- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálávky inkasovat, je více hotovosti. * podnik, musí držet hotovostní rezervu, pro případ, kdy dojde k výpadku v příjmech (inkasu) nebo ke ↑ výdajů. Podaří-li se efektivněji řídit plateb. vztahy se zákazníky i dodavateli, může se podstatně snížit rezerva hotovosti.
Zvýšení hodnoty společnosti: *v krátkém čas. horizontu lze získanou hotovost využít na peněž. trhu a inkasovat úroky, případně použít získanou hotovost ke splacení úvěrů a snížit nákladové úroky; *v delším časovém horizontu mohou být efekty významnější – pokud firma investuje získanou hotovost do rozvoje podnikání, např. zvýšení výrobní kapacity zvýší tržní podíl a zvýšení tržeb.
ŘÍZENÍ OM PODNIKU. -zahrnuje: -analýzu struktury OM a vývoje jeho jednotlivých položek, -stanovení a udržování optimální výše položek z hlediska požadované míry využití.
-člení se na: 1.Řízení zásob 2.Řízení pohledávek,finančního majetku a peněžních prostředků
ŘÍZENÍ ZÁSOB: podstatou je usměrňování objemu,struktury a míry využití zásob pro zajištění plynulého a bezporuchového chodu výroby a prodeje.
-nástroje řízení zásob = metody pro stanovení potřeby zásob: -prům. výše výrob. zásob, zásob nedok. výroby, zásob hot. výrobků, -zásobovací rovnice, -stanovení prům. výše zásob optimalizací, -určení optimát.velikosti dodávky,
Náklady spojené se zásobami se člení:1.Náklady na zajištění 1 dodávky(jednorázové náklady spojené s pořízením zásoby-s velikostí dodávky klesají). 2.Náklady na skladování a udržování zásob(závisí na výši zásob)
ŘÍZENÍ POHLEDÁVEK
*Pohledávky, vyvolané odkladem splatnosti prodejní ceny – poskytováním obch. úvěrů, jsou průvodním znakem existence všech podnikatel. subjektů. *Součástí obch. nabídky je i nabídka plateb. podmínek – obecně lze očekávat zvýšení prodeje při poskytování obch. úvěru než při prodeji výhradně za hotové.*Poskytování obch. úvěrů je konkurenční výhodou, dodavatelský úvěr je významným zdrojem financování odběratelů. *Se vznikem pohled. je spojeno riziko jejich nezaplacení. Ztráta se nedotýká jen hodnoty výrobků, ale i DPH, ušlé marže a zaplacené daně z příjmů. *Poskytování obch. úvěru vyvolává potřebu financování a tedy vznik fin. nákladů.
Smysl řízení pohledávek: ochrana podniku před vysokým podílem faktur, kt. zákazníci platí se zpožděním, a minimalizovat podíl nedobytných pohledávek.
Dimenze řízení pohl.: *prevence, tj. soubor opatření, které mají zabránit vzniku nedobytných a pozdě hrazených pohledávek, *vymáhání pohledávek, kdy se nepodařilo zajistit, aby byla pohledávka uhrazena včas.
Limity dodavatelských úvěrů: mají splatnost od 14 do 90 dnů; *zákazníkům je přiznána určitá maximální výše – hranice, úvěru, nebo-li úvěrový limit; hranice úvěru vyjadřuje maxi. sumu všech faktur v daném okamžiku neuhrazených, kt. je společnost ochotna zákazníka financovat. Úvěrový limit tedy funguje obdobně jako kontokorentní úvěr; *cílem přidělování úvěrových limitů je snížit riziko nezaplacení faktur na nezbytné minimum.
