- Stahuj zápisky z přednášek a ostatní studijní materiály
- Zapisuj si jen kvalitní vyučující (obsáhlá databáze referencí)
- Nastav si své předměty a buď stále v obraze
- Zapoj se svojí aktivitou do soutěže o ceny
- Založ si svůj profil, aby tě tví spolužáci mohli najít
- Najdi své přátele podle místa kde bydlíš nebo školy kterou studuješ
- Diskutuj ve skupinách o tématech, které tě zajímají
Studijní materiály
Zjednodušená ukázka:
Stáhnout celý tento materiálTeorie daňového práva
Mezi jaké obory práva patří daňové právo
do finančního práva, které je právem veřejným – daňové vztahy jsou vztahy veřejnoprávními, tzn. nadřazenost veřejné moci tj. státu (správce daně) vůči daňovým subjektům
Jaký je rozdíl mezi právem veřejným a právem soukromým
právo veřejné – je založeno na vztazích podřízenosti a nadřízenosti; právní normy upravují vztahy mezi státem jako nositelem státní moci a jinými právními subjekty
právo soukromé – rovné postavení právních subjektů, upravuje většinou společenské vztahy na základě rovného postavení účastníků (občanské, rodinné, obchodní právo)
Jaké jsou prameny českého daňového práva
obecně závazné právní předpisy (psané právo), vydávané oprávněnými státními orgány nebo z jejich pověření
Kde se vyhlašují právní předpisy
ve Sbírce zákonů, která je upravena zák. č. 309/1999 Sb., O Sbírce zákonů a o Sbírce mezinárodních smluv, od 1. 1. 2000 vychází samostatně
Jaký je rozdíl mezi platností a účinností právního předpisu
platnost – den vyhlášení ve Sbírce zákonů, den kdy byla rozeslána částka Sbírky, v níž je daný předpis uveřejněn
účinnost – není-li stanovena pozdější, pak nabývají právní předpisy účinnost patnáctým dnem po vyhlášení
Co se rozumí působností právní normy
vlastnost normy, na základě které získáváme představu o jejím rozsahu, tj. kdo a kdy se bude tím kterým pravidlem řídit
je dána druhem vztahů v nichž státní orgán vykonává pravomoc
osobní, místní, časová a věcná
jaké daně a poplatky lze ukládat na území České republiky
daně: DPH, spotřební, z příjmů, z nemovitostí, silniční, dědická, darovací a z převodu nemovitostí
poplatky: soudní, správní, místní a další (dálniční, za uložení odpadu, za znečištění ovzduší, rozhlasový a televizní)
Základy správy daní
jakým zákonem je upravena správa daní a poplatků
zákon č. 337/1992 Sb., o Správě daní a poplatků, který byl vyhlášen 1. 7. 1992 a nabyl účinnosti 1. 1. 1993
jaké jsou principy použití zákona o správě daní a poplatků
mezinárodní smlouva má přednost před zák. o SDP
daň. zák. má přednost před zák. o SDP
při správě daní se nepoužije zák. č. 500/2004 Sb., správní řád – daňové řízení je speciálním správním řízením a je upraveno v zák. o SDP, kt. je zvláštním zákonem ve vztahu k správnímu řádu
z jakých částí se skládá zákon o správě daní a poplatků
1.část – obecná ustanovení
2. – 6. část – fáze daňového řízení (přípravné, vyměřovací řízení, řádné opravné prostředky, mimořádné opravné prostředky, placení daní vč. exekučního řízení
7. část - zrušena (obsahovala zvláštní ustanovení pro jednotl. daně)
8. část – společná, zmocňovací, přechodná a závěrečná ustanovení
jakou závaznost mají pokyny ministerstva financí
nejsou obecně závazné právní předpisy, slouží daňové veřejnosti jako výkladová pravidla, jsou jimi vydávána rozhodnutí jako individuální právní akty, kt. jsou závazné pro subjekty, o kt. bylo rozhodováno
Obecná ustanovení – 1. část (působnost zákona, zákl. zásady daň. řízení)
Jaký je rozsah působnosti zák. o SDP, co se rozumí platností a co účinností zák.
věcná působnost – správa veškerých příjmů st. rozpočtu, územních rozpočtů a státních fondů nebo Národního fondu, kt. mají charakter daň. příjmů
osobní působnost – územní fin. orgány a další správní i jiné st. orgány ČR, daňové subjekty, třetí osoby
Které orgány patří mezi územní finanční orgány a mezi správce daně
územní finanční orgány – fin. úřady a finanční ředitelství
správci daně – územní finanční orgány, celní orgány, MF a orgány obcí v ČR věcně příslušné
Co se rozumí správou daně podle zák. o SDP a které daň. příjmy se zahrnují pod legislativní zkratku „daně“
správa daně – právo činit opatření ke správnému a platnému zjištění, stanovení a splnění daň. povinností, zejména právo vyhledávat daňové subjekty, vyměřit, vybrat, vyúčtovat, vymáhat daně, kontrolovat splnění daň. povinností ve stanovené výši a době
„daně“ – daně, poplatky, odvody, zálohy na tyto příjmy a odvody za porušení rozpočtové kázně
Jaké jsou základní zásady daň. řízení a co obsahují
Zákonnosti – správci daně jednají v daň. řízení v souladu se zákony. Chrání zájmy státu a dbají na zachování práv a právem chráněných zájmů daň. subjektů a ostatních osob na daň. řízení.
součinnosti a přiměřenosti – spolupráce v rozsahu nezbytně nutném pro správné stanovení a vybrání daně tak, aby nebyly zkráceny daň. příjmy. Daňové subjekty mají možnost ovlivnit výsledek řízení a hájit svá práva. Při vol bě právních prostředků se řídí správce daně zásadou přiměřenosti (zásada k zamezení zneužití postavení správce daně)
volného hodnocení důkazů – správce hodnotí důkazy podle své úvahy jednotlivě a v jejich vzájemné souvislosti. Přihlíží ke všemu, co v daň. řízení vyšlo najevo.systematický a komplexní přístup správce při hodnocení důkazů podle své úvahy a znalostí a zkušeností. Vždy záleží na rozhodnutí správce daně
neveřejnosti – daňové řízení je vždy neveřejné. Mohou se ho účastnit jen ty osoby o nichž to stanoví zákon (pověření pracovníci správce, daňové subjekty a třetí osoby)
zachování mlčenlivosti – jakékoliv osoby, které byly jakkoliv zúčastněny na daň. řízení jsou povinny zachovávat mlčenlivost o všem co se v řízení nebo v souvislosti s ním dozvěděly. Daň. subjekt může tyto osoby mlčení zprostit. Mlčenlivost se netýká samotných daňových subjektů o jejich vlastní daň. povinnosti. Pokuta až 500 tis. Kč
oficiality – v řízení se postupuje z moci úřední. Daň. řízení se smí zahájit, jakmile jsou splněny zákonné podmínky pro vznik či existenci daňové pohledávky, kdy daň. subjekt nesplnil buď vůbec nebo řádně povinnosti. Správce daně může zahájit řízení z vlastního podnětu, jakýmkoliv úkonem, o němž bude daň. subjekt vyrozuměn
skutečného obsahu právního úkonu – v daň. řízení se při uplatnění zákonů bere v úvahu skutečný obsah právního úkonu. Je třeba klasifikovat určitou činnosti podle skutečného obsahu a k této klasifikaci přiřadit správné daňové parametry. Správce daně nepřihlíží k zastřeným právním úkonům. Podstatné je, že řádně zjištěný skutkový stav jednoznačně určí skutečný obsah vzniklého práv. vztahu. Smlouvy, jejichž obsah je v rozporu s jejich formálním označením, budou posuzovány podle jejich skutečného obsahu. Zásada smluvní volnosti nepřichází v úvahu.Veřejnoprávní předpisy nedávají subjektům volbu v tom, jakým způsobem příjem z uzavřeného právního vztahu mohou zdanit.
rovnosti - všechny daň. subjekty mají v daň. řízení stejná a rovnocenná procesní práva a povinnosti
spolupráce – právem i povinností všech daň. subjektů je úzce spolupracovat se správcem daně. Jsou při tom povinni dodržovat zákony i ostatní obecně závazné předpisy. Správce daně nemůže daň. subjekt opomenout nebo vyloučit jinak než ze zákonem stanovených důvodů.
zda jsou daňová řízení veřejná či neveřejná
vždy neveřejná – mohou se účastnit jen ty osoby, o kt. to stanoví zákon (pověření pracovníci správce daně, daňové subjekty a třetí osoby)
Jakou sankci lze uložit za porušení povinnosti zachování mlčenlivosti
až 500 000 Kč, v závažnějších případech může jít i o trestný čin
Jaký je cíl daň. řízení
snaha státu, aby do SR nebylo odvedeno méně než ukládá daň. legislativa, optimalizace daň. povinnosti je ponechána na daň. subjektu, správce daně má za úkol dosáhnout toho, aby se státu dostalo, co jeho jest, musí postupovat dle zákonů
3.Obecná ustanovení – 2. část (Subjekty daň. řízení)
Kdo je daňovým subjektem, jaký je rozdíl mezi poplatníkem a plátcem
daňový subjekt – poplatník, plátce daně a právní nástupce FO nebo PO, kt. je jako daň. subjekt vymezena zákonem
poplatník – osoba, jejíž příjmy, majetek nebo úkony jsou přímo podrobeny dani, FO i PO, kt. odpovídá za plnění své daň. povinnosti
plátce – osoba, která pod vlastní odpovědností odvádí správci daně daň, kterou buď od poplatníků vybere nebo jim ji srazí, FO i PO, kt. odpovídá za plnění daň. povinnosti
Který jazyk je úředním jazykem při jednání před správcem daně
čeština nebo slovenština, správce daně může připustit k ústnímu jednání tlumočníka, pokud si jej na vl. náklady obstará daň. subjekt, národnostní a etnické menšiny (občané ČR) ve svém jazyce, obstarají si tlumočníka, ale náklady nese správce daně
které orgány jsou věcně příslušné ke správě daní z příjmů, spotř. daní a DPH
územní finanční orgány (FÚ, FŘ), další správní a jiné orgány(celní orgány, MF), orgány obcí
Vysvětlete rozdíl mezi svědkem a osobou přezvědnou
svědek – osoba, kt. určité skutečnosti, viděla, zúčastnila se události, kt. je důležitá pro výsledek rozhodování správce daně; výpověď svědka je důkazním prostředkem
osoba přezvědná – každý, kdo má znalosti o povšechných poměrech určitého daň. subjektu, osoba, kt. se přímo předmětné události nezúčastnila, domnívá se, že se tak mohlo stát takovým nebo jiným způsobem, může se mýlit; výpověď může být pomůckou pro stanovení daně
Čím se řídí místní příslušnost správce daně u FO a PO
PO – sídlo
FO – místo trvalého pobytu nebo místo, kde se převážně zdržuje
pokud nelze určit místní příslušnost, postupuje se podle místa stálé provozovny, místa výkonu hl. části činnosti či místa, v němž se nachází převážná část nemovitého majetku. není – li takových míst, pak je místně příslušný Finanční úřad pro Prahu 1
Co je plátcova pokladna
organizační jednotka plátce daně, kt. má stejná oprávnění a povinnosti jako plátce daně sám, přičemž majetková odpovědnost plátce za jeho pokladny zůstává nedotčena
Který správce daně rozhoduje o delegaci místní příslušnosti ke správě daně
správce daně vyššího stupně nadřízeného oběma správcům (např. o delegaci ke správě daně z FÚ v Jihlavě (patří pod FŘ v Brně) na FÚ v Pardubicích (patří pod FŘ HK) bude rozhodovat MFČR)
které osoby se zúčastňu
Vloženo: 23.04.2009
Velikost: 127,00 kB
Komentáře
Tento materiál neobsahuje žádné komentáře.
Mohlo by tě zajímat:
Skupina předmětu SDP - Správa daní a poplatků
Reference vyučujících předmětu SDP - Správa daní a poplatků
Podobné materiály
- BIST - Bezpečnost IS/IT - Vypracované otázky
- FT - Finanční trhy - Vypracované otázky
- KIB - Kryptografie a informační zabezpečenost - Vypracovaé otázky
- MIK - Mikroekonomie - Všechny otázky ke zkoušce z mikra (2)
- MIK - Mikroekonomie - Všechny otázky ke zkoušce z mikra
- RPV - Řízení projektů vývoje IT/IS - Otázky vypracované word tabulka
- RPV - Řízení projektů vývoje IT/IS - Vypracované otázky, trošku předělané
- SDP - Správa daní a poplatků - Několik odpovědí na zápočtové otázky
- ZF - Základy financování - Otázky k učení
- ZF - Základy financování - Vypracované otázky
- ZPE - Základy podnikové ekonomiky - Vypracované otázky ze skript
- DSZ - Daňové systémy v zahraničí - Otázky z předtermínu
- FT - Finanční trhy - Otázky Ing. meluzína u zkoušky z FT
- PM - Podnikový management - Testové otázky z PMKA 2.část
- PM - Podnikový management - Testové otázky z PMka
- PPV - Právo prům. vlastnictví a inf. v podnikání - Otázky ke zkoušce z PPV
- PSI - Počítačové sítě - Otázky elearning
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 2
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 3
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 4
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 5
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 6
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 7
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 8
- PSI - Počítačové sítě - Otázky z e-learning 9
- RPV - Řízení projektů vývoje IT/IS - Vypracované otázky k testu
- SRKE - Soudní řízení, konkurz a exekuce - Otázky do soudní exekuce konkurz vyrovnání
- VPU - Vnitropodnikové účetnictví - Otázky z VPU
- ZF - Základy financování - Otázky ke zkoušce
- ZM2 - Parametrické modelování - Pro/Engineer - Otázky managementu 1
- VPU - Vnitropodnikové účetnictví - Vypracované otázky 0708
- VPU - Vnitropodnikové účetnictví - Vypracované otázky ke zkoušce
- RPV - Řízení projektů vývoje IT/IS - Otázky ke zkoušce
- SDP - Správa daní a poplatků - vypracované otázky
- Bmik1P - Mikroekonomie 1 - Otázky
- Bman1P - Management 1 - otázky na zápočtový test
- KstatP - Statistika - otázky ke zkoušce (teorie)
- KstatP - Statistika - otázky
- Bman1P - Management 1 - testové otázky
- Bman1P - Management 1 - otázky
- KrnP - Řízení nákladů - Otázky k ZK
- DzorK - Základy optimalizace a rozhodování - otázky
- OcccP - Cross cultural communication - Otázky z testu
- Bman1P - Management 1 - testove otazky
Copyright 2024 unium.cz