- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Hromadně přidat materiály
otázky
Bman1P - Management 1
Hodnocení materiálu:
Vyučující: Ing. Josef Veselý CSc.
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálZáklady managementu – tématické okruhy
Pravidla podnikání Michaela Gerbera
(Problém netkví v tom, že by majitelé malých podniků nepracovali, ale spíše v tom, že se věnují špatné práci
6 pravidel :
Model bude poskytovat vašim zákazníkům, zaměstnancům, dodavatelům, věřitelům důslednou hodnotu, přesahující jejich očekávání
Model bude provozován lidi s co nejnižší možnou kvalifikací
Model bude místem dokonalého a nenarušitelného řádu
Všechna práce bude dokumentována v provozních příručkách
Model bude poskytovat zákazníkovi jednotné a předpověditelné služby
Model bude využívat jednotné barvy, oblečení, firemní kód
Pracujte na podniku, ne v něm !!!
Definice managementu a poslání manažera
Management – proces koordinování činností skupiny pracovníků za účelem dosažení určitých výsledků, které není možné dosáhnout individuální prácí.
Poslání managera – vést lidi správným směrem, motivovat, trestat, hodnotit, být tvůrcem hodnot, světlonošem a komunikátorem. Pracuje s lidmi, koordinu jejich aktivity
Manažerská věda a její nástroje
Multioborová věda – manažerská věda (MS) též operační výzkum (OR). Napomáhá manažerovi poskytnout kvantitativní východiska pro rozhodování. Základními rysy je zaměření se na rozhodování, kritéria ekonomické efektivnosti, aplikace matematických modelů a užití informačních technologií.
Nástroje MS : matematické modelování, lineární programování, PERT, CPM, počítačové simulace, regresní analýza, teorie front, pravděpodobnost, teorie her, modely zásob.
Přehled současných přístupů k analýze managementu
Starší přístupy ve světle nových přístupů nabývají nových významů
Různé přístupy : Mintzbergovy manažerské úkoly (role), McKinseyův rámec „7S“, systémový přístup, kontingenční přístup, funkce v managementu.
McKinsey “7S” Framework
7S znamená : strategie, organizační struktura, systémy, styl řízení, sdílení hodnot, zaměstnanci (spolupracovníci), dovednosti (schopnosti). Je podobný rámci klasických manažerských funkcí.
Mintzberg: Manažerské role
Stanovené na základě pozorování skutečné činnosti manažerů. Jedná se o 10 manažerských rolí ve třech skupinách. Manažeři vlastně nevykonávají klasické manažerské funkce, ale že se zabývají řadou jiných činností. Pohled možný jako na 10 rolí na jinak rozvrstvené klasické manažerské funkce.
Kontingenční přístup
Neexistuje žádný nejlepší způsob plánování, organizování a kontrolování. Správnost manažerské praxe je závislá na tom, nakolik je v souladu s určitou situací, ve které je aplikována. Jsou hledány vhodné metody pro různé situace ( globalizace, sociálně-etické požadavky, nové organizační struktury, změny preferencí, nové požadavky na dovednosti.
Funkce v managementu
Plánování – definice vize, mise, cílů. Formulace strategie pro dosažení cílů, rozdělené cílů na jednotlivé úrovně, stanovení měřitelných znaků jednotlivých cílů a hodnotznaků.
Organizování – uspořádání činností za účelem dosažení cílů, stanovení úkolů a kdo je bude plnit, stanovení způsobu komunikace, definování odpovědností.
Vedení – stanovení kvalifikačních požadavků, výběr pracovníků a jejich formace, motivace podřízených, ovlivňování způsobů práce,zvládání problémů,jít příkladem
Kontrola – posuzování skutečností, monitorování, průběžné hodnocení, srovnávání se stanovenými cíli, návrh a realizace nápravných opatření.
Manažerské dovednosti
Tři základní druhy dovedností pro manažery :
Technické dovednosti – IT
Lidské dovednosti – komunikace
Koncepční dovednosti – vnímání celku, vztahy, souvislosti s okolím
Organizace a jejich vývoj Bez organizace není management. Organizace je sdružení lidí existující proto, aby naplnila daný účel. Organizace dříve a nyní – vývoj organizací.
Definice plánování a důvody proč manažeři plánují
Plánování - proces, při kterém jsou definovány cíle organizace, formulovány strategie (postupy jejich dosažení) a vytvoření souboru plánu pro koordinování činnosti organizace.
Neformalizované plánování – obtížně sdílené, chybí kontinuita
Plány jsou dokumenty jak dosáhnout cílů.
4 důvody plánování :
plány poskytují směr, umožňují koordinaci
snižují dopad změn, snižují nejistotu
zmenšují plýtvání
možnost efektivního kontrolování
Priorita plánování
Jedná se o hlavní funkci managementu. Jde o základ pro všechny další manažerské funkce. Bez plánování by nebylo co organizovat, vést a kontrolovat.
Druhy plánů
Hlavním obsahem je postup budoucích činnosti. Mnoho podob, např. : poslání, úkoly, strategie, taktika, postupy, pravidla, programy, rozpočty.
Cíle jako koncový bod plánování
Jde o konec, ke kterému směřuje organizování, vedení a kontrolování. Chce-li firma dlouhodobě prosperovat, musí dosahovat dlouhodobých cílů. Náročné cíle vedou snáze k vyšší výkonnosti než cíle snadno dosažitelné.
Strategie a taktiky jako typy plánů
Strategie – určení dlouhodobých základních cílů firmy, stanovení nezbytných činností a zdrojů pro dosažení cílů.Hlavním cílem je vyjádření předvídaného obrazu firmy. Strategie vytváří rámec pro uvažování a činnost.
Taktiky – objasnění postupy nebo způsoby uvažování při rozhodování, nejsou ale vždy obecně platné.Taktika definuje ráme pro rozhodování.
Strategie určuje cíl, taktika definuje způsob.
Postup jako typ plánu
Využívají metody provádění budoucích činností. Podoba chronologické posloupnosti požadovaných činností, představují návody, které určují jakým způsobem činnosti provést
Druhy postupů : technologický, kontrolní, zkušební, kalibrační, harmonogram
Postup plánování
Stanovení cílů vrcholovým managementem, ten nejlépe ví, co je nejlepší. Následuje rozklad cílů směrem dolů. Rizikem může být, že cíle jsou vrcholovým managementem formulovány příliš široce a poté na nižších úrovních konkretizovány.
Přístup MBO
Cíle jsou stanovovány společně managementem a zaměstnanci. Plnění cílů je sledováno a dle výsledků jsou přidělovány odměny. Nejde jen o normu pro hodnocení, ale je využíván pro motivaci pracovníků. Participativně stanovený soubor cílů.
Omezení – vyžaduje stabilitu ekonomického vývoje, omezeně použitelný v dynamickém prostředí, může vést k tomu, že jeden cíl bude plněn na úkor druhého.
Charakteristiky správně definovaných cílů – SMART – uveďte příklady
S – specifický (přesně popsán), M – měřitelný (jak poznáme, že je splněno), A – vyvážený, akceptovatelný (odpovídá potřebám), R – reálný, T – terminovaný (kdy má být dosažen)
Podmiňující faktory plánování
Úroveň v hierarchii – operativní x strategické plánování
Stupeň nejistoty – možnost korekce, změny
Délka závazků – smlouvy x plány
Proč je plánování užitečné?
Způsobuje koordinaci úsilí, připravuje změny (čím složitější změna, tím potřebnější plánování), standardy výkonnosti (hodnocení splnění plánu), možnost dělat věci jednoduše, rozvíjí schopnosti manažerů.
Jak je definován pojem strategie
Strategie – prostředky, s jejichž pomocí lze dosáhnout dlouhodobých cílů. Souhrn klíčových činností od nichž si slibujem udržení či zlepšení pozice organizace a její úspěch
Jak je definován pojem vize, její vlastnosti
Vize – pochází od zakladatele nebo strategického vedení firmy, jde o jasnou představu o budoucnosti firmy, vedoucí k cíli.
Vize by měla být jasná, srozumitelná, přesvědčivá, měřitelná, spjatá s fir. hodnotami
Sdílená vize a její charakteristiky
Vize, které nesou lidé v celé organizaci – vytváří pocit vzájemnosti, který prostupuje celou organizací a vtiskuje jí pocit jednotnosti.