Platební podmínky: =otázka poskytování či neposkytování obchodního úvěru, závisí na BONITĚ obchodních partnera. V souvislosti s hodnocením bonity je často zmiňován koncept 6C dodavatelských úvěrů, který představuje hlavní rizikové faktory, které by měl úvěrový pracovník analyzovat: *Capital (má zákazník dostatečnou výši kapitálu? generuje dostatečně vysoké cash flow?) *Character - reputace (je zákazník ochoten platit? jaká je jeho pověst?) *Capacity – kapacita (má zákazník dostatečné kapacity pro podnikání? Má dostatek lidí a kapitálu? Je management zkušený v oboru? Podniká již delší dobu?) Conditions/Circumstances – podmínky/okolnosti (jaká je konkurenční pozice zákazníka? Jak je zákazníkovo hospodaření citlivé na změny v ekonomice?) Coverage – pojištění (je zákazník pojištěn proti živel. pohromám, riziku přerušení provozu, kursovým rizikům apod.?) Collateral – zajištění (jaká část majetku slouží jako zajištění jiným firmám nebo bankám?)
Zdrojem info o podnicích pro rozhodování:finanční výkazy, referenční agentury, další údaje o firmách (např. obchodní rejstřík), banky a obchodní partneři, samotný zákazník, práva obchodního zástupce,detektivní kancelář.
D&B rating - autor Dun and Bradstreet - skládá se ze 2 částí: fin. síly firmy a rizikového faktoru. První část - finanční síla – je vypočtena z VK či ZK. Druhá část – rizikový faktor – je hodnocena ve stupnici 1 až 4, kde 1 znamená minimální riziko s možností prodloužení splatnosti faktur, 2 nízké riziko, 3 vyšší než průměrné riziko, 4 vysoký stupeň rizika
Index bonity-autor Creditreform: Hodnocení rizika probíhá prostřednictvím známek od 1 (dobrá bonita) do 6 (nedostatečná bonita).
@rating -autor: Coface Group: Symbol @ označuje spolehlivé společnosti a vyjadřuje míru jejich fin. potenciálu přiřazením k 1 ze 4 úrovní (R, @, @@, @@@ nebo @@@@).X označuje společ.s některými slabými články.
Přístup k zákazníkům při hodnocení bonity: -rozlišujeme přístup hodnocení bonity pravidelného odběratele (existují zdroje info o jeho platební morálce v minulosti) a hodnocení bonity nového zákazníka.
-zásada: náklady na hodnocení bonity nesmí přesáhnout efekt pečlivého oddělení zák.s vysokým rizikem. Přínosy a náklady zkoumání bonity: přínosy -předejít ztrátě díky odhalení potenciálního neplatiče, náklady – přímé náklady na zkoumání bonity všech zákazníků (poplatky, čas apod.).
Zajištění pohledávek:
-dodavatelský úvěr je velmi podobný úvěru od banky, kde požadavky na zajištění neoddělitelně k úvěru patří;
-nejčastější formy zajištění: *bank. záruka: „vzniká pís. prohlášením banky v záruční listině, že uspokojí věřitele do výše určité peněž. částky dle obsahu záruční listiny, jestliže určitá třetí osoba nesplní určitý závazek nebo budou splněny jiné podmínky stanovené v záruční listině“; *Akreditiv: „Smlouvou o otevření akreditivu se zavazuje banka příkazci, že na základě jeho žádosti poskytne určité osobě (oprávněnému) na účet příkazce určité plnění, jestliže oprávněný splní do určité doby stanovené podmínky, a příkazce se zavazuje zaplatit bance úplatu“; *zajištění majitelem nebo jiným subjektem – zejména riziko malé společnosti může být zajištěno ručením jejího majitele – fyzické osoby, která ručí celým svým majetkem a lze tak předejít nedobytné pohledávce za společností, jejíž majitel z ní odčerpává zdroje. Ručení může mít podobu záruční listiny, nejčastěji směnky; *zajištění hmotným majetkem -v obch. vztazích se často využívá zajištění stroji nebo jinými výrobními zařízeními.
Vymáhání pohledávek
-přimět zákazníky, aby zaplatili včas. Pokud preventivní opatření nezabrání vzniku pozdě hrazených nebo nedobytných pohled. Důležité je znát důvod neplacení (platební neschopnost);
-stanovení postupu vymáhání závisí na individuálních podmínkách dodavatele, na konkurenčním prostředí a možnostech vymáhání pohledávek.
