- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálManažerské poradenství (přednášky)
- Ing. Michal Polák, Dr. ()
Zápočet
- vypracování semestrální práce (viz. cvičení)
- účast na některých cvičeních
Zkouška
- na základě kvality semestrální práce + písemky (test a/b/c)
Literatura
- Manažerské poradenství (Ing. Polák, FP VUT)
- Jak si vybrat poradce (Kubr, Management Press)
- Poradenství pro podnikatele a manažery (Kubr, 2 díly, 1991)
- Daňové poradenství a daňoví poradci (Potměšilová)
- zákon o daňovém poradenství (ÚZ SDP)
- web KDP (Komory daňových poradců)
Definice základních pojmů
- poradenství (1.) - je jakýkoli způsob poskytování pomoci zaměřený na obsah, proces nebo strukturu úkolu nebo řady úkolů, kde poradce nenese skutečnou odpovědnost za provedení samotného úkolu, nýbrž pomáhá těm, kteří tuto odpovědnost mají
výhoda: po skončení projektu má klient tým, který je schopen aplikovat poznatky a zkušenost znovu
- poradenství (2.) - je služba, smluvně zajišťovaná a poskytovaná organizacím speciálně vyškolenými a kvalifikovanými osobami, které objektivním a nezávislým způsobem pomáhají zadavatelské organizaci identifikovat a analyzovat problémy, doporučují řešení těchto problémů a pomáhají, jsou-li o to požádání, při implementaci řešení
výhoda: může být rychlejší a levnější a flexibilnější
- poradce – jaké jsou na něj nezbytné požadavky (resp. co poradce poskytuje):
tvrdé dovednosti (věcná znalost, odbornost a zkušenost)
měkké dovednosti (schopnost dohodnout se s klientem, porozumět mu, vyjít mu vstříc přednést výsledek svého poradenství a schopnost vycítit klientům rytmus ( co klient, to specifický přístup)
nezávislost a objektivita
řídí se pravidly profesního a profesionálního chování (vytváření dobrého jména)
- problém = povinnost životem praktickým uložená, již nám jest dáno konati
- každý problém je popsatelný určitými atributy; o každém problému je nutné vést pečlivou dokumentaci v rámci poradenské společnosti (zastupitelnost jednoho člena týmu poradenské firmy)
- pro každý problém existuje určitá osnova popisu problému:
podstata problému ("o co jde")
lokalizace problému (místo výskytu)
vlastnictví problému (osoba/skupina osob mající na řešení problému zájem), a zda ho vůbec vlastník chce řešit
musím znát toho, komu na řešení problému skutečně záleží a zda je spojenec nebo nepřítel
priorita problému (musím znát míru důležitosti daného problému)
časová perspektiva problému (úzce souvisí s předchozím bodem)
příčiny problému (faktory vedoucí k jeho vzniku; mnohé teprve zjistím v průběhu řešení)
vlivy působící na řešení problému (s ohledem na charakter problému)
možné řešení problému (velmi hodnotné jsou první impulzy při řešení - např. brainstorming...)
přínosy vyřešení problému
- problémy členíme na:
( uzavřený problém - "vidím na konec" - znám přibližný postup a zhruba i předběžné řešení
vyplnění daňového přiznání k silniční dani na základě dodaných dokladů
( otevřený problém - vůbec neznám předběžné řešení ( zda se nedostanu naprosto jinam
zpětný daňový audit plný "kostlivců ve skříni"
Trh poradenských služeb
- ve kterých oblastech mohu nalézt "poradce"? ...daňové poradenství, právní služby, marketing, finance, výpočetní technika IT, certifikace ISO, granty a dotace, řízení motorových vozidel, stylista...
v českém podání je i auditor "poradce", ačkoli má spíše provádět kontrolu, ale většinou nabízí více služeb
Nabídka
- subjekty na straně nabídky jsou:
( fyzické osoby
- "full-time" poradci
- doplňková činnost při jiné práci
- "VIP" úspěšné osobnosti (bývalí ředitelé firem, politici atd.)
( právnické osoby
- celosvětové společnosti
Velká šestka: Price Waterhouse, KPMG, Deloitte & Touche, Ernst & Young, Arthur Andersen, Coopers & Lybrand
- republikového rázu (a.s., s.r.o.), které však mohou působit i v zahraničí
- neziskové organizace (VŠ, specifické výzkumné instituty atd.)
- dělení poradců:
( generalisté - nemají vyhranění segment, udržují si komplexní přehled o oboru, souvislostech
ve správnou chvíli - kdy již jejich vlastní znalosti nestačí - dokáži přivolat konkrétního specialistu
( specialisté - zaměření na úzký segment oboru, znalosti do absolutní hloubky, špičky v oboru
- obecná charakteristika PORADCE:
( profesionální integrita (interní etický kodex a pravidla chování poradců...)
