- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
Vypracované otázky k testu
RPV - Řízení projektů vývoje IT/IS
Hodnocení materiálu:
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál1. Proč sestavujeme projektový tým a jaké je jeho organizační začlenění:
Projektový tým
• Je spojen s projektem (začíná a končí projektem)
• Má svého vedoucího, který je zároveň vedoucím projektu
• Je formálně stvrzen kompetentní mocí, která vyhlásila projekt
• Navrhuje a řídí projekt
Velikost projektového týmu
• Minimálně 3 tři členové (Trés colégium faciunt!)
• Maximálně 20 (Ale jakmile počet přesáhne 10, je potřeba podnikat zvláštní opatření aby tým
pracoval efektivně)
• Doporučená velikost 7 +/- 2
2. Popište obsah předprojektových fází:
Studie příležitosti (Opportunity Study)
Studie příležitosti (Oportunity Study) zvažuje výchozí stav na začátku projektu a hledá cílový stav,pro
který se snaží specifikovat cíl projektu. Odhadují se předpokládané přínosy projektu a očekávané
náklady na projekt.
• Je to diskuse o výběru cíle!
• Co chceme dosáhnout?
• Jaké příležitosti chceme využít, ale také kterým hrozbám se chceme projektem bránit.
• Co nám to přinese?
• Máme na to peníze a lidi?
Důležité je uvědomit si
A) Kdo půjde s námi?
B) Kdo bude proti nám?
C) Kdo nás k cíli povede?
D) Koho se to dotkne?
E) Kdo nad námi může držet ochranou ruku?
Používané metody
• SWOT analýza –silné a slabé stránky
• SLEPT analýza –hledisko Sociální, Legislativní, Ekonomické, Politické a Technické
• Porterova analýza tržního okolí
• Strom cílů
• Strom problémů
• Asociativní mapy
• Metoda logického rámce
• CSF analýza - nalezení kritických faktorů úspěchu
• Technika SMART(i)
• Analýza stran dotčených projektem
Studie proveditelnosti (FEASIBILITY STUDY)
Co víme o cestě, po které chceme dojít k cíli?
Studie proveditelnosti (Feasibility Study) navrhuje zpřesněnou představu jak dospět ke zvolenému cíli,
který se v této fázi zpřesňuje, stejně jako se zpřesňují plánované náklady a přínosy. Postup
k plánovanému cíli se vybírá z možných variant postupů podle přijatých kritérií.
Je standardní, běžně zpracovávaná studie v tržním prostředí, jejíž hlavním účelem je prokázat, že
subjekt, který projekt hodlá realizovat, má jasnou představu o tom, jak projekt (investice) proběhne,
jak bude výstup projektu dále provozován a že je projekt životaschopný. Zkoumá řadu finančních,
tržních a provozních podmínek návrhu a realizace projektu.
(J.Uchytil)
Jak postupujeme?
• Nalezneme možné cesty k cíli!
• U každé cesty odhadujeme čas, náklady, zdroje a rizika
• Stanovíme kritéria pro výběr nejvhodnější cesty
• Vybereme nejvhodnější
• Tu se snažíme více konkretizovat
Důležité je vyhodnotit různé možné cesty, jak dosáhnou cíl projektu! Pak se zaměříme na podrobnější
propracování vybrané cesty! Zpřesněný odhad času, nákladů a zdrojů
Poznámky:
• V řadě případů má FS stanovenu osnovu a požadované přílohy (Strukturální fondy EU,
UNIDO, apod.)
• Nejlepší návody pro FS jsou na stránkách WWW. UNIDO. ORG viz odrážku Publications
• MMR vydalo příručku FS
Investiční studie
Zdůrazňuje hledisko finanční . Často se tato studie vyžaduje jako součást studie proveditelnosti
V tržním prostředí mají peníze velký význam! V řadě případů je vhodné (nutné) poradit se s
ekonomickými odborníky (poradci)
• Správné výpočty ukazatelů vyžadují často specializované ekonomické znalosti a
problematicky získatelné údaje
• Řada poradenských firem nabízí např. zpracování CBA
Poznámky:
• Často z časových důvodů studie nahrazujeme předprojektovými úvahami.
• V podnikové praxi si musíme uvědomit vztah mezi pojmy
• Studie příležitost – poptávka, akvizice
• Studie proveditelnosti – nabídka
Předprojektové fáze musí vyřešit všechny strategické otázky!
