- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálco je to komplementární statek?
Vzájemně se doplňující statky. Růst ceny jednoho statku vyvolá pokles poptávky u 2. statku (auto a pneumatiky).
vyjmenujte faktory ovlivňující elasticitu poptávky
význam zboží pro spotřebitele, podíl výdajů daného zboží v rozpočtu spotřebitele, existence a dostupnost substitutů, čas
co je to mezní míra substituce (MRS)?
MRS=Δ Y/ΔX=MUx/MUy
Poměr, kde jsou statky vzájemně nahrazovány, je dán obráceným poměrem jejich mezních užitků. Poměr, v němž je možno vzájemně nahrazovat statek X a statek Y, aniž se mění celkový užitek.
Co je to volný statek?
Předmět, který je užitečný a zároveň dostupný (mořská voda ke koupání), je dostupný v množství, které převyšuje jeho spotřebu.
Definujte zákon klesajícího mezního užitku.
Mezní užitek s rostoucí spotřebou klesá.
Jaký je rozdíl mezi technickou a spotřebitelskou substitucí?
spotřebitelská sub. – náhrada jednoho uspokojení jiným (modelářství, zahradničení)
technická sub. – každý statek v technickém smyslu nemusí mít substitut (krev)
Které dva druhy nákladů ovlivňují chování člověka?
Náklady obětované příležitosti a mezní náklady. (utopená a průměrné ne!!!)
Když mezní užitek = 0 , co můžeme říct o celkovém užitku?
Celkový užitek je maximální.
Vyjmenujte základní pravidla pro fungování tržního systému (3b)
Dodržování smluv, ochrana soukromého vlastnictví, volný vstup na trhy.
Jaká je úloha cen v tržním hospodářství? (3b)
Informační, motivační, alokační
Co jsou to náklady příležitosti?(4b)
Odpovídají hodnotě obětované alternativní akce (2.nej příležitosti). Upřednostnění jedněch činností na úkor jiných znamená na jedné straně přínosy z těch činností, které jsou realizovány, na druhé straně ztráty z těch, které z důvodu omezených možností uskutečněny být nemohou.
objasněte pojem racionálního chování člověka (4b)
Racionalitu lidského chování nenalezneme ve volbě cílů, ale ve volbě prostředků k dosažení cílů. Člověk je schopen nalézt cesty, po kterých dojde ke svým cílům efektivně (=s minimálními náklady).
Co vyjadřuje pojem kardinalistický přístup? (4b)
KP předpokládá, že spotřebitel dokáže vyjádřit užitek v peněžních jednotkách, = dokáže říct, o kolik či kolikrát je pro něj 1 statek užitečnější než jiný.
Charakterizujte ordinalistický přístup při analýze chování spotřebitele. (3b)
OP předpokládá, že spotřebitel volí mezi různými kombinacemi spotřebovaných statků a je schopen porovnat užitek těchto kombinací. Dále předpokládá, že spotřebitel dokáže určit pořadí kombinací spotřebovaných statků podle užitku, který mu přinášejí a sestavuje preferenční stupnici.
Indiferenční mapa
U OP se k odvození poptávkové křivky používá indiferenční analýza, využívají se indiferenční křivky a vzniká indiferenční mapa.
Jak se projevuje důchodový a substituční efekt u spotřebitelského chování? (4b)
SE- když cena určitého statku roste, spotřebitelé se jej snaží nahradit jiným statkem, který do určité míry plní funkce sledovaného statku, který nelze substituovat v plném rozsahu. Při zvýšené ceně mění spotřebitelé strukturu své spotřeby.
DE- při růstu ceny určitého statku je spotřebitel o něco chudší než dříve, má jakoby menší důchod a omezí tedy spotřebu nejen tohoto statku, ale i jiných. Je li důchod kupujících daný, mohou za něj při nižších cenách koupit víc zboží a naopak. Při nižších cenách mohou výrobek kupovat i lidé s nižšími příjmy.
Pro kterou z nákladových křivek není typický tvar U:
AC
AVC
ATC
AFC
Specializace předpokládá:
a)dělbu práce
b)závislost jednotlivých subjektů
c) směnu výrobků
d) vše předchozí
Poptávka po pizze „Speciál“ v centru Prahy může být popsána rovnicí X=1800-15P, kde X vyjadřuje množství pizzy v kusech a P pak její cenu v Kč.
Jak velké jsou celkové výdaje spotřebitelů (resp. příjmy prodejce), pokud spotřebitelé nakoupí 300 kusů této pizzy?
Q=X=300
300=1800-15P => P=100
TR=P* Q=100*300=30 000 Kč
Jaká je cenová elasticita poptávky po pizze na úrovni 300 prodaných kusů?
Q1=290 Q2=310
P1=100,6 P2=99,3
Ed=(Q2-Q1/(Q2+Q1):2:P2-P1/(P2+P1):2)=5
Jak může prodejce pizzy zvýšit své celkové příjmy? Doporučujete snížení nebo zvýšení ceny pizzy? Proč?
Poptávka je cenově elastická (Ed>1), proto doporučuji snížení ceny- vede k růstu TR.
Monopolní výrobce má MC=AC=5 Kč. Křivka tržní poptávky je dána vztahem: Q=53-P. Vypočtěte objem produkce a cenu, při níž monopol maximalizuje celkový čistý ekonomický zisk.
Q=53-P……..TR=53Q-Q˛………MR=53-2Q
MR=MC……53-2Q=5 => Q=24
Q=53-P => P=53-Q=53-24=29
Poptávková křivka monopolu má tvar: Q = 100 – P; TC = 500 + 20 Q – 0,5 Q2. Určete cenu a množství, při kterém monopol maximalizuje celkový zisk. (6b)
P=100-Q…..TR=100Q-Q˛…………MR=100-2Q
TC = 500 + 20 Q – 0,5 Q2………….. MC=20-0,25Q
MR=MC……….100-2Q=20-0,25Q…..80=1,75Q…..Q=45,7
P=100-Q …..P=100-45,7=64,3 Kč
Určete optimum zaměstnanosti u dokonale konkurenční firmy, pokud znáte následující informace: krátkodobá produkční funkce Q = 100L – 0,2L˛, cena produkce P = 5 Kč, mzdová sazba: w = 100 Kč.
MPl= ΔQ/ΔL=100-0,04L
MRPl=MPl*P=(100-0,04L)*5=500-0,2L
MRPl=w…………….500-0,2L=100……….L=50
Velký obchodní dům vyhlásil 50 % slevu oděvů. Jejich prodané množství vzrostlo o 200 %. Jaká je cenová elasticita poptávky po oděvech? (3b)
Q1=100 Q2=300
P1=100 P2=50
Ed=(Q2-Q1/(Q2+Q1):2:P2-P1/(P2+P1):2)= -1,5
Abs. Hodnota > 1…………..elastická poptávka
Předpokládejte, že právě zvažujete těžbu a prodej palivového dřeva. Pohybujete se na dokonale konkurenčním trhu. Běžná cena palivového dříví je 70 Kč za sáh, krátkodobá TC je popsána funkcí: TC = 800 + 16q + q2
Při jakém výstupu dochází k maximalizaci zisku?
MC=MR=P=70
MC= Δ TC/ΔQ=16+2Q
16+2Q=70……Q=27
Vypočtěte krátkodobé zisky (ztráty)
Z=TR-TC=(P*Q)-(80+16Q+Q2)=(70*27)-(800+16*27+27˛)=-71
Firma dosahuje ztráty 71 Kč.
Splňuj
Vloženo: 23.04.2009
Velikost: 291,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu MIK - Mikroekonomie
Reference vyučujících předmětu MIK - Mikroekonomie
Podobné materiály
- BIST - Bezpečnost IS/IT - Vypracované otázky
- FT - Finanční trhy - Vypracované otázky
- MIK - Mikroekonomie - Vypracované mikro
- RPV - Řízení projektů vývoje IT/IS - Otázky vypracované word tabulka
- RPV - Řízení projektů vývoje IT/IS - Vypracované otázky, trošku předělané
- ZF - Základy financování - Vypracované otázky
- ZPE - Základy podnikové ekonomiky - Vypracované otázky ze skript
- RPV - Řízení projektů vývoje IT/IS - Vypracované otázky k testu
- ZF - Základy financování - Vypracované typové příklady na zápočet
- VPU - Vnitropodnikové účetnictví - Vypracované otázky 0708
- VPU - Vnitropodnikové účetnictví - Vypracované otázky ke zkoušce
- SDP - Správa daní a poplatků - vypracované otázky
- MIK - Mikroekonomie - Mikroekonomie sbírka příkladů (2)
- MIK - Mikroekonomie - Mikroekonomie sbírka příkladů
- Bmik1P - Mikroekonomie 1 - Mikro - příklady k zápočtu
- MIK - Mikroekonomie - 9. - Mikroekonomická politika a zásahy státu do cen
- MIK - Mikroekonomie - Seznam témat pro semináře z Mikroekonomie
Copyright 2024 unium.cz