- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
přednášky
MAK - Makroekonomie
Hodnocení materiálu:
Vyučující: doc. Ing. Zdeněk Sojka CSc.
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálTrhy výrobních faktorů Trhy výrobních faktorů K výrobě statků jsou nezbytné výrobní faktory. Existují tři základní výrobní faktory:
* půda
* práce
* kapitál
Obecné výrobní faktory však reálně existují jen v konkrétních formách – v podobě specifických výrobních faktorů.
Specifické výrobní faktory Specifické výrobní faktory jsou tedy konkrétní pozemky, kapitálové statky a pracovní profese, které jsou specializované pro výrobu konkrétních statků.
Výrobci si od vlastníků výrobních faktorů najímají výrobní faktory. Nájemní ceny výrobních faktorů jsou náklady výrobců.
Výrobce si vždy najímá výrobní faktory. Dokonce i tehdy, když je jejich vlastníkem (v takovém případě si je najímá implicitně a „platí“ implicitní nájemní ceny). Koloběh výrobních faktorů ve firmě Odlišnosti trhů výrobních faktorů ve srovnání s trhy zboží a služeb Jiná motivace poptávky (nikoliv uspokojování osobní potřeby, nýbrž tvorba zisku)
Odvozená poptávka
Vyšší tendence k využívání substituce
Obchoduje se odlišným způsobem a v daleko větších objemech
Trhy výrobních faktorů jsou více ovlivňovány politickými vlivy (války, embarga) Produkční funkce Poptávka po výrobních faktorech je odvozena od produkční funkce.
Produkční funkce ukazuje závislost produkce na množství výrobních faktorů.
V krátkém období lze provést rozdělení výrobních faktorů na fixní a variabilní.
V rámci fixních výrobních faktorů se produkce může zvětšovat jen růstem variabilních výrobních faktorů.
Produkční funkce S každým přírůstkem variabilního faktoru (při ostatních faktorech fixních) se přírůstky produkce nejprve zvyšují a pak klesají - projevují se klesající výnosy z variabilního faktoru. Je to způsobeno tím, že roste-li variabilní faktor, zatímco ostatní faktory zůstávají fixní, klesá vybavenost variabilního faktoru fixními faktory a s poklesem této vybavenosti klesá i jeho schopnost zvyšovat produkci.
Motivační příklad: Pana Petra zajímá průběh produkční funkce znázorňující závislost produkce prken na měnícím se počtu dělníků (průměrné měsíční hodnoty), při ostatních výrobních faktorech (cirkulárkách) neměnných. Na průběhu funkce (viz. následující tabulka a grafy) můžeme vidět, že přírůstky produkce se zpočátku zvyšují a potom klesají. To je projev zákona klesajících výnosů z variabilního faktoru (práce). 167 16 5 2 165 15 5 6 159 14 5 10 149 13 5 13 136 12 5 16 120 11 5 18 102 10 5 18 84 9 5 15 69 8 5 9 60 7 5 Přírůstek sad Sady prken Počet dělníků Počet pil
Produkční funkce ukazuje, že vzrůstající počet dělníků (při neměnném počtu 5 pil - fixní faktor) zvyšuje produkci, ale postupně se přírůstky produkce snižují (viz. následující obrázky).
Produkční funkce Funkce celkového produktu (TP – Total Product) popisuje závislost celkového produktu na množství výrobního faktoru (viz. příklad: počet sad prken celkem).
Průměrný produkt výrobního faktoru (AP – Average Produkt) získáme, když dělíme celkový produkt počtem jednotek výrobního faktoru.
Mezní produkt výrobního faktoru (MP – Marginal Produkt) je přírůstek produkce, dosažený zvýšením daného faktoru o jednotku, při ostatních faktorech neměnných (viz. příklad: přírůstek sad prken).
Výnosy výrobních faktorů a zákon klesajících výnosů Ekonomové při zkoumání výnosnosti výrobních faktorů objevili skutečnost, označovanou jako zákon klesajících výnosů.
Tento zákon popisuje situaci, kdy při postupném zvětšování spotřeby jednoho výrobního faktoru v kombinaci s pevně danými množstvími jiných výrobních faktorů začne výnosnost od jistého bodu klesat. Poptávka firmy po výrobním faktoru Firma se na trhu výrobních faktorů rozhoduje, jaké vstupy a v jakém množství poptávat.
Stejně jako při rozhodování na trhu výrobků a služeb, také rozhodování firmy na trhu výrobních faktorů je určováno cílem firmy maximalizovat zisk, tzn. vyrábět s co nejvyššími výnosy a současně s co nejnižšími náklady. Poptávka firmy po výrobním faktoru závisí tedy na tom:
* jaký je výnos z výrobního faktoru, tzn. jaká je produktivita výrobního faktoru a za jakou cenu firma prodá produkt, který je tímto faktorem vytvořen
* a jak vysoký je náklad na daný faktor
Příjem z mezního produktu Každá dodatečná jednotka vstupu přináší firmě dodatečný příjem, jehož výši určuje jednak přírůstek produktu, který tato jednotka vstupu vytvoří a jednak přírůstek příjmu, který firma získá z prodeje tohoto produktu.
V podmínkách dokonalé konkurence na trhu výrobků a služeb se tento přírůstek příjmu, tzn. mezní příjem shoduje s cenou (MR=MC). To znamená, že každá dodatečná jednotka vstupu přináší firmě dodatečný příjem, jehož výši určuje:
1) mezní fyzický produkt
2) cena výrobku
Mezní fyzický produkt lze chápat jako dodatečný výstup, jenž je výsledkem jedné dodatečné jednotky určitého vstupu, přičemž všechny ostatní vstupy jsou konstantní. Příjem z mezního produktu Dodatečný příjem, který firma získává prodejem produktu, vytvořeného zapojením dodatečné jednotky vstupu do výroby, přičemž ostatní vstupy zůstávají konstantní se nazývá příjem z mezního produktu (MRP - Marginal Revenue Product).
Jedná se o změnu celkového příjmu při využití dodatečné jednotky vstupu: MRP = MP * P
Pokračování motivačního příkladu: Tabulkové a grafické zobrazení příjmu z mezního produktu (práce, tj. se zvyšujícího se počtu dělníků) je zobrazeno na následujících tabulkách a obrázcích.
8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 Cena za sadu
(tis. Kč)
(P) 2 6 10 13 16 18 18 15 9 Přírůstek sad
(MP) 167 16 16 165 15 48 159 14 80 149 13 104 136 12 128 120 11 144 102 10 144 84 9 120 69 8 72 - 60 7 Příjem z mezního
produktu práce
(tis. Kč) Sady prken
(TP) Počet dělníků Mezní náklady na výrobní faktor Mezní náklady na výrobní faktor (MFC - Marginal Factor Costs) jsou dodatečné náklady, které firmě vznikají při najmutí dodatečné jednotky výrobního faktoru ( jde o změnu v celkových nákladech firmy v důsledku zaměstnání dodatečné jednotky výrobního faktoru).
DTC
MFC = ------
DF
Například mezní náklady na výrobní faktor práce (MFCL) jsou dodatečné náklady firmy, vzniklé v důsledku zapojení dodatečné jednotky faktoru práce (index L znamená označení výrobní faktoru práce - Labour). Zjednodušeně řečeno, jsou to náklady vzniklé z přijmutí jednoho zaměstnance. Mezní náklady na výrobní faktor Za předpokladu dokonalé konkurence na trhu výrobních faktorů firma najímá vstupy za ceny určené trhem — přijímá tržní cenu. Firma totiž najímá tak malý podíl daného vstupu, že její činnost nemůže ovlivnit jeho cenu. Přírůstek nákladů na faktor je proto určen výší jeho ceny:
MFC = PF
Pozn. PF znamená cena výrobního faktoru (určená trhem)
Křivka vyjadřující vývoj mezních nákladů na výrobní faktor v závislosti na množství faktoru je proto vodorovná přímka (viz. následující obrázek).
Mezní náklady na výrobní faktor Křivka mezních nákladů na výrobní faktor je za těchto podmínek současně křivkou nabídky výrobního faktoru dané firmě: různé množství vstupu je nabízeno při určité (trhem určené) ceně výrobního faktoru. Nabídka vstupu firmě je dokonale elastická.
Rovnováha firmy na trhu výrobních faktorů v podmínkách dokonalé konkurence Firma maximalizující zisk bude najímat dodatečné množství vstupu dokud jí bude přinášet vyšší dodatečné příjmy než náklady, tzn. dokud bude příjem z mezního produktu (MRP) převyšovat mezní náklady na faktor(MFC). Firma přestane zvyšovat množství vstupu tehdy, když se dodatečné příjmy vyrovná s dodatečnými náklady, tj. MRP = MFC.
Je-li MRP > MFC, firma najímá další jednotky výrobního faktoru, a rozšiřuje výrobu až na úroveň, při níž poklesne příjem z mezního produktu na výši mezních nákladů na výrobní faktor.
Je-li MRP < MFC, firma snižuje nájem daného výrobního faktor, a omezuje výrobu, příjem z mezního produktu příslušného faktoru roste až na úroveň mezních nákladů na daný faktor. Rovnováha firmy na trhu výrobních faktorů v podmínkách dokonalé konkurence Pokračování motivačního příkladu: Pan Petr se pokouší zjistit, kolik je optimální počet dělníků na jeho pile. Využijeme předchozí údaje o produkční funkci a příjmu z mezního produktu. Dále budeme spolu s panem Petrem předpokládat, že průměrně musí pan Petr za dělníka zaplatit 20 tis. Kč (mzda + soc. a zdrav.pojištění) měsíčně. 16 48 80 104 128 144 144 120 72 Příjem z mezního
produktu práce
(tis. Kč)
MRP 16 20 15 20 14 20 13 20 12 20 11 20 10 20 9 20 8 20 7 Náklady na
dělníka
(tis. Kč)
MFC Počet
dělníků Rovnováha firmy na trhu výrobních faktorů v podmínkách dokonalé konkurence Na základě získaných údajů můžeme říci, že pan Petr by neměl zaměstnat 16. dělníka, protože MRP < MFC, tj. příjmy z mezního produktu jsou menší než náklady na tohoto dělníka.
Rovnováha firmy na trhu výrobních faktorů v podmínkách dokonalé konkurence Firma zvyšuje množství najímaného výrobního faktoru dokud se příjem z mezního produktu tohot
Vloženo: 18.12.2009
Velikost: 542,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu MAK - Makroekonomie
Reference vyučujících předmětu MAK - Makroekonomie
Reference vyučujícího doc. Ing. Zdeněk Sojka CSc.
Podobné materiály
- BIST - Bezpečnost IS/IT - Upravené přednášky z roku 07
- DSZ - Daňové systémy v zahraničí - Přednášky Minaříková
- VF - Veřejné finance - Veřejné finance přednášky
- ZF - Základy financování - Všechny přednášky ve wordu
- NDA - Nepřímé daně - Přednášky z DPH r.2008
- DBS - Databázové systémy - Přednášky
- DFM - Datové a funkční modelování - Přednášky
- DPF - Daň z příjmu fyzických osob - Přednášky
- FA - Finanční analýza a plánování - Přednášky (2)
- FA - Finanční analýza a plánování - Přednášky
- FP - Finance podniku - Přednášky
- KIB - Kryptografie a informační zabezpečenost - Přednášky
- MIK - Mikroekonomie - Přednášky (2)
- MIK - Mikroekonomie - Přednášky
- MPO - Manažerské poradenství - Přednášky
- NDA - Nepřímé daně - Přednášky 2008
- P - Právo - Přednášky
- PSI - Počítačové sítě - Přednášky
- RPV - Řízení projektů vývoje IT/IS - Přednášky předělané do wordu
- SRKE - Soudní řízení, konkurz a exekuce - Přednášky
- TWS - Tvorba WWW stranek - Všechny přednášky
- UIKP - Úloha informací v komunikaci podniku - Přednášky
- VPC - Výstavba PC - Všechny přednášky
- ZM - Základy marketingu - Přednášky marketing
- NOP_2 - Nauka o podnikání - Přednášky
- ADS - Aplikace daňové soustavy - přednášky
- MAK - Makroekonomie - přednášky
- MAK - Makroekonomie - přednášky
- MAK - Makroekonomie - přednášky
- MAK - Makroekonomie - přednášky
- OOPP - Občanské, obchodní a pracovní právo - přednášky
- U1_1 - Základy účetnictví - přednášky
- Bep1P - Ekonomika podniku 1 - přednášky all of them
- Kmak1P - Makroekonomie 1 - přednášky
Copyright 2024 unium.cz