Metoda logického rámce Logical Framework Method
3. Popište strukturu logického rámce:
Logický rámec (4x4)
Metoda logického rámce je postup, který nám umožňuje navrhnout a uspořádat základní
charakteristiky projektu ve vzájemných souvislostech, je podporována počítačem prostřednictvím
programového projektu TEAM Up firmy TEAM
Název metody je odvozen od skutečnosti, že výsledky návrhu jsou přehledně uspořádány do předem
definovaného "rámce",skládajícího se ze čtyř horizontálních polí. Rámec byl sestaven na základě
zjištění, že čtyři úrovně rozlišení obvykle postačují pro plánování projektu.
PP OOU ZO P&R
Cíle
Účel
Konkrétní
výstupy
Klíčové činnosti
Sloupec POPIS PROJEKTU
• CÍLE popisují zaměření projektu a odpovídají na otázku CO chceme dosáhnout
• ÚČEL deklaruje příčinu provádění projektu a odpovídá na otázku PROČ chceme výše
uvedené cíle dosáhnout
• KONKRÉTNÍ VÝSTUPY projektu blíže specifikují JAK chceme cíle dosáhnout
• KLÍČOVÉ ČINNOSTI jsou ty, které rozhodujícím způsobem ovlivňují realizaci konkrétních
výstupů
Sloupec OBJEKTIVNĚ OVĚŘITELNÉ UKAZATELE
• Uvádí ukazatele, které prokazují, že účelu, cílů, konkrétních výstupů a klíčových činností bylo
dosaženo
• Ukazatelů má být více než jeden
• Zásadně měřitelné ukazatele
• Nedovedeme-li OOU stanovit, pozměňme příslušnou formulaci cíle, účelu a pod.
Sloupec ZPUSOB OVĚŘENÍ
• Jak bude OOU zjištěn (včetně definovaného postupu pro ověření, když se jedná o složitější
případ)
• Kdo ho zjistí
• Jaké náklady a čas ověření vyžaduje
• Kdy bude OOU ověřen
• Jakým způsobem bude dokumentován
Sloupec PŘEDPOKLADY A RIZIKA
• Uvádějí se výslovně předpoklady, ze kterých se vycházelo při stanovování jednotlivých
skutečností a které podmiňují realizaci projektu
• Uvádějí se významné skutečnosti, které mohou ohrozit projekt a které je potřeba mít na zřeteli
při návrhu a realizaci projektu - okolí projektu
Po zpracování logického rámce projektu musíme provést definici kontextu logického rámce. Znamená
to nalézt a definovat předcházející, souběžné a navazující projekty v návaznosti na dlouhodobé
programy a vizi firmy.
4. Popište identifikační listinu projektu a zásady pro správné zahájení projektu:
Příklad Identifikační listiny projektu
Název projektu: Y2000 firmy GAMA
Identifikační číslo projektu: I2036/98
Druh projektu: Interní nákladový projekt s externí účastí
Charakteristika projektu: Projekt řeší ochranu firmy před následky chyb technických a
programových prostředků v souvislosti s výskytem číslice roku 2000 v těch programech, kde jsou
uváděny jen dvě poslední číslice roku.
Určení projektu: Projekt má zabránit, aby problémy spojené s Y2K ohrozily provoy a hospodaření
firmy GAMA
Zahájení projektu: Datem vyhlášení projektu
Ukončení projektu: 31.ledna 2000
Plánované náklady na projekt: 800 000 Kč
Projektový tým:
Ing. Borůvka Petr (technický ředitel) - vedoucí projektu
Mgr. Coufal Jan ( Odd. strategického rozvoje) - tajemník projektového týmu
Ing. Dostál František (Odd. informatiky)
Ing. Ebner Vítěslav (zást. dodavatele informačního systému -firma SUPERINFO)
RNDr. Farkaš Radim, CSc ( pracovník konsultační firmy Risk Engineering Consult)
Gregor Zdeněk (Enegetické odd.)
Hála Ivan (Telefonní ústředna)
JUDr. Chvála Jiří (Právní odd.)
Jančová Adéla (Účtárna)
Tabulka milníků projektu:
Schválený návrh projektu 30.6.1998
Určena rizika roku 2000 30.11.198
Odsouhlaseny návrhy protirizikových opatření 20.4.1999
Schváleno zabezpečení protirizikových
Opatření
18.6.1999
Všechna protiriziková opatření realizována 30.7.1999
Ukončeno vyhodnocení projektu 25.4.2000
Specifikace cílů projektu: viz přiložený logický rámec
Jiné související pokyny a informace:
1) Inicializace projektu byla schválena na poradě generálního ředitele dne 12.března 1998.