Znaky – podobná představa, oddanost, společný cíl ( společná péče
Postoje pracovníků vůči vizi
Angažované zaujetí – chce ji, vytváří pravidla – vzácnost
Rozhodný souhlas – udělá vše, co bude možné pro dodržení
Skutečná svolnost – dělá vše, co se čeká, řídí se pravidly, uznává ji
Formální svolnost – navenek dělá vše, co se od něj čeká, nic více neudělá
Zdráhavá svolnost – dělá vše, protože se musí, nemá zájem
Nesouhlas – nic nedělá
Lhostejnost – už to bude?
SWOT analýza
Situační analýza podniku, analýza silných a slabých stránek, hrozeb a příležitostí.
Vnější prostředi – zákazníci, klienti, konkurence, SLEPT (socialni, legislativa, ekonomika, politika, technologie)
Vnitřní prostředí – management a org.struktura, zaměstnanci, kultura, komunikace.
Výběr různých strategií – využití silných stránek a příležitostí a minimalizace hrozeb.
4 základní typy strategií podle Weihricha
SO – využití silných stránek k dosažení příležitostí vnějšího prostředí
WO – zlepšení slabých stránek pro využití příležitostí
ST – využití silných stránek pro eliminaci hrozeb
WT – minimalizovat slabé stránky a vyhnout se hrozbám
Generické strategie podle Portera
Dosažení nejnižších nákladů na trhu – kritériem je cena
Odlišení – portfolio služeb
Zaměření – speciální produkty pro úzkou skupinu zákazníků
Průlom trhu – zvýšení podílu na existujícím trhu
Rozvoj trhu – zajištění nových trhů
Vloženo: 4.01.2015
Velikost: 109,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu Bman1P - Management 1
Reference vyučujících předmětu Bman1P - Management 1
Reference vyučujícího Ing. Josef Veselý CSc.
Podobné materiály
- BIST - Bezpečnost IS/IT - Vypracované otázky
- FT - Finanční trhy - Vypracované otázky
- KIB - Kryptografie a informační zabezpečenost - Vypracovaé otázky
- MIK - Mikroekonomie - Všechny otázky ke zkoušce z mikra (2)
- MIK - Mikroekonomie - Všechny otázky ke zkoušce z mikra
- RPV - Řízení projektů vývoje IT/IS - Otázky vypracované word tabulka
- RPV - Řízení projektů vývoje IT/IS - Vypracované otázky, trošku předělané
- SDP - Správa daní a poplatků - Kontrolní otázky
- SDP - Správa daní a poplatků - Několik odpovědí na zápočtové otázky
- ZF - Základy financování - Otázky k učení
- ZF - Základy financování - Vypracované otázky
- ZPE - Základy podnikové ekonomiky - Vypracované otázky ze skript
- DSZ - Daňové systémy v zahraničí - Otázky z předtermínu
- FT - Finanční trhy - Otázky Ing. meluzína u zkoušky z FT
- PM - Podnikový management - Testové otázky z PMKA 2.část
- PM - Podnikový management - Testové otázky z PMka
- PPV - Právo prům. vlastnictví a inf. v podnikání - Otázky ke zkoušce z PPV
- PSI - Počítačové sítě - Otázky elearning
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 2
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 3
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 4
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 5
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 6
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 7
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 8
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 9
- RPV - Řízení projektů vývoje IT/IS - Vypracované otázky k testu
- SRKE - Soudní řízení, konkurz a exekuce - Otázky do soudní exekuce konkurz vyrovnání
- VPU - Vnitropodnikové účetnictví - Otázky z VPU
- ZF - Základy financování - Otázky ke zkoušce
- ZM2 - Parametrické modelování - Pro/Engineer - Otázky managementu 1
- VPU - Vnitropodnikové účetnictví - Vypracované otázky 0708
- VPU - Vnitropodnikové účetnictví - Vypracované otázky ke zkoušce
- RPV - Řízení projektů vývoje IT/IS - Otázky ke zkoušce
- SDP - Správa daní a poplatků - vypracované otázky
- Bmik1P - Mikroekonomie 1 - Otázky
- Bman1P - Management 1 - otázky na zápočtový test
- KstatP - Statistika - otázky ke zkoušce (teorie)
- KstatP - Statistika - otázky
- Bman1P - Management 1 - testové otázky
- KrnP - Řízení nákladů - Otázky k ZK
- DzorK - Základy optimalizace a rozhodování - otázky
- OcccP - Cross cultural communication - Otázky z testu
- Bman1P - Management 1 - testove otazky
Copyright 2024 unium.cz