( profesionální způsobilost (odborné zázemí, praxe, psychologie klientů...)
( schopnost vzájemného porozumění
( koncepčnost projektu
( schopnost dodat slíbené (otázka rozvržení času a jednotlivých možností udělat)
( schopnost mobilizovat zdroje (právníky-notáře-účtaře... ve velké firmě mají, v malé je musí znát)
( cena poradenské služby
( pověst poradce (viz. integrita)
Poptávka
- subjektem na straně poptávky je klient - může jím být kdokoli (častěji podnikatelé než FO)
- důvody, "proč angažovat poradce?":
( je třeba najít konkrétní řešení problému, najít chybu...
( získání nezávislého pohledu
( kapacity - vlastní lidé nemají čas na daný aktuální problém z důvodu max. vytíženosti
( získání informací (analýza, výběr fakt z určitého množství materiálů/dokumentů)
( navázání kontaktu (vytváření mostů mezi firmami)
( vypracování + zavedení nových metod
( školení, zkvalitňování pracovníků
- vymezení vztahu mezi klientem a poradcem - role:
( obsahová (znalecká, expertní...)
( procesní (vychází z usměrňování poradenského procesu na základě usměrňování zdrojů u klienta)
Organizování poradců
- sdružení, která organizují poradce mívají v ČR formu:
( občanská sdružení (Sdružení účetních a daňových poradců)
( profesní komory (Komora daňových poradců)
- v zahraničí se používají některé další, např. Asociace,...
- při vzniku těchto subjektů existují dva přístupy:
( svrchu = rozhodnutím státu prostřednictvím příslušného zákona (např. Zákon o DP) ( Komory
( zespoda = samovolně vzniklé seskupení určitých osob (např. účetní) ( Sdružení
Základní funkce, které by měli plnit zastřešující organizace
Definice kvalifikačních standardů a jejich udržování
- nástroje, které využívají Komory:
( práh nutný ke vstupu (kvalifikační dovednosti...)
( povinná školení (např. auditoři hradí sami)
( přezkušování, certifikace...
- nástroje, které využívají Sdružení:
( určité certifikační zkoušky, které jednotliví členové absolvují ( poté vykonávají poradenství
toto používá například Svaz účetních, někdy využívají i některé Komory
Definice a propagace kodexů etiky a profesionálního chování
- Komory obvykle mají nástroje k zajištění jejich dodržování:
( preventivní – zastřešující subjekt standardy definuje a členové se podle nich musejí chovat
( disciplinární – má možnost člena, který se nechová eticky/protizákonně, potrestat
od napomenutí, přes finanční sankce až po vyloučení člena
- Sdružení většinou nemají páky, kterými by mohli kontrolovat a regulovat jejich dodržování
Propagace dobrého jména profese
- pokud se jednotliví poradci zastřešení danou organizací budou chovat v duchu profesionálních standardů, budou dodržovat etický kodex a působit navenek tak, jak působit mají + budou mít věcnou a odbornou způsobnost a znalosti ( 1. předpoklad dobrého zvuku profese
toto musí fungovat v celku, nikoli v jednotlivostech
- propagace dobrého jména ze strany Komory – výrazně ovlivňuje její dobré jméno
Poskytování služeb členům
- vzdělávání – organizování vzdělávacích akcí pro své členy
- publikační činnost – bulletin KDP, časopis Poradce, členové mají zdarma v rámci příspěvku
- informační servis – knihovna, informační systém prostřednictvím internetu
Ochrana zájmů členů
- vystupování jejich jménem
- v legislativní oblasti (Zákon o DP)
- jednotlivým členům v úrovni disciplinárního řízení (arbitráž mezi poradcem a nespokojeným klientem)
Etické kodexy poradců
- má-li být určité povolání vykonáváno tak, aby mělo dobré jméno u veřejnosti, tak by nemělo při jeho výkonu docházet k nesrovnalostech v chování jednotlivých poradců ( takovéto standardy bývají deklarovány písemně, čímž jsou vysílány signály:
( k poradcům – stanovení rámce chování pro jednotlivé poradce
( ke klientům – jaké chování mohou klienti od poradců očekávat
Profesionální standardy chování poradců
Poskytování pravdivých informací
- je třeba mít určitou vnitřní kontrolu co se týče toho, co mohu zvládnout
- nabízet skutečně to, co mohu, prezentovat se tím, co skutečně mohu
- je lepší přiznat, že něco klientovi nemohu poskytnout sám a přizvat na daný problém specialistu
Úplná objektivita a nestrannost
- nutné velmi důsledné dodržování nestranného poradenství
- poradce musí odolat nátlaku, který na něj může být činěn např. ze strany zaměstnanců zadavatele
- určitá snaha zbavit profesi nezávislosti se může projevit např. i legislativními zásahy státu
Informovanost o jiných příjmech v souvislosti s projektem
- je nutné „vyložit všechny karty na stůl“
Respektování důvěrnosti informací
- alfa a omega poradenství ( nikomu neříkat důvěrné informace získané od klienta, kolegů atd.
- nastavit si hladinu mlčenlivosti co nejvýše
Účtovat si přiměřený honorář
- ať je v absolutní hodnotě jakýkoli, měl by být pro obě strany zdůvodnitelný
- dolní mez poradce by měla být vždy odpovídající kvalitě jeho služeb ( nejít pod cenu!
- horní mez by měla být v rámci dobrých mravů
Přecházení konfliktu zájmů
- nikdy nedělat nic za zády klienta (např. radit dvěma přímým konkurentům)
Pojištění daňových poradců
- v prvních dvou letech pouze Česká pojišťovna
- poté zavedeno Generální pojištění pro KDP, nyní u Kooperativy
- v současnosti je možné si sjednat i samostatně pojištění
Povinnosti a práva Poradce a Klienta
- otázka součinnosti, otevření archivu, včasné a úplné poskytování podkladů a informací
Honorář poradce
Časový honorář
- stanovený na základě jednotky času (většinou hodinově) – časté užití
- je nutné definovat přesně „jakou hodinu mám namysli“
- poradce dostává zaplaceno to, co skutečně odpracoval a klient zaplatí skutečně strávenou práci
- tato je výhodná pro poradce; pro klienta, je-li poradce „poctivý“
Honorář stanovený celkovou cenou
- stanovena na základě předchozí domluvy s klientem
- většinou bývá výhodnější pro klienta – ví přesně, co a za kolik
- poradce má možnost do tohoto zahrnout určité riziko, že bude činnost vykonávat déle než čekal
Honorář v závislosti na výsledcích
( závislý na dosažení předem stanovených výsledků
- „dostaneš polovinu z toho, o kolik mi snížíš daňovou povinnost“
mezi Daňovými poradci je zakázáno využívat tuto variantu přímo Zákonem
- klient zaplatí pouze v případě, že z toho něco má; poradce, je-li dobrý může taky solidně vydělat
( stanovený procentem z domluvené transakce
Honorář měsíčním paušálem
- částka placena bez ohledu na to, co vše se v daném měsíci odehrálo
- dobrá je tato varianta pro obě strany, je-li rozumně nastavený paušál
- klient ví, že „poradce je jeho“ ( absolutní rezervace času poradce
Poradce si nemůže dovolit v určitém okamžiku nesplnit jeho potřeby
- podstata je v pravidelném rozložení finančního příjmu pro poradce
- je však nutné si přesně stanovit, co bude poradce v rámci tohoto paušálu vykonávat
Kombinace
- v reálné praxi se jednotlivé formy hono
Vloženo: 26.04.2009
Velikost: 175,50 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu MPO - Manažerské poradenství
Reference vyučujících předmětu MPO - Manažerské poradenství
Podobné materiály
- BIST - Bezpečnost IS/IT - Upravené přednášky z roku 07
- DSZ - Daňové systémy v zahraničí - Přednášky Minaříková
- VF - Veřejné finance - Veřejné finance přednášky
- ZF - Základy financování - Všechny přednášky ve wordu
- NDA - Nepřímé daně - Přednášky z DPH r.2008
- DBS - Databázové systémy - Přednášky
- DFM - Datové a funkční modelování - Přednášky
- DPF - Daň z příjmu fyzických osob - Přednášky
- FA - Finanční analýza a plánování - Přednášky (2)
- FA - Finanční analýza a plánování - Přednášky
- FP - Finance podniku - Přednášky
- KIB - Kryptografie a informační zabezpečenost - Přednášky
- MIK - Mikroekonomie - Přednášky (2)
- MIK - Mikroekonomie - Přednášky
- NDA - Nepřímé daně - Přednášky 2008
- P - Právo - Přednášky
- PSI - Počítačové sítě - Přednášky
- RPV - Řízení projektů vývoje IT/IS - Přednášky předělané do wordu
- SRKE - Soudní řízení, konkurz a exekuce - Přednášky
- TWS - Tvorba WWW stranek - Všechny přednášky
- UIKP - Úloha informací v komunikaci podniku - Přednášky
- VPC - Výstavba PC - Všechny přednášky
- ZM - Základy marketingu - Přednášky marketing
- NOP_2 - Nauka o podnikání - Přednášky
- ADS - Aplikace daňové soustavy - přednášky
- MAK - Makroekonomie - přednášky
- MAK - Makroekonomie - přednášky
- MAK - Makroekonomie - přednášky
- MAK - Makroekonomie - přednášky
- MAK - Makroekonomie - přednášky
- OOPP - Občanské, obchodní a pracovní právo - přednášky
- U1_1 - Základy účetnictví - přednášky
- Bep1P - Ekonomika podniku 1 - přednášky all of them
- Kmak1P - Makroekonomie 1 - přednášky
Copyright 2024 unium.cz