Způsoby vymáhání pohledávek: *telefonický kontakt (nejen v raných fázích zpoždění, ale také po dobu případného postupného splácení, které je třeba kontrolovat, je levný); *osobní kontakt (mívá lepší výsledky, protože lidé mají obecně větší respekt před dáním slibu osobě, kterou znají, je však nákladnější); *písemné upomínky tisknuté automaticky z účetního systému bez podpisu postupně degradovaly tento způsob urgence – mají spíše dokumentační účel. Poslední upomínka před předáním k vymáhání soudu musí mít charakter pokusu o smír a musí být poslána doporučenou poštou; *vymáhací agentury – jedná se o specializované agentury zaměřené na mimosoudní vymáhání pohledávek. Za provizi pracující agentury jsou nesrovnatelně rychlejší, než vymáhání soudní cestou (v ČR působí např. Intrum Justitia, Kasolvenzia, Coface, Intercredit Czechia, Catania aj.). Odměna se pohybuje podle složitosti případu od 6 do 30 %); *soudní vymáhání pohledávek přichází v úvahu až po neúspěšném vymáhání předchozími způsoby, a proto zpravidla nepřináší skutečné uspokojení nároků věřitele. Je třeba počítat s poplatkem ve výši 4 % z žalované pohledávky pro vydání platebního rozkazu a s 2 % pro výkon rozhodnutí. Další náklady jsou spojeny s právním zastoupením; *exekuce – na základě exekučního titulu mohou exekutoři za pevně stanovenou odměnu zpeněžit majetek dlužníka a ze získaných prostředků uspokojit věřitelovu pohledávku. Exekučním titulem se rozumí například vykonatelné rozhodnutí soudu, notářský zápis s doložkou o vykonatelnosti nebo exekutorský zápis; *konkurz – zákon o konkurzu a vyrovnání stanoví: „Dlužník je v úpadku, jestliže má více věřitelů a není schopen po delší dobu plnit své splatné závazky“. Konkurz lze vyhlásit také tehdy, pokud je podnik předlužen a nelze očekávat, že pokračováním jeho činnosti by se jeho finanční situace zlepšila. Jedná se o krajní řešení nedobytných pohledávek;
Nástroje zrychlování obratu pohledávek:
Faktoring a forfaiting.Spočívají v odkoupení pohledávky před její splatností bankou nebo speciál.společností..Operativní – pronajat na určenou dobu, zrušení nemá sankce, nekoupí na konci.
Faktoring(odkoupení krátkodobé pohledávky,které vznikají převážně při dodávkách běžného spotřební zboží,nebo dodávkách pro běžnou výrobní spotřebu.Dodavatel uzavře s faktorem předem faktoringovou smlouvu.Po dodávce předá faktury faktorovi,který mu podle smlouvy zaplatícenu sníženou o poplatek faktora.Faktor se postará o inkaso a případné vymáhání pohledávky.Formy faktoringu:-odkoupení jednotlivých pohledávek,-odkoupení veškerých pohledávek,-odkoupení pohledávek v rámci stanoveného finančního limitu,který se úhradou starších pohledávek uvolňuje-revolvingový faktoring. Forfaiting-odkup dlouhodobých a střednědobých pohledávek spojených převážně s prodejem strojů,zařízení a invest.celků,dodávaných na dlouhod. dodav.úvěr.Obdobný průběh obchodu.Zde větší riziko.Jde o odkoupení pohl. bez zpětného postihu věřitele. základní rozdíly – faktoring je opakovaný a týká se zpravidla nezajištěných pohledávek, forfaiting jedinečný a pohledávky jsou většinou zajištěny směnkou (zákazníka nebo cizí-tratou)
ŘÍZENÍ PENĚŽNÍCH PROSTŘEDKŮ (CASH MANAGEMENT)
Základní pojmy: *Fin. prostředky– obecné označení likvidního majetku podniku určeného ke směňování nebo uchování hodnoty. *Peníze– finanční prostředky ve formě bankovek a mincí uložených v pokladně společnosti. *Hotovost – finanční prostředky na běžných účtech bank a pokladní hotovost, přičemž se předpokládá, že běžná korporace drží na účtech bank většinu hotovosti a pokladní hotovost představuje jen relativně malé částky. *Krátkodobý fin. majetek – vedle hotovosti sem patří termínové vklady, spořící účty, cenné papíry, pokladniční poukázky a obligace s předpokládaným prodejem do 1 roku. Krátkodobým finančním majetkem mohou být i jiné instrumenty finančního trhu určené k dočasnému uložení volné hotovosti. *Fin. majetek – zahrnuje nejlikvidnější majetek firmy, a to majetek uložený v pokladní hotovosti, na účtech v bankách a v krátkodobém finančním majetku.
