- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálění karolínských konceptů do otonské architektury. V roce 964 začal se stavbou arcibiskup Bruno, kostel byl vysvěcen 980. Tradiční westwerk (trojvěží v západním závěru: středová věž, 2 boční schodišťové) převeden do otonského slohu. Centrální prostor obklopený ze 3 stran galeriemi, do lodě se otevírá vysokým obloukem. Jinak je otonská architektura odlišná, vykazuje snahu po novém členění: například na exteriéru je každé patro členěno zvlášť soustavou lisen a polokruhovými arkanturami (plochý reliéf). Zde je počátek středověkého architektonického členění, nový výzdobný prvek použitelný k výzdobě čehokoliv.
V půdorysu je vytvořen charakteristický prototyp, ten se dále vyvíjí v románské architektuře za sálských císařů a clunyjských opatů. Vrcholí v ohromných stavbách: Špýrská katedrála a opatský kostel reformního kláštera v Cluny. Katedrála ve Špýru je monumentálním symbolem neomezené říšské síly (viz boje za investituru) a samolibosti říšských císařů.
kostel sv. Cyriaka, Gernrode
nestarší dochovaná otonská stavba. Opět bazilika se 2 transepty. Stěny v interiéru netvoří jen sled arkád, je zde jiné rytmizování a na galerii 2 oblouky nad sloupky sdružuje jeden velký oblouk. Zvláštní rytmus v interiéru: sloup střídá pilíř u arkád v přízemí i u galerie v patře. Nahoře nad galerií proražena okna. Galerie je novinkou – vliv byzantský, po příchodu princezny Theofano : 1. patro s tribunami, 12 arkád v polovině rozdělených pilířem, charakteristické pro ženské kláštery (galerie-oddělené prostory pro jeptišky). Na hlavicích stále ještě korintský vzor. Mohl být ovlivněn kostelem sv. Demetria v Soluni. (typ oblouků dva pod jedním velkým na galerii)
kostel sv. Michala v benediktinském klášteře v Hildesheimu – vrchol otonské architektury. Roku 996 přivedl hildesheimský biskup Bernward benediktiny z Kolína. 1010 zahájena stavba kostela, dokončena 1033. Dnešní podoba: po rozsáhlé rekonstrukci (zničen za 2. světové války). Bazilika je tvořena 3 loděmi, 2 chóry, 2 transepty, věžemi nad východem i západem. Vzhledem k rozměrům jde o velmi vyváženou stavbu – vlastní křížení (místo, kde se protnula hlavní loď s lodí příčnou) tvoří čtverec, který je pak využit jako rozměrový modul pro celou stavbu. Délka lodi je například tvořena třemi moduly. Arkády v přízemí jsou položeny na 4 pilíře. Mezi pilíři jsou umístěny dvojice sloupů. Vzniká zde tzv. saská středová podpora, v této oblasti nejvíce využívaná: pilířxsloupxsloupxpilíř). Na sloupech jména světců (ostatky jsou uloženy v hlavicích) – světci jako sloupy nesou pomyslná nebesa- symbolizovaná oblouky a kostelem. Hlavice z doby Bernwardovy: prostý polštářový typ, nový prvek otonské architektury. Hlavice ve tvaru číše – stereometrický průnik krychle a koule.
Symboly, čísla, velikost rozměrů stavebních článků ovládá celou otonskou architekturu. Hildesheim je jiný než Gernrode – hladká zeď místo galerie. Jde o pozoruhodný znak otonské architektury: rovná, nečleněná zeď (okna, ani jiné otvory) = čisté vymezení, střídmé členění. Nejdůležitějším výzdobným prvkem je střídání barevného a světlého kamene na obloucích v klenbě.
Biskup Bernward z Hildesheimu byl ústřední postavou otonského umění. Znal Vitruviovy spisy, které přišly v té době do Hildesheimu. Vnější tvar kostela: karolínská sestava s dvojitým transeptem, nejhlubší apsida na západě, pod ní krypta, kolem apsidy ochoz (podle kostela sv, Martina v Tours). Hlavní oltář umístěn v západní apsidě.
Sochařství
Dveře – 1015, 2 křídla, každé odlito vcelku (výška 4,7m). 8 výjevů, z levé strany: Starý zákon: Stvoření Adama a Evy, ..výjevy vyprávěny shora dolů. Na pravé straně: Nový zákon, Život Krista: (vypráví zdola nahoru): Vtělení, Utrpení, Vykoupení.. Tradič
Vloženo: 24.06.2009
Velikost: 49,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu UUD/DUM1 - Dějiny umění 1
Reference vyučujících předmětu UUD/DUM1 - Dějiny umění 1
Podobné materiály
- UUD/DUM1 - Dějiny umění 1 - otonské umění
- KVK/ZAVK - Základy výtvarné kultury - Kultura a umění
- KVK/ZAVK - Základy výtvarné kultury - Klasifikace umění
- UUD/DUM1 - Dějiny umění 1 - karolinské umění
- UUD/DUM1 - Dějiny umění 1 - merovejské umění
- UUD/DUM1 - Dějiny umění 1 - merovejské_umění
- UUD/DUM1 - Dějiny umění 1 - 08 Starokřesťanské umění
Copyright 2024 unium.cz