2) Personální odd. uzavře do 15.4. 1998 smlouvu pro poskytování poradenské činnosti
s dr. Farkašem ( 500 Kč/hod)
3) Finanční ředitel zřídí vnitropodnikové účetní konto na projekt a převede na ně
finanční prostředky z rezervního fondu do 31..3.1998
4. Personální odd . uzavře s ing. K. Zamarovským (Project Consulting Olomouc) dohodu o
provedení práce na zpracování oponentského posudku návrhu projektu (5000 Kč) do
15.4.1998. Termín provedení posudku podle pokynů ved. projektu
Dne 16. března 1998 Judr.Kosinka Alois, v.r.
Generální ředitel
Tým musí provést rozdělení a stanovení osobní zodpovědnosti v rámci projektu.
Pro každou činnost je potřeba stanovit zodpovědnost za její naplánování, realizaci, kontrolu výsledků,
apod. Často se požívá tzv. matice odpovědnosti. Ta má různé formy. Příklad takové matice ukazuje
následující tabulka:
Matice se může týkat konkrétních osobo (nejčastěji doporučováno), někdy jsou jmenovány jen firemní
funkce (např. auditor Oddělení jakosti, Hlavní technolog, Vedoucí projektového týmu, apod.)
Zahájení projektu
Zahájení projektu je první fází, životního cyklu projektu. V tom je její specifické postavení. Není
možné říci, že by tato fáze byla nejdůležitější. Všechny fáze jsou pro úspěšný projekt důležité a
celková jakost projektu je dána úrovní fáze s nejnižší jakostí podle zásady nejslabšího článku řetězu.
Vstupem pro zahájení projektu jsou:
• dokumenty, které byly vytvořeny v předpojektových fázích
• dokumenty popisující problematiku, kterou má projekt řešit
• standardy, které má projekt splňovat
• výsledky vyhodnocení minulých projektů
• jiné dokumenty, shrnující požadavky na projekt z hlediska zainteresovaných stran.
Výstupy z fáze zahájení projektu jsou:
• Identifikační listina projektu (též základní listina projektu) dále jen ILP
• Logický rámec, dokumentující základní vztahy v projektu a vazby na projekt
• Seznam hrozeb (podklad pro následnou celkovou analýzu rizik)
• Návrh kritických faktorů úspěchu projektu (CSFA-Critical Success Factor Analysis)
• Pracovní průvodní dokumentace, zaznamenávající činnosti při zahájení projektu
Při zahajování projektu se zabýváme především CÍLEM. Teprve další fáze životního cyklu se
podrobně zabývají návrhem jednotlivých na sebe navazujících činností, které mají navodit příslušnou
změnu a dosáhnout tak stanovený cíl.Ten, kdo stanovuje cíl, by neměl zapomenout na skutečnost, že
dostat se k cíli cesty je možno jen z nějakého výchozího stanoviště.Při zahajování projektu je nutno si
uvědomit, že jestliže pro dosažení cíle určuji náklady a/nebo čas, do jisté míry určuji i strategické
rozhodnutí o realizaci cesty.Rozhodující zodpovědnost za jakostní zahájení projektů má především
vrcholové vedení firmy.
• Konkretizace cílů
• Analýza SWOT
• Systémové plánování
• Vytvoření týmu
• Organizační záležitosti
• Nastavení komunikace
• Přidělení základních zdrojů … atd.
Dokument o zahájení projektu
• Název projektu
• Cíle a poslání projektu
• Plánovaný termín
• Plánovaný rozpočet
• Přidělené zdroje
• Projektový tým
• Pravomoci
• a další důležitosti (milníky)
Zahájení projektu začíná jmenováním pracovní skupiny, která by měla připravit potřebné dokumenty.
Pracovní skupina by měla být jmenována tak, aby tvořila základ pozdějšího projektového týmu (nebo
aby v ní byli účastni alespoň někteří členové projektového týmu). Zejména je žádoucí, aby v ní byl
následně jmenovaný vedoucí projektu
Skupina by měla prostudovat dostupné materiály a připravit návrh ILP nejlépe tak, že nejprve aplikuje
metodu logického rámce a zpracuje logický rámec projektu. Poté vypracuje další materiály, které
předloží ke schválení na příslušné úrovni.
Okamžiku schvalování by měl být přítomen skupinou pověřený zástupce (pokud se nemůže jednání
zúčastnit celá skupina), aby mohl obhájit předložený návrh případně tlumočit námitky zbývajícím
členům skupiny, pokud bude nutno materiály upravit.
Fáze končí schválením IPL a poskytnutím informace všem zainteresovaným stranám o zahájení
projektu.
5. Jak se má postupovat při změnách v projektech a která norma tento postup doporučuje:
Řízení změn Change management (viz též ISO 10 007)
Dvě krajnosti v souvislosti se změnami:
• Odmítání změn a jejich ignorování
• Závislost na změnách - být ve vleku změn
Co je to změna? Požadovaná úprava schválené specifikace projektu
• Modifikace specifikace/požadavku
• Zrušení specifikace/požadavku
• Dodatek ke stávající specifikaci
Logicky by mělo být stanoveno, že po určitém termínu jsou změny možné jen za zvláštních podmínek.
Správný přístup ke změnám:
• Zachycení požadavku na změnu
• Analýza dopadu změny a zjištění nákladů, které její realizaci vyvolá
• Posouzení přínosů případné realizace změny
• Rozhodnutí o akceptaci nebo o
Vloženo: 24.04.2009
Velikost: 556,67 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu RPV - Řízení projektů vývoje IT/IS
Reference vyučujících předmětu RPV - Řízení projektů vývoje IT/IS
Podobné materiály
- BIST - Bezpečnost IS/IT - Vypracované otázky
- FT - Finanční trhy - Vypracované otázky
- MIK - Mikroekonomie - Vypracované mikro (2)
- MIK - Mikroekonomie - Vypracované mikro
- RPV - Řízení projektů vývoje IT/IS - Otázky vypracované word tabulka
- RPV - Řízení projektů vývoje IT/IS - Vypracované otázky, trošku předělané
- ZF - Základy financování - Vypracované otázky
- ZPE - Základy podnikové ekonomiky - Vypracované otázky ze skript
- ZF - Základy financování - Vypracované typové příklady na zápočet
- VPU - Vnitropodnikové účetnictví - Vypracované otázky 0708
- VPU - Vnitropodnikové účetnictví - Vypracované otázky ke zkoušce
- SDP - Správa daní a poplatků - vypracované otázky
- KIB - Kryptografie a informační zabezpečenost - Vypracovaé otázky
- MIK - Mikroekonomie - Všechny otázky ke zkoušce z mikra (2)
- MIK - Mikroekonomie - Všechny otázky ke zkoušce z mikra
- SDP - Správa daní a poplatků - Kontrolní otázky
- SDP - Správa daní a poplatků - Několik odpovědí na zápočtové otázky
- ZF - Základy financování - Otázky k učení
- DSZ - Daňové systémy v zahraničí - Otázky z předtermínu
- FT - Finanční trhy - Otázky Ing. meluzína u zkoušky z FT
- PM - Podnikový management - Testové otázky z PMKA 2.část
- PM - Podnikový management - Testové otázky z PMka
- PPV - Právo prům. vlastnictví a inf. v podnikání - Otázky ke zkoušce z PPV
- PSI - Počítačové sítě - Otázky elearning
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 2
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 3
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 4
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 5
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 6
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 7
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 8
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 9
- SRKE - Soudní řízení, konkurz a exekuce - Otázky do soudní exekuce konkurz vyrovnání
- VPU - Vnitropodnikové účetnictví - Otázky z VPU
- ZF - Základy financování - Otázky ke zkoušce
- ZM2 - Parametrické modelování - Pro/Engineer - Otázky managementu 1
- RPV - Řízení projektů vývoje IT/IS - Otázky ke zkoušce
- Bmik1P - Mikroekonomie 1 - Otázky
- Bman1P - Management 1 - otázky na zápočtový test
- KstatP - Statistika - otázky ke zkoušce (teorie)
- KstatP - Statistika - otázky
- Bman1P - Management 1 - testové otázky
- Bman1P - Management 1 - otázky
- KrnP - Řízení nákladů - Otázky k ZK
- DzorK - Základy optimalizace a rozhodování - otázky
- OcccP - Cross cultural communication - Otázky z testu
- Bman1P - Management 1 - testove otazky
- VF - Veřejné finance - Jedna z variant testu u zkoušky
- ZF - Základy financování - Ofocené varianty testu
- ZM2 - Parametrické modelování - Pro/Engineer - 50 otázek z testu
- ZM2 - Parametrické modelování - Pro/Engineer - 50.Otázek z testu 2
- DS_2 - Datové sklady - Soubor přednášek co bdue na testu
- MIK - Mikroekonomie - Opakování ekonomických pojmů (řešení testu)
Copyright 2024 unium.cz