- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálm. Ochoz mezi jádrem (osmiúhelník) a pláštěm (šestnáctiúhelník) je převáděn pomocí úseků čtvercových a trojúhelných – s klenbou valenou a křížovou na pasech. Zdivo je velmi mohutné, členěno arkádami. Prolomené oblouky kolem středového prostoru, nad patry okna a tambur s 8mi dílnou kupolí. Na pomoc rozložení tlaků je postaveno jen několik pilířů a podpěr. Klenba byla zdobena 4m vysokou mozaikou (známe jen z popisů a kreseb- kupole obnovena) na modrém pozadí hvězdy, triumfující Kristus se 24 apokalyptickými starci. Naproti němu umístěn trůn Karla Velikého tak, aby on viděl vše a byl naopak odevšad viděn. K západní straně byly umístěny 2 schodišťové věže a střední věž= westwerk, který propojil kapli s královským palácem. Palácová kaple byla součástí monumentální cášské falce – vystavěné v tradici římských táborů. Tvořila ji brána s věží, palác, reprezentační síň (pro soudní záležitosti), obytná část (nejprimitivnější). Značná část mramorové výzdoby pro kapli byla přivezena z Itálie (například z Ravenny) – sloupy, hlavice, dokonce i dlažba. Celá stavba kaple i dalších budov je opět svázána symbolikou čísel: například obvod oktogonu je 144 stop, číslo, které symbolizuje rozměry Božího města (z Apokalypsy sv. Jana).
mozaiková výzdoba
Kaple Saint Germigny –des-Prés (799-818), vystavěl Theodulf, opat ze Saint Benoit sur Loire, biskup Orleánský, důvěrný přítel Karla Velikého, jeden z nejvzdělanějších mužů doby. Kaple má centrální dispozice s 5 kupolemi, štuky a mozaiku v apsidě. Mozaika obsahuje Theodulfovu ikonografickou koncepci: archa úmluvy obklopená anděly, palmami a květinami. Bůh je zde zastoupen rukou z mraků (mystický obraz) – lze vysvětlit symbolistickými tendencemi karolínské renesance. Tento dnes vesnický kostel je jediná stavba karolinské renesance, která dává částečnou představu o mystickém světě učenců kolem Karla Velikého.
fresky:
Krypta klášterního kostela Saint Germain v Auxerre zachovala doklad o výzdobě a ikonografii karlovských staveb z počátku 9. století. Je v nich zaznamenán příběh světce, kterému je kostel zasvěcen- sv. Štěpána. Malíř dokázal zachovat odpovídající proporce, škála barev je však značně omezená, doloženy jsou jen 4 barvy: červená, bílá, žlutá, zelená. Příběh je zaznamenán ve výjevech, umístěných v lunetách kaple: Kamenování a Kázání Sv. Štěpána.
užité umění:
vazby rukopisů jsou zdobeny řezbami ve slonovině: například Kniha perikop Jindřicha II., kolem r. 870 zobrazuje výjev Ukřižování a Návštěva Kristova hrobu a Poslední soud.
rukopisy – knižní malba:
Iluminace představují nejdokonalejší výraz klasického humanismu, který se na západě objevil od konce antiky. Poučení ze sev. Itálie, vliv Byzance, ale i osobitý styl z Galie, jehož původ je tajemstvím. Objev karolínské minuskuly.
V nádherných obalech jsou umístěny rukopisy, jejichž psaný či iluminovaný obsah nijak nezaostává za obalem. Rukopisná malba se rozvíjí v malířských školách z iniciativy Karla Velikého, malíři nacházejí inspiraci v iroskotských rukopisech, italském či řeckém umění. Iluminace se rozvíjí od konce 8. století. Vrcholnou fází karlovské iluminace je produkce cášské palácové školy, z níž známe 8 rukopisů. Například: Godšalkův evangeliář, vrcholem je pak Evangeliář z Lorsch. Dokladem zachování antické tradice je Korunovační evangeliář, obsahující postavy evangelistů v podobě římských tribunů (zobrazení krajiny, impresionistické tahy).
Tourská škola: bible Karla Holého, 850, Remešská a Svatohavelská škola..
Literatura:
Huyghe, R. ed.: Umění středověku. Umění a lidstvo, edice Larousse/ Odeon. Praha 1969.
Lassus, J.: Raně křesťanské a byzantské umění. Umění světa, edice Hamlyn/Artia. Praha 1971.
Le Goff, J.: Kultura středověké Evropy. Praha 1991.
Černý, V.: Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti 1. Středověk. Praha 1996.
Světové dějiny umění, edice Larousse, Ottovo nakladatelství, Praha 2004.
Vloženo: 24.06.2009
Velikost: 53,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu UUD/DUM1 - Dějiny umění 1
Reference vyučujících předmětu UUD/DUM1 - Dějiny umění 1
Podobné materiály
- KVK/ZAVK - Základy výtvarné kultury - Kultura a umění
- KVK/ZAVK - Základy výtvarné kultury - Klasifikace umění
- UUD/DUM1 - Dějiny umění 1 - merovejské umění
- UUD/DUM1 - Dějiny umění 1 - otonské umění
- UUD/DUM1 - Dějiny umění 1 - merovejské_umění
- UUD/DUM1 - Dějiny umění 1 - otonské umění
- UUD/DUM1 - Dějiny umění 1 - 08 Starokřesťanské umění
Copyright 2024 unium.cz