Řízení likvidity představuje realizaci takových opatření, která vedou k udržení schopnosti podniku v jakémkoliv okamžiku své závazky a další potřeby. Úkolem finančního útvaru je sledovat a ovlivňovat požadavky na výdaje, očekávané příjmy a zůstatky finančního majetku tak, aby byla udržena rovnováha mezi potřebami a zdroji. Zároveň je cílem snižovat náklady na udržování likvidity. Základní rovnice řízení likvidity má následující podobu:
CO=CI+CB, CO…výdaje (Cash Outgoings), CI…příjmy (Cash Income), CB…zůstatky hotovosti (Cash Balances).
-Výdaje jsou spojené s hrazením závazků dodavatelům vstupů, zancům, státu a bankám. Příjmy jsou spojené s inkasem pohledávek od odběratelů zboží a služeb, od kupujících invest. majetku, od státu a fin. institucí.
-Vysoké zůstatky fin. majetku zabezpečují vysokou likviditu, ale ↓ rentabilitu podnikání! -Předpoklad kvalitního řízení likvidity je schopnost trvale hradit splatné závazky při nízkých nákladech – reálných i obětované příležitosti.
-Cíle řízení likvidity: *včasná úhrada splat. závazků, *eliminace souběhu půjček a fin. majetku, *úročení všech zůstatků fin. majetku, *náklady na krátkodobé financ. jsou minimalizovány, výnosy z fin. majetku jsou maximaliz.
Plánování likvidity
-plán likvidity informuje o disponibilní hotovosti v budoucnosti.
- plány likvidy musí sledovat příslušné čas. horizonty. Nelze však očekávat, že se bude dařit se stejnou přesností a spolehlivostí prognózovat hotovostní toky za rok a za týden.
Struktura plánů likvidity
-Dlouhodobý výhled (1rok)– střednědobý plán likvidity, obchodní plány, investiční plán, personální plán, plán výroby apod. (Určuje potřeby podniku pro dlouhodobé půjčky, kapitálový rozpočet, investice hmotné i finanční.)
-Střednědobý plán (2měsíce)– krátkodobý plán likvidity, uzavřené smlouvy, plán výroby. (Určuje potřeby podniku pro řízení krátkodobých půjček a úložek a pro řízení cizích měn
-Krátkodobý plán (2týdny) – denní dispečink, vystavené faktury, přijaté faktury, vypočítané mzdy, podaná daňová přiznání, uzavřené smlouvy. (Pomáhá ladit výši půjček a kontrolovat zůstatky na bank. účtech a prostředky uložené v krátkodobém fin. majetku.)
-Denní dispečink (1den)– stavy účtů podle ranních výpisů, avíza o příchozích platbách, převody mezi vlastními účty, splatné faktury podle knihy závazků z účetnictví. (Určuje využití aktuálně disponibilní hotovosti pro hrazení splatných závazků a finanční rozhodnutí daného dne.) -slouží k finančním rozhodnutím daného dne. Základními informačními vstupy jsou zůstatky jednotlivých běžných účtů. Dalším důležitým údaje jsou potvrzené příjmy, které budou na účty připsány v odpoledních hodinách po zpracování platebních příkazů bankami. Následně lze snadno stanovit disponibilní hotovost k úhradě splatných faktur. Negativní rozdíly je třeba financovat z disponibilních zdrojů (kontokorentní úvěr), přebytky je nutné investovat na peněžním trhu na dobu, po kterou nebudou prostředky potřeba.
Časové horizonty plánů závisí na řadě vlivů – charakter odvětví, sezónnost prodeje, doba plnění kontraktů, průběžná doby výroby, způsob plánování výnosů a nákladů, dostupnost údajů, komunikační prostředky v rámci společnosti aj. Např. zákazníci distributorů elektřiny a plynu platí pravidelně zálohy v pevné výši, a proto lze s velkou mírou přesnosti plánovat období minimálně jednoho měsíce.
Plánování v různých měnách – má-li společnost významné fin.toky i v cizích měnách, vytváří pro takovou měnu samostatnou sadu plánu. Potom je třeba sestavit konsolidovaný plán likvidity za všechny měny, aby existoval pohled na veškerý fin.majetek společnosti.
Prognózování příjmů je nejpalčivějším problémem: *Snazší je situace v odvětvích, kde má společnost málo zákazníků, s každým jedná individuálně, platby jsou zajištěny různými instrumenty, dodržování termínů má vliv na podmínky dalších kontraktů (těžké strojírenství, dodávky investičních celků, chemie). Zde lze poměrně snadno odhadovat termíny skutečného připsání finančních prostředků na účet. *Komplikovanější je situace, má-li společnost velký počet relativně malých zákazníků (např. distribuce spotřebního zboží, částečně telekomunikace a energetika, zejména však maloobchod). Nelze v tomto případě spoléhat na individuální odhalování termínů skutečné úhrady zákazníkem a společnost často nemá ani možnost reálně ovlivnit, aby zákazník zaplatil v termínu.*Užitečným nástrojem je regresní analýza, která zkoumá závislost skutečných příjmů v minulosti na řadě faktorů, které ovlivňují objem příjmu (např. fakturace v minulém období, objem splatných pohledávek, plánovaný prodej, den v týdnu, den výplaty mezd, počasí aj. Výstupem je rovnice, pode níž lze počítat budoucí příjem.
Přínosy kvalitního plánování likvidity: *schopnost předvídat hotovostní požadavky díky nastavenému systému sběru dat, *schopnost rychleji transferovat hotovost, *schopnost minimalizovat zpomalení v kritických místech, *schopnost vyhnout se nákladným záporným zůstatkům na účtu a efektivně využívat náklady denní půjček, *maximalizace výnosu dostupného kapitálu prostřednictvím správných investičních rozhodnutí, *efektivní rozhodování o financování, jeho potřebě, objemu a délce čerpání.
Teoretické přístupy k řízení hotovosti - modely
Baumolův model -Autor: William Baumol -Východisko: hotovost je chápána jako zásoba majetku, která je určena pro postupnou potřebu – placení dodavatelům. Společnosti tak mají určitou hotovostní zásobu, ze které postupně čerpají. Jakmile ji celou vyčerpají až na pojistnou úroveň, prodají část CP, aby zásobu obnovily. Držení vysoké zásoby na běžném účtu je nevýhodné – fin. prostředky nesou velmi malý úrok na rozdíl od fin. majetku ve formě CP.
-řeší problém určení optimální výše oné rezervy. Mezi faktory, které tuto úroveň ovlivňují, patří celkový objem spotřebované hotovosti v roce, transakční náklady na prodej cenných papírů a úroková sazba. Model optimalizuje náklady spojené s udržováním rezervy a náklady na prodej cenných papírů.
-Vysoké výnosy z cenný papírů budou snižovat objem hotovostní zásoby, aby se výhodně zúročily finanční prostředky a naopak.
-Nevýhoda: spotřeba hotovosti není však v praxi rovnoměrná. Navíc vlivem živého obchodování a nesouladu mezi splatnostmi odběratelů a dodavatelů dochází ke kolísání zůstatků směrem dolů i nahoru, s čímž model nepočítá.
Miller-Orrův model -Autoři: M. H. Miller a D. Orr (1966). -Model předpokládá, že společnosti nemohou předvídat budoucí zůstatky hotovosti. Podstata modelu spočívá v určení tří úrovní zůstatků hotovosti – horní mez, dolní mez a optimální úroveň (bod návratu). Dosáhne-li stav hotovosti horní meze, společnost nakoupí velmi likvidní cenné papíry, a to v objemu odpovídajícím rozdílu horní meze a bodu návratu. V okamžiku, kdy stav hotovosti dosáhne dolní meze, zase společnost část cenných papírů prodá a zůstatky hotovosti vyrovná na úroveň bodu návratu. *Rozpětí bude větší, pokud budou vysoké transakční náklady na prodej a nákup cenných papírů nebo jestliže budou velké rozptyly denních změn v zůstatcích hotovosti. Vysoký výnos z cenných papírů naopak bude rozpětí snižovat a předpokládá častější nákup cenných papírů. Rozpětí mezi oběma mezemi je určeno třemi proměnnými – úrokovou sazbou, transakčními náklady spojenými s prodejem a s nákupem cenných papírů a denním rozptylem změny zůstatků hotovosti. *Nevýhoda: Existují možnosti, jak zůstatky hotovosti předvídat. Možnosti nákupu a prodeje likvidních cenných papírů jsou v podmínkách ČR omezené.
Vloženo: 22.04.2009
Velikost: 248,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu FP - Finance podniku
Reference vyučujících předmětu FP - Finance podniku
Podobné materiály
- DM - Diskrétní matematika - Tahák
- MA2 - Matematika 2 - Tahák
- MA2 - Matematika 2 - Tahák.doc
- MAK - Makroekonomie - Taháky ke Groligové (2)
- MAK - Makroekonomie - Taháky ke Groligové
- MIK - Mikroekonomie - tahák na teorii (2)
- MIK - Mikroekonomie - Tahák na teorii
- OOPP - Občanské, obchodní a pracovní právo - Tahák na zkoušku 38 otázek
- OOPP - Občanské, obchodní a pracovní právo - Tahák na zkoušku 38.otázek
- PS - Pravděpodobnostní statistika - Malej tahák (2)
- PS - Pravděpodobnostní statistika - Malej tahák
- PS - Pravděpodobnostní statistika - Tahák na teorii (2)
- PS - Pravděpodobnostní statistika - Tahák na teorii
- PSI - Počítačové sítě - Aktualizovaný tahák na PSI
- RPV - Řízení projektů vývoje IT/IS - Tahák
- VM - Výpočetní metody - Tahák
- ZEP - Základy ekonomiky podniku - Tahák na zápočet
- ZK - Základy komunikace - Tahák ke zkoušce
- ZM2 - Parametrické modelování - Pro/Engineer - Tahák na ZK
- ZOR - Základy optimalizace a rozhodování - Tahák na zkoušku teorie final salec
- DS_2 - Datové sklady - Tahák
- MAK - Makroekonomie - Tahák na zkoušku (2)
- MAK - Makroekonomie - Tahák na zkoušku
- VPU - Vnitropodnikové účetnictví - Účetnictví zimní semestr tahák
- MAK - Makroekonomie - Tahák na zkoušku
- Bmik1P - Mikroekonomie 1 - tahák na cviko
- Kmik1P - Mikroekonomie 1 - tahák
- KfuP - Finanční účetnictví - tahák
- KstatP - Statistika - tahák
- BpisP - Podnikové IS - Kompletní tahák
- BpisP - Podnikové IS - tahák
Copyright 2023 unium.cz. Abychom mohli web rozvíjet a dále vylepšovat podle preferencí uživatelů, shromažďujeme statistiky o návštěvnosti, a to pomocí Google Analytics a Netmonitor. Tyto systémy pro unium.cz zaznamenávají, které stránky uživatel na webové stránce navštívil, odkud se na stránku dostal, kam z ní odešel, jaké používá zařízení, operační systém či prohlížeč, či jaký má preferenční jazyk. Statistiky jsou anonymní, takže unium.cz nezná identitu návštěvníka a spravuje cookies tak, že neumožňuje identifikovat konkrétní osoby. Používáním webu vyjadřujete souhlas použitím cookies a následujících služeb: