- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Zákon 523 o daňovém poradenství
MPO - Manažerské poradenství
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálZÁKON 523/1992 Sb.o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců
ČÁST PRVNÍ
Úvodní ustanovení
§ 1
Tento zákon upravuje a) poskytování právní pomoci a finančně ekonomických rad ve věcech daní, odvodů, poplatků a jiných podobných plateb (dále jen „daně“), jakož i ve věcech, které s daněmi přímo souvisejí (dále jen „daňové poradenství“),b) vznik, postavení a působnost Komory daňových poradců České republiky (dále jen „komora“) v souladu s právem Evropských společenství1).1) Směrnice Rady 89/48/EHS ze dne 21. prosince 1988 o obecném systému pro uznávání vysokoškolských diplomů vydaných po ukončení nejméně tříletého odborného vzdělávání a přípravy.Směrnice Rady (EHS) 92/51 ze dne 18. června 1992 o druhém obecném systému uznávání odborného vzdělávání, která doplňuje směrnici 89/48/EHS (92/51/EHS). Smlouva o založení Evropského společenství ze dne 25. března 1957, ve znění Jednotného evropského aktu, Maastrichtské smlouvy, Amsterodamské smlouvy a Niceské smlouvy.
§ 2
Tímto zákonem nejsou dotčena oprávnění advokátů, komerčních právníků a auditorů, popřípadě jiných osob a orgánů, upravená zvláštními předpisy.1a) Dotčeno není ani právo fyzické nebo právnické osoby požádat o právní pomoc a finančně ekonomickou radu ve věcech daní a ve věcech, které s daněmi přímo souvisejí, i jinou fyzickou osobu než je daňový poradce; tato jiná osoba však nesmí poskytovat uvedenou pomoc nebo rady soustavně za účelem dosažení zisku,2) nejde-li o osoby uvedené ve větě první.1a) Např. zákon České národní rady č. 128/1990 Sb., o advokacii,zákon České národní rady č. 209/1990 Sb., o komerčních právnících a právní pomoci jimi poskytované.2) § 2 obchodního zákoníku.
ČÁST DRUHÁ
Daňové poradenství
§ 3
Základní ustanovení (1) Daňové poradenství fyzické nebo právnické osobě (dále jen „klient“) poskytuje daňový poradce. (2) Daňovým poradcem se rozumí fyzická osoba, zapsaná v seznamu daňových poradců (dále jen „seznam“) podle § 4 odst.2 a 3 nebo fyzická osoba zaregistrovaná v seznamu podle § 4 odst. 4; seznam vede komora. (3) Daňové poradenství se poskytuje na základě smlouvy uzavřené mezi daňovým poradcem a klientem. Za poskytnutí daňovéhoporadenství náleží daňovému poradci odměna, jejíž výši si obě smluvní strany dohodnou. Dohoda, kterou je odměna za poskytnutí daňového poradenství sjednána jako podíl na docíleném snížení daně, daňové úspoře nebo daňové úlevě, popřípadě jako podíl na ukazatelích výsledku činnosti, nebo je sjednána formou věcného plnění, je neplatná.(4) Činí-li daňový poradce právní úkony jménem klienta, má postavení zástupce podle zvláštních předpisů.3) Např. § 10 zákona České národní rady č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků.
§ 4
Oprávnění k výkonu daňového poradenství (1) Právo vykonávat daňové poradenství nabývá fyzická osoba dnem zápisu do seznamu nebo registrace v seznamu. K tomuto dni se vydá daňovému poradci osvědčení o zápisu do seznamu nebo osvědčení o registraci v seznamu (dále jen „osvědčení“). (2) Fyzickou osobu, pokud není zapsána podle odstavce 3 nebo zaregistrována podle odstavce 4, je komora povinna zapsat do seznamu po složení kvalifikační zkoušky nejpozději však do konce měsíce následujícího po měsíci, v němž fyzická osoba zkoušku složila. (3) Do seznamu komora zapíše také a) občana jiného státu než členského státu Evropské unie, pokud prokáže, že je oprávněn poskytovat daňové poradenství ve státě, s nímž Česká republika uzavřela mezinárodní smlouvu, která ji zavazuje zajistit daňovým poradcům tohoto státu přístup k poskytování daňového poradenství, a b) usazeného daňového poradce za podmínek stanovených v § 8c a 8d.(4) Do seznamu komora zaregistruje hostujícího daňového poradce za podmínek stanovených v § 8e a 8f. (5) Právo vykonávat daňové poradenství daňový poradce pozbývá a) dnem, ke kterému je daňový poradce ze seznamu vyškrtnut, nebo b) dnem, ke kterému je daňovému poradci výkon daňového poradenství pozastaven, nejdříve však dnem, kdy bylo daňovému poradci doručeno rozhodnutí podle písmene a) nebo b).
§ 5
Kvalifikační zkouška a rozdílová zkouška (1) Kvalifikační zkoušku je oprávněna skládat fyzická osoba podle § 4 odst. 2, která a) má plnou způsobilost k právním úkonům,b) je bezúhonná, c) nevykonává zaměstnání, funkci nebo činnost, vedle nichž zvláštní právní předpis nepřipouští podnikání, d) nemá pracovněprávní, služební nebo jiný obdobný poměr ke státnímu orgánu nebo orgánu územní samosprávy, do jehož působnosti patří kontrola a rozhodování ve věcech daní, e) získala vysokoškolské vzdělání nejméně v rámci akreditovaného bakalářského studijního programu,3a) f) nebyla v posledních pěti letech před podáním žádosti o vykonání kvalifikační zkoušky vyškrtnuta ze seznamu daňových poradců disciplinárním opatřením podle § 12 odst. 1 písm. d). (2) Za bezúhonného se pro účely tohoto zákona nepovažuje ten, kdo byl pravomocně odsouzen a) pro trestný čin, jehož skutková podstata souvisí s předmětem daňového poradenství, b) pro jiný trestný čin spáchaný úmyslně, jestliže vzhledem k povaze daňového poradenství a osobě, která se tohoto činu dopustila, je obava, že se dopustí stejného nebo obdobného činu při výkonu daňového poradenství. (3) Řízení ve věci kvalifikační zkoušky nebo rozdílové zkoušky je zahájeno dnem, v němž byla žádost o vykonání kvalifikační zkoušky nebo rozdílové zkoušky doručena komoře. V žádosti o vykonání kvalifikační zkoušky se uvede jméno a příjmení, rodné číslo, nebylo-li přiděleno, datum narození, bydliště a vlastnoruční podpis žadatele. K žádosti o vykonání kvalifikační zkoušky se připojí výpis z rejstříku trestů ne starší šesti měsíců a doklady nebo jejich úředně ověřené opisy či kopie prokazující splnění podmínek uvedených v odstavci 1 písm. e) a čestné prohlášení prokazující splnění podmínek uvedených v odstavci 1 písm. c) a d). Je-li žádost o vykonání kvalifikační zkoušky neúplná, vrátí ji komora k doplnění. Vzniknou-li při posuzování žádosti o vykonání kvalifikační zkoušky pochybnosti o splnění podmínek uvedených v odstavci 1, vyzve komora žadatele, aby se v určené lhůtě k těmto pochybnostem vyjádřil. (4) Komora po posouzení žádosti a) žádost o vykonání kvalifikační zkoušky zamítne, pokud žadatel nesplňuje podmínky uvedené v odstavci 1; písemné vyhotovení rozhodnutí o zamítnutí žádosti musí být odůvodněno, musí obsahovat poučení o právu podat opravný prostředek a musí být žadateli doručeno do vlastních rukou, nebo b) uvědomí žadatele písemně nejméně 30 dnů předem o místu a čase konání zkoušky. (5) Kvalifikační zkouška nebo rozdílová zkouška se koná před zkušební komisí. Zkušební komise je složena z poloviny ze zástupců státních finančních orgánů jmenovaných ministerstvem financí České republiky (dále jen „ministerstvo“) a z poloviny zejména z daňových poradců a dalších odborníků z ekonomické, daňové či právní teorie a praxe jmenovaných komorou. Předseda zkušební komise je vždy zástupce státních finančních orgánů jmenovaných ministerstvem. Komise je usnášeníschopná, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jejích členů. (6) Obsah kvalifikační zkoušky a rozdílové zkoušky, jakož i složení zkušební komise, musí odpovídat účelu zkoušky, kterým je zjistit úroveň znalostí žadatele, potřebných k výkonu daňového poradenství, zejména úroveň znalostí z oboru finančního, správního, občanského a obchodního práva, financí a ekonomiky a účetnictví. Rozdílová zkouška se koná pouze z oblastí, jejichž znalost není prokázána doklady o splnění kvalifikačních předpokladů (§ 8b). Pokud je doklady o splnění kvalifikačních předpokladů prokázána znalost všech oblastí, považuje se rozdílová zkouška za složenou. Kvalifikační zkouška i rozdílová zkouška se konají v jazyce českém. (7) O výsledku kvalifikační zkoušky nebo rozdílové zkoušky rozhoduje zkušební komise hlasováním. Žadatel složí kvalifikační zkoušku nebo rozdílovou zkoušku, hlasuje-li pro to nadpoloviční většina přítomných členů zkušební komise. Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy. (8) Za vykonání kvalifikační zkoušky se platí poplatek, který je příjmem komory. Poplatek je splatný předem, nejpozději před začátkem kvalifikační zkoušky. Nezaplatí-li žadatel poplatek ve lhůtě splatnosti, kvalifikační zkoušku nekoná; jakmile poplatek zaplatí, komora jej uvědomí o novém termínu kvalifikační zkoušky. (9) Podrobnosti o obsahu a průběhu kvalifikační zkoušky nebo rozdílové zkoušky, vyhlášení výsledku a jeho doručení upraví komora ve zkušebním řádu. Ve zkušebním řádu se stanoví rovněž výše poplatku za vykonání kvalifikační zkoušky. (10) Rozhodnutí, kterým se zamítá žádost o vykonání kvalifikační zkoušky, je komora povinna vydat nejpozději do tří měsíců počítaných od konce měsíce, v němž bylo řízení ve věci kvalifikační zkoušky zahájeno. Kvalifikační zkoušku ukončí zkušební komise nejpozději do osmi měsíců počítaných od konce měsíce, v němž bylo řízení ve věci kvalifikační zkoušky zahájeno. Do uvedených lhůt se nezapočítává doba, po kterou je žádost o vykonání kvalifikační zkoušky vrácena k doplnění a doba, po kterou žadatel od termínu určeného komorou k vykonání kvalifikační zkoušky nezaplatil poplatek za její vykonání. (11) Pokud žadatel kvalifikační zkoušku nebo rozdílovou zkoušku nesloží, může ji konat znovu, nejdříve však po šesti měsících počítaných od konce měsíce, v němž byla zkouška ukončena. V tomto případě se v žádosti o vykonání kvalifikační zkoušky uvede pouze jméno a příjmení, rodné číslo a datum ukončení předchozí zkoušky; další údaje upravené v odstavci 3 se v žádosti uvedou jen tehdy, došlo-li oproti předchozí žádosti k jejich změně. V ostatním platí ustanovení předchozích odstavců o řízení ve věci kvalifikační zkoušky a rozdílové zkoušky. (12) Náklady řízení ve věci kvalifikační zkoušky nebo rozdílové zkoušky, které vznikly komoře, hradí komora, náklady vzniklé žadateli hradí žadatel. 3a) § 46 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách).
§ 6
Práva a povinnosti daňového poradce (1) Daňový poradce je oprávněn a povinen chránit práva a oprávněné zájmy svého klienta. Je povinen jednat čestně a svědomitě, důsledně využívat všechny zákonné prostředky a uplatňovat vše, co podle svého přesvědčení a příkazu klienta pokládá za prospěšné. Je přitom vázán pouze zákony a dalšími obecně závaznými právními předpisy a v jejich mezích příkazy klienta. (2) Daňový poradce je oprávněn odmítnout uzavření smlo
Vloženo: 26.04.2009
Velikost: 96,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu MPO - Manažerské poradenství
Reference vyučujících předmětu MPO - Manažerské poradenství
Podobné materiály
- PPV - Právo prům. vlastnictví a inf. v podnikání - Autorský zákon
- MPO - Manažerské poradenství - Zákon o advokacii
- OOPP - Občanské, obchodní a pracovní právo - Zákon 262
- OOPP - Občanské, obchodní a pracovní právo - Zákon 40
- OOPP - Občanské, obchodní a pracovní právo - Zákon č.262
- OOPP - Občanské, obchodní a pracovní právo - Zákon č.40
- OOPP - Občanské, obchodní a pracovní právo - Zákon č.513
- OOPP - Občanské, obchodní a pracovní právo - Zákon
- SDP - Správa daní a poplatků - Zákony a vyhlášky
- SRKE - Soudní řízení, konkurz a exekuce - investiční zákon
- KA - Knihovnické aplikace - Zákony a etika
- KzpP - Základy práva - Občanský zákoník - výtah paragrafů
Copyright 2024 unium.cz