- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiáldinné svazky v minulosti často trvaly ještě kratší dobu než v moderním světě
•úmrtnost ve všech věkových skupinách byla nesrovnatelně vyšší
•Lawrence Stone sledoval vývoj rodiny a v období od 16. do 19. století rozlišil tři fáze:
1)převládaly rodiny žijící v poměrně malých domácnostech, rodina nebyla zřetelně vymezena vůči obci jako takové; pohlavní styk byl považován spíše za nutnost sloužící ke zplození dítěte; právo jedince na volbu partnera bylo podřízeno zájmům rodičů
2)od první poloviny 17. do počátku 18. století existovala převážně jen ve vyšších vrstvách; rostoucí dů-raz byl kladen na mateřskou a rodičovskou lásku, ale současně se zvyšovaly i autoritativní pravomoci otce
3)vyvinul se typ rodinného života, který známe ze současné západní společnosti; tento vývoj je prová-zen vzestupem citového individualismu = tj. vytvářením manželských vztahů na základě osobní volby, jež vychází z romantické lásky nebo sexuální přitažlivosti.
Rodina v současnosti
•v různých kulturách světa se nadále setkáváme s různými formami rodiny
•objevuje se tendence k osamostatnění rodin nukleárního typu (skládá se z dospělých manželů a vlastních či adoptivních dětí žijících ve společné domácnosti), které se vyčleňují z rozšířených rodin a jiných příbuzen-ských systémů, avšak ve většině kultur je stále ještě normou rozšířená rodina a přetrvávají tradiční formy rodinného života
•rodina v západní společnosti se vyznačuje následujícími vlastnostmi:
a)je monogamní, což je stanoveno zákonem
b)manželství vychází z představy romantické lásky, dominuje citový individualismus (realita bývá často odlišná od představ a důraz na osobní uspokojení v manželství vyvolává rostoucí očekávání, která mnohdy zůstávají nenaplněna)
c)je obvykle patrilineární a neolokální
d)má nukleární charakter (rodina = rodiče + děti).
Alternativy k manželství a rodině
1)Komuny
•velmi rozmanité formy vznikaly hlavně v 60. letech 20. století; často byly založeny na sexuální volnosti a ko-lektivní odpovědnosti za výchovu dětí
•nejvýznamnějším moderním příkladem života v komuně byly izraelské kibucy – komunity rodin a jedinců, kteří spolupracují při výchově dětí, každý z nich funguje jako samostatná domácnost a za výchovu dětí odpovídá celá komunita, nejen jejich rodiče.
2)Kohabitace
•stav, kdy spolu dvojice žije v sexuálním vztahu, aniž jsou manželi
•ve většině západních zemích počet takových dvojic vzrůstá
•dnes se pro mladé lidi obvykle stává experimentálním stadiem před vstupem do manželství.
3)Homosexuální rodiče
•mnozí homosexuální muži a ženy dnes žijí v trvalých svazcích a v některých zemích mohou také uzavírat re-gistrované partnerství
•projevuje se již ochota soudů svěřit dítě do opatrování matce žijící v homosexuálním vztahu.
Vloženo: 24.06.2009
Velikost: 43,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu KPG/SOC - Sociologie
Reference vyučujících předmětu KPG/SOC - Sociologie
Podobné materiály
- KPS/PSTEB - Psychoterapie B - Otazky
- KPG/PEDG2 - Pedagogika 2 - Otazky
- KPS/PSDI - Psychologická diagnostika - Otazky
- KPG/SPPG - Speciální pedagogika 2 - Otazky
- KPS/PSPAO - Psychopatologie - Otazky
- KPS/PSZD - Psychologie zdraví - Otazky
- KVD/ITV - Informační technologie ve výuce - Otazky
- KPS/VYPSO - Vývojová psychologie - Otazky
- KPS/PEPSB - Pedagogická psychologie B - Otazky
- KPS/DEPS - Dějiny psychologie - Zpracované otázky
- KPS/DEPS - Dějiny psychologie - Zpracované otázky
- KČJ/USL - Úvod do studia literatury - otázky ke zk - 30-38
- KČJ/USL - Úvod do studia literatury - otázky ke zk - 39-50
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KČJ/LLTS - Lexikologie, lexikografie a tvoření slov - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/SOC - Sociologie - otázky ke zkoušce
- KPG/PEDGB - Pedagogika pro učitele B - Hlavní otázky školství v mezinárodním kontextu.
- KPG/SKL - Legislativa ve školství - Otázky k testu
- KPG/SCPT - Sociální patologie - SCPT-testové otázky
- KNJ/FON - Fonetika a fonologie - Zápisky ke zkoušce
- KPG/PEDGB - Pedagogika pro učitele B - Okruhy ke zkoušce z pedagogiky pro učitele SŠ
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: