- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiál:
společenský podnik, konaný pro větší počet osob většinou v poledne
trvá asi hodinu
při příležitosti státního svátku, podpisu smluvních dokumentů
kromě nápojů (šampaňské,sherry NE!!-pivo nebo whisky apod.) se podávají malé zákusky
Oficiální oběd/večeře :
je to slavnostní příležitost
zve se pozvánkou, na které je uveden začátek, který je potřeba dodržet
hosté se seznamují při aperitivu
v průběhu se pronášejí přípitky nebo projevy, v jejich průběhu ostatní sedí, nejedí a nepijí
Recepce :
ve večerních hodinách, se začátkem mezi 17. a 20. hodinou
účastní se jí více lidí, na základě pozvánek, ze kterých je zřejmé, jestli jsou zváni i partneři
podává se jídlo, které se konzumuje vestoje a nápoje
oblečení je vycházkové, pokud není uvedeno na pozvánce jinak
recepce trvá max. 2 hodiny, účastníci pobývají dle okolností 30-90minut
jídlo je studené, na stolech nebo je na podnosech roznáší obsluhující personál
nápoje se podávají u stolu popř. roznášejí
Raut :
vhodná forma pro maxi-recepci i pro přátelská setkání na různých akcích (závěr vědecké konference, tiskové besedy apod. )
pokrmy jsou rozloženy na bufetových stolech
po zahájení se hosté mohou volně pohybovat, postávat, ale především konverzovat, promluvit se známými a seznámit s co největším počtem lidí
Banket :
nejslavnostnější a nejnáročnější forma společenského setkání
zasedací pořádek, pořadí jídel a nápojů je pevně dáno, servis provádějí číšníci
hovoříme pouze se svými sousedy, přes stůl pouze, když jsme osloveni významnou osobou, s číšníkem vůbec
8. přednáška ZÁKLADY KOMUNIKACE 9. 4. 2008
MODELY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Asertivita
assere = tvrdit, ujišťovat, zdůrazňovat
A. Salter, 40. léta 20. století
asertivita = styl komunikace= způsob chování v interpersonálním styku
dovednost
ASERTIVNÍ KOMUNIKACE = otevřeně a přímo sdělovat své názory, myšlenky, přání a pocity, současně s nasloucháním, pochopením a respektem k druhému, k jeho názorům a potřebám
ASERTIVNÍ CHOVÁNÍ = charakteristické pozitivním postojem k druhým lidem, přiměřeným sebevědomím, klidným vystupováním
umění projevovat své emoce, pozitivní i negativní,
dovednost slyšet i poskytovat negativní zpětnou vazbu,
dokázat vyjádřit kompliment,
odmítat nepřijatelné požadavky,
zvládat agresi svou i jiných
Pasivní chování
chování založené na ústupcích a popírání vlastních potřeb
vzdání se úspěchu ve prospěch partnera
cílem je vyhnout se konfliktu
snaha přizpůsobit se za každou cenu
ponechávání názoru pro sebe
snaha neupozorňovat na sebe a „nevyčnívat“
potřeba zalíbit se
Kognitivní charakteristiky:
očekávání ocenění od druhých, kterým se snaží vyhovět
negativní zaměření emocí, převládají úzkost ze selhání a obavy z neúspěchu
snaha uniknout problémům, pokud je nutné řešení je typická předčasná rezignace
Postoje:
ostatní lidé jej často využívají
nerozhodný
odpovědnost přenáší na druhé
Sociální chování:
vůči ostatním podrobivý, přehnaně ochotný
přehnané ústupky
typická nejistota a podřízenost často vyvolávající tenzi a hněv okolí
od okolí potřebuje podporu a oceňování
nedůsledný
cítí se osamělý až izolovaný
Reakce na konflikty:
přesvědčení o nemožnosti řešit konflikt vlastní aktivitou (tendence k únikům)
neschopnost reakce na přímou výzvu
reakce na nátlak – pasivní agresivita (trucování)
Verbální projev:
nevyjadřuje své potřeby, přání, pocity
ústupky, omluvy,
dlouhé málo věcné věty,špatná artikulace
časté formulace „měl bych“ , „měli bychom“, „máš pravdu“, „nezáleží na tom, co si myslím, co cítím“
Neverbální projevy:
neudržování očního kontaktu (těkavý pohled, sklopené oči)
nevýrazná mimika, časté přikyvování
přehnaná gesta (nápadné a poněkud křečovité pohyby)
tichý, váhavý hlas, časté pomlky, „hltání“ slov
Agresivní chování
chování založené na prosazení se na úkor druhých
typické je sobecké a tvrdé chování
tendence dosažení vlastního cíle za každou cenu
snaha dominovat
jednání z pozice moci
navozování atmosféry strachu
Kognitivní charakteristiky:
druhé ignoruje a nerespektuje
očekává obdiv a ocenění ostatních
nepřipouští selhání (pokud k němu dojde jsou vinni ostatní)
při potížích očekává nezištnou pomoc ostatních
Postoje:
svých práv dosahuje na úkor druhých
tendence rozhodovat za ostatní
Sociální chování:
vůči ostatním neústupný
provokováním hádek a konfliktů snaha odradit ostatní
neuznává ostatní
hostilní, sarkastický
Reakce na konflikty:
nekritický pocit správnosti vlastní nadřazenosti
nekompromisní boj za každou cenu
odmítavé reakce, nerespektování názoru a už vůbec ne nesouhlasu
ve sporných situací vyhrožuje, ironizuje, útočí
netolerantní
Verbální projev:
přerušování druhých
nenaslouchání argumentům
zdůrazňuje „já“ (1.os., č.j.)
„mám pravdu“, „když si myslíš něco jiného, myslíš špatně“, „na tvých pocitech nezáleží“
Neverbální projevy:
pronikavý, nepřátelský pohled
narušování osobní zóny
dominantní gesta (ukazování prstem, ruce založené na prsou)
zvýšený, zrychlený, ironický, sarkastický hlas
Asertivní chování
chování založené na dosahování cílů při respektování ostatních
upřímné, odpovědné a otevřené jednání
typický pocit hrdosti k sobě a úcty k ostatním
cílem je navázání dialogu a vzájemný respekt
vyjádření toho, co chci
myšlenky a pocity jsou sdělovány přímo a přiměřeně
úmysl komunikovat a spolupracovat
Kognitivní charakteristiky:
snaha realizovat svá předsevzetí bez cíleného příznivého ocenění ostatními
očekávání jsou realistická
obavy ze selhání přiměřené situaci
problémy řešeny konstruktivně
Postoje:
dobrý pocit ze sebe i druhých
respektuje ostatní
rozhoduje sám za sebe
Sociální chování:
vůči ostatním přátelský
naslouchá
udrží přátelství bez zbytečných ústupků
Reakce na konflikty:
před řešením zhodnoceny vlastní schopnosti a možnosti
klidný přístup k řešení bez zbytečných odkladů, umí prosadit svůj názor
bez obav vyjadřuje svůj nesouhlas
Verbální projev:
jasné a věcné výroky, korektnost
odpovědi vhodně načasované a plynulé
časté formulace „rád bych“ , „podle mě“, „takhle vidím situaci“, „toto si myslím, toto cítím“, „tohle chci a tohle nechci“, „co ty na to“
Neverbální projevy:
přiměřený oční kontakt
mimika klidná, vyzařující spokojenost (úsměv)
gesta uvolněná a odpovídají obsahu slov
modulovaný hlas, rovnoměrný rytmus, zdůrazňování důležitého
Asertivní práva
posuzovat své vlastní chování, myšlenky a pocity a být za ně a jejich důsledky zodpovědný (manipulační pověra: naše chování by mělo být posuzováno autoritami, které jsou moudřejší)
nenabízet žádné výmluvy, vysvětlení ani omluvy svého chování (manipulační pověra: za své chování jsem odpovědný druhým lidem, vše bych měl zdůvodnit a omluvit).
posoudit, zda a nakolik jsem odpovědná/ý za řešení problémů druhých lidí (manipulační pověra: vůči některým institucím a lidem máš větší závazky než vůči sobě).
změnit názor (manipulační pověra: jakmile sis osvojil určitý názor nesmíš ho nikdy změnit!)
dělat chyby a být za ně zodpovědný(manipulační pověra: nesmíš dělat chyby, jakmile je děláš, musíš mít pocit viny!)
říci: „Já nevím!“(manipulační pověra: měl bys odpovědět na každou otázku, jinak jsi nezodpovědný)
být nezávislý na dobré vůli druhých lidí(manipulační pověra: je důležité, aby Tě všichni měli rádi)
dělat nelogická rozhodnutí (manipulační pověra:musíš se držet racionality a zdůvodňování všeho, co děláš)
říci: „Já Ti nerozumím!“(manipulační pověra: musíš být vnímavý - „číst myšlenky“ ostatních, jinak jsi bezcitný)
říci: „Je mi to jedno!“(manipulační pověra: musíš se snažit být lepší a dokonalejší, jinak jsi líný a nezasloužíš si respekt)
Asertivní techniky
Poškrábaná gramodeska
Umění odmítnout, říci NE bez pocitu viny
Umění požádat druhé o laskavost (prosazení oprávněného požadavku)
Přijatelný kompromis
Otevřené dveře (reakce na oprávněnou kritiku)
Poškrábaná gramodeska
použití k prosazení oprávněného požadavku
nutnost existence nezadatelného práva (např. na základě zákona, normy apod.)
podstatou je jasné a jednoznačné definování a sdělování požadavku
souhlas vyslovte se vším, co je obecnou pravdou
nebraňte se, nezdůvodňujte
Umění odmítnout, říci NE bez pocitu viny
nedělejte věci, které nechcete
odmítnutí může být přínosnější než marná snaha vyhovět za každou cenu
jednoznačně a pokud možno stručně definujte, co nechcete
nenabízejte důvody, proč danou věc nechcete
nechovejte se nejistě a úzkostně
klidně, ale důrazně opakujte NE
můžete dát najevo pochopení pro stanoviska druhého, ale je nepřijatelné
Umění požádat druhé o laskavost (prosazení oprávněného požadavku)
nečekejte, až ostatní přečtou vaše přání z očí
intonace musí odpovídat prosbě, ne rozkazu nebo výčitce
neverbálně dejte najevo respekt
přání definujte přesně a srozumitelně
po vyhovění poděkujte a projevte radost
počítejte s variantou odmítnutí předem
odmítnutí není důvod být uražený, zklamaný
Přijatelný kompromis
dosažení konsensu je cílem asertivity
obě strany získají „své“ hodnoty
důležité naslouchání, respektování oprávněných požadavků
projevte snahu vyřešit problém, ne druhého porazit a prosadit se za každou cenu
Reakce na kritiku (otevřené dveře)
klidně a pozorně naslouchejte sdělení kritika
nepoužívejte odvetnou kritiku
rozlišujte obsah kritiky a partnerovo dodatečné hodnocení (obsahu věnujte pozornost, hodnocení ignorujte a nereagujte na něj)
pokud vám obsah není srozumitelný, požádejte o upřesňující informace
rozhodněte, zda je obsah kritiky oprávněný či nikoliv
Reakce na oprávněnou kritiku
vyjádřete souhlas s každou pravdou („ano, včera jsem přišel pozdě“)
vyjádřete souhlas s každou pravděpodobnou pravdou („ano, to je možné“)
vyjádřete souhlas se všemi logickými pravdami
svou chybu nezveličujte ani nebagatelizujte
můžete vyjádřit lítost, ale nestavte se do role špatného člověka
Reakce na neoprávněnou kritiku
informujte partnera o svém názoru („nemyslím si, že …)
vyjádřete svůj pocit (překvapuje mě, že si to myslíte …)
nebraňte se útokem
zůstaňte v klidu
soustřeďte se na to, co je pravda a s tím souhlaste
Transakční analýza
psychologická teorie, zabývající se mezilidskou komunikací
tvůrcem je psycholog Eric Berne
principem TA je rozlišení 3 základních komunikačních a osobnostních rovin (stavy ega, vnitřní osoby):
Rodič
Dospělý
Dítě
Charakteristika základních typů
RODIČ: postoje a jazyk, který je charakteristický s autoritou (rodiče, učitelé, nadřízení apod.); v rodičovském stavu ega jsou používány postoje a jazyk související s:
stanovováním limitů
radami a vedením
napomínáním a kritizováním
ochraňováním a pečováním
udržováním tradičního chování a postojů
předepisováním pravidel
Rozlišujeme dvě úrovně:
KRITICKÝ RODIČ: kritický, výchovný postoj (měli byste, musíte, strašný)
PEČUJÍCÍ RODIČ: starostlivý, zájem o růst, vývoj, povzbuzující (to je opravdu dobré, jsem na tebe pyšný, výborně)
Použité jazykové prostředky:
kategorické výrazy – nedělejte, musíte, nesmíte, měli byste, nemohu, je nutno
hodnotící soudy - dobrý, špatný
DOSPĚLÝ stav ega:
racionální, logický
nestranný, bez emocí
na základě dostupných informací dochází k rozhodnutí
objektivní hodnocení situací
pro věcnost vhodný pro komunikaci
DĚTSKÝ stav ega:
odraz dítěte v jedinci (chování, postoje, jazyk je shodný s tím, který jsme používali jako malé děti)
typická emotivnost
Rozlišujeme dvě úrovně dětí:
ADOPTOVANÉ: snaha získat pozornost - uličník/svatoušek (notorický fňukal, neustálé „ano“)
PŘIROZENÉ: chová se přirozeným, nezkaženým způsobem, důvěra v ostatní, pozitivní postoje (chci, spontánní emocionální výbuchy)
Stavy ega – osobnost
Rodičovský stav ega
Dospělý stav egaCelá osobnost
Dětský stav ega
TA – vzájemné interakce
Transakce:
„výměna“ komuniké mezi dvěma lidmi
sociální komunikace je složena z mnoha po sobě jdoucích transakcí
Druhy transakcí:
rovnoběžná (na stejné úrovni – Ro/Ro;D/D;Dí/Dí)
rovnoběžná nezkřížená (různé úrovně, reakce od oslovené úrovně)
křížová (různé úrovně, reakce z jiné roviny)
skrytá transakce (různé úrovně, skrytý obsah)
TA – rovnoběžná transakce
TA – rovnoběžná nezkřížená transakce
TA – křížová transakce
TA – skrytá křížová transakce
9. přednáška ZÁKLADY KOMUNIKACE 16. 4. 2008
Komunikace v multikulturním prostředí
Kultura
je „kolektivní naprogramování mysli“, tj. to, co odlišuje členy jedné skupiny nebo kategorie od lidí jiné skupiny“
„vzorce myšlení, cítění a možného jednání, které se každý naučil v průběhu života - duševní programy nebo-li tzv. „software mysli“
Kulturní dimenze (Hofstede)
autor Geert Hofstede
dimenze = škály, na kterých se kultury nacházejí a jejichž krajní póly jsou charakterizovány extrémními vlastnostmi
nejobecnější úroveň kulturních rozdílů mezi zeměmi
obsahem odlišné pojetí základních parametrů života lidí
ovlivňují oblast práce a řízení podniku
základní dimenze:
snaha vyhnout se riziku (velká x malá)
vzdálenost mocenských pozic
individualismus x kolektivismus
maskulinita x femininita
krátkodobá x dlouhodobá orientace
Snaha vyhnout se riziku (velká x malá)
míra, v jaké se lidé cítí být v dané společnosti ohroženi (nejistými, neznámými, nejednoznačnými, nevypočitatelnými situacemi)
velká snaha vyhnout se riziku a nejistotě:
cíl: minimalizovat až eliminovat riziko selhání
plánování a naprogramování celkových postupů i jednotlivých kroků
zpracovávání podrobných harmonogramů, časových studií
stanovování přesných norem, standardů a pravidel
extrémy: Německo x Latinská Amerika
Vzdálenost mocenských pozic
tolerance nerovného rozdělení moci ve společnosti
spíše subjektivně vnímaná a tolerovaná než skutečná, objektivní vzdálenost
výrazně hierarchizované společnosti – Francie, ČR
méně hierarchizovaná společnost - SRN
Individualismus x kolektivismus
chápejte kulturologicky ne ideologicky!
kolektivistické kultury:
integrace do soudržných sociálních skupin (ochrana x loajalita)
jedinci ovlivňováni prostřednictvím intenzivního sociálního tlaku a kontrolou sociálních skupin
asijské, románské kultury
individualistické kultury:
akcent na jednotlivce, jeho osobní svobodu, nezávislost a odpovědnost
ovlivňování jedince je přímé a bezprostřední
USA, NSR
Maskulinita x femininita
maskulinní společnost:
jasné vymezení sociální role žen a mužů
muži – asertivní, orientovaní na výkon
ženy – solidární, zájem o kvalitu a kulturnost života
uznávány materiální hodnoty, úspěch
USA, NSR
femininní společnost:
překrývání rolí žen a mužů
očekávání od žen i mužů – tolerance, větší orientace na sociální vztahy než jen na výkon, péče o kvalitu životního prostředí
Skandinávie
Krátkodobá x dlouhodobá orientace
krátkodobě orientované společnosti:
důraz kladen na současnost i minulost, včetně souvisejících aktivit
respekt k tradicím, plnění vlastních sociálních povinnosti
orientace na činnosti přinášející momentální a krátkodobý efekt
evropské země
dlouhodobě orientované společnosti:
orientace na činnosti přinášející efekt v delším časovém horizontu
asijské země
Kulturní dimenze (Trompenaars)
konkrétnější identifikace dimenzí ovlivňujících uvažování a sociální chování příslušníků jednotlivých kultur
kultura chápána jako sdílený systém významů, který funguje jako proces vedoucí k automatickým řešením často se opakujících problémů
problémy trojího druhu:
vztah k druhým lidem
vztah k času
vztah k přírodě
7 základních dimenzí:
vztah k druhým lidem:
- univerzalismus x partikularismus
- kolektivismus x individualismus
- neutrální x emocionální
- difúzní x specifický
- úspěch x přisuzování
vztah k času
následný x souběžný
vztah k přírodě
- vnitřní orientace x vnější orientace
Univerzalismus x partikularismus
Univerzální přístup:
silnější orientace na pravidla než na lidi
„kodifikované smlouvy a dohody se musí dodržovat bez ohledu na konkrétního člověka i specifické okolnosti“
normativní, neměnné, univerzálně platné, neosobní přístupy
Partikulární přístup:
zdůraznění individuálního, osobního aspektu
možné různé úhly pohledu
konkrétní člověk může vyžadovat specifické ohledy vzhledem k charakteru i okolnostem
specifické, individuálně orientované sociální vztahy
Kolektivismus x individualismus
Kolektivismus:
zdůrazňována spolupráce, soudržnost, solidarita
stimulace zaměřena celou skupinu
dynamika skupiny je vyšší prioritou než osobní rozvoj jedince
Individualismus:
přednost delegování, individuální motivace a výkon spojený s úspěchem
typická rychlost, operativnost v jednání
větší riziko konfliktu
Neutrální x emocionální dimenze
neutrální kultury:
preference věcné racionality, chladné rozvážnosti
emocionální kultury:
intenzivní projevy emocí, individuálních pocitů, citů, prožitků, nálad
Difúzní x specifická dimenze
Difúzní kultura:
směšování pracovní a soukromé oblasti života jedince
vztahy vnímány jako velmi složité a nepřehledné
Specifická kultura:
zřetelné oddělování pracovní a soukromé oblasti života
osobní zóna jasně oddělena od zóny veřejné
vztahy vnímány jako povrchní, účelové
Úspěch x přisuzování
diferencování sociálních vrstev na základě společenského statusu
kultura „úspěchu“ odvozuje status od:
činnosti, výkonu jedince bez ohledu na zdroje, příčiny a hlubší osobní souvislosti
kultura „přisouzeného statusu“:
důležitost společenského původu, věku, vzdělání, příslušnosti k určitým sociálním skupinám
Následný x souběžný vztah k času
Následný vztah k času:
vnímání času jako sledu po sobě jdoucích událostí
události se nemohou prakticky překrývat
důraz kladen na přesný časový rozvrh a jeho striktní dodržování
Souběžné vnímání času:
vzájemné překrývání jednotlivých událostí nebo činností, příp. vzájemné překrývání
Vnitřní x vnější vztah k přírodě
vnitřní orientace:
preferováni silní jedinci se schopností ovlivnit a využít ve svůj prospěch své okolí (přírodní, technické, sociální, ekonomické)
vnější orientace:
zdůraznění přirozeného souladu a splynutí s okolím
preferována adaptibilita a flexibilita při komunikaci
Kulturní standardy
Alexander Thomas
Standardy:
konkrétní sociální normy, které jsou příslušníky určité kultury sdíleny a závazně respektovány
zahrnují myšlení, chování jedinců
ovlivňují vzájemná očekávání
měřítkem toho, co je považováno za normální, typické, obvyklé, akceptovatelné
zřetelné při reakci s odlišnou kulturou (identifikace pouze při vzájemné konfrontaci)
Předpoklady úspěšné interkulturní komunikace
Cizí kulturu dobře znát
Cizí kulturu respektovat
Ve vztahu k cizí kultuře učinit vstřícné kroky
Interkulturní kompetence:
schopnost vstupovat do multikulturních sociálních situací, pochopit je, přiměřeně je zvládat a v jejich kontextu úspěšně řešit věcné úkoly
IK je možné získat:
praxí
cíleným výcvikem:
Trénink založený na zprostředkování informací
Kulturně orientovaný trénink
Trénink orientovaný na interakci a komunikaci
Trénink týmové spolupráce
Kulturní asimilátor
10. přednáška ZÁKLADY KOMUNIKACE, 23. 4. 2008
Interkulturní odlišnosti - vybrané kultury
Velká Británie
Oslovování:
příjmení
výměna vizitek není očekávána při prvním setkání
nepoužívají se ak.tituly
Oblékání:
Formální, klasické
Verbální a neverbální komunikace
mírný odstup
společenské podniky podle protokolárních pravidel
při představování si osvojte zažité fráze
Příprava a průběh jednání:
zpočátku velmi formální a rezervovaní
uznávají pořádek, disciplinovanost
perfektní ovládání v průběhu jednání
přesnost, korektnost a věcnost
nutná precizní příprava
Britové argumentují velmi detailně (časté analytické rozbory a přehledy)
mnoho frází (věnujte pozornost slovním obratům a jejich skutečnému významu)
obvyklá pracovní doba devátou a sedmnáctou hodinou
nerozdělují striktně soukromou a pracovní sféru
Praktické rady:
dárky jsou běžnou součástí obchodního života
vhodná témata rozhovoru: příroda, cestování, sport
nevhodná témata
Vloženo: 23.04.2009
Velikost: 181,05 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu ZK - Základy komunikace
Reference vyučujících předmětu ZK - Základy komunikace
Podobné materiály
- FA - Finanční analýza a plánování - Varianty zkoušek 08
- FA - Finanční analýza a plánování - Varianty zkoušek 2008
- FA - Finanční analýza a plánování - Zkouška varianty E,F,G (2)
- FA - Finanční analýza a plánování - Zkouška varianty E,F,G
- MA2 - Matematika 2 - varianty písemek
- ZF - Základy financování - Ofocené varianty testu
- NOP_2 - Nauka o podnikání - zadání zkoušek z 9.5.08
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: