý přístup k různě postiženým
19. století – Louis Braille sestavil zvláštní písmo – používá se jen mezi lidmi nevidomými, s vidomými se příliš nedorozumí → stále se používá, ale v poslední době se objevuje tendence využívat zvuk a zvukové nahrávky
speciální školy pro zrakově postižené, děti se zbytky zraku a děti nevidomé × tendence integrovat do běžných základních škol
Zásady práce s postiženými:
při rozhovoru stojíme směrem k němu/k ní (lépe rozumí, umí rozeznat i mimiku)
mluvit s ním/s ní přímo, ne přes asistenta nebo průvodce
nelitovat, ale pomáhat (ale pomoc nevnucovat ani neposkytovat bez přijetí – můžeme při převádění dezorientovat)
v místnosti zajistit dostatek světla (pokud není světloplachý) a správnou teplotu (kvůli hmatu), co nejmenší hluk, zajistit bezpečný prostor (zavřít dvířka a šuplíky, zasunout židle), používat silné kontrastní fixy, lupy, zvětšovací přístroje...
Sluchové postižení
Sluchem získáváme 60 % informací. Neslyšící od narození mají problém naučit se mluvit.
Sluchové ústrojí se skládá ze dvou částí: periferní (vnější ucho, střední ucho, vnitřní ucho) a centrální část (sluchový nerv a mozková centra).
Je-li postižena část periferní, snižuje to možnost sluchové orientace (např. chybí boltec), omezení intenzity vnímání zvuku. Je-li poškozeno centrum, může člověk slyšet dobře co do intenzity, ale nerozumí. Při poškození periferie dochází ke kvantitativnímu omezení (dá se zvládnout operativně), při poškození centrální části dochází ke kvalitativnímu omezení.
Dělení vad
vady vnějšího a středního ucha – převodní × percepční (vnitřní ucho a centrum)
vady vrozené (zarděnky v těhotenství) × získané (prelingvární × postlingvární)
u postlingvárních vad dochází k vadám výslovnosti
nedoslýchavost (potřeba pomůcek) → neslyšící (nemožnost kompenzace pomůckami) → ohluchlost
kombinace: s tělesným postižením nebo mentální retardací – nejdříve diagnostikovat sluchovou vadu!
kompenzace: sluchadla zavedená do zvukovodu, implantáty
Komunikace:
orální metoda – používat běžnou mluvenou řeč – od 18. století odezírání
znaková řeč – existuje jich několik (pro národní jazyky, pro dialekty, mezinárodní)
kombinace obou metod
konec 19. století školy – Brno, České Budějovice, 1902 Plzeň
Zásady práce s požiženými:
mluvit pomalu, zřetelně, směrem k němu (odezírání), hlasitě (má-li zbytky sluchu)
nepřekvapovat zezadu
Tělesně postižení – somatopedie
vady vrozené × získané
DMO = poškození mozku má za následek poruchu hybnosti atd.
spastické (křečovité)
nespastické
Spastické formy:
diparéza – částečné poškození obou dolních končetin
kvadruparéza – částečné poškození všech čtyř končetin
hemiparéza – jedna polovina těla (ruka i noha)
plegie – úplné poškození (většinou kvadru- a hemi-)
Nespastické formy:
diskinetická – omezení hybnosti
hypotomická – ochabnutí svalstva
Syndrom:hypotomický – porušení hybnosti
atetoický – problémy se směrem
choreatický – nekoordinované pohyby
nioklonický – škubání končetinou
Terapie – částečně možná:
Vojtova metoda – snaha stimulovat a „učit“ svaly koordinaci (například na míči)
Bobathova metoda – podobný princip, jiná metoda
Petöhe terapie – dtto
→ obvykle jedna z nich zabere, rozhodně se nic nezkazí, i když nepomůže
Progresivní svalová dystrofie (= miopatie) – odumírá svalstvo, nemoc může započít kdykoliv, končí zasažením dýchacího svalstva a smrtí.
U tělesného postižení mohou nastat problémy v pubertě, nízké sebehodnocení, sklon k přecitlivělosti, ale i ten
Vloženo: 18.01.2010
Velikost: 115,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Reference vyučujících předmětu KPG/SPEZ2 - Speciální pedagogika základní BPodobné materiály
- KČJ/UDLB - Úvod do lingvistické terminologie - komplet přednášky
- KČJ/ZAJA - Úvod do studia jazyka - komplet přednášky
- KČJ/FF - Fonetika a fonologie ČJ - Přednášky
- KNJ/FON - Fonetika a fonologie - Přednášky
- KNJ/UVNJ - Úvod do studia německého jazyka - přednášky
- KČJ/CSLS1 - Slavistika a staroslověnština 1 - Přednášky
- KČJ/CSLS1 - Slavistika a staroslověnština 1 - Přednášky
- KČJ/CSLS1 - Slavistika a staroslověnština 1 - Přednášky
- KČJ/CSLS1 - Slavistika a staroslověnština 1 - přednášky
- KČJ/CSLS1 - Slavistika a staroslověnština 1 - Přednášky
- KČJ/CSLS1 - Slavistika a staroslověnština 1 - Přednášky
- KČJ/CSLS1 - Slavistika a staroslověnština 1 - Přednášky
- KČJ/CSLS1 - Slavistika a staroslověnština 1 - Přednášky
- KČJ/CSLS1 - Slavistika a staroslověnština 1 - Přednášky
- KČJ/CSLS1 - Slavistika a staroslověnština 1 - přednášky
- KFI/UDF - Úvod fo filosofie - Přednášky
- KFI/UDF - Úvod fo filosofie - Přednášky
- KFI/UDF - Úvod fo filosofie - Přednášky
- KFI/UDF - Úvod fo filosofie - Přednášky
- KFI/UDF - Úvod fo filosofie - Přednášky
- KFI/UDF - Úvod fo filosofie - Přednášky
- KFI/UDF - Úvod fo filosofie - Přednášky
- KFI/UDF - Úvod fo filosofie - Přednášky
- KFI/UDF - Úvod fo filosofie - Přednášky
- KFI/UDF - Úvod fo filosofie - Přednášky
- KFI/UDF - Úvod fo filosofie - Přednášky
- KFI/UDF - Úvod fo filosofie - Přednášky
- KČJ/SLS2 - Slavistika a staroslověnština 2 - Přednášky
- KČJ/SLS2 - Slavistika a staroslověnština 2 - Přednášky
- KČJ/SLS2 - Slavistika a staroslověnština 2 - Přednášky
- KČJ/SLS2 - Slavistika a staroslověnština 2 - Přednášky
- KČJ/SLS2 - Slavistika a staroslověnština 2 - Přednášky
- KČJ/SLS2 - Slavistika a staroslověnština 2 - Přednášky
- KČJ/SLS2 - Slavistika a staroslověnština 2 - Přednášky
- KVK/HVP - Hermeneutika výtvarného projevu - přednášky
- KPG/SKL - Legislativa ve školství - přednášky
- KPG/SKL - Legislativa ve školství - Přednášky
- KPG/PPG - Předškolní pedagogika - Přednášky z pedagogiky 1. semestr
Copyright 2024 unium.cz